גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכינות הקדם-אקדמיות הופרטו - ויהיו לעשירים בלבד?

מינואר הקרוב תנהל את המכינות הקדם-אקדמיות חברה פרטית בשם "מרמנת", שהרקע הפדגוגי שלה מוטל בספק ■ ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת: "לגוף מסחרי אין מוטיבציה חינוכית"

"הבגרויות עוד לא הופרטו, אבל זה השלב הבא. זה ברור לי כשמש" - כך מזהיר פרופ' שי אהרון, סגן רקטור אוניברסיטת ת"א, בתגובה לתוצאות מכרז משרד החינוך להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות.

במכרז התמודדו האגודה לקידום החינוך (שהפעילה את מערך המכינות הקד"א מזה 40 שנה) וחברת "מרמנת" (המתמחה בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול). נראה כי זכיית החברה העסקית "מרמנת" במכרז, מהווה התנערות המדינה מהתחייבותה - "לאפשר לצעירים שלא עמדו בכמה ממבחני הבגרות, או קיבלו ציונים נמוכים מדי, לשפר את הישגיהם ולהתקבל ללימודים אקדמיים" (דו"ח מבקר המדינה 50ב, 1999).

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מודאג מאוד מהצעדים האחרונים של משרד החינוך וקובע: "כשרואים את התמונה כולה מתברר שיש פה מדיניות מאורגנת ומתוכננת שמשמעותה הפרטה למטרות רווח של פרויקטים חינוכיים מובהקים. לא פעולות עסקיות ולא פעולות כלכליות אלא גופים שלב ליבת פעילותם היא פעילות חינוכית מובהקת".

כמי שהיה מנכ"ל משרד החינוך (1990-1993) הוא קובע: "פעילות חינוכית מובהקת היא חובתה של המדינה. לגוף מסחרי אין מוטיבציה חינוכית. ההצלחה שלו נמדדת בהשגת רווח שזה דבר הסותר לחלוטין את כל המהות של חובת המדינה בתחום החינוך".

חברת מרמנת מתמחה, כאמור, בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול, ההכשרות וההדרכות, הטמעת מערכות, ניהול בחינות ומאגרי מידע. החברה מתמחה יותר מעשור בארגון ובניהול פרויקטים בשיטת מיקור חוץ, בתחומים לוגיסטיים ותפעוליים, תוך הסתמכות על מערך סניפים וצוות עובדים מקצועי בפריסה ארצית. הפרויקטים הם מתחומי תוכן מגוונים, כש"מרמנת" מהווה את הגורם הביצועי שמספק את כלל השירותים הנדרשים לשם תפעול לוגיסטי ומנהלתי של הפעילויות.

חזון החברה: "להיות גוף מוביל בארץ ובחו"ל ביצירה ובמימוש של פתרונות מיקור חוץ משולבי טכנולוגיות בתחומי ההתמחות של כל חברה, לספק מענה איכותי, מקצועי, אמין וברמת שירות גבוהה, תוך יצירת ערך מוסף תחרותי ללקוחותיה".

דיאנה דניאל-שרם שניהלה את מכינת הבוגרים באוניברסיטה העברית וכיום אחראית עליה מתוקף תפקידה כמנהלת היחידה למעורבות חברתית, הייתה בין הראשונים להרים קול בישיבה כנגד העברת המכינות לידי חברה פרטית. דניאל-שרם: "ממה שאני מצליחה להבין, חברת מרמנת מעולם לא עסקה בחינוך. היא עוסקת בתחומי ניהול בענייני לוגיסטיקה ואינטרנט. היא לא גוף חינוכי ולא עוסקת בחינוך".

- אבל היא יודעת לנהל וביעילות.

"המכינות היו מפעל שבא לתת הזדמנות נוספת לחיילים משוחררים, ולאנשים שהתעשתו ורוצים ללמוד. וזה דורש הרבה עבודה - להרגיל אותם חזרה לעולם הלימודים, להסביר להם מה זה לימודים בכלל, למה זה מחייב אותם. הם מגיעים בלי הרגלי לימוד וזה תהליך שדורש את הזמן וההשקעה שלו.

"ככל שהאוכלוסייה מגיעה מחוסר גדול יותר, ככה העבודה החינוכית שנדרשת מורכבת ותובענית הרבה יותר. ולשום חברה כלכלית שמסתכלת דרך הרווח שלה בסוף החודש, לא תהיה סבלנות לתהליכים האלו. מדובר בתהליכים אנושיים ששמים את האדם במרכז, ולא את הרווח הכלכלי".

- אבל היא בעצם תפקח ואתם תמשיכו לעשות את העבודה בשטח, אז איפה הבעיה?

"מאיפה הם ירוויחו? הם עושים את זה לשם שמים? באמת איכפת להם מחינוך? הם כמו כל חברה עסקית שמתקיימת לצורך הצלחה כלכלית והם צריכים לחשוב על הרווח שלהם. אז ככל הנראה הצלחתה הכלכלית של החברה תגיע משני מקומות. האחד - הם עלולים לצמצם מאוד את עבודתם של המפקחים שנותנים לנו קו ואורך נשימה ומאפשרים לנו את ההנחיה המקצועית. ובעיה חמורה יותר שאנחנו מזהים, היא שהרווח של החברה עלול שלא להיות מצמצום העובדים, אלא מהטלת קנסות על המכינות; על כך שיותר מדי תלמידים נושרים או שיותר מדי לא מגישים בזמן דוחות מסוימים".

במילים אחרות: ככל שינשרו יותר תלמידים ככה הרווח שלהם יגדל.

חברת-הכנסת פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר מספרת שההפרטות האלו היו על שולחנה והיא מנעה אותן. תמיר: "צריך להבין איזה סוג של הפרטה עומדת על השולחן. זה לא שמפריטים קניית גירים או מחברות שזה בסדר - זה מוצר. פה מפריטים שירות שדורש מיומנות חינוכית. מה שקורה הוא שבמכרז זוכים תמיד אנשים שאין להם את המיומנויות ולא את המסירות, וגם לא את היכולת לגייס כספים. הם עוברים את המכרז כי הם נותנים שירותים מאוד זולים, והמכרז בנוי כך לפי ההוראות של החשב הכללי שאין בו בעצם אפשרות לשכלל את השירות של המיומנות".

תגובות

משרד החינוך: "ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי במשך שנים מתפרסמים מכרזים להסדרת הנושאים הניהוליים וביניהם גם מכרז להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות. יודגש, כי במכרז האחרון זכתה הצעת חברת 'מרמנת' - לאחר שהצעתה נבדקה ונמצא כי עמדה בכל תנאי המכרז ואף קיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר.

"באשר לטענה כי לחברת 'מרמנת' אין רקע בתחום החינוך, יצוין, כי מדובר במכרז ניהולי ולא במכרז פדגוגי. האגף לחינוך מבוגרים שבמשרד החינוך אמון על קביעת המדיניות והפדגוגיה. המכרז נועד לקבלת שירותים ספציפיים שיסייעו ליחידה לבצע את תפקידה החינוכי ומכאן שאין הכרח, לאור תנאי המכרז, שרק גוף חינוכי יבצע זאת.

"יצוין, כי ההרכב של נציגים בוועדת מכרזים היה על-פי הקבוע בתקנות חובת המכרזים. באשר להוספת נציגים חיצוניים בוועדה - הדבר דורש החלטה ואישור מפורש של הוועדה ובעניין זה לא עלה הצורך.

מחברת מרמנת נמסר: "אנחנו לא מוכנים להתראיין".

מועצת הסטודנטים במכללת ספיר שבדרום הודיעה שמחר יושבתו הלימודים לשעתיים במחאה על הפרטת המכינות.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל