גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קודם ניקח את המכינות, אחר כך את ההשכלה הגבוהה

מינואר הקרוב תנהל את המכינות הקדם-אקדמיות חברה פרטית בשם "מרמנת", שהרקע הפדגוגי שלה מוטל בספק. גם פרויקט פר"ח ו"סל תרבות" עומדים למכרז וצפויים לגורל דומה. ועד ראשי המכינות, ועדת החינוך של הכנסת, ראשי המל"ג ונציגי האוניברסיטאות חרדים לגורל הפרויקטים הלאומיים האלה ולהשלכות שלהם על החברה הישראלית / אסתי סגל

"הבגרויות עוד לא הופרטו, אבל זה השלב הבא. זה ברור לי כשמש" - כך מזהיר פרופ' שי אהרון, סגן רקטור אוניברסיטת ת"א, בתגובה לתוצאות מכרז משרד החינוך להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות. במכרז התמודדו האגודה לקידום החינוך (שהפעילה את מערך המכינות הקד"א מזה 40 שנה) וחברת "מרמנת" (המתמחה בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול). נראה כי זכיית החברה העסקית "מרמנת" במכרז, מהווה התנערות המדינה מהתחייבותה - "לאפשר לצעירים שלא עמדו בכמה ממבחני הבגרות, או קיבלו ציונים נמוכים מדי, לשפר את הישגיהם ולהתקבל ללימודים אקדמיים" (דו"ח מבקר המדינה 50ב, 1999).

ח"כ זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, מודאג מאוד מהצעדים האחרונים של משרד החינוך וקובע: "כשרואים את התמונה כולה מתברר שיש פה מדיניות מאורגנת ומתוכננת שמשמעותה הפרטה למטרות רווח של פרויקטים חינוכיים מובהקים. לא פעולות עסקיות ולא פעולות כלכליות אלא גופים שלב ליבת פעילותם היא פעילות חינוכית מובהקת". כמי שהיה מנכ"ל משרד החינוך (1990-1993) הוא קובע: "פעילות חינוכית מובהקת היא חובתה של המדינה. לגוף מסחרי אין מוטיבציה חינוכית. ההצלחה שלו נמדדת בהשגת רווח שזה דבר הסותר לחלוטין את כל המהות של חובת המדינה בתחום החינוך".

הנפשות הפועלות

כדי להבין את חומרת הבעיה כדאי להכיר את שלושת השחקנים הראשיים במאבק על ההשכלה במדינת ישראל:

1. חוק חובת המכרזים:

ב-1994 נכנס לתוקפו חוק חובת המכרזים שחל על חברות ממשלתיות, על קופות חולים, על רשויות ועל גופים ציבוריים ממשלתיים ועירוניים. מטרותיו: 1. השגת חיסכון כספי. 2. מתן הזדמנות שווה לכל המציעים הפוטנציאליים. 3. שקיפות והגברת הפיקוח על תהליכי הרכש.

2. משרד החינוך:

המשרד האחראי למערכת החינוך, ובכלל זה גנים, בתי ספר, השכלה גבוהה וחינוך בלתי פורמלי. פעילות המשרד מתמקדת בחקיקה ובתכנון שירותי החינוך וההשכלה, ברישוי בעלי מקצוע בתחום החינוך וההוראה ובפיקוח על מוסדות החינוך.

3. המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג)

הגוף הממלכתי במדינה האחראי על הקמת אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות חדשות, הרחבת מוסדות להשכלה גבוהה קיימים, ואישור תארים, פיקוח על הענקת תארים מדעיים, העברת הכספים מהממשלה למוסדות והצעות לקידום חקירה מדעית בנושאים שונים. המועצה פועלת עפ"י החוק להשכלה גבוהה תשי"ח - 1958. לפחות שני שליש מחבריה הם בעלי מעמד אקדמי בכיר.

שני מתמודדים נוספים במכרז על הפעלת המכינות הקדם אקדמיות:

1. האגודה לקידום החינוך (מלכ"ר):

עמותה שנוסדה בירושלים בשנת 1962. מטרותיה הן צמצום הפערים החברתיים והחינוכיים בישראל, טיפוח מנהיגות בקרב ילדי עולים מארצות שונות, הקניית ידע והשכלה רחבה וסיוע לבוגרי מוסדות החינוך שלה להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה.

האגודה פועלת כעמותה ציבורית במגמה להעניק הזדמנות שווה לצעירים שנסיבות שונות מנעו מהם בעבר לממש את יכולתם ואת כישוריהם לקראת השתלבותם בחברה הישראלית. במהלך 40 שנותיה אפשרה לאלפי בוגריה לפרוץ מהמעגל החברתי-כלכלי שאליו נולדו, ורבים מהם הגיעו להישגים מרשימים בקשת רחבה ביותר של תחומי עיסוק ועניין.

2. חברת מרמנת (ארגון וניהול פרויקטים בע"מ):

חברה המתמחה כאמור בניהול פרויקטים בתחומי הלוגיסטיקה והתפעול, ההכשרות וההדרכות, הטמעת מערכות, ניהול בחינות ומאגרי מידע. החברה מתמחה יותר מעשור בארגון ובניהול פרויקטים בשיטת מיקור חוץ, בתחומים לוגיסטיים ותפעוליים, תוך הסתמכות על מערך סניפים וצוות עובדים מקצועי בפריסה ארצית. הפרויקטים הם מתחומי תוכן מגוונים, כש"מרמנת" מהווה את הגורם הביצועי שמספק את כלל השירותים הנדרשים לשם תפעול לוגיסטי ומנהלתי של הפעילויות.

חזון החברה: "להיות גוף מוביל בארץ ובחו"ל ביצירה ובמימוש של פתרונות מיקור חוץ משולבי טכנולוגיות בתחומי ההתמחות של כל חברה, לספק מענה איכותי, מקצועי, אמין וברמת שירות גבוהה, תוך יצירת ערך מוסף תחרותי ללקוחותיה".

תקציר העלילה

בתחילת נובמבר הופתעו ראשי המכינות הקדם-אקדמיות מהידיעה שוועדת המכרזים של משרד החינוך, העדיפה את הצעת חברת "מרמנת" הזולה מזו של "האגודה לקידום החינוך" שהפעילה את המכינות עד היום. מעבר לדאגה בשל העברת מערך פדגוגי מורכב כזה לידיים שאינן בעלות ניסיון בתחום הפדגוגי דווקא, הגורמים הפועלים בתחום נדהמו לגלות שמועד העברת המפתחות לחברת "מרמנת" הוא תחילת ינואר הקרוב, אמצע שנת הלימודים. כתוצאה מזה, לא ברור למשל מה יעלה בגורל בחינת הבגרות הייחודית באנגלית שצריכה להתבצע. מי יעביר אותה? מי יכין אותה? איך היא תתקיים? הפתעה נוספת היא העובדה שבוועדת המכרז ישבו שלושה חברים בלבד, לא היה בה נציג של המל"ג (שמממנת את הפרויקט ב-35 מיליון שקל לשנה) ואף לא נציג משרד הביטחון שעפ"י חוק חיילים משוחררים מעביר את חלקו בתקציב.

זעקת יו"ר ועד המכינות מר זוהר אביטן הגיעה לאוזני ח"כ זבולון אורלב שכינס ישיבה דחופה בוועדת החינוך של הכנסת ביום ב' 7.12.09 כדי לדון בנושא ההפרטות במשרד החינוך.

מסתבר שעוד פרויקטים פדגוגיים חברתיים עומדים בפני הפרטה: פרויקט פר"ח, "תללי"ם", "סל תרבות" "נעל"ה", וכמובן המכינות הקדם אקדמיות שעברו כבר את המכרז והועברו לידי חברת "מרמנת".

לישיבה הגיעו 12 חברי כנסת מכל סיעות הבית כשאליהם חברו פרופ' שי אהרון -סגן רקטור אוניברסיטת תל-אביב שהגיע כנציג ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות), בועז טופורובסקי - יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית וחבר במל"ג ויובל לידור דובר המל"ג. בלט בהיעדרו מנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמשון שושני.

דיאנה דניאל-שרם שניהלה את מכינת הבוגרים באוניברסיטה העברית וכיום אחראית עליה מתוקף תפקידה כמנהלת היחידה למעורבות חברתית, הייתה בין הראשונים להרים קול בישיבה כנגד העברת המכינות לידי חברה פרטית. דניאל-שרם: "ממה שאני מצליחה להבין, חברת מרמנת מעולם לא עסקה בחינוך. היא עוסקת בתחומי ניהול בענייני לוגיסטיקה ואינטרנט. היא לא גוף חינוכי ולא עוסקת בחינוך".

*אבל היא יודעת לנהל וביעילות.

"המכינות היו מפעל שבא לתת הזדמנות נוספת לחיילים משוחררים, ולאנשים שהתעשתו ורוצים ללמוד. וזה דורש הרבה עבודה - להרגיל אותם חזרה לעולם הלימודים, להסביר להם מה זה לימודים בכלל, למה זה מחייב אותם. הם מגיעים בלי הרגלי לימוד וזה תהליך שדורש את הזמן וההשקעה שלו.

"ככל שהאוכלוסייה מגיעה מחוסר גדול יותר, ככה העבודה החינוכית שנדרשת מורכבת ותובענית הרבה יותר. ולשום חברה כלכלית שמסתכלת דרך הרווח שלה בסוף החודש, לא תהיה סבלנות לתהליכים האלו. מדובר בתהליכים אנושיים ששמים את האדם במרכז, ולא את הרווח הכלכלי".

*אבל היא בעצם תפקח ואתם תמשיכו לעשות את העבודה בשטח, אז איפה הבעיה?

"מאיפה הם ירוויחו? הם עושים את זה לשם שמים? באמת איכפת להם מחינוך? הם כמו כל חברה עסקית שמתקיימת לצורך הצלחה כלכלית והם צריכים לחשוב על הרווח שלהם. אז ככל הנראה הצלחתה הכלכלית של החברה תגיע משני מקומות. האחד - הם עלולים לצמצם מאוד את עבודתם של המפקחים שנותנים לנו קו ואורך נשימה ומאפשרים לנו את ההנחיה המקצועית. ובעיה חמורה יותר שאנחנו מזהים, היא שהרווח של החברה עלול שלא להיות מצמצום העובדים (מדובר על לא יותר מעשרה איש שעובדים כפיקוח על המכינות) אלא מהטלת קנסות על המכינות. על כך שיותר מדי תלמידים נושרים או שיותר מדי לא מגישים בזמן דוחות מסוימים. (ככל שינשרו יותר תלמידים ככה הרווח שלהם יגדל - א.ס.)

"ודבר נוסף שמעורר בנו דאגה הוא החשש כי הם עלולים לחסוך ולצמצם את מספר שעות הלימודים והנושאים".

"מחר יוציאו למכרז את מכון ויצמן"

פרופ' חיים הררי, מייסד פרויקט פר"ח, יו"ר ות"ת (1979-1985), נשיא מכון ויצמן (1988-2001), יו"ר הוועדה העליונה לחינוך מדעי (1992), פרס ישראל לפיזיקה (1989), פרס אמ"ת בחינוך (2004), כתב במכתב לוועדת החינוך של הכנסת: "אין כל רע בהפרטה של גופים כלכליים מובהקים, ובהחלט רצוי שהממשלה לא תפעיל גופים עסקיים, אולם הפרטה של גופים חינוכיים ייחודיים, כמו גם הפרטה של מחקר מדעי, הם איוולת מוחלטת. אתמול הפריטו את המכינות הקדם-אקדמיות, וללא ספק הרסו מפעל חינוכי נהדר שקידם אלפי צעירים וצעירות. מחר יוציאו למכרז את פעילות מכון ויצמן ואיזו חברת כוח אדם, עם ההצעה הזולה ביותר, תזכה במכרז ותייצר מחקר מדעי ברמה של גן ילדים. פרס נובל לא ייצא מזה.

"אי אפשר להוציא למכרז יצירתיות, אי אפשר להפריט גישה חינוכית, אי אפשר 'לתת את הנשמה' עם כוונות רווח, וקל להרוס כל מפעל חינוכי בנימוקים משפטיים המבוססים על הנחות יסוד שגויות. הדבר נכון במיוחד לגבי מפעלי חינוך כלל-ארציים וייחודיים שהיו צריכים להיות מופעלים ע"י המדינה, ומופעלים במקומה ע"י גופים חלוציים והתנדבותיים שיזמו אותם, קבעו את דרך פעולתם, נתנו להם את צביונם המיוחד והפכו אותם מחלום למציאות. המדינה מחד, וגופים מסחריים פרטיים מאידך, אינם מסוגלים להפעיל פרויקטים כאלה, והם ייהרסו לחלוטין, אם יופרטו".

בועז טופורובסקי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, חושב שמערכת החינוך לא יכולה להיות כלכלית. "כל הגופים האלו שעומדים בפני הפרטה הם בהגדרתם לא כלכליים, תפקידם לצמצם פערים בחברה. לעבוד עם אוכלוסייה שמערכת החינוך הרגילה לא הצליחה להביא לכך שיסיימו בגרות.

חברה כלכלית שלנגד עיניה קודם כל הרווח, לא תטפל במפעלים לא כלכליים בהגדרתם, כמו לדוגמא לימודים ומגורים חינם לאתיופים במכללות הקדם-אקדמיות. ודווקא האוכלוסייה שהכי צריכה את המכינות, דווקא היא תיפגע הכי הרבה כתוצאה מההפרטה הזו".

*ומה הבעיה בהפרטת פרויקט פר"ח?

"בהקשר הזה קיימות שתי בעיות עיקריות. האחת - החשב הכללי לא לקח בחשבון עלויות כלכליות נוספות שיבואו כתוצאה מההפרטה. למשל, פר"ח יושב בכל האוניברסיטאות וברוב המכללות ולא משלם שכר דירה על המשרד שבו הוא משתמש. כשפר"ח יופרט, יגיד מנכ"ל האוניברסיטה/מכללה, 'רגע, זו חברה כלכלית שיושבת לי במשרד. שתשלם לי שכירות'. עכשיו מאיפה יבוא התשלום? מתקציב פר"ח. אין כל ספק. הרי החברה לא תפסיד על שכר הדירה.

עניין שני - יש 30 אלף סטודנטים שעושים את פר"ח, ומקבלים 4,500 שקל לשנת התנדבות. בדרך-כלל סטודנטים עושים התנדבות שערכה גבוה הרבה יותר מהערך הכלכלי שלה, וודאי שגבוה הרבה יותר מהשכר שהם מקבלים פר שעה. ברור שסטודנט שעובד מול חברה פרטית ירגיש הרבה יותר 'פרייר' לעבוד על חשבונו כאשר החברה מרוויחה מזה.

"ודבר נוסף - בוועדת החינוך המועצה להשכלה גבוהה רמזה רמז עבה מאוד. הם אמרו שכשזה היה בידי האגודה לקידום החינוך, הם הכירו בסמכות הפדגוגית של העמותה, ומבחינתם מי שסיימו מכינה מתאימים להשכלה גבוהה. הם אמרו באופן ברור, שאם יפריטו הם כנראה לא יכירו בסמכות הפדגוגית של החברה הזו, ואז מבחינתם הבוגרים של המכינות לא יהיו זכאים ללימודי השכלה גבוהה".

"לפני מספר חודשים הוזמנתי כנציג האוניברסיטה לוועדת החינוך של הכנסת בראשותו של ח"כ זבולון אורלב", מספר פרופ' שי אהרון, סגן רקטור אוניברסיטת ת"א, "והם התריסו בפנינו על כך שעמדנו לסגור את המכינה הקדם-אקדמית. הגענו למסקנה שהיא איננה משתלמת לנו פיננסית. מאחר והיו כ-40 מכינות בארץ, מספר התלמידים אצלנו ירד. הגענו למסקנה שהיחידה הזו עולה לנו כסף רב משום שאנחנו נותנים גם מעונות וגם כיתות על קרקע שהיא מהיקרות בארץ - והחלטנו לסגור. ח"כ אורלב מאוד כעס ואמר 'אתם משולים למי שנוסע בספינה, וכשיש סערה דבר ראשון משליכים את התפילין'. הסברתי שמצבנו קשה והדבר כרוך בסגירת בית הספר לרפואת שיניים. אורלב אמר 'אתם את המכינה לא יכולים לסגור, אתם צריכים להיות המצפון'. היה לו מאוד חשוב שאוניברסיטאות יחזיקו מכינות כדי לתת להן יוקרה אקדמית.

"חשוב לי להדגיש שאנחנו, הנהלת אוניברסיטת תל-אביב, שוכנענו בעניין המסר החברתי והחזון החברתי שמוטל עלינו גם בשעות כספיות קשות, ולכן שינינו את החלטתנו והיום המכינה פתוחה".

*מה קורה עם העברת המפתחות לחברת מרמנת?

"אמרתי לאורלב - 'עשינו מה שביקשתם, אבל עכשיו אם חברות פרטיות ינהלו את המכינות ייתכן שהאוניברסיטאות יוותרו עליהן כיוון שהן אינן יחידת רווח'. אנחנו נותנים כאן שירות למדינה. האוניברסיטה לא מתלהבת לעשות את זה. המכינה גורמת לנו נזק מ-2002 של עשרות מיליונים. סטודנט עולה יותר מ-100 אלף שקל לשנה, הוא משלם לנו בסביבות 10,000 שקל ואנחנו סופגים את העניין הזה ומסבסדים אותו".

דרושה הגנה ממכרזים

חברת-הכנסת - פרופ' יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר מספרת שההפרטות האלו היו על שולחנה והיא מנעה אותן. תמיר: "צריך להבין איזה סוג של הפרטה עומדת על השולחן. זה לא שמפריטים קניית גירים או מחברות שזה בסדר - זה מוצר. פה מפריטים שירות שדורש מיומנות חינוכית. מעבר לזה מפריטים דבר שהאיכות שלו נובעת מכך שקבוצת אנשים נקטה יזמות חברתית ובעצם 'המציאה פרויקט'. פר"ח למשל. מכון וייצמן בנה פרויקט ייחודי בעולם, טיפח אותו, הכשיר אנשים שיודעים לעבוד עם אלו שעובדים בפרויקט, ואחרי שכל זה נגמר פתאום באים ואומרים, עכשיו את הפרויקט הזה שבניתם והכנתם וגיבשתם, אנחנו לוקחים ומוציאים למכרז. ואז מה שקורה הוא שבמכרז זוכים תמיד אנשים שאין להם את המיומנויות ולא את המסירות, וגם לא את היכולת לגייס כספים. הם עוברים את המכרז כי הם נותנים שירותים מאוד זולים, והמכרז בנוי כך לפי ההוראות של החשב הכללי שאין בו בעצם אפשרות לשכלל את השירות של המיומנות".

*את מדברת על המכללות הקדם-אקדמיות?

לדוגמה. איך שהם למדו להכין ולגייס את הסטודנטים ובעצם לעשות את המכינה לא רק מבחינת השיעורים אלא מבחינת הליווי והתמיכה. בערעור שלהם על המכרז הם כתבו שהחברה שזכתה כתבה דברים שמעידים שהיא לא מבינה מה זו מכינה קדם-אקדמית, ומי שבחר בה לא לקח את זה בחשבון. "

לדעתי העניין המרכזי, הוא לדעת שיש פרויקטים חברתיים בעלי ייחוד ובעלי אופי כל-כך משמעותי שצריך מראש להוציא אותם מהטירוף הזה של המכרזים. לא הכל אפשרי למכרז. לפרויקטים כמו המכינות הקדם-אקדמיות צריך לתת את ההגנה ממכרזים".

סטיבן סתיו, מנכ"ל המל"ג והות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב): "למרות שראינו טיוטה ראשונה, לא היינו שותפים למכרז מבחינת הוצאתו, העיתוי והתכנים, והנוסח הסופי היה זר לנו. לדעתי עשו כאן טעות שלא מנעו מחברות מסחריות לגשת למכרז. אנחנו, לפי סעיף 9 לחוק החברות שלנו, לא ניתן הכרה למוסד שהוא לא מלכ"ר. סעיף 11 קובע שמטרתה של חברה בע"מ היא השגת רווחים, ומיקסום רווחים עומד בניגוד גמור למטרות הפדגוגיות שלשמן אנחנו רוצים כזו חברה. אם זה היה מוסד להשכלה גבוהה הוא היה נדחה על הסף".

"קשה להשעות את ביצוע המכרזים"

ישיבת וועדת החינוך של הכנסת הסתיימה בהעברת מכתב לשר החינוך גדעון סער, שר האוצר יובל שטייניץ ומשה גפני יו"ר ועדת הכספים, עם ההחלטות הבאות:

עיקר הדגש של התמקצעות אותם גופים המובאים עתה להפרטה, אינו יכול לבוא לידי ביטוי בגופים החדשים הניגשים למכרזים. הוועדה פונה למשרד החינוך לנקוט בכל הצעדים המשפטיים וכן לפנות לחשב הכללי במשרד האוצר כדי לקבל פטור מחובת מכרז לגופים אלה, או להכריז עליהם כספקים יחידים.

הוועדה פונה ליו"ר ועדת הכספים להקים ועדה משותפת לוועדת החינוך התרבות והספורט ולוועדת הכספים כדי לבדוק דרכים להחריג פרויקטים חברתיים מחובת מכרזים.

במקביל, תיזום הוועדה הצעת חוק על מנת לאפשר להחריג ממכרזים פרויקטים חינוכייים מובהקים במתכונת התקנות שהחריגו ממכרזים את המוסדות להשכלה גבוהה.

הוועדה פונה לחשב הכללי במשרד האוצר, בבקשה להשעות את ביצוע המכרזים, למשך כ-3-5 חודשים, כדי לאפשר לכנסת יחד עם שרי החינוך והאוצר לקיים דיונים להסדרת הסוגייה.

אביטן, יו"ר ועד המכינות נשמע היום יותר רגוע. לדבריו הפרטת המכינות מתעכבת ל-3-5 חודשים עפ"י סעיף 5 למכתב ועדת החינוך. לא כך חושב משרד החינוך שהעביר ל"גלובס" את תגובתו שבכתב:

"ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי במשך שנים מתפרסמים מכרזים להסדרת הנושאים הניהוליים וביניהם גם מכרז להפעלת המכינות הקדם-אקדמיות.

"יודגש, כי במכרז האחרון זכתה הצעת חברת 'מרמנת' - לאחר שהצעתה נבדקה ונמצא כי עמדה בכל תנאי המכרז ואף קיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר.

"באשר לטענה כי לחברת 'מרמנת' אין רקע בתחום החינוך, יצוין, כי מדובר במכרז ניהולי ולא במכרז פדגוגי. האגף לחינוך מבוגרים שבמשרד החינוך אמון על קביעת המדיניות והפדגוגיה. המכרז נועד לקבלת שירותים ספציפיים שיסייעו ליחידה לבצע את תפקידה החינוכי ומכאן שאין הכרח, לאור תנאי המכרז, שרק גוף חינוכי יבצע זאת.

"יצוין, כי ההרכב של נציגים בוועדת מכרזים היה על-פי הקבוע בתקנות חובת המכרזים. באשר להוספת נציגים חיצוניים בוועדה - הדבר דורש החלטה ואישור מפורש של הוועדה ובעניין זה לא עלה הצורך.

באשר לבחינה באנגלית, נמסר, כי המשרד יפעל על-מנת לקיים את המבחן בזמן שנקבע באמצעות הזכיין".

בתגובה לכך מסר סתיו: "זבולון אורלב הקריא בוועדה חלקים מהמכרז שמדברים על אחריות פדגוגית מאוד מובהקת שנדרש מהזכיין. אז מצד אחד להגיד שיש להם ניסיון ומצד שני להגיד שהוא לא נחוץ כי הם רק מנהלים - זה נראה כסתירה גדולה".

תגובת חברת מרמנת - "אנחנו לא מוכנים להתראיין".*

עוד כתבות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר