גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וול סטריט תגיב השבוע לדיווחים המוקדמים מעונת הקניות

ביום חמישי יתפרסמו נתוני התעסוקה: על פי ההערכות, המשק האמריקני איבד בנובמבר 114 אלף משרות ושיעור האבטלה נותר על 10.2%

בשבוע הקרוב בוול סטריט, דיווחים מוקדמים מעונת הקניות וגורלה של דובאי וורלד יתחרו על תשומת לבם של המשקיעים. תשומת לב זו תופנה בסוף השבוע לדו"ח התעסוקה החודשי.

המניות ברחבי העולם, סחורות ומטבעות של מדינות העשירות בסחורות - ההשקעות שעלו השנה על רקע האמונה שהסתיים השלב הגרוע ביותר במשבר האשראי - כולן התממשו בשבוע החולף. הטריגר הוא כמובן המשבר בדובאי - קרן ההשקעות הממשלתית של דובאי, דובאי וורלד, נקלעה לקשיים להחזיר את חובותיה, העומדים על כ-60 מיליארד דולר. כתוצאה, דובאי הכריזה על הקפאת החזר החובות בחצי שנה. סוג זה של הארכת חוב נחשב כברירת מחדל בעיני משקיעי אג"ח ומעלה זכרונות עגומים מההפסדים שהגיעו לאחר קריסתה של ליהמן ברדרס.

מניות בנקים וחברות ביטוח, שירדו ביום ו', עשויים להמשיך במגמה זו גם מחר, כשהמשקיעים בודקים אילו בנקים הלוו כספים לדובאי וורלד. "נוכח התחרות והחיבור ההדדי של השווקים הפיננסיים בעולם, אנו עשויים להמשיך לחוות זעזועים בשוק", אמר דן קוק, אנליסט בכיר ב-IG מרקטס.

יחד עם זאת, נציין כי התגובה בוול סטריט למשבר דובאי ביום ו' לא הייתה כה חריפה, ויום המסחר המקוצר ננעל בירידות של 1.5%-1.7% במדדים המובילים.

"הצרכן האמריקני חשוב יותר מדובאי"

החששות מפני הפסדים פוטנציאליים במוסדות פיננסיים גלובליים האפילה ביום ו' על דיווחים מוקדמים מהמכירות ביום שישי השחור, שהיו חיוביים. אנליסטים וקמעונאיים אומרים שהנחות עצומות משכו את הקונים, שמתמודדים עם שיעור האבטלה הגבוה יותר מזה 26 שנים. דיווחים נרחבים יותר על מצב המכירות יפורסמו במהלך השבוע.

כשהצריכה הפרטית מהווה 70% מהכלכלה האמריקנית, התאוששות של הוצאות הצרכנים נחשבת לחיובית על מנת שהמניות תמשכנה לרשום עליות - בייחוד נוכח החששות שהראלי בן 8 החודשים הרחיק לכת. "בעונת החגים בארה"ב, נתוני המכירות בחנויות חשובים מאוד וזה יהיה הסיפור המרכזי של השבוע. הלך הרוח המרכזי יגיע מהחנויות של וול-מארט ובסט ביי. אם הרשתות הקמעונאיות יוציאו נתונים טובים על קצב המכירות, זה יספק תמיכה לשווקים. אם המכירות לא יהיו טובות, דובאי רק תעכיר את האווירה". את הדברים האלה אומר היום בשיחה עם "גלובס" רון אייכל, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב.

"הנתונים של יום שישי השחור בסך הכל טובים עד כה, וזה יותר מעניין מדובאי", מוסיף אייכל. "יותר חשוב מה קורה לצרכן האמריקני מאשר המגדלים בדובאי. אם הצרכן האמריקני יציג התחזקות בהוצאה זה חשוב וחיובי ויאפיל על המשבר בדובאי".

צפי: שיעור האבטלה נותר על 10.2%

ההערכה היומית בשוק סביב השאלה האם הכלכלה האמריקנית עדיין צועדת לקראת התאוששות תקבל השבוע חומר רב עמו תוכל לעבוד, כשהשיא יגיע ביום ו', עם דו"ח התעסוקה.

■ מחר יפורסם מדד ה-PMI של שיקגו לחודש נובמבר, הצפוי לרדת ל-53 נקודות מרמה של 54.2 נקודות בחודש אוקטובר. ציין כי כל קריאה מעל 50 נק' משמעה התרחבות.

■ ביום ג', ה-1 בדצמבר, יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני לחודש אוגוסט, הצפוי לרדת ל-54.8 נקודות מ-55.7 נקודות בספטמבר.

■ כמו כן, יפורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אוקטובר. כלכלנים צופים ירידה של 0.4%, לעומת עלייה של 0.8% בחודש ספטמבר.

■ עוד בום ג' - נתונים אודות מס' מכירות הבתים הנמצאות בתהליך לחודש אוקטובר, כשהצפי הוא לקיטון של 0.5%, לאחר עלייה חדה בספטמבר, בשיעור 6.1%.

■ לקראת סוף יום המסחר יפורסמו גם נתונים לגבי מכירת מכוניות בחודש יולי.

■ ביום ד' יפורסם נתון ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש נובמבר, כשהצפי הוא לגריעה של 148 אלף משרות, בהמשך לקיטון של 203 אלף משרות בחודש אוקטובר.

■ כמו כן יפורסם ספר הבז', הסוקר את המצב הכלכלי בארה"ב ב-12 המחוזות של הפדרל ריזרב.

■ יום ה' יפורסמו נתונים מעודכנים בדבר פריון העבודה ברבעון השלישי, הצפויים להראות גידול של 8.5%, לעומת 9.5% בהערכה הראשונית.

■ במקביל, הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות עלייה ל-483 אלף תביעות חדשות מ-466 אלף בשבוע לפני כן.

■ בהמשך יפורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש נובמבר, הצפוי להראות עלייה ל-51.5 נקודות, לעומת 50.6 נקודות בחודש אוקטובר.

■ שכר העבודה הממוצע לחודש נובמבר, שנתונים לגביו יתפרסמו ביום ו', צפוי להראות גידול של 0.2%, בהמשך לעלייה של 0.3% בחודש אוקטובר. שבוע העבודה הממוצע בארה"ב צפוי עלות מעט לרמה של 33.1 שעות.

■ להערכת כלכלנים, המשק האמריקני איבד בחודש נובמבר 114 אלף משרות (לא חקלאיות), לאחר שבחודש אוקטובר חלה גריעה של 190 אלף משרות.

■ שיעור האבטלה צפוי להיוותר על 10.2%.

■ נתון ההזמנות ממפעלים לחודש אוקטובר יפורסם גם כן, והוא צפוי להצביע על עלייה של 0.1%, בהמשך לגידול של 0.9% בחודש ספטמבר.

מארוול צפויה לדווח ביום ה' על רווח של 27 סנט למניה עבור הרבעון האחרון, לעומת 23 סנט ברבעון המקביל.

מניותיהן של בסט ביי , וול-מארט ומייסי'ס , בין היתר, ירכזו עניין ככל שזורמים יותר ויותר דיווחי חיוביים על מצב המכירות ביום שישי השחור.

האייפון של אפל הגיע לדרום קוריאה, אחת מהחברות היותר מודעות בעולם, במונחי טכנולוגיה.

ממידע שנמסר לראשונה ל"גלובס" עולה כי העסקה למכירת אקספון לאיש העסקים דוד סלע נתקלת בקשיים וספק עם תצא לפועל. זאת לאחר שבשבוע שעבר הגיע סלע לסיכום על רכישת השליטה בחברה מידי אקספון אינק לפי שווי חברה של 10 מיליון דולר.

מחקירה של מפלג ההונאה בתל אביב עולה כי מעבדה פרטית לתיקוני מכשירים סלולריים, שהעניקה שירותי תיקונים לסלקום במוקדי שירות, מסרה נתונים שקריים. על פי חשד המשטרה, בשנים 2004-2008 מנהל המעבדה ביחד זייף נתונים, יצר דרישות פיקטיביות של תיקונים וחלפים, כל זאת כדי להגדיל במרמה ובאופן מלאכותי את רווחי חברתו. מדובר בנזק המוערך על ידי המשטרה בעשרות מיליוני שקלים.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים