גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדינה ענייה, מדינה עשירה

ההסבר לכך שבקי האמריקנית חיה בסביבה שונה לגמרי מזו שבה חיה דסטה מאתיופיה

זאת שאלה עתיקת יומין: מדוע חלק מהמדינות עשירות ואחרות עניות? סר פארטה דאסגופטה, כלכלן מוערך שנולד בבנגלדש והתחנך בהודו ובקיימברידג', ניסה לאחרונה לענות על השאלה הזאת בנאום שנשא בחברה הכלכלית המלכותית.

דאסגופטה פתח את דבריו בכך שהזמין את קהל המאזינים, רבים מהם סטודנטים מצטיינים, לחשוב על חייהן של שתי נערות - בקי האמריקאית ודסטה האתיופית. במדינה שבה חיה בקי התל"ג לנפש עומד על 46 אלף דולרים, תוחלת החיים היא 78 שנים ושיעור האוריינות בקרב מבוגרים גבוה מאוד. התל"ג לנפש במדינה שבה גרה דסטה עומד על 780 דולרים; תוחלת החיים היא 53 שנים, ושיעור המבוגרים שיודעים קרוא וכתוב הוא 36% בלבד. מספר הלידות הממוצע לאישה הוא חמש, ורוב הנשים מקדישות כ-15 שנים מחייהן לטיפול בילדים.

הנתונים אמנם מוכרים, אך המספרים תמיד מזעזעים מחדש. כפי שציין דאסגופטה, אתיופיה היום איננה עשירה יותר משהייתה לפני 5,000 שנה. למה?

כלכלנים שונים הציעו תשובות שונות במהלך השנים: למדינות עשירות יש הון רב יותר, שמשמעו כבישים טובים יותר, בניינים גדולים יותר, מכונות טובות יותר. גם ההון האנושי שלהן גדול יותר: אזרחיהן מקבלים חינוך והכשרה טובים יותר, והם בריאים יותר. אותו הדפוס קיים כמובן גם בטכנולוגיה, במדע, במדעי הרוח ועוד ועוד.

אך כל אלה הם רק מאפיינים שטחיים של סוגיה מורכבת יותר. אחרי הכול, סין מוכיחה בעשור האחרון שאפשר להרחיב את כל סוגי ההון הללו במהירות רבה. מדוע מדינות עניות אחרות אינן עושות זאת?

התשובה האופנתית היא שבמדינות העשירות יש מוסדות טובים יותר. זה אמנם נשמע מאוד מבוסס, אבל אף אחד לא באמת יודע במה הדבר מתבטא. דאסגופטה הצביע על כך שבמגוון רחב של נסיבות - מרכישת אוכל טרי בסופרמרקט ועד לחתונה, מהליכה ברחוב בבטחה ועד לכתיבת חוקת המדינה - אנחנו בעצם צריכים להיות מסוגלים להסתמך על העובדה שאנשים אחרים ממלאים את תפקידם בעסקה שעלולה להתבטל או להשתנות בכל רגע. חלק משמעותי מהנאום של דאסגופטה הוקדש לשאלה, מתי נוכל לצפות מאנשים אחרים למלא אחר התחייבויות, הסכמים או הסדרים אלה.

דאסגופטה, המסתמך על תיאוריית המשחקים, הגיע לשתי מסקנות. הראשונה היא כי חברות יציבות הן חברות שבהן מי שמפר את ההסדר נענש (גם אם רק על-ידי סירוב לעשות איתו עסקים בעתיד). זהו תנאי מוקדם למוסדות מוצלחים. אם כל עסקה שמתרחשת מנותקת מעסקות אחרות, הרי ששיתוף פעולה הוא בלתי אפשרי, וחבל על כל ההשקעה הנהדרת במכונות, בחינוך ובחדשנות.

המסקנה השנייה היא ששיתוף הפעולה עצמו הוא דבר שברירי ביותר. מתיאוריית המשחקים עולה שגם חברה מוצלחת ורבת שיתופי פעולה נמצאת תמיד בסכנת התמוטטות. "קל הרבה יותר לחסל מוסדות מאשר לבנות אותם", טען דאסגופטה, והזכיר את מהומות הגזע בלוס אנג'לס בשנות ה-60. משבר האשראי של ימינו יכול לשמש דוגמה נוספת לעניין.

אם המסקנה הזו נכונה, הרי שהיא מטרידה ביותר. עולה ממנה שעלינו אולי להשקיע פחות מאמץ במחשבה כיצד לפתח את המדינות העניות, ויותר מאמץ בניסיון למנוע מחברותינו השבריריות לקרוס.

לא השתכנעתי לגמרי מהדברים. ייתכן שאני שאנן, אך במרוצת מאתיים השנים האחרונות ניתן למצוא יותר דוגמאות למדינות עניות שהתעשרו מאשר למצב ההפוך. בעודי עומד ומאזין לסר פארטה המסביר את משנתו לקהל התלמידים הנלהב, עלו בראשי יותר שאלות מאשר תשובות: מדוע אנו בוטחים זה בזה ובמוסדותינו, כיצד נוצר האמון הזה מלכתחילה, ומדוע הוא נהרס? נדמה לי שזו בדיוק הייתה מטרתו.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

כלכלן יקר,

ישנם יתרונות כלכליים ברורים לקיום חברה שבה האזרחים שומרי חוק, אמינים, ובאופן כללי נחמדים זה לזה. בחברה כזו הסיכויים למעשי מרמה פוחתים; האם מישהו חישב אי-פעם את הערך הכלכלי המגולם בנחמדות של אנשים? האם הממשלה יכולה להשקיע בעידוד הנחמדות? ואם כן, מה תהיה התשואה על השקעה זו?

ג'יימס אטקינס

ג'יימס היקר,

אפילו כלכלנים עשויים להכיר בכך שלנחמדות יש ערך, והיא טובה גם לכלכלה. סטיב קנאק, כלכלן המתמחה בשלטון, באמון ובהון החברתי (דהיינו: נחמדות), אמר לי פעם שסוגיית האמון - כל עוד היא מוגדרת בהרחבה - עשויה להסביר את ההבדל בין ההכנסה לנפש בארצות הברית לבין זו בסומליה. כלומר, הנחמדות שווה בערך 99.5% מההכנסה הלאומית בארצות הברית.

יש לכך גבולות, כמובן. כאשר אנשים סומכים זה על זה, הם חשופים יותר למעשי נוכלות. ממחקרם העדכני של הכלכלנים ג'ף באטלר, פאולה ג'וליאנו ולואיג'י גואיזו עולה שעבור היחיד קיימת רמת אמון אופטימלית באחר. מעט מדי אמון - אתה שמרן יתר על המידה, ופספסת הזדמנויות; יותר מדי אמון - נדפקת.

לא ברור איך ממשלות יכולות לעודד את האזרחים להיות נחמדים יותר, אך מחקר כלכלי מפורסם אחד מצביע על דרך אפשרית. ריי פיסמן וטד מיגואל חקרו את התנהגותם של דיפלומטים בניו יורק. כל הסקנדינבים גם יחד צברו 12 דוחות חניה שלא שולמו. לעומתם, הדיפלומטים מצ'אד ומבנגלדש צברו 2,500 דוחות. עם זאת, כאשר רמת הענישה הוחמרה, חזרו כל הדיפלומטים למוטב. כלומר, הדרך הטובה ביותר להגיע לנחמדות היא לגבות אותה בתמריצים חוקיים.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת בכ-14%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א