גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שידורי הכדורגל בערוץ 1 - הקאמבק של העשור? של המאה!

הרייטינג של ליגת העל צנח לנתונים חד-ספרתיים, ולא מעט ביקורת יש על החזרה אחרי 15 שנה לערוץ 1 ■ אבל מה עשה הקאמבק של שידורי הכדורגל ברוממה? הגיל הממוצע ירד, ואפילו בני-נוער נחשפים לערוץ ■ וחוץ מזה, את המונדיאל בקיץ הבא ינצל ערוץ 1 להשקת ערוץ HD

תקראו לזה הקאמבק של השנה. אולי של העשור. אבל מי היה מאמין לפני חצי שנה שערוץ 1 יחזור כל-כך חזק למפת שידורי הספורט. הערוץ, שחי בין "מבט" ל"מבט שני", יקדיש בתקופת זמן של 10 חודשים בסביבות 55 ערבי פריים-טיים לכדורגל. במלים אחרות, כל 5 ערבים וחצי בממוצע משחק כדורגל בפריים-טיים. זה התחיל בקיץ האחרון עם ההחלטה ללכת על שידורי ליגת העל, ויימשך עם המונדיאל בדרום אפריקה בקיץ הבא.

מה עשה ערוץ 1 לכדורגל הישראלי מאז חזר לשדר אותה, על זה כנראה תהיה לא מעט מחלוקת. שאלה לא פחות מעניינת היא מה קרה לערוץ הציבורי מאז חזרת הכדורגל?

החיים בחד-ספרתי

זה החל לפני למעלה מ-3 חודשים כשרשות השידור היתה גוף השידור שהציל את ההתאחדות לכדורגל ממבוכתה והסכים לשלם כ-3.1 מיליון דולר עבור שידור המשחק המרכזי בליגת העל. סכום אפסי כמעט בהשוואה ל-6.5 מיליון דולר לעונה ששילם ערוץ 10 בהסכם הקודם.

בכל עולם הטלוויזיה הישראלי קשה היה למצוא מישהו שלא עלב בהתאחדות על הדחיות שהיא קיבלה לרכישת המשחק המרכזי של ליגת העל במחיר בו הוצע. ערוץ 1 התרצה והחליט אחרי כמעט 15 שנים להשיב את הכדורגל לערוץ הציבורי. הגבות הורמו אז. לא היה ברור מי ימשוך את מי ולאיזה כיוון - הערוץ המדשדש או הליגה המתפוררת. כעת, משחלף זמן, התמונה הולכת ומתבהרת.

"אני מרגיש היום, אחרי כמעט חצי עונה, בטוח שזה היה הדבר הנכון לעשות, אפילו יותר משהייתי אז", אומר מנהל הספורט בערוץ 1, ששי אפרתי. לדבריו, כבר אז "אני חושב שדווקא בגלל המצב הקשה, כל משדר שמוסיף צופים ועניין בערוץ 1 מצד צופים שלא נמצאים איתנו בדרך-כלל - הוא משמעותי מאוד, בעיקר בתקופה שלנו".

אפרתי, שהיה מדוחפי היוזמה להביא את הכדורגל לערוץ וסחף אחריו את כל שדרת הניהול של רשות השידור, מודע למספרים - והם רחוקים מלהיות מדהימים. 15 משחקים מאז תחילת העונה, הרייטינג נמוך משמעותית מהממוצע של 15 המשחקים הראשונים בעונת 2008/2009 ששודרו בערוץ 10. בתום הסיבוב הראשון של הליגה, הרייטינג הממוצע העונה עומד על 9.9% בלבד. ירידה של 19% לעומת המחזור ה-15 בעונה שעברה (אז עמד הרייטינג הממוצע על 12.2%). זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהליגה על כל גלגוליה וערוציה נדחקת לממוצע חד-ספרתי. "צריך לראות מה קרה למוצר הזה עוד משלהי העונה הקודמת", אומר אפרתי, "אז המספרים כבר ירדו ל-6%".

האם מדובר בכישלון? הדעות חלוקות. קודם כל, צריך לזכור כי המעבר לליגה של 16 קבוצות, שלווה בקמפיין תקשורתי שלילי מאוד לגבי איכות הליגה הצפויה, עשה כנראה את שלו ואינו קשור בהכרח לפלטפורמת השידור.

שנית, ריבוי הקבוצות הביא להרבה יותר מחזורי "בטן רכה" בהם נופלים משחקים לא אטרקטיביים. משחק כמו מכבי תל-אביב (שרחוקה מהצמרת) לבין מ.ס. אשדוד (שלא מעניינת) במחזור ה-13, הוא שידור שנובע מכורח המציאות של הגדלת הליגה. אבל מבחינה סטטיסטית הוא מושך כלפי מטה את נתוני הצפייה ובונה את הכותרות סביב "ההידרדרות של הליגה".

אינפו מי צופה בערוץ 1

אפילו הילדים גילו שיש 11 בשלט

אלה שבערוץ 1 התנגדו לשידורי הכדורגל, מתחילים לראות אחרי שנים ארוכות שינויים דמוגרפיים באוכלוסיית הצופים בערוץ. "גם אם המספרים הם לא בדיוק כמו שציפו שיהיו, זה עדיין שווה, כי זה מביא צופים חדשים ל'מבט' ורואים את זה היטב. לדוגמה, בזכות הכדורגל כמות הצעירים עולה ב-40% בימי שני במהדורת החדשות".

על-פי נתוני הוועדה למדרוג, ההשפעה של משחקי הכדורגל על לוח השידורים של ערוץ 1 מסתכמת רק במהדורת "מבט". אם להיות מדויקים - על 3 דקות לפחות מתוך המהדורה. על-פי נתוני הוועדה, 30% מצופי המשחק נשארים לצפות ב"מבט" למשך זמן זה.
בערוץ 1 יכולים להסתפק ב-30% אלה, המונים כ-50 אלף צופים, בעיקר לאור העובדה כי מדובר בפירוש בקהל שלא נוהג לצפות בערוץ הראשון. בימים כתיקונם, האוכלוסיה הדומיננטית מקרב צופי ערוץ 1 (36%) הם בני 65 ומעלה.

אולם, במהלך משחקי הכדורגל בני שכבת הגיל העיקרית שצופה בערוץ הם בני 25 עד 34, גילאים שעבורם ערוץ 1 הוא זיכרון ישן של ימי ההיעדרות מבית-הספר. כמות הילדים שצופה בערוץ 1 בזמן המשחק מכפילה את עצמה מאשר בדרך-כלל, וכמות בני-הנוער (בני 12-17) כמעט ומשלשת את עצמה. בזמן משחקי הכדורגל רואים עלייה משמעותית בצפייה הגברית בערוץ, ושיעור האקדמאים הצופים הולך ויורד ככל שמתקדמות 90 דקות המשחק.

למה היה חשוב לערוץ 1 כל-כך לשדר כדורגל ולשים את הכסף שאין לו? כי בזמן שאתם מנסים לנתח על מה בדיוק מדבר הפרשן דני נוימן, ערוץ 1 חושב לגמרי אחרת: לדברי ששי אפרתי, ערוץ 1 עושה שימוש במשדרי הספורט דווקא לקידום תוכניות התעודה.

"אנחנו משלבים פרומואים ל'מבט שני' ול'סיפור האמיתי', ובשבוע שעבר לתוכנית הזו ('הסיפור האמיתי') היה 'פיק' גבוה יותר מ'מבט'", הוא אומר. "הרצועה הדוקומנטרית היא זו שאני מקדם כל הזמן. הרצועה של היוצרים, שהכי התנגדו לכך שערוץ 1 יקנה את משדרי הספורט".

* אבל לא רואים את הקהלים האלה פרט לאותה מהדורת "מבט" המשודרת בימי שני.

"הבחירה היא בין כלום לבין זה. צריך לזכור שאלה תהליכים, העובדה שאין לערוץ 1 מהדורת בוקר כבר מתחילת היום, למשל, היא בעייתית. הערוץ הזה עומד במהלך היום על 0.0% כל הזמן. אנשים מתחילים את יום הצפייה בערוץ 1 בערב. גם העובדה שאין משדרים נוספים שמשלימים את העניין, כמו משדר הסיכום של ליגת העל שלא משודר בערוץ פתוח, זה גם פוגע. אבל הערוץ נחשף בפני צופים שאינם רואים אותו בדרך-כלל, וכשהם באים לראות כדורגל הם נחשפים לאולפן שלנו ורואים שהוא לא נורא כל-כך. אולי בשבוע הבא הם ישובו".

איך נראה דני נוימן ב-HD?

בשנת 2010, הערוץ הראשון ימשיך במגמת לוח השידורים הספורטיבי. ישודרו בו לא פחות מ-300 שעות ספורט. אך האירוע המשמעותי לו נערכים בערוץ 1 הוא משחקי גביע העולם שייערכו בדרום אפריקה בקיץ הקרוב, ממנו מבטיחים בערוץ 180 שעות שידור ובסך-הכל שידור של 56 משחקים מתוך 64 שייערכו.

"המונדיאל הוא האירוע החשוב בעולם", מסביר אפרתי, "הציפיות והתוכניות נבנות חצי שנה לפני, ולכן זה סיפור אחר לגמרי. הצפייה באירוע כזה היא צפייה לכל המשפחה, ובניגוד ליתר משחקי הספורט, היא לא פונה רק לגברים. זו הזדמנות להביא הרבה יותר קהלים לערוץ 1".

במהלך המונדיאל, ערוץ 1 יהפוך לערוץ ספורט לכל דבר. לוח המשחקים בשלב המוקדם, שכולל 3 משחקים מדי יום, יגרום לכך שהערוץ ישדר כדורגל באופן רציף כמעט מהשעה 14:00 ועד 23:30.

הקאמבק לשידורי הספורט יביא ככל הנראה עוד משהו מפתיע. שידורי HD בערוץ. קשה להאמין שמישהו היה מעלה על הדעת שדווקא ערוץ 1, שעדיין מתמחה בציוד מיושן במיוחד, יהיה זה שיקבל פלטפורמת HD לפני הרבה ערוצים אחרים

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ערוץ 1 ינצל את המונדיאל כדי למנף את עצמו מבחינה טכנולוגית. על-פי הרפורמה המתוכננת, הסנונית הראשונה של שינוי מהפכני מתוכנן זה תורגש כבר ביוני. אפרתי ואנשי רשות השידור מנהלים מגעים נרחבים מול HOT ו-yes להעלאת הערוץ הישראלי הציבורי הראשון שישדר ב-HD.

"אני מקווה שאם לא יקרה משהו משמעותי יוקצה לנו אפיק על-ידי הכבלים והלוויין שישדר שכפול של ערוץ 1 כולו ב-HD. אנחנו התננו בפני yes ו-HOT שזה יהיה פתוח", אומר אפרתי.

המשמעות היא שכל בעלי ממירי ה-HD שנסחטים עבור הערוצים בתוספות מחיר כאלה ואחרות, יוכלו לראות את משחקי המונדיאל ב-HD ללא תשלום.

מנכ"ל ההתאחדות, אורי שילה: ערוצים 10 ו-2 עוד יחזרו אלינו

"אנחנו בהחלט מרוצים מהמוצר של ערוץ 1", אומר מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, אורי שילה, ל"גלובס". "צריך לזכור את האווירה שהיתה בקיץ ואת זה שכל גופי השידור עשו יד אחת באופן לא אתי נגד ההתאחדות לכדורגל ונגד הכדורגל הישראלי. זה לא שהיו לנו 7 ערוצים לבחור בהם, אבל בכל זאת מתוך האפשרויות שהיו לנו בחרנו בערוץ 1. אנחנו לא מאמינים בלסכם עוד בטרם חלפה השנה, ואני בטוח שבסוף העונה נראה נתונים טובים יותר. אני בטוח גם שבסוף העונה הזו נראה שוב שערוץ 2 וערוץ 10 רוצים את הליגה".

לדברי שילה, היתה ציפייה לירידה ברייטינג, זאת בשל נתונים אובייקטיביים כמו העברת הערוץ, השעה והיום. אולם בכל זאת, הוא אומר, העובדות הללו לא הביאו לירידה בערך המותג. להפך, לטעמו החזרה של המשחקים לערוץ 1 רק משקמת אותו.

"בניגוד לצפייה בערוץ מסחרי, כאן לא מחשבנים לפרסומות או לתוכניות אחרות על הלוח, ואפשר לשדר את המשחקים עם יותר אורך נשימה ועם תוכנית פרה-גיים ותוכנית פוסט-גיים", מסביר שילה. "נוח לנו מאוד לעבוד מול האנשים של ערוץ 1, והדבר שהכי חששנו ממנו - האיכות הטכנולוגית של השידורים - התבדתה, כי עושים שם שימוש באותם אמצעים. אני בטוח שהצופים יגיעו לפלייאוף.

"הכדורגל חוזר באמצעות הערוץ לפריפריה ולקהל. אין חוכמות, אפשר לעלוב בכדורגל, אבל זה הספורט הישראלי המרכזי. אפשר לראות את זה גם בערוץ הספורט, שהחליטו להגדיל משמעותית את האולפן שלהם שעוסק בליגת העל, למרות שיש להם כדורסל ומכבי תל-אביב ביורוליג. חשוב היה לנו שזה יהיה בערוץ פתוח ולא קבור באיזה ערוץ נישה".

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק