גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמת או חובה: האם מותר למעביד לדרוש מעובד בדיקת פוליגרף?

בישראל התשובה אינה חד-משמעית ■ הפסיקה קובעת כי הבדיקה פוגעת באופן לא מידתי בפרטיות העובד, אך יש מקומות שבהם בית הדין יראה את התעקשות המעביד עליה כלגיטימית ■ מה צריך לדעת על הבדיקה הפולשנית?

"את רואה את הקפיצה בגרף בשאלה מספר 7?", שואל אותי יוחאי קטרון, לשעבר מומחה פוליגרף במערכת הביטחון והיום בודק פוליגרף בבדיקות מהימנות עובדים. "שימי לב שהקפיצות התרחשו לא רק בקצב הלב, אלא גם בגרפים של הנשימות. בתשובה לשאלה זו אני משוכנע שהעובד שיקר", הוא קובע בפסקנות. "שיעור ראשון בלימודי פוליגרף מפמפם את המוטו: תמיד תאמין לגרף שלך".

יוחאי קטרון / צלם תמר מצפי

אמינות היא הסוגיה שהכי מטרידה מעסיקים לגבי עובדיהם, במיוחד בשלבי קליטת מועמדים חדשים לארגון. באופן טבעי, ההנהלה רוצה לדעת שלמועמד שעומד לפניה אין עבר פלילי, רקע בסמים, בהימורים, בשכרות, במגע עם השוק האפור, וכמובן - לשלול את האפשרות שהמועמד פוטר בעבר בעקבות גניבה.

"רציונל מרכזי נוסף לבדיקת פוליגרף של עובדים", מוסיף קטרון, "הוא הצורך של המעסיק לשלול את האפשרות שהמועמד הגיע אליו מהקונקורנציה כדי לבלוש: לאסוף מודיעין מסווג כמו רשימת לקוחות, פטנטים, מהלכים עתידיים ועוד. שאלות בנוסח: האם נשלחת למעסיק על-ידי גורם אינטרסנטי כלשהו? האם בחברה הקודמת העברת מידע לגורם זר ללא אישור? יכולות במהלך בדיקת פוליגרף לסכל מהלכים של ריגול תעשייתי.

"רק בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה חדשותית על מנהל שיווק בפירמה ישראלית המפתחת מסנני מים. אותה חברה חיפשה מנהל שיווק בעל קשרים בדרום-אמריקה וגייסה עובד מבלי לבצע לו בדיקת פוליגרף, רק כדי לגלות אחרי 3 שנים בתפקיד שהוא מכר סודות מקצועיים למתחרים".

* האם יש הבדל בבדיקה שנערכת לעובדים לתפקידים זוטרים ובכירים?

"בשני המקרים אנו בוחנים אמינות, לכן הטכניקה של ההכנה והתשאול זהות. מה שכן, ההדגשים של השאלות יהיו קצת אחרים: אצל מועמדים לתפקידי ניהול בכירים אתחקה יותר אחר מסירת ידע וריגול תעשייתי; אצל עובדים זוטרים נשאל יותר על הרגלי חיים כמו סמים, עבירות רכוש, הימורים וכיו"ב".

* אילו סוגי פירמות מזמינות בדיקות פוליגרף לעובדיהן?

"המגוון רחב. החל מענפי הבנקאות והפיננסים, דרך רשתות אופנה וכלה ברשתות קמעונאות. זהו גם נוהג שכיח במקומות שבהם יש לעובדים גישה למחשבים עם קודים של עובדים אחרים - דבר שמאפשר להם לבצע שורה של עבירות (כמו מהוצאת כספים לכיס הפרטי, אי-רישום חשבוניות וכדומה) תחת זהות אחרת. מעסיקים רבים נוספים היו רוצים לבצע את הבדיקה גם בשלבי הסינון וגם כרוטינה שגרתית, אבל הם לא יכולים בגלל איגודי עובדים שמתנגדים וחוסמים אותם".

"קבילה רק אם הנבדק מסכים מראש"

* יש פירמות שמחתימות עובדים חדשים על טופס הסכמה לבדיקה, למרות שבשלב המיון הן לא עושות לו בדיקה. למה?

"תוצאות של בדיקת פוליגרף עשויות להוות ראיה קבילה בבית המשפט רק אם הנבדק מסכים מראש לשני תנאים. האחד, הסכמתו להיבדק מרצונו החופשי; והשני, הסכמתו שתוצאות הפוליגרף יהוו ראיה בבית המשפט. ההחתמה מראש של העובד על מסמך זה תורמת לאינטרסים של המעסיק באופן סינרגטי: היא מרתיעה ומניאה עובדים מלבצע עבירות תחת האיום הפוטנציאלי של בדיקה בעתיד, והיא נערכת בטיימינג מצוין כשהעובד רוצה להתקבל לארגון".

* על-פי מחקרים מדעיים, רמת הדיוק של הפוליגרף עומדת על כ-90%. איך ניתן על בסיסו לפטר עובד או לדחות מועמד?

"בודק פוליגרף שיאמר שהמכשיר אף פעם לא טועה מספר סיפורים. אחרי למעלה משני עשורים בתחום אני יכול להעיד שיש בהחלט טעויות לכאן ולכאן, אבל אני רוצה להפריך מיתוס שמרבית הציבור שוגה בו. מקובל לחשוב בטעות שבדיקת פוליגרף נוגעת לצד הטכני בלבד, לחיבור המכשיר לגוף ולהפעלתו, אבל למעשה החלק המרכזי של הבדיקה והרלוונטיות שלה כרוך באומנות התשאול ובהכנה מושכלת של הנבדק לבדיקה".

* למה הכוונה?

"נניח שרוצים לבחון אפשרות שעובד מכור להימורים. אם נשאל את המועמד ללא הכנה 'האם אתה מהמר' אנו עלולים להפיל בטעות גם אנשים נורמטיביים ששמים 100 שקל מדי שבוע על כרטיס לוטו. כדי לשלול אפשרות כזו בודק פוליגרף מקצועי ישאל את המועמד, עוד לפני שהוא מחבר אותו למכשירים, על הרגלי ההימורים שלו, ידובב אותו לספר על מינון הכרטיסים שהוא קונה מדי שבוע, ובשלב הבדיקה ישאל: האם מעבר להימור של 100 שקל פה ושם, אתה מהמר על סכומים גבוהים יותר? האם אתה מהמר בקזינו? אומנות התשאול היא גם הענקת 'חבלים' מספיק ארוכים, כך שהנבדק ינדב מידע ויסייע לבודק להבין את פשר הסטיות בגרף.

"היה לי מקרה כזה של מועמד לעבודה שנשאל האם הוא מקבל טיפול פסיכיאטרי. הוא השיב בשלילה, אבל הגרפים 'קפצו' וחרגו מההתנהגות הנורמלית. במקום לשקף לו בצורה ישירה את מה שהגרף הראה, המשכתי בשאלות אחרות: האם משהו במהלך הבדיקה הטריד אותך? האם אחת השאלות הפריעה לך או עוררה בך התרגשות? באותו מקרה הוא אכן השיב שהשאלה בנושא הפסיכיאטרי עוררה בו התרגשות, כיוון שאשתו מטופלת בתרופות. תגובה כזו, למשל, מסייעת לבודק להימנע מטעויות של פסילה ולקבוע שמדובר באיש אמין".

"פיתרון אלגנטי וחלק לכל הצדדים"

* מה היתרון היחסי של בדיקת פוליגרף לעומת מבדקי אמינות כמו תשאול מעסיקים קודמים? פנייה לממליצים?

"פוליגרף היא הבדיקה היחידה שלא ניתן להתכונן אליה. בשוק קיימים מספר מבדקים ממוחשבים לבחינת אמינות של מועמדים לעבודה. נמצא את המבדקים הללו בהרבה מאוד חברות השמה ובמכוני אבחון. דורשי עבודה שממילא עוברים מחברה אחת לשנייה כבר מכירים את 130 השאלות הללו בעל-פה, הם יכולים לחשוב מראש כיצד לענות וכיצד להיערך אליהן. לעומת זאת, בפוליגרף מדובר בתגובות לא-רצוניות של שינוי דופק, מוליכות חשמלית של העור על-פי זיעה, קצב לב וקצב נשימה. המחקרים מדברים על רמת דיוק של 95%, ולמרות שאפשר להערים על המכשיר זה קשה מאוד".

* מה עם אותם אנשים שתרגלו ביו-פידבק, טכניקות של מיינד-קונטרול, מודטים, שלמדו לשלוט בתגובות שלהם?

"בודק מקצועי יעלה גם על תופעות כאלה. היה לי מקרה כזה עם בחורה שטיילה הרבה בהודו ותרגלה מדיטציה לאורך שנים. היא אכן הגיעה לבדיקת הפוליגרף עם תודעה של מודטת, כשהיא בעצם נועלת את העולם הפנימי שלה מהגירויים בחוץ. כשהפוליגרף הראה אצלה תגובה אחידה בכל השאלות, עליתי על הטקטיקה שלה ופסלתי את הבדיקה".

* כמה זה עולה למעסיק?

"עלות הבדיקה נעה בין 400 ל-700 שקל, כפונקציה של בדיקת עומק המהימנות. אולם מדובר בבדיקה שלא תסולא בפז: לו ברנרד מיידוף היה נבדק בפוליגרף טרם כניסתו לבורסה, הבלגן שהוא עשה היה נמנע. כנ"ל לגבי קן ליי מאנרון. גם בדיקת פוליגרף להירשזון, טרום מינויו לשר אוצר, הייתה חושפת את קלקלתו משנים עברו ומונעת את המינוי.

"בנוסף, בדיקה זו הופכת תהליך מורכב, מסובך ומתמשך לפיתרון שעשוי להתגלות כאלגנטי וחלק לכל הצדדים: בארגון מוביל עלה חשד לגניבה גדולה של 80 אלף שקל על עובד מסוים. במהלך הבדיקה הוא נתפס כשקרן, ורק לאחר מספר הכחשות הוא הודה בפניי, ביקש להחזיר את הכסף לאלתר, ובלבד שהמעסיק לא יפתח נגדו תיק במשטרה. מנקודת מבטו של המעסיק אופציה זו הייתה כדאית, כיוון שהאלטרנטיבה של התחככות עם המשטרה או התדיינות בבתימ"ש הייתה תהליך ארוך ויקר. כך, באמצעות בדיקה בת שעה, הסכום הגנוב הוחזר לו עוד באותו ערב והוא נפרד מהעובד".

"בדיקה שעשויה להטיל כתם על העובד"

עוה"ד נחום פינברג ותמר גולן מסבירים מתי כן רשאי המעביד להתעקש על הבדיקה

כיצד העובדים מגיבים לדרישת מעסיקם לבדיקת פוליגרף? האם באמת יש להם אפשרות לסרב או שהם נאלצים להסכים בכפייה?

נחום פיינברג / צלם עינת לברון

עו"ד נחום פינברג, מומחה לדיני עבודה, מסביר כי "ועדי עובדים במקומות מאורגנים מתנגדים באופן גורף למכשיר בדיקה זה, בטענה שהוא פוגע בצנעת העובד, בפרטיותו ובכבוד האדם. גם עובדים לא מאוגדים נוטים להתנגד לבדיקה זו בטענה שהיא מעליבה או בטענה שהם לא מאמינים במכשיר.

"לשאלה האם המכשיר הזה עומד בסופו של יום במבחן בית הדין, התשובה היא מבחן הנסיבות: עובד יכול לטעון שהוא חתם על הסכמה תחת לחץ, שהוא נתן הסכמה בכפיה. ועדיין אם הוא עובד במקומות שבהם זורם כסף מזומן, הרי שבית הדין לעבודה יראה את ההתעקשות של המעביד על בדיקה בפוליגרף כלגיטימית".

תמר גולן / צלם איל יצהר

עו"ד תמר גולן, מומחית לדיני עבודה, מרחיבה בנושא ההסכמה הכפויה וקובעת: "בגדול, זוהי בדיקה שעשויה להטיל כתם על יושרו של העובד". והיא מסבירה: "בארה"ב מבדקי פוליגרף בעבודה, לצורכי סינון עובדים או כרוטינה שוטפת, אסורים על-פי חוק, גם אם המעסיק מחתים את העובד מראש. זאת, מתוך כוונה להגן על העובדים ולשמור על רוח חוקי היסוד של כבוד האדם וחופש העיסוק (למעט תפקידים מסווגים מאוד, למשל, בתחום הבנקאות או בעיסוקים ביטחוניים). בארץ, לעומת זאת, הליך זה מותר, על אף שיש שתי הצעות חוק (האחת מ-2004 והשנייה מ-2007), שמציעות לאסור פוליגרף במסגרת יחסי העבודה. בגדול, סוגיה זו מצויה יותר במסגרת הפסיקה ופחות במסגרת החוק. מניסיוני, לבתי הדין לעבודה יש נטייה לאסור בדיקות על עובדים קיימים ולהתיר אותם בתהליכי סינון וקליטת עובדים חדשים, אבל גם הפסיקות הללו אינן חד-משמעיות ותלויות סיטואציה. הפסיקה קובעת גם, שסירוב של עובד לא יכול להוות עילה לפיטוריו".

* מה קורה אם העובד חותם ומסכים מראש? האם החתימה שלו ניתנת לאכיפה?

גולן: "גם אז הדברים מצויים בתחום האפור: עובד לא יכול להסכים מראש כי הוא לא יודע מה ילד יום. בגדול, השופטת ברק, בפסיקה מ-2005, קבעה שבדיקת פוליגרף פוגעת באופן לא-מידתי בפרטיות העובד.

"עוד משהו, אל נשכח שמומחים לפוליגרף בעצמם מפקפקים ברלוונטיות של בדיקת הפוליגרף, למשל, לגבי הטרדות מיניות, כיוון שהבדיקה אינה משקפת את ההכרה של אותו עובד החשוד בהטרדה. ברוב המקרים של הטרדה מינית העובד עבר כל גבול מבחינה אובייקטיבית, אבל מבחינתו מעשיו נתפשים בעיניו שלו כמחווה של רצון טוב, ידידות, לבביות, טוב לב ואחווה אנושית. זאת בשונה מגניבה, למשל, שם שאלה כמו 'האם גנבת את הרכב' מניבה תשובה חד-משמעית, הרי שבהטרדה מינית, תשובת הנבדק בבדיקת פוליגרף לא משקפת תמונה אמיתית".

* למה נושאי משרות ציבוריות חכים או שרים לא מחויבים לעבור בדיקת פוליגרף לפני מינוים?

פינברג: "במקומות רגישים כמו אצל עובדי שירות הביטחון מחתימים את העובדים מראש על הסכמה לעבור פוליגרף. שרים וחברי כנסת לא נדרשים לעבור בדיקה כתנאי מקדים למינויים, וזה גם לא נראה לי מעשי: אם יפעילו את המכשיר הזה על חברי כנסת וישאלו אותם, למשל, על הטרדה מינית/גניבה/קבלת טובות הנאה/שוחד וקלקלות אחרות, נישאר כמעט בלי חברי כנסת".

7 דברים שצריך לדעת על בדיקות פוליגרף

1. תוצאות הבדיקה עשויות להוות ראיה קבילה בבית המשפט רק אם הנבדק הסכים טרם העסקתו לשני תנאים: להיבדק מרצונו החופשי, ולהסכים שהתוצאות יהוו ראיה בבית המשפט.

2. ועדי עובדים במקומות מאורגנים מתנגדים באופן גורף לבדיקה בטענה שהיא פוגעת בצנעת העובד, בפרטיותו ובכבוד האדם.

3. הבדיקה לא תעמוד במבחן בית הדין אם העובד יטען כי חתם על האישור לקיימה תחת לחץ, קרי נתן הסכמה בכפיה.

4. בית הדין יקבל את דרישת המעביד לבדיקה כלגיטימית כשמקום העבודה מחייב זאת, למשל, כשזורם בו כסף מזומן.

5. בארה"ב מבדקי פוליגרף בעבודה, לצורכי סינון עובדים או כרוטינה שוטפת, אסורים על-פי חוק, גם אם המעסיק מחתים את העובד מראש.

6. שתי הצעות חוק (אחת מ-2004 והשנייה מ-2007), לאיסור בדיקות פוליגרף במסגרת יחסי עבודה, הוגשו בארץ. כרגע סוגיה זו מצויה במסגרת הפסיקה ובתי הדין נוטים לאסור בדיקות על עובדים קיימים ולהתיר בדיקות בתהליכי סינון וקליטת עובדים חדשים.

7. על-פי הפסיקה, עובד לא יכול להסכים מראש לבדיקת פוליגרף, כי הוא לא יכול לדעת מה ילד יום.

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם