גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעלבת? קח אקמול

מחקרים חדשים טוענים כי כדורים לאלחוש כאב עשויים לאלחש גם כאב נפשי, למשל עלבון ■ וגם: ויטמין C עוזר לתאים

רגשות שליליים כמו עצב, כעס, תסכול או עלבון, מלווים בתחושה שאנו מכנים באופן אינסטינקטיבי - כאב נפשי. מצד אחד, מדובר במטאפורה. מצד שני, זו אמת לאמיתה. כשאדם אומר שנשבר לו הלב, או ש"הכאבת לי בדבריך", הוא בדרך כלל מתכוון לכך שהתחושה שהוא חש דומה מאוד לכאב גופני.

הרפואה מצאה כבר תרופות למצבים נפשיים כמו חרדה או דיכאון. התרופות הללו פועלות על המוח, ותוכננו לטיפול ברגשות. אך מחקרים חדשים מראים כי גם כדור רגיל שנועד להילחם נגד כאב גופני יכול להפחית - באופן קל אך מובהק - גם מצוקה נפשית. זוהי הוכחה נוספת לקשר העמוק בין שני סוגי הכאבים.

סוג הרגש השלילי שנחקר במקרה הזה הוא עלבון. כבר לפני כמה שנים נמצא גן משותף לעלבון ולכאב פיזי - נושאי הגן הזה סבלו מסף כאב נמוך, והיו גם רגישים יותר לדחייה חברתית.

בניסוי הנוכחי, אותו הוביל פרופ' נייתן דה-וול מאוניברסיטת קנטאקי, נבחנה השפעתו של משכך כאבים פופולרי בארה"ב בשם טיילנול (acetaminophen). הניסוי כלל שתי קבוצות של נבדקים בריאים (בתחילתו) שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת נטלה 2 גרם טיילנול (בערך ארבעה כדורים רגילים), והקבוצה השנייה נטלה תרופת דמה ללא חומר פעיל (פלצבו).

לאחר שלושה שבועות של נטילת תרופה מדי יום, שתי קבוצות הנבדקים שיחקו משחק מחשב שתוכנן ליצירת רגשות עלבון ודחייה חברתית. במהלך המשחק נסרק מוחם במכשיר MRI, כדי לבחון את הפעילות באזורים במוח שכבר במחקרים קודמים זוהו כקשורים לעלבון וכאב, וכן באזורים שקושרו לכאב פיזי.

נמצא כי ברגעים שבהם התרחש האירוע המעליב בקבוצת הפלצבו נרשמה פעילות ערה בשני אזורי המוח הללו, ואילו בקבוצה שנטלה טיילנול הייתה פחות פעילות בשניהם.

בניסוי נוסף נטלו הנבדקים טיילנול (או פלצבו) כל ערב, וענו על שאלון גנרי למדידת רגשות של פגיעה וכאב חברתי. חברים בשתי הקבוצות סבלו מרמות כלשהן של פגיעות חברתיות בחיי היומיום שלהם, אך בקבוצה שנטלה טיילנול חלה ירידה בעוצמת הרגשות הללו לאורך שלושת השבועות של הניסוי. השאלון מדד גם את רמות השמחה של הנבדקים, אך אלה לא השתנו. מסתבר שאלחוש הרגש הרע לא גרם לרגש טוב להופיע במקומו.

"לממצאים הללו יש משמעות, הן בהפגת רגשות פגיעה באופן מיידי והן בשיפור מצבו הבריאותי של המטופל לאורך זמן", אמר דה-וול. עם זאת, החוקרים אינם ממליצים להתחיל ליטול טילנול באופן קבוע כדי לפתח עור של פיל רק על בסיס המחקר הנוכחי. ייתכן כי בעתיד ישמש המחקר כבסיס לפיתוח תרופות מיוחדות מסוג אנטי-עלבונמיצין.

תאי גזע בטעם תפוז

האם ייתכן כי התשובה להפיכת תאים בוגרים לתאי גזע, יכולה להגיע מחומר פשוט כמו ויטמין C? מחקר חדש טוען כי לוויטמין C, חומר לא מורכב מדי שמצוי בסביבה האנושית בשפע, יכולה להיות השפעה מהותית על הפיכת תאים של אדם בוגר שכבר התמיינו בחזרה לתאי גזע, הן במעבדה באופן יזום והן בתוך גוף האדם.

כל אדם נוצר מצבר של תאים זהים. עם הפיכתו של האדם מביצית מופרית לתינוק, מתרבים ומתמיינים התאים הזהים לתאים מסוגים שונים - עור, עצם, סחוס, שריר, עין, שיער ועוד.

כבר היום יודעים מדענים כי בגוף האדם מתרחש מעת לעת תהליך של קידוד מחדש של תאים שכבר התמיינו, כדי להחזירם למצב של תאי גזע או תאים קדמוניים (ממוינים חלקית). התהליך, ככל הנראה, חשוב להתחדשות רקמות הגוף ומניעת הזדקנות, אך הוא אינו מתרחש בגוף באופן יעיל, וניתן לומר כי הוא אף נדיר.

חוקרי תאי הגזע מנסים להשתמש בהם כדי ליצור תאים חדשים ורקמות חדשות, ובדרך זו להילחם באופן מלאכותי בבלאי של גוף האדם. אולם כיום עדיין קשה למיין תאי גזע ולגדל מהם את הרקמות הרצויות, ובנוסף קשה גם להשיג את תאי הגזע למחקר, קשה לגדל אותם וקשה לשמר אותם.

כיום מקובל להשתמש בתאי גזע ממקור עוברי - כלומר בעוברים שנוצרו לצורך הפריה חוץ גופית, אך לא נעשה בהם שימוש והם נתרמו לצורך המחקר. כמו כן ניתן להשתמש בתאים ממקור בוגר - בגוף האדם הבוגר, בשלייה ובדם הטבור של העובר יש מצבורים קטנים של תאי גזע. גם את אלה ניתן להשיג בתרומה, אבל זה לא פשוט.

הדרך ההגיונית ביותר להשיג מצבורים גדולים של תאי גזע היא על-ידי קידוד תאים בוגרים (מתרומת דגימת עור, דם או שיער) מחדש והשבת נעוריהם. חוקרים כבר הצליחו לעשות מניפולציה גנטית של תאים בוגרים ולהחזיר להם חלק מהמאפיינים הקדמוניים שלהם, אך מדובר בתהליך מסובך.

במחקר הנוכחי הוסיפו החוקרים ויטמין C לתמיסה כאשר ביצעו את הקידוד מחדש בתאים בוגרים של בני אדם ושל עכברים. הם מצאו כי התהליך בנוכחות ויטמין C הוא משופר. נראה כי הוויטמין מפחית תהליכים שליליים שמתרחשים בדרך כלל כשמנסים לייצר תאי גזע במעבדה, כאלה שגורמים לתאים להפסיק להתרבות ואף למות.

כבר שנים רבות טוענים מחקרים שונים כי לוויטמין C יש תועלת במניעת ההזדקנות, בשל היותו נוגד חמצון. יתכן שיש קשר בין הדברים, שכן חלק מהתהליכים שפוגעים בתאים במעבדה הם תהליכי חמצון. עם זאת, זה כנראה לא כל הסיפור, כי נוגדי חמצון אחרים לא משיגים השפעה דומה.

את המחקר הוביל ד"ר דאנקינג פיי מהאקדמיה הסינית למדעים בגאנגזהו. לדבריו, "היעילות הנמוכה של התהליך המעבדתי פוגעת בהתקדמות המחקר בתחום, ומעידה עד כמה אנחנו לא מבינים את המתרחש שם. המחקר שלנו יכול לתרום בשני המישורים". *

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה