גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוכלים, סיפור הצלחה

המחזה "תעלולי סקפן" של מולייר, שיעלה בקרוב על במת תיאטרון החאן בעיבוד חדש של אודי בן-משה, מציג את דמותו של סקפן - הנוכל האולטימטיבי, שעל-פי בן-משה "מתאים יותר מתמיד לישראליות העכשווית". לדעת היוצרים, כתיבה כמו זו של מולייר ותרגום מופתי כמו זה של אלתרמן - מבטיחים בכל תקופה הצלחה תיאטרלית ומסחרית

"הוא לא עושה דבר מתוך רצון לעזור. מעניין אותו רק הריגוש האישי שהוא מקבל מהעיסוק הבלתי פוסק בתככים, מעשי מרמה ובעיקר להכניס לבוסים". כך מתאר השחקן ויטלי פרידלנד את דמותו האלמותית של סקפן, גיבור הקומדיה "תעלולי סקפן" מאת מולייר, החוזרת בימים אלה לבמת תיאטרון החאן בעיבוד חדש של הבמאי אודי בן-משה.

מיקי גורביץ', הבמאי והמנהל האמנותי של החאן, לא יאשר רשמית אך סביר שבמסדרונות התיאטרון הירושלמי תולים בימים אלה לא מעט תקוות גם בהצלחה המסחרית הפוטנציאלית של ההפקה. אחרי הכול, קומדיה קלאסית נוספת מבית היוצר הפורה של המחזאי-סטיריקן הצרפתי הדגול מולייר, "הקמצן" בכיכובו של אריה צ'רנר, היא ההצלחה הגדולה ביותר שלהם בעשור החולף (יותר מ-200 הצגות ועוד היד נטויה).

אין פלא שכאשר בן משה, שמאז מינויו לבמאי בית בחאן לפני כמה שנים הספיק להפוך חוד חנית לבמאי תיאטרון צעירים בארץ, העלה את ההצעה להעלות שוב את "תעלולי סקפן" הוא קיבל מיד אור ירוק לצאת לדרך.

"שנים לא העלו בעברית את המחזה המקורי של מולייר", משחזר בן משה. "לא אסחף ואומר שזה היה עבורי חלום שהתגשם לביים את המחזה אבל אני בהחלט חושב שזו יצירה מקסימה, מצחיקה בטירוף, והתרגום של נתן אלתרמן מופתי בעיניי. חוץ מכמה נגיעות פה ושם לא נגענו בו. 'סקפן' מתאים לישראליות העכשווית יותר מתמיד.

"למשל הסצנה שבה סקפן מנסה לשכנע את ארגנט להגיע לפשרה כספית מחוץ לכותלי בית המשפט, ולא להסתבך בהליכי ניירת שיעלו לו הון רב עוד יותר. הטקסט תואם את מערכת המשפט של ימינו מילה במילה. בכל הנוגע לבירוקרטיה פקידותית לא התקדמנו מילימטר ב-200 השנים האחרונות".

תעלולי סקפן / צלם יחצ
"סקפן הוא בסופו של דבר השורד הקלאסי". מתוך החזרות למחזה

להקת שחקנים נודדת

סקפן הוא לכאורה משרת נחות מעלה, אך בפועל מתפקד כיועץ סתרים המסובב על אצבעו הקטנה את אדוניו, שמוכנים למלא כל הוראה שלו אם רק יסכים לפתור עבורם את בעיותיהם השונות. המחזה אינו מסביר איך הגיע למעמד זה וגם אין בכך צורך. לא כאשר דוחסים לפחות משעה וחצי עלילת טלנובלה מטורפת שבמהלכה מתאהבים שני צעירים עשירים בשתי צעירות ממעמד נמוך ומבקשים את עזרתו של סקפן כדי להשיג את ברכתם של אבותיהם המתנשאים ארגנט.

סקפן, בעזרתו של המשרת-קולגה כריסטיאן, המתפקד כיד ימינו בעל כורחו, עומד במשימה ואף מוסיף לה כמה נדבכים פרטיים להנאתו האישית.

עדיין, למרות ההיצמדות לטקסט המקורי של מולייר בתרגומו של אלתרמן, אין לטעות במגע האישי של בן-משה. כך למשל מתחיל המחזה בשיר מקורי של קרן פלס, שהלחינה את המוזיקה להצגה (שיתוף פעולה רביעי ברציפות שלה עם בן-משה בתיאטרון רפרטוארי), שבו מציגים השחקנים את עצמם בשמותיהם האמיתיים.

בנוסף מלווה את השחקנים על הבמה לכל אורך ההצגה מוזיקאי המנגן לסירוגין בגיטרה, טובה, מנדולינה ועוד. אם זה מזכיר את קונספט להקת השחקנים הנודדת בעיבוד החדש ל"נפש הטובה מסצ'ואן" של ברכט בקאמרי, כנראה שאין מקריות בחיים או בתיאטרון.

"לא חשבתי על הדמיון ל'נפש'", טוען בן משה. "אבל בהחלט חשבתי שמחזה כמו 'סקפן' מתאים לאנסמבל כמו זה של תיאטרון החאן. לכן נוצרו שיר הפתיחה, שיר האמצע ושיר הסיום. זו גם הצורה שבה העלו מחזות בתקופתו של מולייר, על ידי להקות קבועות של שחקנים".

"אודי לא רצה הרבה מוזיקה במחזה הזה", מוסיפה קרן פלס, "יותר נגיעות המלוות את ההתרחשות על הבמה, שהיא מאד תזזיתית, ופחות יצירות שלמות. אני נמצאת עכשיו בתנופה יצירתית אינטנסיבית, כי במקביל הלחנתי גם לקברט סטירי חדש שמוטי קירשנבאום מביים בתיאטרון הבימה, ואני מקליטה את האלבום השלישי שלי עם יהודית רביץ כמפיקה מוזיקלית. בחזרות של 'סקפן' גיליתי שלפעמים להלחין מעט ומדויק קשה יותר מלהלחין בשטף".

"ישראלים אוהבים תחמנים"

הבדל נוסף הוא, כאמור, ליהוקו של ויטלי פרידלנד לתפקיד הראשי של סקפן הנוכל. פרידלנד הנאה והצנום הוא אחד השחקנים הצעירים העולים באנסמבל הקבוע של תיאטרון החאן, בעוד רוב הגרסאות שהועלו עד כה ל"תעלולי סקפן" בחרו לתאר אותו כגבר מזדקן ולא בדיוק אטרקטיבי למראה.

"גם אני שאלתי בהתחלה איך זה אמור לעבוד", מאשר פרידלנד, "אבל אין בטקסט של מולייר התייחסות מדויקת לגילו של סקפן. יודעים רק שהוא משרת, ומשם לקחנו לעצמנו יד חופשית. ברמה החברתית, סקפן הוא בתחתית הסולם. מהמקום הזה אין לו מה להפסיד, ולכן הוא מרשה לעצמו לנצל את יכולות התחמון והמרמה הטבעיות שלו כדי להתל באדוניו. בעיקר בשני האבות הזקנים והקמצנים, אבל גם בצעירים שלהם הוא אמור לכאורה לסייע.

"סקפן הוא התחמן הקלאסי, וזה לא אומר שהקהל לא יאהב אותו, להיפך. הקהל, ישראלים בפרט, אוהב תחמנים. גם את יאגו, במחזה 'אותלו' של שייקספיר, הקהל מעריץ".

"אני דווקא מאמין שיש בסקפן שמץ חיבה אמיתית לפחות לשני הצעירים", מסכם בן-משה. "אבל ביסודו של דבר הוא אכן השורד הקלאסי המרמה את כולם וצוחק אחרון. זו דמות נצחית, ואני מאמין שהוא עוד לא אמר את המילה האחרונה".

*אי אפשר שלא להתייחס להצלחה הגדולה של "הקמצן", מחזה נוסף של מולייר שהעלה תיאטרון החאן ומטיל, מן הסתם, צל כבד על ההפקה הנוכחית.

"אני לא מתייחס ספציפית להצלחה קודמת כזו או אחרת. עקרונית, אני מעוניין לעשות תיאטרון נגיש. חשוב לי שכמה שיותר קהל יגיע וייהנה, כי מעל הכול זו הצגה קלילה ומצחיקה המתאימה לחתך רחב של צופים. גם כשביימתי לחאן לפני כמה חודשים את המחזה 'הנסיכה האמריקנית' מאת ניסים אלוני, התקווה שלי הייתה שהפעם הקהל יקלוט את זה, כי זו יצירה מופתית שלא זכתה מעולם להצלחה מסחרית של ממש. 'סקפן' הוא מחזה קל בהרבה לעיכול אז כן, אני אופטימי לגבי ההצלחה שלו. נקווה שאני צודק".

"תעלולי סקפן" יועלה לראשונה באולם הבית של תיאטרון החאן במוצאי שבת, ה-19 בחודש

עוד כתבות

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים