גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לצד האקזיטים: ככל הנראה נסגרו ב-2009 כרבע מחברות הביומד

2010 תעמוד בסימן התקוות להתאוששות מצד אלו ששרדו, עם חזרה מצומצמת של ההנפקות, יותר הון שיזרום ורגע המבחן לחברות המדשדשות

את 2009 ניתן לסכם כשנה מעורבת מבחינת הביומד הישראלי.

הצלחות גדולות מצד מספר קטן של חברות בלטו לצד מצוקה ומחנק קשה במזומנים אצל כל היתר, ואף סגירה של חברות רבות - ההערכות הן כי מדובר ברבע מהחברות בתחום.

המגמה המעורבת בלטה גם בנוגע לשוק מניות הביומד. צניחתן בתחילת המשבר התחלפה במהלך רוב השנה בנסיקה, שהפתיעה לפעמים אפילו את החברות עצמן.

מבחינת האקזיטים 2009 נפתחה ונחתמה בסערה. כך, כהמשך לגל מימושים שהחל בדצמבר 2008, בינואר נמכרה Ventor ל-Medtronic תמורת 325 מיליון דולר ו-Labcoat האירית, שהקים הישראלי אשר שמואלביץ', נמכרה לבוסטון סיינטיפיק ב-100 מיליון דולר.

בסוף השנה שוב התעורר השוק עם מכירת אופטונול ל-Alcon האמריקנית וסטארלימס לחטיבת המעבדות של אבוט.

בין לבין הייתה עסקה אחת שרבים התאכזבו שאינה רכישה אלא עסקת רישוי - פרוטליקס, שמכרה לפייזר את הזכויות למוצר המוביל שלה למחלת הגושה, תמורת תשלום מיידי של 60 מיליון דולר, 55 מיליון דולר בשנה הקרובה ו-40% מההכנסות.

אירועים בולטים נוספים היו הצלחת מדיוונד בשלב השלישי של הניסויים באירופה, כניסת רוש הבינלאומית לישראל דרך קרן פונטיפקס, וגם דרך סכסוך עתיק עם חברת יישום, וההתחייבות הסופית של משרדי האוצר והתמ"ת להקים קרן ביומד ממשלתית.

עם פרוס 2010, יש תחושת אופטימיות לקראת המעבר לעידן של הפוסט-משבר.

אלו המגמות העיקריות שצפויות ללוות אותנו בשנה הזו.

1. ההון חוזר, אבל פחות

התקופה שבין סוף 2008 לסוף 2009 אופיינה בעיקר באי-ודאות. כתוצאה, המוסדיים לא העבירו כסף לקרנות ההון סיכון, ואלו מצידן חששו להוציא את מה שיש, כשהן שומרות את הכסף בעיקר לפורטפוליו הקיים. גיוס בשווי יציב או נמוך מהסבב שקדם, היה נפוץ.

ב-2010 כל הכיסים צפויים להיפתח ואת הסימנים לכך כבר רואים בחו"ל בחודשים האחרונים. הגופים המוסדיים צריכים להשקיע במשהו, ודווקא ההון סיכון לא אכזב אותם לאחרונה.

גם הקרנות חייבות להשקיע בחברות חדשות כדי ללבות את החלומות, שהרי זו משמעות פעילותן. ספק אם הן יצליחו לגייס הון חדש במהירות, אבל לפחות הן יקבלו את הכסף שהובטח להן בעבר.

האם ממדי ההשקעה ישובו לאלו של 2007, השנה הטובה בתולדות השקעות ההון סיכון בביומד? סביר שלא.

התיאבון להשקעות הללו מושפע גם מגורמי מאקרו בלתי-משבריים, כמו התארכות תקופת הפיתוח, מיזוגים בקרב הרוכשות הפוטנציאליות והיעדר שוק אטרקטיבי של הנפקות, בינתיים.

2. התעוררות בנאסד"ק

לאחר בצורת ממושכת בשוק ההנפקות בנאסד"ק, הן חזרו ברבעון הרביעי ובינתיים נרשמו מספר הנפקות של חברות ביומד צעירות יחסית.

מספר רב של חברות כבר הגישו תשקיפים, בהמתנה לאיתותים הפיננסיים הנכונים.

מומחים טוענים ש-2010 תהיה טובה יותר, אבל זה לא קשה. הרי בין ספטמבר 2008 לספטמבר 2009 לא התרחשה אף לא הנפקה אחת של חברת ביומד.

ועדיין, לדבריהם גם 2010 לא תאיר פנים לחברות בתחום, כי חברות עם סיכון גבוה מתאוששות אחרונות. מעבר לזה, גורמי המאקרו שמשפיעים על תעשיית ההון סיכון, משפיעים גם על הנפקת חברות ביומד, ומורידים את האטרקטיביות של הנפקתן.

גם בבורסה בישראל ממתינים מספר תשקיפים להנפקה. מתחילת המשבר הונפקה רק חברה אחת: די-פארם, בניהולו של ד"ר אלכס קוזאק.

החברה הנפיקה לפי 30 מיליון דולר לפני הכסף, שווי נמוך לחברה בשלב השלישי של הניסויים הקליניים. מאז היא זינקה וכעת נסחרת כעת לפי שווי של 553 מיליון שקל.

אמנם ניכר עניין בשוק להנפקות של חברות ביומד בעלות פוטנציאל חלומי, במחיר אטרקטיבי, אבל לא בטוח כי דווקא אלה יהיו ההנפקות שיוצעו.

3. זמן האמת בת"א

אף חברת ביומד צעירה שנסחרת בתל-אביב לא נסגרה השנה, אם כי שתי חברות - טופספין ואלוטקס - הפכו לשלדים בורסאיים. בשני המקרים לא היה הדבר תוצר ישיר של המשבר.

המשבר צופף וחנק רבות מחברות הביומד הצעירות שנסחרות בבורסה המקומית. בשני הרבעונים האחרונים בוצעו מגוון גיוסים לפי תשקיפי מדף ובהנפקת זכויות, וכעת כמעט כל החברות יכולות להחזיק עד סוף 2010. יוצאות דופן הן TRD ואינטרקיור, שיצטרכו להציע תוכניות גיוס נוספות.

שנה מעניינת צפויה לחברות הללו, בעיקר לאלה שרושמות מכירות זעומות אל מול הפסדים גדולים. הן הצליחו לגייס השנה הון להישרדות, אולי על בסיס התקווה שאחרי המשבר ייפתרו בעיותיהן. אם לא יצליחו להוכיח את עצמן גם בשנת שאינה משברית, לא בטוח שתהיה להן הזדמנות נוספת.

4. המשך האקזיטים

לאחר שני גלי האקזיטים, בדצמבר 2008 ובדצמבר 2009, אין סיבה שעסקאות רכישה ורישוי מצד חברות פארמה ומכשור רפואי גדולות ובינוניות ייפסקו. חזרתה של חלופת ההנפקות עשויה אף להעלות מעט את המחירים, אם כי האקזיטים הישראלים בוצעו ממילא במחירים יפים.

ב-2010 ימשיכו חברות הענק פייזר, רוש ומרק לעכל את הרכישות החדשות שלהן מהשנה, Wyeth, ג'ננטק ושרינג-פלאו בהתאמה. אבל רכישות הענק לא ימנעו מהן ביצוע קניות קטנות יותר. הכיסים שלהן עמוקים מספיק.

השאלה תהיה כמה מהפרויקטים שירכשו החברות הגדולות, הן יוכלו לקדם לשלבים מתקדמים של ניסויים קליניים, שם מושקע הכסף הגדול. יכולת ההתקדמות תקבע את היקף תשלומי אבני הדרך שיקבלו החברות הישראליות.

5. מחכים לקרן הביומד

במארס ייקבעו הזוכים במכרז על קרן הביומד הממשלתית. לפי התרחיש האופטימי, יהיו אלו שלושה זוכים, שכל אחד מהם ינהל קרן של 100 מיליון דולר.

כניסת כמויות כסף כאלו לשוק בבת-אחת עשויות ליצור מיני-זעזוע, בעיקר אם יוקצה רוב הכסף לחברות פארמה וביוטק, כפי שמחייב המכרז. אינפלציה כזו יכולה להעלות את ערכי חברות הפארמה ואולי אף לעודד הקמת חברות, שבנסיבות אחרות לא היו מוקמות.

האם הכספים הללו גם יגשימו את מטרתן הראשונית, שהיא לתמוך בחברות בשלבים מאוחרים כדי להוות אלטרנטיבה לעסקה חיצונית במחירים נמוכים? את זה עוד נצטרך לראות.

האירועים הבולטים בביומד הישראלי ב-2009

ינואר: מדטרוניק קונה את ונטור תמורת 325 מיליון דולר

פברואר: שר האוצר, רוני בר-און מכריז: תוקם קרן לסיוע לחברות ביוטק. במרץ 2010 ייקבעו הזוכים במכרז

יוני: רוש השוויצרית נכנסת לפעילות בישראל דרך קרן פונטיפקס

אוגוסט: די-פארם מסיימת את בצורת ההנפקות המקומית. זו ההנפקה הראשונה מאז פרוץ המשבר

אוקטובר: הצלחה למדיוונד בשלב קליני מתקדם בטיפול לכוויות

נובמבר: הסכם אסטרטגי לפרוטליקס עם פייזר. מקבלת 50 מיליון דולר באופן מיידי

דצמבר: שוב אקזיטים. אופטונול נמכרת לאלקון ב-150 מיליון דולר. סטארלימס נמכרת לאבוט תמורת 123 מיליון דולר.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?