גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צבי פרידמן: הטעות פה היא שחושבים שמספיק שיש טכנולוגיה טובה

המנכ"ל הפורש של חברת אלווריון מדבר על הקשיים בניהול חברה ציבורית ועל החשיבות בהשקעה ממשלתית בחינוך ובהיי-טק, וגם מבקר גישות שמפריעות לו בתעשיית הטכנולוגיה הישראלית ואצל המשקיעים

צבי פרידמן עדיין מתרגל למצבו החדש. אחרי 4 שנים שניהל באופן אינטנסיבי את חברת אלווריון , הוא העביר את השרביט לערן גורב, ועכשיו יש לו זמן לבלות.

במקום לטוס למקסיקו לפגישה של שעה ולחזור מיד לישראל, כפי שעשה בהיותו מנכ"ל, הוא טס לחופשת סקי עם אשתו וארבע בנותיו. "זה היה מחמם את הלב", הוא אומר בחיוך.

פרידמן כיהן כסמנכ"ל תפעול בחברת פלוור, שהתמזגה עם בריזקום ומהן נוצרה אלווריון. אלווריון מספקת מערכות תקשורת אלחוטית ומתמקדת בטכנולוגיית ה-WiMAX. כיום היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 244.5 מיליון דולר.

"מגיע השלב להגיד 'מספיק'", הוא אומר. "נתתי את כל זמני לחברה. עבדתי 18 שעות ביום ו-14 שעות בסופי שבוע. הרי אין גבול למה שאפשר לעשות. הייתה לי אחריות לאלף משפחות שאלווריון מפרנסת, לדירקטוריון ולבעלי המניות", הוא אומר.

חברה מדאון טאון תל-אביב

מעבר לטוטאליות, פרידמן מגדיר את עצמו כמנהל שדורש הרבה מעובדיו ("אצלי עובדים קשה, אבל אני לא עומד עם שוט", הוא מציין), שמכיר את רוב העובדים ויורד לפרטים הקטנים.

"מנכ"ל צריך להבין שבכל תחום יש מישהו מומחה יותר. בכספים זה מנהל הכספים, בתפעול - מנהל התפעול. המנכ"ל צריך לתת ערך מוסף, הכוונה ועצה", הוא אומר.

*היו תקופות קשות במשבר. השותפה נורטל פשטה רגל, הנמכתם תחזיות ונאלצתם לפטר כמעט 200 עובדים. נלחצת?

"אני לא נלחץ, כי זה לא עוזר. יש תקופות בהן קשה להשיג הזמנות, הלקוחות בקשיים והמוטיבציה של העובדים יורדת בגלל הפיטורים.

"מנהל שלא קשה לו לפטר, צריך ללכת הביתה. היה קשה כי נאלצתי לשחרר אנשים ותיקים, חלקם חברים, כשאתה לא בטוח שהם ימצאו עבודה. אבל זה נדרש מבחינה פיננסית. במשבר כזה, שאף אחד לא יודע מתי הוא יסתיים, יש חשיבות ביציבות פיננסית כדי שלקוחות ימשיכו לעשות איתנו עסקים".

קושי מסוג אחר בו נתקל פרידמן, היה ההתנהלות מול שוק ההון. אלווריון נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב, ולא תמיד הסבה נחת למשקיעים. בכנס שנערך בבורסה לפני כשנתיים, קם משקיע וקבל על כך שהחברה אינה רווחית.

"חלק גדול מהמשקיעים שואלים שאלות נכונות ומבינים את האתגרים. יש מקרים, ואני אנסח בנימוס, שהמשקיע לטווח הקצר לא מתעניין לאן החברה הולכת", אומר פרידמן.

לדבריו, "ב-2007 היה אתגר גדול להסביר לשוק שהמטרה שלנו אינה להרוויח, אלא לקחת נתח שוק. זה לא שלא רצינו להרוויח, אבל היה לנו חשוב להשקיע בעתיד. היום לאלווריון יש 250 פריסות WiMAX מסחריות מתוך 550 בעולם. אבל המחשבה השטחית היא 'תרוויח ברבעון'".

"אולי אשקיע בסטארט-אפים"

*בדיעבד, היית עושה דברים אחרת?

"היינו יכולים להיות יותר אגרסיביים במספר פרויקטים, למשל בפרויקט ביפן, בו המתחרה סיפקה הבטחות, שלא יכולנו להבטיח. היא זכתה ואחר-כך עפה (הכוונה לאיירספן - ש.ח.ו).

"אולי גם הייתי צריך לקבל חלק מההחלטות מהר יותר, בכל מה שקשור לשינוי ארגוני ואסטרטגיה, למרות שבהשוואה למתחרים אנחנו מהירים".

*ובמה אתה הכי גאה?

"בהרבה דברים: בהצלחה מול המתחרים הכי גדולים, בהפיכה למובילי השוק עם טכנולוגיה שפותחה בישראל, בצוות האנשים שגדל עם הזמן, בפעילות ברומניה שצמחה מ-20 עובדים ל-180 ובכך שאלווריון, מ-'דאון טאון תל-אביב', היא חברה שכל מפעיל תקשורת בעולם מכיר ומזהה כמובילה בשוק ה-WiMAX".

"אלווריון", לדברי פרידמן, "היא חברה מאוד אסטרטגית. היא לא זרמה, אלא הובילה צעדים בשוק. נכנסנו ל-WiMAX בידיעה שחברות ענק ייכנסו לתחום. הגדולה הייתה שזיהינו את האתגרים וידענו לתרגם אותם לאסטרטגיה ולפעולה".

לדבריו, "זו החולשה העיקרית של חברות ההיי-טק בישראל. הטעות הגדולה היא לחשוב שמספיק שיש לך את הטכנולוגיה הכי טובה. חייבים שתהיה אסטרטגיה שלמה ויכולת לתרגם אותה לביצוע".

*איך אתה רואה את עתיד ההיי-טק בישראל היום?

"למרות המעבר של כוח אדם להודו ולסין, להיי-טק הישראלי יש עתיד. יש נכסים בתרבות הישראלית - המחויבות להצלחה, הזריזות, המחשבה שאין דבר שהוא בלתי אפשרי. אבל הממשלה חייבת להיות יותר אגרסיבית בשמירה על ההיי-טק, וזה מתחיל בהשקעה בחינוך".

פרידמן מספר שכמנכ"ל הוא יישם תוכנית תרומה לקהילה, שבמסגרתה העובדים מלמדים ילדי כיתה ו' מאור-יהודה. "הכי חשוב זה להראות לילדים שיש סיכוי, ושאם ישקיעו הם יצליחו. גם אנחנו לא נולדנו להיי-טק", הוא אומר.

לדבריו, "החינוך הוא בעיה אסטרטגית של המדינה. לכל ראש ממשלה אכפת מהחינוך ואז נכנסים נושאים בוערים אחרים. זה מזעזע שישראל נמצאת מתחת לאיראן במבחני מתמטיקה. מה שמציל אותנו זה הצבא והחוצפה הישראלית".

פרידמן סבור שעל הממשלה לסייע להיי-טק גם במה שקשור לשער הדולר, ועל הנגיד, סטנלי פישר, יש לו רק מילים טובות: "שער הדולר רצחני לתעשייה. ב-2007, מהנדס ישראלי היה יקר יותר ממהנדס בבוסטון. זה לא הגיוני. הפתרון הוא לגדול מחוץ לישראל והמדינה מפסידה. אני לא רואה בסיוע של הממשלה סבסוד, אלא הגנה על התעשייה".

לדבריו, הממשלה חייבת לדאוג להיי-טק כי "על כל דולר בהיי-טק יש 5 דולר בסביבה שתומכת". הממשלה יכולה גם "להיות יותר אגרסיבית", כהגדרתו, בעזרה במימון עסקאות בחו"ל, על-ידי מתן קווי אשראי לחברות.

*יש לך תוכניות להישאר בהיי-טק? להשקיע בחברות, לייעץ?

"אולי אשקיע בסטארט-אפים, אבל לא אהיה יו"ר ב-5-6 חברות. לא אהפוך את זה לקריירה. אוכל לתרום לסטארט-אפים בקשרים בעולם התקשורת ובבניית חברה גדולה. בכל מקרה, לא אעשה שום דבר שיתחרה באלווריון, היקרה לליבי".

*יש סיכוי שכמו חיים שני תעבור למגזר הציבורי?

"אני מעריץ את מה שהוא עשה. זה צעד אמיץ, אבל נראה לי שלא אשרוד בסביבה כזו, או לפחות לא אהנה בה".

*מה עוד בתכנון עכשיו?

"אקדיש עכשיו שנה לעצמי ולמשפחה. אני תמיד אומר שאשתי ואני עושים בממוצע שעה וחצי של כושר ביום, היא עושה שלוש שעות ואני בכלל לא. עכשיו אחזור לזה. אני גם מתכנן להתפתח בתחום האמנות - לצייר ולעשות עבודות בזכוכית. אלך ללמוד את זה, אבל אני לא מבטיח שאהיה כישרוני".

איזה מזל שהשוק לא ענק

סימני השאלה שסובבים את תחום ה-WiMAX לא חדשים לצביקה פרידמן. אבל, כמו תמיד, הוא אופטימי בנוגע לעתיד התעשייה. "אלווריון וה-WiMAX - עתיד גדול לפניהם", הוא מכריז, ומציע לא להתרגש מההייפ סביב הטכנולוגיה המתחרה ב-WiMAX הנייד, ה-LTE.

"יהיו גם WiMAX וגם LTE. יש טריגרים רציניים - הודו היא שוק ענק, וכשהמצב ישתפר ישקיעו יותר כסף ברשתות תקשורת בעולם", אומר פרידמן, שמודה שהכל עניין של תזמון. "אולי ה-WiMAX הנייד לא יהיה גדול כמו שחשבו, ויכול להיות שאם הוא היה פורץ יותר מוקדם, הוא היה 60% מהשוק, אבל גם ככה הוא לא היה לוקח 100% מהשוק".

*אולי אלווריון צריכה להכיר בכך שהיא בשוק נישה, של WiMAX נייח, שמחבר אזורים מרוחקים לפס רחב?

"יש עוד המון אנשים ובתים לחבר לפס רחב, והממשלות מקדמות את זה. מה זה נישה? גם ה-CDMA (טכנולוגיית סלולר) נחשב לנישה, ולא היה הצלחה גדולה כמו GSM. ועדיין, בכל מדינה יש ספק או שניים ב-CDMA וזה שוק של 6 מיליארד דולר".

שוק ה-WiMAX יגדל להערכתו מ-1.5 מיליארד דולר השנה ל-3-4 מיליארד דולר תוך שלוש שנים. "אולי זה לטובתנו שהשוק לא יגיע ל-25 מיליארד דולר, כי אז כל החברות הגדולות היו נכנסות לשוק באגרסיביות, ושולי הרווח ונתח השוק שלנו היו נפגעים".

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר