גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהם הדילים הלוהטים בשוק הרכב הישראלי - ואיך מוצאים אותם

הפעם מככבים היבוא האישי, מלאי לא מכור של יבואנים רשמיים ומועדוני הלקוחות ■ חיפוש הקומבינות התמקד בעיקר בכלי רכב עם אפס קילומטרים ■ איתור מציאות בשוק המשומשות הוא עסק מסוכן הרבה יותר, שדורש עצבים חזקים והרבה נאיביות ■ כיום אפשר לבצע חלק גדול מעבודת איתור המציאות גם באינטרנט

שוק הרכב הישראלי החל את 2008 בטון אופטימי מאוד, אך סיים אותה בקטסטרופה כלכלית, שבלמה את המכירות עמוק לתוך 2009 והביאה להצטברות של מלאי ענק. בנוסף נרשם ב-18 החודשים האחרונים זינוק חד בייבוא האישי של רכבי פאר. שתי העובדות הללו בלטו היטב ב"סקר הקומבינות" השנתי שלנו, שנועד למצוא את ההזדמנויות המעניינות ואת התחומים האפורים שמסתתרים בשוק הרכב, הרחק מהמחירונים הרשמיים ומאולמות התצוגה הנוצצים.

אף על פי שהבדיקה כללה שיטוט פיזי בלא מעט מגרשי רכב נידחים, כיום אפשר לבצע חלק גדול מעבודת איתור המציאות גם באינטרנט, מבלי לקום מהכיסא. שיווק הרכב ברשת התפתח מאוד בשנים האחרונות בישראל, ואם בעבר השתדלו סוחרי הרכב הרשמיים והאפורים לשמור על פרופיל נמוך, הרי שכיום רוב הדילים האפורים מתבצעים בפומבי, או לפחות בגבולות הבטוחים של האינטרנט.

חיפוש הקומבינות התמקד בעיקר בכלי רכב עם אפס קילומטרים. איתור מציאות בשוק המשומשות הוא עסק מסוכן הרבה יותר, שדורש עצבים חזקים והרבה נאיביות; לעומת זאת כלי רכב חדשים הם סחורה בטוחה יותר, שיכולה להבטיח את הבונוסים הנובעים מהדיל של הרכישה. קבלו אותם.

מכוניות נישה "יתומות":

חיפוש במגרשים נידחים

פורד פוקוס

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 עוד הספיקו כמה יבואנים אופטימיים לייבא מספרים נכבדים של כלי רכב מעניינים, חלקם דגמי נישה, שהיו אמורים להיקלט ללא קושי בשוק הצומח.

אלא שהצמיחה הפכה לצניחה, וקברה את כלי הרכב הללו במגרשי הערובה של היבואנים. כיום הם מתחילים לצאת לשוק, לאחר שלא מצאו להם בעלים במשך 12 חודשים מאז ייצורם. במקרים אלה החוק מחייב את היבואן לבצע ברכבים "רישוי עצמי", כלומר לרשום את היד הראשונה על שמו.

את כלי הרכב הללו לרוב לא תמצאו אצל היבואנים עצמם. מלאי בלתי מכור אינו מקור לגאווה בענף הרכב, במיוחד כאשר מדובר בדגמים ייחודיים, שהיו אמורים לשדרג את תדמית המותג והיצרן. לפיכך הם נמכרים לחברות הליסינג, שמגלגלות אותם לסוחרים נידחים ברחבי הארץ על תקן "רחוק מהעין, רחוק מהכותרות".

דוגמה: במגרש רכב גדול באחד הכפרים הדרוזיים מצאנו פורד פוקוס קופה-קבריולה, שני ליטרים אוטומטית, עם אפס קילומטרים על השעון וסטיקר של "אלדן" מאחור. המכונית המרהיבה הזו, שיובאה על ידי דלק רכב בשנה שעברה, הייתה אמורה לשדרג את תדמית המותג פורד בישראל ממותג "ציים" אפור למותג לייף סטייל. אלא שהמשבר הכלכלי ותג מחיר לא הגיוני של 285 אלף שקלים הביאו את היבואן לסגור את הברז בשקט, ולטאטא את שאריות הייבוא מתחת לשטיח. מחיר המחירון של היפהפייה התכולה שראינו עמד על 235 אלף שקלים, אבל יכולנו לסגור עסקה גם ב-200.

אתרי הטרייד-אין של היבואנים:

"אאוטלט" של רכב חדש

פאסאט

לא תמיד צריך לשלוף את ה-GPS ולצאת לנדודים בנבכי הפריפריה כדי למצוא את כלי הרכב "היתומים", שנמכרים בתור "יד ראשונה, אפס קילומטרים" לאחר שלא מצאו להם קונה בתום 12 החודשים. בשנתיים האחרונות החלו כמה וכמה יבואנים להשתמש במערכי הטרייד-אין כדי למכור את כלי הרכב החדשים-ותיקים הללו. יש מי שיקרא לזה "מסלקה", אבל היבואנים מעדיפים להתייחס לטרייד-אין כאל צינור שיווק משלים למכירת עודפים, מעין "OUTLET" של ענף הרכב.

בסוכנויות כאלה, דוגמת "אוטו-דיל" (של קבוצת צ'מפיון), "אוטו-סנטר" (של קבוצת מאיר) ואחרות, אפשר למצוא מבחר משתנה של כלי רכב חדשים "מהניילונים", שרשומים כיד ראשונה על שם היבואן או על שם חברת הטרייד-אין.

לא צריך להיבהל אם המחירים הרשמיים שמפרסמות החברות הללו (באינטרנט) קרובים כדי אחוזים בודדים למחיר הרשמי של רכב מקביל חדש לגמרי; חברות הטרייד-אין מחויבות לשמור, למראית עין, על יציבות מחירי המשומשות של המותג שהן משווקות, אך בפועל, בתקופות של לחץ מלאי, כמו שקורה השנה לאחר 2008 רבת התהפוכות, הסיסמה היא "יש על מה לדבר". מי שמגיע עם מזומן, ולא מנסה להשאיר את הטרנטה שלו בחברת הטרייד-אין, יכול לקבל הנחות משמעותיות מאוד, שעולות משמעותית על הערך של אובדן "יד" אחת.

דוגמה: במלאי של אוטו-דיל מקבוצת צ'מפיון מצאנו החודש גלריה שלמה של כלי רכב מודל 2009, "יד ראשונה אפס קילומטרים", מבית סיאט, סקודה ופולקסווגן. בלטו בנוכחותן ערימה שלמה של מכוניות פאסאט 1.8 טורבו מודל 2009, כמו גם גולפים, אאודי A3 ושלל מכוניות מבית סיאט. המחיר? "יש על מה לדבר".

מבצעי "מועדוני הלקוחות":

כביש שטח מקצועי ב-145 אלף שקלים

פורשה

מבצעי מכירות הרכב של מועדוני הלקוחות הסקטוריאליים דוגמת "הוט" ו"חבר" הם תמיד מקום טוב לחפש בו מציאות, והשנה יותר מתמיד. גם היבואנים וגם "מחירוני המשומשות" מתייחסים למבצעים הללו כאל מתחם סגור ומבודד בנוסח "מה שקורה שם, נשאר שם". תיאורטית, ההנחות התקופתיות שמוצעות להוט ולחבר מיועדות אך ורק ללקוחות המועדון, לפיכך הן לא אמורות להפיל את המחירונים הרשמיים של אותו רכב בשוק.

מובן שעם ישראל למוד הקומבינות יודע איך להידחק למבצעים הללו, גם אם אינו שייך לסקטור הרלוונטי. לכולם יש קרוב משפחה, חבר או שכן שיש לו חברות במועדון, והאמת היא, שגם יבואנים רבים מקפידים רק למראית עין. למבצעים הללו מוקצה מלאי, ואם המכירות לחברים ה"לגיטימיים" מתנהלות בעצלתיים, הרי שאנשי המכירות לא נוהגים לסרב ללקוחות עם קרוב משפחה מדרגה רביעית, שבאים לסגור עסקה.

לרוב, ההנחות הממוצעות במבצעי מועדונים כאלה נעות סביב 7% ממחיר המחירון הרשמי, אך לעתים יש גם חריגות מרשימות, שמסתכמות ב-20% ויותר כאשר מדובר בכלי רכב שנמצאים בסכנת התיישנות.

דוגמה: במבצע הנוכחי של "חבר" מצאנו את רכב השטח סנגיונג אקטיון ב-145 אלף שקלים בלבד, כ-20 אלף שקלים פחות ממחיר המחירון הנוכחי וכמעט 40 אלף שקלים פחות מהמחיר המקורי שבו הושק הרכב בארץ. במחיר של יונדאי טוסון בסיסית מקבלים רכב כביש-שטח אמיתי עם מרווח גחון רציני, מערכת הנעה כפולה מקצועית, מרחב פנימי ונוכחות כביש בליגה של ג'יפ יפני גדול ומנוע בהספק של 150 כוחות סוס.

יבוא אישי: "יד ראשונה, נמצאת בארץ"

יד ראשונה, נמצאת בארץ

יתרון המחיר של רכב יוקרה מייבוא אישי ידוע ומוכר, וגם המגוון לעתים רחב יותר. אבל לקוחות רבים נרתעים מכאב הראש, שמקורו בסבך הביורוקרטיה של משרד התחבורה, הכרוך בקבלת הרכב במועד בלתי ידוע ולעתים גם בחקירה צולבת במס ההכנסה. הפתרון, תיאורטית, הוא רכישת רכב מייבוא אישי, שכבר נמצא בארץ ועבר את תהליכי הרישוי. אלא שכאן יש מכשול לא קטן, מכיוון שהחוק אוסר על מכירת רכב מייבוא אישי בשנתיים הראשונות שלו בישראל. מכיוון שהזינוק הרציני בייבוא אישי התרחש רק ב-2008, המשמעות היא, שהיצע "היד השנייה" של רכב כזה אמור להיות דל מאוד לפחות עד 2010.

טעות. חיפוש קל באתרי אינטרנט של חברות העוסקות בתיווך ייבוא אישי מגלה היצע מגוון ולא קטן של כלי רכב יוקרתיים משנות המודל 2008 ואפילו 2009, שמוצעים לכל דכפין עם מספר רישוי ישראלי וכתובת מאירת עיניים "נמצא בארץ".

איך זה קורה? משרד התחבורה מאפשר ליבואן אישי להגיש בקשה לפטור חריג (או לפחות היה אפשר לעשות זאת בעבר) הכוונה לביצוע העברת בעלות על הרכב לפני תום "תקופת הצינון". שמענו גם על עסקאות לדחיית העברת הבעלות עד למועד שבו היא תתאפשר. משרד התחבורה מקדם כיום יוזמה, שתחסום את חלון ההזדמנויות הזה. כרגע היא קיימת.

דוגמה: מצאנו, למשל, פורשה 911 קאררה מודל 2009 עם מערך רציני של תוספות, כמו גם ארמדה של מכוניות מרצדס S קלאס, ג'יפים של ב.מ.וו ועוד. אחדים מכלי הרכב עם אפס קילומטרים(!) ואחרים עם קילומטראז' נמוך מאוד. המחירים, לרוב, נמוכים בעשרות אחוזים ממחירי המחירון הרשמיים של רכב משומש "רשמי" מאותה שנת מודל.

dbg@globes.co.il

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר