גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתן דטנר שחקן ובמאי

* גיל: 53 * אישי: נשוי 2, מתגורר בתל אביב * השכלה: תיכונית

כשנתן דטנר נכנס לפני שש שנים לתפקידו כמנכ"ל תיאטרון באר שבע, הוא חלם לקנות את הזכויות ל"כנר על הגג", ולהעלות את ההצגה על בימת המשכן החדש בעיר. כשהתחיל לברר מי מחזיק בזכויות בחו"ל, התאכזב לגלות שהקאמרי כבר רכש את המחזמר. הנחישות והמוטיבציה שליוו את דטנר מהיום שבו עלה על הבמה לראשונה, ובהמשך הדרך כשהפך לשחקן מוערך ועטור פרסים ולמנהל, התחילו לעבוד שעות נוספות. באותו רגע הוא החליט שיהיה טוביה החולב ויהי מה, אפילו אם יצטרך לחכות לתפקיד הרבה זמן, אפילו אם הדבר ידרוש ממנו לצאת למסעות שכנוע ונדנוד, ואפילו אם ייאלץ להיפרד מתפקידו כמנהל תיאטרון.

"אמרתי שאחכה ליום שבו אשמע שמתחילים לעבור על המחזה", הוא אומר בקולו העמוק, זה שעולה בכל יום חמישי לאוויר בתוכנית "ציפורי לילה" בגלי צה"ל, "ובינתיים המשכתי לנהל ולביים. במסגרת העבודה הייתי במגע עם המנכ"לים והמנהלים האמנותיים של התיאטראות האחרים, ובאיזשהו שלב שמעתי שהעונה אולי יעשו את המחזה, והתחלתי לחפור. דפקתי על הדלתות של עומרי ניצן ושל נועם סמל כל שבוע, 'מה קורה? טוביה החולב נמצא כאן, מולכם'. פוזה של שחקן מתחיל, בלי רבע סנטימנט".

העובדה שכיהנת באותו זמן כמנכ"ל תיאטרון באר שבע לא הרתיעה אותם, או הקשתה עליך?

"לא. להפך. ידעתי מי המתחרים האחרים, ולא היה אכפת לי משום דבר".

חשבת כמה כסף תדרוש על התפקיד?

"לא דיברתי על כסף. מי שחושב שאני עושה בוכטות מטוביה - טועה. המחיר לא היה בכלל שיקול. אמרתי, קודם ניקח את זה ואחר כך נראה".

הבחירה בך לגלם את טוביה החולב לא הייתה טבעית. מחזה בסדר גודל כזה זקוק לשחקן ראשי שובר קופות.

"ואני לא שובר קופות גדול? המגעים והשכנועים ארכו לסירוגין חצי שנה. כל הזמן לחצתי".

התייעצת עם ההנהלה הציבורית של התיאטרון לפני שחתמת על החוזה?

"חתמתי בלי לשאול אף אחד. באתי להנהלה, ולזכותה ייאמר שהקומונסנס שהפגינו חבריה היה הנכון ביותר. אמרתי להם, 'תראו רבותיי, יש רכבת שעוצרת פעם בחיים, והיא עצרה בתחנה שלי. אני עושה את 'כנר על הגג', ואם זה אומר שאני צריך ללכת, מקובל עליי. אני עושה את זה'".

איך הם הגיבו?

"היה דיון ארוך של כמה שעות, ובסופו הם אמרו - אנחנו רוצים אותך בתיאטרון, בוא לא נמהר לקבל החלטות; בוא תיכנס לחזרות ונראה. זה כלל חודש של גישושים וחודשיים שבהם אני קבור בחדר החזרות. בינתיים מונה למחליף המנהל האדמיניסטרטיבי, והפחיתו 30% מהשכר שלי. היום הרי אין בעיה לנהל מפעל גדול מבית השימוש. הם אמרו, בוא נראה מה קורה. יעבוד טוב, מצוין, לא טוב, נשקול את המשך הדרך. אמרתי תודה רבה והלכתי לעבוד".

מסביב לא פרגנו לך.

"זה היה יותר מדי לאנשים - לביים, לנהל, לשחק כנר על הגג. הייתה קנאה צרופה".

העומס הפיזי והמנטלי עלול לפגום בעבודה.

"תתפלאי אולי לשמוע, אבל דווקא העונות היותר טובות שלי בתיאטרון באר שבע היו אז. העלינו את 'הרוזן ממונטה כריסטו' ואת 'פיאף', הצלחות מטורפות בשוק הקניינים וקניית הסדרות. קיבלתי עוד 250 אלף שקלים לתקציב בזכות מכירות ופעילות קהילתית. אבל בעיתונות שפטו אותי ובדקו אם הבאתי 'משהו אחר' לעולם התיאטרון. שאלתי למה לא שופטים את התל אביבים, והטענה הייתה שבפריפריה צריך להיות יותר פרינג'. כשניסיתי פרינג' חטפתי בראש מהמנויים. בתקופה של גדי רול, קודמי, התיאטרון כמעט נסגר בגלל הפרינג'. הביקורות היו מעולות, אבל הקהל ברח".

אז מה שבר אותך בסופו של דבר? בפברואר אתה עוזב את ניהול התיאטרון.

"הלחץ הפיזי והאולטימטום. אמרו לי, או שאתה רק מנהל או זהו".

אז זהו.

"מה לעשות. שש שנים זאת תקופה יפה מאוד. שחקן במעמדי לא יכול להרשות לעצמו להיעלם לכל-כך הרבה זמן, כי יש סכנה שלא יחכו לי תפקידים. תחשבי, אלמלא 'כנר', לא הייתי במיליה כבר המון זמן. היה לי ברור שאני לא מוכן לזה. לנהל אני יכול תמיד, אבל עכשיו, בגיל 53, אני חייב לתת בראש. תחשבי איזה סיכון לקחתי כשנכנסתי לקאסט של 'כנר'. אנשים לא רצו להתלהק לשאר התפקידים כי שחקנים חשבו שזה אלטע קאקער, ישן. תארי לעצמך שזה היה נכשל - הייתי מדבר איתך עכשיו מטימבוקטו. זה לא היה מובן מאליו".

מתי הבנת שזאת עומדת להיות הצלחה?

"בקריאה הראשונה אחרי חודש של חזרות הבאנו את הקאסט הצעיר, שלא ידעו מי הוא טוביה, והם בכו וצחקו בטירוף, וכשרוני תורן הראה לנו את התפאורה שהוא הכין. בהצגה הראשונה הגיעו אנשים עם דמעות. הניצחון היה שלי. כמו שחקן טניס לעומת כדורגלן".

ובמסיבת העיתונאים לרגל הפרישה מבאר שבע דיברת על כישלון.

"המילה כישלון לא הייתה בחירה מוצלחת. זה יותר, שההצלחה שלי לא מתורגמת נכון. אני משאיר לבא אחריי תיאטרון כמעט מאוזן".

אז מה הבעיה?

"הבעיה, במירכאות, הייתה שמילאתי תפקיד של מנכ"ל ומנהל אמנותי, כי ככה נכתב במכרז לתפקיד".

יכולה להיות מתיחות בין נושאי התפקידים.

"רבתי עם עצמי, ובסוף המנכ"ל ניצח".

שזה פחות טוב בצד האמנותי.

"למבקר האמנות. לא התייחסתי לתיאטרון כאל צעצוע".

מאיפה הייתה לך תעוזה ללכת לניהול תיאטרון בלי שום רקע קודם?

"גם בימוי הוא ניהול של פרויקט. באותה חוצפה ממש ביימתי בבית האופרה בפראג, כשהסתמכתי על קריאת התווים שרכשתי בלימודי הכינור. מהר מאוד עמד לידי מנהל אדמיניסטרטיבי".

והוא לקח על עצמו את הניהול הכלכלי?

"לקרוא תקציב ומאזן אני יודע. לקחתי קורס של שנה לקראת התפקיד. בכלל, עבדתי על התפקיד הזה עשר שנים. כדי להגיע אליו הייתי צריך לעבור שלבים. תמיד שברתי כללים. עברתי ממשחק לבימוי, קליקה סגורה, פתאום דטנר מנהל. הגשתי שלוש פעמים מועמדות לתיאטרון באר שבע. פעמיים נדחיתי, פעם אחת הגעתי לפיינל, עד שהתקבלתי".

גם קודם ניהלת את עצמך?

"לבד כמעט תמיד. הייתה לי סוכנת לקולנוע".

הרבה זמן לא עשית קולנוע.

"כי אני לא במיליה של הקולנוע. אנשים שואלים למה אני לא עושה טלוויזיה. בסדרות היה אפשר לשבץ את דטנר כמו שעושים בתיאטרון. אולי בגלל שניהלתי חשבו שאני לא פנוי. תמיד הייתי שחקן בראש גדול. הייתי מנסה להיות מעורב בתפאורה, במוזיקה, בליהוק. הייתי בין הראשונים שבחרו להיות פרילנסרים, ועד היום הכוח המניע שלי הוא שלא תהיה לי עבודה. אני עדיין חרד מה יהיה מחר. בסופו של דבר המטרה בניהול באר שבע הייתה לצבור ניסיון כדי לנהל תיאטרון בתל אביב. אני רוצה להיות מנהל אמנותי".

למה?

"הבנתי איפה אני יותר נהנה. אני צריך את היצירתיות ולא לרוץ אחרי כסף מאנשים שלא הייתי נוגע בהם. תמיד יהיה לי יתרון גדול כי אני מבין לעומק את תפקידו של המנכ"ל".

מתי זה יקרה?

"זה כמו ששואלים מתי נראה אותך בטלוויזיה. כשיתפנה מקום".

עכשיו אתה עושה חפיפה למחליפך בבאר שבע ונכנס לחזרות עם "גטו".

"כשהודעתי על פרישה היו הרבה הצעות, אבל הזכות הראשונה נתונה לקאמרי. כדי להוריד את הציפיות מעצמי, ב'גטו' אני עושה תפקיד יחסית מינורי, ואני נמצא כעת במשא ומתן בבאר שבע, בחיפה ובקאמרי בקשר לבימוי".

אתה נשמע רגוע כלכלית.

"ירדה ההיסטריה. בכל זאת בניתי לעצמי משהו, חסכתי. אני מהראשונים שאמרו לשחקנים תפתחו קרן פנסיה, וגם יש לי אישה שהיא אשת עסקים, שעוזרת לי. לפעמים במקצוע שלנו הכסף נראה כמו 'איזי קאם איזי גו'. אני מחכה ליום הגדול של המכה הגדולה. ואגב מכה: אני לא מבין איך תנובה לא לקחה אותי לשיר בפרסומת שלהם את 'לו הייתי רוטשילד'". **

עוד כתבות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הבורסות יורדות, הנפט מזנק ומה צפוי לשקל?

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● מחירי הנפט מזנקים: מחיר חבית ברנט קפץ ל-89 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים ● הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי מול השקל

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"