גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: טויטה לנדקרוזר פראדו הוא סוס עבודה

בלי מתלי אוויר מתרוממים, מסכים מתוחכמים וגדג'טים מתחכמים, מצליח לנדקרוזר פראדו החדש לבית טויוטה לבצע - בזלזול - משימות שטח שיפרקו מהר מאוד כמה מעמיתיו האירופאים המאובזרים ■ ככה זה כששרידות מוצבת מעל הכול

לפני כעשר שנים הזדמן לי להתארח במסלול הניסויים של רכבי השטח של טויוטה, הסמוך לעיר נגויה ביפן. בתוך מתחם הררי מיוער, על שטח של מאות קילומטרים רבועים המוקף כולו בגדרות גבוהות ומוגן היטב מפני עיניים חקרניות, בנתה לעצמה טויוטה גיהינום-שטח פרטי משלה, הכולל כל סוג של מכשול עליו ניתן לרסק לרסיסים רכבי שטח.

היו שם מורדות ועליות בנוסח "קיר המוות", מדרגות בגובה התאבדות, נחלים גועשים, אגני בוץ טובעניים, משטחי עפר בדרגות שונות של חלקלקות, יער טרופי זרוע בולי עץ, ועוד הרבה אלמנטים שמופיעים בחלומות הלילה של הג'יפאים המכורים.

בטויוטה, כפי שניתן להבין, לוקחים ברצינות רבה את המושג "רכב שטח". הכלים הקשוחים של טויוטה הם עמוד השדרה של שוק רכבי העבודה בעולם השלישי, ומיליונים מהם נעים מדי יום באזורים קשי-שירות - ממדבריות המזרח התיכון ועד לג'ונגלים של אפריקה, דרום-אמריקה ואסיה.

גם לנדקרוזר פראדו לדורותיו משתייך למשפחה מכובדת זו, אך בניגוד לאחיו הקשוחים והספרטניים הוא הצליח לכבוש לו הרבה אוהדים גם בקרב שוחרי רכבי הפנאי האופנתיים והמפונקים שמעולם לא ירדו לשטח. לפיכך, ניתן להניח שאנשי המכירות בסוכנות טויוטה ישראל נשמו לרווחה לנוכח העיצוב האבולוציוני הזהיר שבו בחרה טויוטה עבור הדור החדש של הכלי.

בריון חסון וקשוח

לנדקרוזר פראדו החדש לא מאמץ עיצוב אוונגרדי ועתידני, והוא נראה בריון קשוח לפחות כמו קודמו. הרצפה שלו ממוקמת גבוה מעל הכביש, מכסה המנוע מתנשא מעל גגות הפרייבטים שבסביבה, הירכתיים קיבלו תפיחות שריריות, והזנב נראה חסון מספיק כדי לכופף גזעי עץ בנסיעה לאחור.

אומנם לא מעט חסידי לנדקרוזר מקומיים, שבהם נתקלנו במהלך נסיעת המבחן, התלוננו על היעלמו של הגלגל הרזרבי ממקומו המוחצן-לשעבר. אבל לשינוי זה יתרונות לא קטנים, ומי שלא יצליח להתגבר על אובדן הפוזה, יוכל להתנחם בדגם 3 הדלתות הקצר שבו הגלגל החמישי עדיין ממוקם על הדלת האחורית.

תא הנוסעים רחוק מאוד מהעידון הרך של בן-הדוד לקסוס RX. הטיפוס לתא הגבוה דורש להסתייע בידיות הצד החסונות, המושבים ממוקמים גבוה מעל הכביש, ועמדת הפיקוד מעוצבת בקווים מאסיביים ועשויה מחומרים שנראים חסונים ועמידים מספיק לרחיצה בצינור השקיה. עם זאת, איכות הייצור משובחת ורעשי החוץ מושתקים היטב בנסיעה מהירה.

המרחב הפנימי אינו גדול דרמטית מזה של הקודם, שניצב על אותו בסיס גלגלים. מרחב הראש אינו נדיב במיוחד בהשוואה לכמה מרכבי הדור האחרון, אך מרחב הכתפיים נדיב יותר ובשורת המושבים השלישית נרשם שיפור משמעותי. כעת ניתן לאכלס את צמד המושבים האחוריים במבוגרים בגודל סביר. לחלופין, ניתן להעלים את המושבים לתוך הרצפה בלחיצה על מתג בודד.

הנדסת האנוש טובה אך שדה הראייה לעבר הגלגלים הקדמיים מוגבל מדי עבור משימות שטח תובעניות. בדגמי ההיי-טק מציעה טויוטה מערכת הדמיה שמציגה על מסך את מיקום הגלגלים והחרטום ואת זווית ההיגוי. בדגמים נטולי המערכת צריך לתקל מכשולי שטח טכניים בשיטה המקובלת: עם הנחיה מבחוץ או לפי שמיעה.

שרידות בכל תנאי

היפנים, ככלל, עדיין לא יישרו קו עם מהפכת מנועי הדיזל המתוחכמים והמתורבתים של האירופאים (ע"ע פולקסווגן, מרצדס וב.מ.וו), והם ממשיכים להציב בראש סדר העדיפויות שלהם אמינות ושרידות בכל תנאי. גם פראדו ממשיך להיצמד למנוע 3-ליטר-4-צילינדרים המוכר והוותיק שלו, שעבר כמה עדכונים לטובת הפחתת הפליטה וצריכת הדלק.

זהו מנוע בריא ועתיר מומנט (41 קג"מ), שמספק שפע של כוח דחף בכל מצב, מייצר בלימת מנוע אימתנית כשיש בה צורך, ואפילו מרגיש נמרץ בשימושי כביש מקובלים. אבל עידון זה לא הצד החזק שלו, ואת טרטור הדיזל ניתן לשמוע היטב בתא - מההתנעה הראשונה ועד לכיבוי בערב. מנגד, זהו מנוע חסכוני מאוד ואמין טוטאלית. אנחנו מכירים מנועים כאלה, ששורדים בארץ בשימוש מאומץ כבר יותר מ-400 אלף ק"מ.

טויוטה לא נכנעה לטרנד של רכבי שטח "רכים" עם שלדה אחודה נוסח פרייבטים, והיא ממשיכה לצייד את פראדו בשלדת סולם חסונה עם מרכב נפרד כמו ברכבי שטח אמיתיים. התוצאה היא זוויות גלגול מוחשיות בפניות הדוקות על הכביש, ואם מצרפים לחבילה גם הגה קל מאוד מקבלים רכב שלא מעודד נהיגה נמרצת על כבישים מפותלים.

מנגד, המתלים הרכים ובולמי הזעזועים ארוכי המהלך מבצעים עבודה מצוינת בשיכוך מהמורות, על האספלט ומחוצה לו. גילינו שאפשר להיכנס לבורות ומהמורות מבלי להוריד את הרגל מהדוושה, ושהנוסעים שורדים את המעבר ללא תלונות.

על יכולת השטח של לנדקרוזר אין צורך להרבות מילים. עם מכניקה ותיקה ומוכחת ובלי מתלי אוויר מתרוממים, בלי מסכים מתוחכמים ובלי גדג'טים הוא מסוגל לבצע בזלזול משימות שטח שיפרקו מהר מאוד כמה מעמיתיו האירופאים המאובזרים. יש לו מרווח גחון רציני, הילוך כוח בעל יחס העברה חסר פשרות, נעילת דיפרנציאל ומתלים, שבתכנון שלהם הושקעו ידע וניסיון שטח של עשרות שנים.

אפשר, כמובן, להזמין את דגם ההיי-טק של פראדו, שמצויד באין ספור פטנטים ומערכות אלקטרוניות לזחילה על סלעים, הפרדה של המתלים, ומה לא. אבל קרוב לוודאי שחובבי השטח-אקסטרים יעדיפו את הרכב "נטו" ויצמידו לו שיפורים משלהם. שאר הלקוחות יסתפקו, קרוב לוודאי, בטיפוס על איי-תנועה בדרך למועדון בשעות הערב.

לנדקרוזר פראדו החדש, עם 7 מקומות ישיבה, עולה 315 אלף שקל בגרסה ההתחלתית ו-345 אלף שקל בגרסה המפוארת, שבה בוחרים רוב הלקוחות בארץ. מחירים אלו מייצגים עליית מדרגה לעומת הדגם היוצא, אבל הם לא הפריעו עד כה לכ-500 לקוחות נאמנים להזמין את הרכב כבר בשלב ההשקה. אחת הסיבות היא שמירת הערך הסולידית והביקוש הער למשומשים, אבל קרוב לוודאי שהמוטיבציה העיקרית היא נאמנות. סוס מנצח לא מחליפים.

אינפו טויוטה לנדקוזר פראדו

מתחרות

מיצובישי פאג'רו

מיצובישי פאג'רו


במסגרת ההכנות לקראת נחיתת פראדו החדש בארץ הצטייד ג'יפ הדגל של מיצובישי במנוע טורבו דיזל משודרג, שמייצר כעת לא פחות מ-200 כ"ס (כמעט 30 יותר מפראדו), במומנט מאסיבי של 45 קג"מ, שזמין ב-2,000 סל"ד.

המנוע האדיר מעניק לפאג'רו יכולת זינוק רצינית, כושר שיוט נינוח מאוד במהירויות גבוהות ובלימת מנוע משודרגת. מחירו של דגם מאובזר עם 7 מקומות עומד על כ-339 אלף שקל

האמר H3

האמר H3

מי שיוותר על 7 מקומות יוכל לרכוש ב-319 אלף שקל (לפני הנחות) את אחד השרידים האחרונים למותג השטח המהולל.

מתחת לעיצוב האגרסיבי מסתיר H3 שלדת שטח מקצועית עם מרווח גחון רציני, הילוך כוח אימתני ושלל נעילות דיפרנציאלים. בגרסה האחרונה, עם מנוע 3.7 ליטר בנזין בהספק 240 כ"ס, הוא גם מציע ביצועים מכובדים ואפילו התנהגות כביש מתורבתת

ניסן פאת'פיינדר

ניסן פאת'פיינדר

לפאת'פיינדר אין את ההילה היוקרתית-אופנתית של פראדו, אך הוא כבש לו מעמד של "סוס עבודה" חסון ועמיד, שמשמש גם כרכב פנאי. יש לו מנוע 2.5 ליטר בהספק 174 כ"ס, שמייצר 41 קג"מ ומעניק לכלי הכבד ביצועים דומים לאלה של פראדו. יש לו גם הנעה כפולה מקצועית ומחיר שמתחיל ב-290 אלף שקל לדגם 7 מקומות

עוד כתבות

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת