גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת מפוטרי ההיי-טק: ההתאוששות החלה והגיוסים חזרו

מפוטרי ההיי-טק הפכו לסמל של תחילת המשבר עם קיצוצים בכוח-האדם, בשכר ובהטבות - אך הרבעון הרביעי מבשר טובות לענף: "אנשים מתחילים להסתכל החוצה ומחפשים מקומות עבודה חדשים"

שנת 2009 לא תיזכר לטובה מבחינת התעסוקה בענף ההיי-טק: המשבר הכה בחברות הגדולות והבינלאומיות, שביקשו להפחית בהוצאות על ידי צמצום בכוח אדם. מפוטרי ההיי-טק הפכו לסמל של המשבר הכלכלי, לפחות בחודשיו הראשונים.

אבל מנת הפסימיות הייתה הסיפתח בלבד, ושנת 2009 נסגרה בתחושה של אופטימיות: היקף הגיוסים גדל בחציון האחרון ב-20%, כשברבעון הרביעי שזה עתה מסתיים, חלה עלייה של כ-7% בהיקף הגיוסים לעומת הרבעון השלישי.

"שנה לא פשוטה עברה על שוק ההיי-טק, אך לקראת הסוף שלה מורגשת מגמת התאוששות, הניכרת בהנעה של תהליכי גיוס קדימה", אומרת פול צוקר, מנכ"לית קבוצת נישה. "אנו צפויים להמשיך לראות את ההתאוששות הזאת גם בתחילת שנת 2010, בעיקר בביקושים גבוהים בענפי האינטרנט השונים".

גם אילנה אחימאיר, מנכ"לית חברת ג'וב אינפו, רואה סימנים חיוביים בשוק. "החל מחודש ספטמבר התחלנו לראות את הצבע חוזר ללחיים, והתחלנו לראות את זה בעיקר במשרות בכירות, כמו דירקטורים וסמנכ"לים, שנפגעו בתחילת המיתון ואפילו עברו למצב של קיפאון מוחלט בשוק העבודה". אחימאיר מציינת כי ברבעון הרביעי החלו גיוסים בענף, בהתחלה של אנשי שיווק ומכירות, "תפקידים שבעיקר מביאים את הביזנס לעסק".

לדברי אחימאיר, אחד המאפיינים הבולטים של המיתון הוא שאנשים לא עברו בין תפקידים. "העובדים נצמדו לכסא שלהם", היא אומרת. "ברבעון הרביעי אפשר כבר היה לראות שאנשים מתחילים להסתכל החוצה, מחפשים מקומות עבודה חדשים, ואפילו מקבלים יותר מהצעת שכר אחת. זה מסמן שוק שיש בו חיים", לדבריה.

האם זה מבשר על שינוי מגמה בשוק? לא בהכרח. "אני חושבת שיהיו עוד פיטורים בשנה הבאה", אומרת צוקר, "אבל לאו דווקא בחברות הגדולות, אלא בחברות סטארט-אפ וחברות בינוניות, בהן לא היו עדיין הרבה פיטורים". הסיבה לכך, לדברי צוקר, היא שבחברות הסטארט-אפ חיו עד עכשיו על כסף שגייסו ב-2007 וב-2008, ובכלל לא תכננו לגייס ב-2009.

"ב-2010 יהיה לחברות האלה מאוד קשה לגייס", היא אומרת. "הקרנות שוקלות כל גיוס לעומק, והבחירה שלהם מאוד סלקטיבית. אני מאמינה שסטארט-אפים ימכרו, אפילו במחירי הפסד, או שיהיו צמצומים".

"הם ינסו לעבוד במצבת כוח אדם קטנה או להתעמק בשוק מסוים, וירדו מהתוכניות הגדולות שהיו להם", מסכמת צוקר.

ניתוח מגמות התחומים השונים בהיי-טק מראה שהרבעון הרביעי אכן מבשר טובות, והפערים מתחילים להצטמצם. תחום התוכנה רשם עלייה של 16% בביקושים מתחילת השנה, ועלייה של 30% לעומת הרבעון הרביעי של 2008, עת פרץ המשבר הכלכלי.

ביקושי עובדים: ירידה בחומרה

הפרופילים המבוקשים לעובדים בתחום התוכנה הם בעיקר של מהנדסי תוכנה בעלי ניסיון, המפתחים ב-Java, C , Real time ואחרים. שכר העובדים בתחום עלה ברבעון הרביעי בכ-4%.

במקביל, ניתן לראות מנתוני IVC כי תחום התוכנה משך ברבעון השלישי השנה 21% מסך ההשקעות, לעומת 18% ברבעון המקביל ב-2008. עוד עולה כי רק 10% מסך חברות התוכנה נמצאות במצב של גידול במחזורי ההכנסות.

בתחום החומרה, לעומת זאת, רואים מגמה שלילית מתחילת השנה בהיקף הביקושים, ובסך הכול נרשמה ירידה של 18% בביקושים. כך, למשל, הביקושים למהנדסים עדיין נמוכים ב-40% לעומת הרבעון הרביעי של 2008. הגיוס הוא בעיקר של מפתחי כרטיסים (Board Design) ומפתחי שבבים (VLSI/ASIC). חברות התקשורת מגייסות אנשי בדיקות ואינטגרציה, ומחפשות בעיקר מהנדסים בעלי ניסיון של 3-5 שנים.

מגמות השכר של המהנדסים היו בעלייה מתונה במהלך השנה, לאחר ירידה שחלה בתחילת השנה. שכר ראשי הצוותים בתחום החומרה ברבעון הרביעי מראה עלייה של 4%, לאחר שהיה בירידה לאורך כל השנה.

תחום האינטרנט בענף ההיי-טק ספג לא מעט בשנה האחרונה. רוב החברות שנסגרו השנה (כ-40) היו בתחום זה. עם זאת, על פי נתוני IVC, מתחום זה באו גם רוב החברות החדשות שהוקמו (כ-100).

מבחינת ביקושים לעובדים, נרשמה מגמה חיובית מורגשת - לפי נתוני ג'וב אינפו, מתחילת השנה עלו הביקושים בתחום ב-31%, ולעומת הרבעון השלישי נרשמה עלייה של עם זאת, רמות השכר בתחום עדיין נמצאות במגמת ירידה. השכר עבור משרה של מפתח Web הוא היחיד הנמצא במגמת עלייה, אך מתונה.

שכר: טיפס חזרה אך השיא רחוק

גם תחום המכירות מציג נתוני ביקושים יפים: מתחילת השנה נרשמה בו עלייה של 30%. מנהלי מכירות בינלאומיים עומדים בראש הביקושים, ואחריהם מנהלי מכירות בישראל. מנהלי המכירות רשמו עלייה של 5% בשכרם ברבעון הרביעי, למרות שהוא ירד בכ-8% לעומת סוף שנת 2008.

המשבר הכלכלי גרם לטלטלה לא קטנה בשוק ההיי-טק הישראלי, כשעל פי נתוני IVC מספר החברות החדשות שנפתחו במהלך 2009 זהה למספר החברות שנסגרו. גם קרנות ההון סיכון ניזוקו, והצליחו לגייס מחצית מהסכום שגויס ב-2008. כל אלה הביאו להאטה משמעותית בענ, ולקיצוצים לא רק בהיקף כוח האדם אלא גם בשכר ובהטבות.

"ברוב המקרים השכר ברבעון הראשון היה גבוה וברבעונים השני והשלישי היה במגמת ירידה", אומרת אחימאיר. "ברבעון הרביעי כבר רואים שהשכר חזר לטפס כלפי מעלה, אולם במרבית המקרים הוא לא הדביק את הרבעון הראשון". לדברי אחימאיר, בשנה הבאה לא נראה עדיין את המשכורות הגבוהות של השנים 2006 ו-2007, בעיקר בגלל היקף הגיוסים הנמוך.

"המערכת עדיין לא תהיה בשיאה ב-2010", אומרת אחימאיר. "החברות יהיו פעילות יותר והגיוסים יהיו בתבונה, אבל לא בכמות גבוהה". אחימאיר צופה שחלק מהחברות יקבלו כספים מהמדען הראשי "כי פשוט המקורות האחרים לא יהיו קיימים. הקרנות מעדיפות לא להשקיע בחברות בשלב המוקדם שלהן, אלא בשלב הביניים, עם דגש חזק יותר על שימור הקיים".

הקלינטק נשאר מחוץ למשבר

תחום הקלינטק זכה לאמון המשקיעים במשבר הכלכלי, ולכן נפגע פחות מהמצב. החברות בתחום המשיכו לגייס גם השנה, כשהגיוסים עצמם מחושבים ובעיקר לפי צורך מיידי.

עלייה בגיוסים נרשמה בעיקר בחברות העוסקות באנרגיה ירוקה ובאנרגיה סולארית, בעיקר במשרות של מהנדסי מכונות ומהנדסי סביבה. על פי נתוני IVC, חברות הקלינטק גייסו כ-10% מסך ההשקעות בהיי-טק הישראלי בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2009, לעומת 5% באותה תקופה אשתקד. חברות העוסקות באנרגיית מים היוו 40% מסך הגיוסים בתחום.

44

עוד כתבות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"