גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יועץ במשרה חלקית

שרשרת התיקים שבהם ייתקל היועמ"ש החדש ואשר ייאלץ לפסול עצמו מלטפל בהם

החלטתו של שר המשפטים יעקב נאמן להמליץ על עו"ד יהודה וינשטיין כמועמדו המועדף לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, סיימה הלכה למעשה את הליך הבחירה. הצבעתם של שרי הממשלה, ככל הנראה בשבוע הבא, תהיה לפרוטוקול בלבד, שכן - אם לא תתרחש הפתעה רבתי, הממשלה צפויה לאמץ את המלצת שר המשפטים, ותמנה את סנגור הצמרת ליועץ הבא, שייכנס בנעליו של מני מזוז החל מסוף חודש ינואר.

וינשטיין ייהנה אמנם, לפחות בשלבים הראשונים של כהונתו, מכלל סמכויותיו של היועץ, מאחר שיוזמת הפיצול של נאמן הוכנסה בשלב זה להקפאה. ואולם בשל ריבוי ניגודי העניינים שהוא צפוי להיתקל בהם, בפרט בתיקים של צווארון לבן ובכירי המערכת הפוליטית, הוא יתפקד בפועל כיועץ משפטי חלקי בלבד, במקרה הטוב.

מה שצפוי לקרות הוא שוינשטיין ימצא עצמו נדחק לעסוק דווקא באותם היבטים של עבודת היועץ שבהם אין לו כלל מומחיות או יתרון יחסי, בעוד שבתחום הפלילי הוא יהיה מנוע ומוגבל על כל צעד ושעל.

איך זה יעבוד בדיוק? מקורביו של וינשטיין כבר דיברו על "חומה סינית" שהוא יקים בינו לבין כל תיק שבו יש צל צלו של ניגוד עניינים. ניקח לדוגמה את פרשות ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. וינשטיין משמש אחד מארבעת סנגורי הצמרת של אולמרט, בתיק מרכז ההשקעות-ראשונטורס-טלנסקי הנדון בבית המשפט המחוזי בירושלים. בצנרת יש תיק נוסף העוסק באולמרט - תיק המינויים הפוליטיים במשרד התמ"ת וברשות לעסקים קטנים.

שרשרת פסילות

האם הוא יוכל להרשות לעצמו לטפל בתיק הזה? בוודאי שלא. ההחלטה הסופית בתיק תתקבל איפוא אצל פרקליט המדינה משה לדור, מכוח מינוי מיוחד של שר המשפטים, שכן הסמכות הפורמלית בחוק לקבל החלטה על העמדה לדין של ראש ממשלה נתונה ליועץ בלבד.

לפני שנים אחדות כבר הוציאה ציפי לבני, בכהונתה כשרת המשפטים, כתב מינוי שכזה, לפרקליט המדינה ערן שנדר ואחריו ללדור, מאחר שמזוז פסל עצמו מקבלת החלטה בתיק בנק לאומי של אולמרט, בשל העובדה שאחותו, עו"ד ימימה מזוז, שימשה היועצת המשפטית של משרד האוצר בתקופה הרלוונטית.

התיק המשמעותי ביותר העושה דרכו בימים אלה בצנרת של משרד המשפטים בואכה החלטת היועץ הוא כמובן תיק החקירה האינסופי נגד שר החוץ אביגדור ליברמן. אלא שוינשטיין, שייצג את אחד האוליגרכים שהיה נתון במחלוקת משפטית עם מקורבו של ליברמן, מיכאל צ'רנוי, ייאלץ לפסול עצמו גם מכאן.

ניגוד העניינים אמנם איננו מובהק, אבל "צל צלו" יש כאן בהחלט. ואם לא יפסול - אפשר גם לדמיין את מבול העתירות לבג"ץ שיוגשו נגדו. במקרה כזה, בג"ץ לא יירתע מלפסול את החלטת היועץ וינשטיין לקבל בעצמו את ההחלטה בתיק, מאחר שלא מדובר בתוכן ההחלטה בתיק, אלא בפרוצדורה מינהלית - לחם חוקו של בג"ץ.

באותו אופן יצטרך וינשטיין לפסול עצמו גם מטיפול כלשהו בפרשת רשות המסים, העמדתו לדין של איש העסקים ארקדי גאידמק, פרשת הסגרתו מפרו של השופט לשעבר דן כהן, מפרשת עו"ד יעקב וינרוט החשוד בקבלת שוחד מאיש רשות המסים שוקי ויטה, במשפטו של ד"ר ג'קי סרוב העומד לדין על קבלת שוחד. אם יבקש להקפיד על הפרדה מלאה בינו לבין לקוחותיו לשעבר, ייאלץ להימנע גם מטיפול בענייניהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותו ייצג בעבר, וכן של ח"כ שאול מופז והשר לשעבר אריה דרעי.

חלק ניכר מאותן החלטות בתיקים שתוארו, יצטרכו להתקבל על ידי פרקליט המדינה לדור. כך אפשר גם להבין את התבטאותו של לדור בסוף השבוע בכנס העמותה למשפט ציבורי בקיסריה. לדור גמר את ההלל על מינוי וינשטיין ליועץ. אפשר להניח שלדור מודע לכוח הרב שיהיה בידיו אם רשימת ניגודי העניינים הללו של וינשטיין אכן תבוא לידי ביטוי. ואפשר שאנשי המערכת המשפטית החליטו להימנע מקרבות פרסונליים על זהות היועץ, ולשמר כוחות להמשך המאבק נגד פיצול הסמכויות.

מה יישאר איפוא לוינשטיין? האם הוא יישב משועמם בלשכתו בעוד שבחדרים הסמוכים יתקבלו כל ההחלטות החשובות הללו? סביר להניח שלא.

עיקר תפקידו של היועץ איננו בתחום הפלילי כלל, אלא בשלל נושאים הכרוכים בייעוץ משפטי למשרדי הממשלה השוליים, בכתיבת הנחיות, בפיקוח על חקיקה ממשלתית ובהתוויית מדיניות - הן בתחום האזרחי, הן המינהלי והן הפלילי. בכל מה שאיננו משפט פלילי, וינשטיין יהיה חופשי לעסוק כאוות נפשו. הבעיה היא רק שאין לו כמשפטן כל מומחיות בענפי משפט אלה, והוא ייאלץ להסתמך על עבודת המטה שיעשו עבורו אנשי משרד המשפטים.

התנהלות בעייתית

ברוב התיקים הפרטניים בתחום הפלילי, שעל פי הגדרתם ההחלטה בהם אמורה להתקבל בידי היועץ, וינשטיין ייאלץ איפוא לוותר. ומה בדבר התוויית מדיניות פלילית? נניח שוינשטיין יחליט לכנס את בכירי מערכות האכיפה, בפרקליטות, במשטרה, ברשות המסים ועוד, ולהודיע להם כי הוא איננו רואה חשיבות רבה בהקדשת משאבים ומאמצים בעבירות צווארון לבן. "צריך לפרק את יאח"ה", הוא עשוי לומר, "ולשלוח את השוטרים האלה לפטרל בטיילת".

סביר להניח שגם אז יקום קול צעקה, וטענות נגד היועץ על שהוא מנסה לפרק את הזרוע האוכפת את החוק הפלילי על עברייני צווארון לבן - לקוחותיו לשעבר.

מינויו של וינשטיין ליועץ צפוי איפוא לגרור השלכות בעייתיות לאורך כל תקופת כהונתו, וההחלטה לבחור בו מסמנת את ההתנהלות הבעייתית של נאמן, שניסה לכפות את רעיון הפיצול, ובהמשך המליץ על מועמד שבתחום עיקר מומחיותו הוא יהיה מנוע במידה רבה מלעסוק.

ואולי יש כאן אג'נדה נסתרת של השר, שבמרכזה תוכנית להכשיר את הקרקע לפיצול התפקיד זמן קצר אחרי שוינשטיין ימונה: אם יוכרז על פיצול התפקיד, אין ספק שוינשטיין יבחר להתמודד על תפקיד התובע הכללי, ולא יישאר בתפקיד היועץ המשפטי, נטול הסמכויות הפליליות. אחרת, הפארסה רק תגבר.

עוד כתבות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות

בכיר ישראלי: באים להקשיב ולשאול שאלות, הפערים דרמטיים ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי