גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קינת אנליסטים

מנהלת המחקר קוננה על "אופטימיות המשקיעים" ושכחה מי "אופטימיים" באמת

האם המשקיעים מגיבים באופטימיות לאירועים והודעות בחברות הציבוריות? לדעתה של לימור גרובר, מנהלת מחלקת המחקר ב"פסגות" התשובה היא כן. ב-16/12 פרסמה גב' גרובר ב"גלובס" את המאמר "האם זה שוב ייגמר בבכי?"

במאמר טענה גרובר לאופטימיות לא מבוססת של משקיעים, המתבטאת בתגובה אוהדת שלהם לאירועים והודעות בחברות הציבוריות. גרובר רמזה לכך שמשקיעים אצים רצים לקנות את המניות לאחר שהחברה מפרסמת דו"ח טוב, עסקה גדולה, תחזית רווח מבטיחה וכיוצא באלה.

קראתי ותהיתי ביני לביני האם באמת התנהגות זו מאפיינת רק משקיעים, או שמא גרובר ועמיתיה למקצוע גם הם נוטים לפעול באורח דומה, כלומר: מפרסמים תחזיות אופטימיות, בעקבות הודעות אופטימיות. החלטתי לבדוק את "מדד האופטימיות" של גרובר בשני מקרים מהתקופה הנוכחית.

שני מקרי מבחן לאופטימיות שוק

הראשון קרה ב-29/11 שבו פרסמה רמי לוי דוחות מצויינים, ובהם הצגת גידול בכ-30% ברווח ביחס לרבעון המקביל בשנה הקודמת. הבה נבחן את מידת האופטימיות שהפגינו האנליסטים מצד אחד, והמשקיעים, מצד שני, ביחס להודעה מעודדת זו.

אנליסטים - שבוע לאחר פרסום הדוחות (המלצה בדיעבד) פורסמה בגלובס המלצת קנייה של בית ההשקעות שאליו שייכת גרובר, "פסגות", למניית רמי לוי ובה מחיר יעד הגבוה ב-20% ממחיר המניה, ולאחר ששער המניה עלה מתחילת השנה ב-320%.

משקיעים - הם לא הסתערו על המניה, לא בעקבות הדוחות, ולא לאחר שהאנליסטים של פסגות "שלחו" אותם לקנות את המניה. שער המניה, נכון להשבוע, נמוך בכאחוז מהשער ביום פרסום הדוחות.

המקרה השני קרה ב-14/12, כשקבוצת דלק הודיעה לבורסה כי חתמה על מכתב כוונות לאספקת גז טבעי, מ"פרויקט תמר" לטחנת הכוח "דליה אנרגיות".

מקריאת מכתב הכוונות מתברר כי מדובר באספקת גז אשר תחל בעוד שלוש וחצי שנים, מפרויקט תמר - מאגר שטרם הופק ממנו גז, לתחנת הכוח "דליה אנרגיות" - אשר טרם הוקמה. במכתב מופיעים ביטויי אזהרה רבים כמו למשל: "מכתב הכוונות הינו בלתי מחייב", וכן: "אין כל וודאות כי יתממש", "אין כל ודאות כי ייחתם חוזה מחייב", "אין כל וודאות לגבי אספקת הגז בפועל".

כל האזהרות הללו, המופיעות במכתב תחת הכותרת הבלתי משתמעת לשתי פנים "אזהרה צופה פני עתיד", לא בלבלו את שחקני השוק האופטימיים: בעקבות ההודעה הוציא האנליסט יואב בורגן מ"לידר", המלצת קניה למניית קבוצת דלק, עם מחיר יעד הגבוה ב-27% ממחיר המניה ביום ההמלצה, ולאחר שהמניה עלתה מתחילת השנה ב-550%.

לעומת זאת, המשקיעים לא ממש הסתערו "באופטימיות" על המניה, בעקבות הודעת החברה. ביום ההודעה ירדה המניה ב-0.61%, שבוע לאחר הודעת החברה שער המניה גבוה בכ-2.5%, ביחס ליום ההמלצה, אם לוחקים בחשבון ששער המניה עלה בשבועיים אשר קדמו להודעה ב-5.5%, ניתן לומר שההודעה לא חוללה כל שינוי.

סעיף זיכרון

בסיפא מאמרה כתבה גרובר "חיפוש ואיסוף החומר לכתבה הנוכחית היווה מבחינתנו שיעור מאלף בקוצר הזיכרון של המשקיעים". מדבריה עלו בי שוב תהיות, מי הוא זה אשר לוקה בקוצר זיכרון.

כתבה גרובר "המשקיעים, קיבלו בהתלהבות רכישת קרקעות והתחלת פעילות בשווקים מתעוררים במזרח אירופה ובהודו, ואולי העדיפו לשכוח שכל עוד לא נבנים בנייני דירות או נכסים על קרקעות אלה, הן מהוות מקור להוצאות מימון כבדות".

האם המשקיעים הם אלו אשר "קיבלו בהתלהבות", או המוסדיים ובהם המשקיע העיקרי- "פסגות" "קיבלו בהתלהבות" והזרימו ביקושי יתר לכל הנפקה אפשרית?

וגרובר ממשיכה "אין צורך לתאר מה עלה בגורל ההשקעה בינתיים", לגורל השקעתו של מי מתכוונת האנליסטית? מי הוא זה הנאבק היום בהסדרי חוב על מיליארדי שקלים אשר הושקעו "בהתלהבות", ללא כל ביטחונות, ומכספים של אחרים?

אני מרשה לעצמי להניח בהסתמך על הנאמר באתר הבית של פסגות ולפיו "פסגות מבצעת את ניהול ההשקעות עבור נכסי קרנות הפנסיה, תוך גיבוי במחקר מעמיק ושוטף של מחלקות המחקר בפסגות" כי "ההתלהבות" והאופטימיות לא פסחו גם על גרובר, המנהלת את מחלקת המחקר של בית ההשקעות הגדול בארץ.

ממשיכה וכותבת גרובר: "תופעה נוספת בתקופות אופטימיות היא האמון הרב שנותנים המשקיעים בהצהרות בעלי השליטה או מנכ"לים לגבי שווי החברות שלהם....כולנו זוכרים את הצהרות בעל השליטה באפריקה ישראל מינואר 2007, לפיהן שווייה יגיע ל-7 מיליארד דולר עד סוף השנה".

אני מצטט עבור גרובר פתיח להמלצת קנייה של אחד מעמיתיה למקצוע, מבית השקעות אחר, שפורסמה ב-28 בינואר 2007 "בלידר בית השקעות מתייחסים לדבריו של לבייב, לפיהם אפריקה תכפיל את שוויה עד סוף 2007" ומעניקים למנייה המלצת קנייה ומחיר יעד בגובה 375 שקלים, מחיר הגבוה ב-20% ממחירה ביום ההמלצה. (מחיר המניה היום כ-50 שקלים). ובכן, מסתבר שלא רק המשקיעים מסתמכים על הצהרות בעל השליטה.

עושה רושם שהמשקיעים קצת יותר מתוחכמים מהתווית שמנסה גרובר להדביק להם, והאופטימיות היא מנת חלקם של גרובר ועמיתיה. במקרים רבים האנליסטים הם המגיבים תגובה אוהדת לאירועים והודעות בחברה ולמצב הרוח בשווקים, ולעיתים רבות נראה כי המלצות האנליסטים נרקמות כתגובה אוהדת להתנהגות המשקיעים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס / צילום: Shutterstock, New Africa

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500