גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השוחד במרקסטון: רשות ני"ע בארה"ב חוקרת את הפרשה מאז יוני

אליוט ברוידי, יו"ר מרקסטון, הודה במתן שוחד לבכירים בקרן הפנסיה של ניו-יורק תמורת הזרמה של כרבע מיליארד דולר למרקסטון ■ סטנלי גולד, נשיא שמרוק: "ברוידי הוא אדם טוב והגון... אני לא אדם שנוטש חבר בעת צרה"

הולכת ומסתעפת פרשת המיליארדר אליוט ברוידי, עד לפני כמה ימים יו"ר מרקסטון, שהודה ביום ה' במתן שוחד לבכירים בקרן הפנסיה של מדינת ניו-יורק תמורת הזרמה של כרבע מיליארד דולר למרקסטון.

עתה מתברר כי הרשות הפדרלית לניירות ערך (SEC) חוקרת כבר מאז יוני קשרים אפשריים בין ברוידי לבין פרד בואנרוסטרו, שהיה מנכ"ל קלפרס, קרן הפנסיה של עובדי מדינת קליפורניה; אלפרד וילאלובוס, חבר בדירקטוריון של קלפרס; וגורמים אחרים.

לפי מסמכים משפטיים, שנחשפו בראשונה בשבת בעיתון הקליפורני "סאקראמנטו ביי", ה-SEC הגישה לברוידי צו המחייב אותו להציג לפני חוקרי הרשות רישומים ומסמכים אחרים של כל המגעים בינו לבין בואנרוסטרו, וילאלובוס ואחרים.

ב-2004 קיבלה מרקסטון מקלפרס מחוייבות להשקיע בה 50 מיליון דולר. הצו שניתן לברוידי הוא חלק מחקירה בחשד שהחלטות בקלפרס הושפעו ממתן שוחד לבכירים בקרן.

בשלב זה אין שום ראיה לכך שהחלטת קלפרס להשקיע במרקסטון התקבלה באופן בלתי חוקי. מכל מקום, בעקבת הודאותו של ברוידי במתן שוחד לבכירי קרן הפנסיה של ניו-יורק, החליטה קלפרס לבדוק מחדש את מכלול הקשרים שלה עם מרקסטון.

קרן הפנסיה הקליפורנית אף מרחיבה את חקירתה בחשדות לכאורה נגד וילאלובוס, שלאחר פרישתו מהדירקטוריון של קלפרס החל לשמש כסוכן של חברות להשקעות או לניהול כספים שניסו לשכנע את קלפרס להעביר לידיהן סכומי כסף לניהולן. מאז פרישתו מהדירקטוריון, הרוויח וילאלובוס כ-60 מיליון דולר מעמלות מחברות שהשתמשו בשירותיו כדי להגיע למקבלי החלטות בקלפרס.

"מרקסטון נכללת עתה בשורה של נושאים שאנו חוקרים", אמרה דוברת של קלפרס. היא ציינה כי ההשקעה במרקסטון מניבה לקרן הפנסיה הקליפורנית תשואה של 5%.

דובר מטעם ברוידי, ג'ין מקארתי, ניסה בסוף השבוע להמעיט בחשיבות הצו שקיבל ברוידי מה-SEC. לדבריו, הצו רק מייצג "שאלות שהרשות הפדרלית שואלת".

נדבן גדול

ברוידי, שידוע כנדבן גדול בלוס-אנג'לס, התפטר מהדירקטוריון של קרן הפנסיה של הכבאים והשוטרים בעיר לאחר שקיבל את הצו מ-SEC. יחד עם ברוידי התפטר מהדירקטוריון גם שון האריגאן, לשעבר נשיא הדירקטוריון של קלפרס, שקיבל אף הוא צו דומה מהרשות הפדרלית.

לפי "סאקראמנטו ביי", ברוידי תרם 6,000 דולר לקרן של איגוד מקצועי שכפופה להאריגאן. זמן קצר לאחר שהשקעת קלפרס במרקסטון אושרה, תרם ברוידי 6,000 דולר נוספים לקרן. האריגאן היה נשיא הדירקטוריון של קלפרס באותה תקופה.

הודאתו של ברוידי במתן שוחד לבכירים בקרן הפנסיה של ניו-יורק מסעירה את הממסד היהודי בארה"ב, שברוידי נודע בו כנדבן בעל יד פתוחה. הוא היה תורם גדול למגבית היהודית המאוחדת ולידידי האגודה למען החייל בארה"ב. הוא שימש כנאמן ב"הלל", ארגון האחווה של סטודנטים יהודיים באוניברסיטאות בקליפורניה, והיה חבר בדירקטריון של הסמינר להכשרת רבנים רפורמיים בלוס-אנג'לס.

ברוידי הוא שהחיה את לשכת המסחר קליפורניה ישראל באמצע שנות ה-90, יחד עם סטנלי גולד, נשיא ומנכ"ל שמרוק הולדינגס, וסטנלי צ'איס, תורם גדול לעניינים ישראליים והיהודיים. (צ'איס משמש עתה מטרה לתביעות משפטיות על רקע טענות שהוא שימש מתווך מטעמו של ברנרד מיידוף והזרים לו כספים שגייס ממשקיעים תמימים).

גולד אמר אתמול בראיון לסוכנות הידיעות היהודית JTA כי הוא מכיר את ברוידי מזה כ-20 שנה ועבד עמו למען הפדרציה היהודית המקומית ולמען לשכת המסחר קליפורניה ישראל. "אליוט תרם בנדיבות רבה מזמנו ומהאנרגיה שלו לקהיליה היהודית" אמר גולד. "לבבנו נמצא עמו ועם משפחתו בזמנים קשים אלה".

לדבריו, "אליוט הוא אדם טוב והגון; אין זה מטבעי לזנוח חבר בעת מצוקה", אמר גולד.

הקשר הרפובליקני

ברוידי הוא גם תומך נלהב במפלגה הרופבליקנית ואירח פעם את הנשיא ג'ורג' בוש בביתו בלוס-אנג'לס. הוא שימש כיו"ר פיננסי של הוועד הרפובליקני הארצי והיה מגייס תרומות גדול למסעות הבחירות של ג'ורג' בוש הבן ב-2004 ושל ג'ון מקיין ב-2008.

כפי שפורסם בסוף השבוע, ברוידי הודה במסגרת עסקת טיעון כי שילם מיליון דולר כשוחד לבכירים בקרן הפנסיה של ניו-יורק כדי שיסכימו להעביר למרקסטון 250 מיליון דולר. כחלק מהעסקה התחייב ברוידי לשתף פעולה עם התובע של מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, ובתמורה לא תדרוש התביעה להטיל עליו לא יותר מ-4 שנות מאסר, עונש קל יחסית במקרים כאלה.

עכשיו מתברר כי שיתוף-הפעולה של ברוידי הניב עדות ראשונה לכך שאלן הבסי, לשעבר החשב הכללי של מדינת ניו-יורק והרוח החיה מאחורי החלטות קרן הפנסיהלהשקיע במרקסטון, אכן היה מעורב לכאורה בפרשיית השוחד. כזכור, הבסי נאלץ להתפטר בסוף 2006 לאחר שהודה כי השתמש בעובד מדינה כדי לשמש נהג לאשתו החולה. עד עתה לא היתה שום עדות לכך שהבסי היה מעורב בקבלת שוחד או שהוא קיבל הטבה פיננסית כלשהי שתשפיע על החלטות שיבוץ כספי קרן הפנסיה.

מתברר, לפי "ניו-יורק פוסט", כי הבסי קיבל מברוידי 6 ביקורים משופעים במותרות בישראל ובאיטליה. עלות הביקורים היתה כ-75 אלף דולר. הם החלו ב-2003, ובחלק מהם היו כרוכות פעילויות רשמיות של הבסי בתוקף תפקידו כחשב הכללי. באחד מהביקורים האלה התעקש הבסי להתאכסן בסוויטה המפוארת ביותר במלון המלך דוד בירושלים, שמשקיפה על העיר העתיקה.

הבסי הוא דמות מכוננת בהיסטוריה של מרקסטון. בקהילה העסקית בישראל, כמו בארה"ב, שמורה להבסי פינה חמה בלב. הוא הצטייר כמאמין גדול בכלכלת ישראל ובעם ישראל, אם כי עתה, במבט לאחור, לא ברור באיזו מידה האמונה הזו נבעה מהתמריצים הפיננסיים של ברוידי. תחת הנהגתו החליטה קרן הפנסיה של ניו-יורק על השקעות רבות במשק הישראלי, מחוץ למרקסטון. הקרן מחזיקה בגוש הגדול ביותר של אגרות חוב ישראליות, אחרי ישראל כמובן. היא השקיעה בחברות ישראליות רבות ובכללן טבע, ובקרנות הון סיכון ישראליות, לרבות גיזה ופיטנגו.

"ברוידי שילם כמעט מיליון דולר כשוחד כדי לקבל השקעה בסך כרבע מיליארד דולר", אמר קואומו במסיבת עיתונאים שבה הודיע על על הודאת ברוידי. "מבחינת ברוידי זה היה כסף קטן. אבל למשלמי המיסים בניו-יורק הנזק אפילו אינו ניתן לכימות. שחיתות שוחקת את יושרת מערכת הפנסיה ואת האמון שהציבור נותן בממשלה. המחיר הזה גבוה מכדי לשאתו".

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?