גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דובאי היקרה

שוקרן כתיר - תודה לך - נסיכת מפרץ יקרה, על שנצמדת כל שנותיך היפות לחרם הערבי

בשם רבים אחרים, הייתי רוצה לומר לך שוקראן כתיר. תודה רבה. תודות להיצמדותך רבת השנים לחרם הערבי, קיבלו עשרות משקיעים ויזמים ישראלים את מתנת החנוכה שלהם כמה שבועות מוקדם מהרגיל השנה. מדובר אמנם במתנה בלתי שגרתית, והיא בהחלט מגיעה ממקור בלתי צפוי לחלוטין, אבל עובדה היא שמהישראלים נחסכו תוצאות האסון הכלכלי עליו דיווחתם בשבוע שעבר.

עליכם לדעת כמובן שלו רק היה ניתן להם, היו הישראלים מנצלים באופן אגרסיבי את אפשרויות ההשקעה באזור שלכם. הרי היזמים הישראלים, שהיו מבודדים במשך שנים, הפכו לאקטיביים ביותר כמעט בכל שוק שהיה מוכן לעבוד עמם.

באופן היסטורי, משמעות הדבר הייתה נסיעה למרחקים גדולים. צרפתי הרוצה לייצא מוצר כשלהו יכול להיכנס למכוניתו ולנהוג לשמונה מדינות בעלות גבול משותף: בלגיה, לוקסמבורג, גרמניה, שווייץ, איטליה, מונקו, אנדורה או ספרד. הארגנטיני יכול לנהוג לצ'ילה, בוליביה, פרגוואי, ברזיל או אורוגוואי. לאיש העסקים הישראלי יש יעד ייצוא אחד בלבד אליו הוא יכול לנהוג: נמל התעופה בן גוריון. בגלל החרם הערבי, הייצוא האזורי מעולם לא היה אפשרות עבורו, ומבחינתו גם לו היו שוכנות המדינות השכנות לישראל על המאדים, המצב לא היה משתנה כלל.

דעו לכם, שההמצאה שלכם לא מקורית ולא ייחודית. חרם ערבי על אינטרסים יהודיים הוכרז כבר ב-1922. החרם הרשמי הוכרז על ידי הליגה הערבית סמוך להקמתה, בשני בדצמבר 1945, שנתיים וחצי לפני הקמת מדינת ישראל. החרם היה על "כל המוצרים היהודיים והציוניים". אחרי 1948 החרם התפתח, ובעקבות מלחמת יום כיפור, ב-1973, הוא קיבל משנה תוקף.

במהותו כולל החרם שלושה מרכיבים: 1. איסור על מסחר ישיר בין ישראל למדינות הערביות. 2. חרם על חברות שעושות עסקים עם ישראל. 3. הכנסת חברות הסוחרות עם חברות אחרות שעושות עסקים עם ישראל, לרשימה שחורה.

בשני המרכיבים האחרונים בוצעו הקלות מעט אחרי הסכמי אוסלו שנחתמו ב-1993, והסכם השלום עם ירדן משנת 1994. אז גם הושקו פסגות העסקים בנושא המזרח התיכון וצפון אפריקה של הפורום הכלכלי העולמי, שברבות מהן השתתפו בני מדינתכם.

הלם וחוסר נוחות מופגן

כנסים אלה, שנבנו לפי דגם הפגישה השנתית בעיר השוויצרית דאבוס, היו המפגשים הפורמליים הראשונים בין אנשי עסקים ישראלים וערבים. המשתתפים הישראלים, בראשות ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, ושר החוץ, שמעון פרס, יצאו כצפוי מגדרם כדי לפגוש כל איש עסקים ערבי אפשרי, בעוד הללו, מצידם, הוכו בהלם ושידרו חוסר נוחות מופגן. בסופו של דבר, מעט מאוד עסקאות נחתמו במסגרת הזו, ואלו שנחתמו זכו לקיטונות של גינויים מצד העולם הערבי, שטען שעדיין מוקדם מדי לבצע אותן.

בשנה שלאחר מכן, בעמאן, הופיעו הישראלים עם רשימה של 218 הצעות למיזמים, בשווי 25 מיליארד דולר. אבל, כצפוי, כולם, ללא יוצא מן הכלל, נתקלו בהתעלמות מופגנת. יתרה מכך, הבנק האזורי שעליו הוסכם (בשווי חמישה מיליארד דולר) מעולם לא הוקם. בשנה שלאחר מכן אירחו המצרים את הכנס, והוועידה האחרונה מן הסוג הזה נערכה בדוחא, קטאר, בשנת 1997.

כמי שהשתתף בוועידות הללו, אני יכול לדווח שהרבה לחץ הופעל - באופן גלוי וסמוי - על ידי האמריקנים ומדינות האיחוד האירופי כדי לסיים את החרם הערבי. למרבה הצער, המאמצים הללו נכשלו. עם זאת, ועידות הפסגה הללו בהחלט אפשרו למשתתפים לפגוש זה את זה, ללמוד האחד מהשני ולפתח יחסים עם שותפים עסקיים פוטנציאליים, שהיו עשויים להיות פתוחים יותר לעבודה משותפת, לו הדבר נעשה בפורום אינטימי ומצומצם יותר.

בשנות ה-90 עבדתי עבור כור תעשיות, שהייתה אז חברת האחזקות הישראלית הגדולה ביותר. עם 50 חברות בת ו-35 אלף עובדים, היא ייצגה 7% מכלכלת ישראל המתועשת. אחרי כל אחת משלוש ועידות הפורום הכלכלי העולמי שבהן השתתפתי נסעתי בכל רחבי האזור (בעזרת הדרכון הקנדי שלי) בניסיון לראות אם התפריט העשיר של כור עשוי לספק פלטפורמה למיזמים משותפים עם בני שיח ערבים, בייחוד במפרץ הפרסי.

ביקרתי בכל אחת ממדינות "מועצת שיתוף הפעולה של המפרץ" (GCC), סעודיה, כוויית, בחריין, קטאר, איחוד האמירויות ועומאן לפחות פעם אחת, ואצלכם, בדובאי, ביקרתי ארבע פעמים. כל מי שפגשתי היה מנומס וסקרן, אבל בסופו של דבר המכשולים הפוליטיים היו בלתי עבירים.

למה יהודים מעדיפים עיתונים בערבית

כדאי לזכור שב-1997 נסחר הנפט בכ-10-12 דולר לחבית, ושהמדינות הללו סבלו מלחץ ניכר לגוון את הכלכלות שלהן. בדובאי, אחת משבע האמירויות באיחוד האמירויות, כבר כמעט נגמר אז הנפט, ולכן התקדמתם הרבה מעבר לשכנות שלכם כמעט בכל תעשייה אפשרית. מיזמי נדל"ן מרשימים החלו כבר להיבנות אצלכם, והתיאבון הבלתי נגמר כבר ניכר בכל רחבי העיר.

פיתחתם תעשיית יהלומים משגשגת, וגם מתחם תיירות ובידור שהחל להוות מגרש משחקים מהודר לעשירי האזור והעולם. הטיסה אל ריאד וממנה דרך דובאי נתנה לתייר שיעור מאלף בהבדלים תרבותיים. בדובאי לבשו הנשים בגדים מערביים, הן עבדו במשרדים ונהגו במכוניות. העשירים באמת טסו לשם ובחזרה רק בכדי לרכוש את מוצרי היוקרה בחנות הדיוטי פרי הגדולה בעולם.

בעשר השנים שלאחר מכן, ככל שמחירי הנפט האמירו עד למחיר השיא של 147 דולר לחבית, הפכה האליטה הערבית עשירה יותר ויותר, ודובאי נעשתה למקום החביב עליה לצרכי הפגנת עושרה. שכונות פאר חדשות בעיר נבנו על גבי איים מלאכותיים, הקבלנים התחרו זה בזה בבניית מגדל בבל הבא, וכעת הציעה העיר - שמעולם לא חוותה יום שלג מימיה - שירות סקי בבניין סגור, שפועל במשך כל השנה. דבר לא נחשב יקר מדי כל עוד זרם כספי הנפט עתיד היה להימשך לנצח.

גם במהלך שנות הפריחה הללו המשכתם בדובאי להיזהר מכניסה לשותפויות משמעותיות עם חברות ישראליות. ישנן אמנם שמועות על איל נדל"ן ישראלי או שניים - שחברו לאנשי עסקים סעודיים במיזמים אחרים - ומהווים "שותפים סמויים" גם בכמה מיזמים בדובאי, אך באופן כללי הקפדתם להיצמד לחרם הערבי.

ישנה בדיחה ישנה על יהודי המעדיף לקרוא עיתונים בערבית. שם, במקום לקרוא על רדיפת יהודים, התקפות על ישראל, יהודים שנעלמים בגלל ההתבוללות ויהודים החיים בעוני, הוא יכול לקרוא איך כל היהודים הם עשירים ורבי השפעה, בעלי בנקים השולטים במדיה ולמעשה בעולם כולו.

עולם אחד שבו היהודים בוודאי אינם שולטים הוא "דובאי וורלד". זוהי קרן ההון הממשלתית העומדת על סף פשיטת רגל, מתקשה לעמוד בתשלומי החובות בני 60 מיליארד הדולר שלה, וכבר משפיעה על כלכלתן של מדינות האזור ומערערת את היציבות הכלכלית כמעט בכל מדינה בעולם, למעט בישראל. ולכן, עם הגיעה של תקופת החגים, הרשי לי שוב לומר לך, דובאי, שוקראן כתיר. וגם עיד סעיד, חג שמח.

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה