גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: סיטרואן C3 - מיקס אירופאי

עם פלטפורמה שנשענת על פיז'ו ומנוע שהיא חולקת עם ב.מ.וו, מה נותר לסיטרואן C3 החדשה כדי להילחם על מקומה בג'ונגל האכזר של הסופר-מיני? ■ עיצוב - יש, חן - יש, נוחות - יש-מינוס, שימושיות - יש ויש

כשבדגם חדש של סיטרואן מדובר, כמעט שאין מנוס מלמחזר את הקלישאה הקלאסית ולמלמל: הו, סיטרואן, סיטרואן... לאן נעלמה החדשנות המופלגת של היצרן הצרפתי הייחודי הזה?

לא ישכחו לה, לסיטרואן, את רגעיה השגיבים, עת הביאה לעולם יצירות חדשניות ומהפכניות כמו ה-DS הצפרדעית הגאונית, הדה-שבו המיתולוגית וה-SM המרהיבה. אפילו ה-BX זכורה לטוב.

אך לעתים, גם בקלישאות יש מידה של אמת. סיטרואן אכן חדלה, כמעט לחלוטין, מלהיות פורצת דרך. אין בכך גנאי כלשהו. גם הסיבות די ברורות; בעולם מתכווץ, מאחיד, ולמען האמת - גם קצת מש**מ*ים, קשה מאוד להישאר מהפכן אמיץ. זה יקר מדי ומסוכן מדי.

כך קורה שפלטפורמות ושילדות נודדות בין אגפיו של קונגלומרט רכב ומשרתות ערב-רב של דגמים; מנועים מקפצים מדגם לדגם, ואפילו מיצרן ליצרן; חידושים טכנולוגים מתפשטים במהירות של מגיפת שפעת; ורק קבוצה קטנה וגלובלית של יצרני רכיבים בונה בעצם את כל מכוניות העולם.

מה נותר לדגמים השונים כדי להילחם במתחריהם? לא הרבה: עיצוב, נוחות, שימושיות, אמינות, מחיר, וגם כמה דברים פחות מוחשיים כמו חן, אופי, וחדווה.

ללא בשורה דרמטית

הנה הגענו אל כלת-השמחה דהיום: סיטרואן C3 החדשה. דור שני ל-C3 הראשונה, שנולדה אי-אז ב-2002. הפלטפורמה שלה נשענת על פיז'ו 207, ואת אחד ממנועי הבנזין שלה (1,600 סמ"ק, 120 כ"ס) היא חולקת גם עם פיז'ו וגם עם המיני של ב.מ.וו. הוא שאמרנו; כמעט גילוי-עריות מוטורי.

בתחום הטכנולוגי אין ב-C3 בשורה דרמטית. מנוע הבנזין עושה מלאכתו בחריצות, בנאמנות, וכל עוד שרויה תיבת ההילוכים באחד מההילוכים הנמוכים יותר - אפילו במידה די מפתיעה של עזוז. מנוע הדיזל, כמעט כרגיל, היה חרוץ עוד יותר. גדוש במומנט זמין ומפנק, זריז מאוד בהאצות-ביניים, שקט להפתיע, ואם להאמין לנתוני היצרן - גם חסכוני להדהים.

למרבה הדאבה העיתונאית (והחדווה המוטורית), צוידו כל מכוניות ההשקה בתיבות-הילוכים ידניות, שכידוע נחשבות לטומאה וטריפה בישראל. אך הגואל בוא-יבוא, ולארץ הקודש תגיע C3 עם תיבה אוטומטית כדבעי.

ההגה, כמקובל, חשמלי לחלוטין, וממילא דל תחושה. כמו המכונית כולה, הוא לא נולד לשעשועים מוטוריים, אלא כדי להקל על חיי בעליו. לו היה מותקן במכונית שמתיימרת לדגדג את בלוטות האדרנלין, הייתי מחרפו ומגדפו. במכונית שתכליתה לשרת, הוא בדיוק מה שצריך.

התנהגות כביש? נאותה בהחלט. ועל כביש מהיר אפילו מעל לנאותה. באוטוסטרדה האיטלקית שייטתי עמה ב-190 קמ"ש, והיא לא מרטה אפילו עצב אחד מעצביי. זו מחמאה לא קטנה לאוטו כזה קטן.

שיכוך מהמורות? באופן מפתיע - לא מרהיב. מסיטרואן מקובל לצפות ליותר. אולי הצמיגים הם שהפרו מעט את הנוחות. אולי הכבישים. בכל אופן, הפינוק הצרפתי המפורסם נפגם קמעה. זו לא, חלילה, מרסקת כליות או כותשת חוליות-גב, אך גם לא ענן ענוג המרחף על פני המהמורות, כנהוג לדרוש מסיטרואן.

כמו צפיחית בקונדיטוריה

הנה הגענו לחשוב מכל: עיצוב, נוחיות, שימושיות. את עיקר גאוותו העיצובית מייחד היצרן לשימשה הקדמית. "זניט" היא נקראת. כל כך למה? יען כי היא כה גדולה, ועד כדי כך פולשת אל מעמקי הגג, עד כי יושבי המושבים הקדמיים יכולים להרים ראשם ולהביט היישר אל פיסת השמיים שמעל קודקודם. והלא זו היא נקודת הזניט, כידוע לכל מי שטרם שכח את תלמודו הגיאוגרפי.

אכן, יש משהו נעים, אף כי משונה, בשדה ראייה כה נרחב מתוך מכוניות שאיננה קבריולה. ובכל-זאת לא השתכנעתי.

ראשית, השמשה הענקית והפולשנית הזאת מעניקה למכונית מראה קצת חריג. כאילו היא מקריחה. כאילו גבה מצחה, כמצחו של פרופסור ששערותיו נידלדלו מרוב שכל.

שנית, יצור ביישני אנוכי, והישיבה הזאת בוויטרינה, כאילו אני צפיחית בקונדיטוריה, מביכה אותי קמעה.

שלישית, מארץ ים תיכונית אני, ולמוד סבל ושמש. ואף שהאדונים מסיטרואן נשבעים כי חלון-גאוותם כה מחוכם עד שהוא יודע להעביר אור אך לחסום חום, התקשיתי להאמין בנס הזה. די היה ברבע שעה של שמש איטלקית חורפית, כדי שאגלי זיעה ראשונים יפציעו על גבותיי, ואני אמהר ואסיט את מעטה הריפוד הפנימי, ואשיב ל"זניט" את ממדיו של חלון נורמלי. אני נכון להתערב כי ביום ישראלי שטוף שמש, יחושו הנוסעים חיש-קל כאפרוחים באינקובטור.

רביעית, בגלל גודלו ומיקומו, לא הותקנה ב-C3 ידית אחיזה בשולי הגג, עבור ידו הימנית של היושב ליד הנהג. וזה לא טוב. ממש לא.

חמישית, בדיוק התחכמות שכזאת נוסתה בעבר, באופל אסטרה, וננטשה חיש-קל.

אך, למרבה המזל, השמשה הזאת היא "אקסטרה", וכבר כילינו עליה מלים רבות מדי.

שאר עיצובה החיצוני של C3, הוא מיזוג חביב של חידוש ושמרנות, זוויות ועיגולים, אבחות עיצוב נאות וקישוטים קצת תמוהים. אף שהדמיון (הצנוע) לדה-שבו של הדגם היוצא הוצנע, שמרה המכונית על קווים די ייחודיים. אין לטעות במקורה הסיטרואני, אף כי פה ושם ניתן לזהות "השאלות" ממכוניות אחרות. בסופו של דבר, זו מכונית נאה. אפילו מושכת עין ולב.

העיצוב הפנימי מבריק ממש. נאה, נוח, ועושה רושם איתן ואיכותי. בזכות כמה רעיונות נבונים (תא כפפות ששינה את מיקומו כדי לא להפריע את מנוחת ברכיו של היושב ליד הנהג) תא הנוסעים מרווח בהחלט, מבלי שיפגום בגודלו של תא המטען.

זהו אפוא סיפורה של C3. מכונית "יו*ט*יל*יט*י" חביבה, נאה, צייתנית ונוחה. על מקומה בג'ונגל האכזר של פלח הסופר-מיני היא לא תוכל להילחם בעזרת חדשנות סיטרואנית, מהפכנות טכנולוגית או פריצת-דרך מוטורית. היא תוכל, כאמור, להיעזר רק בכלים הרבה יותר בנאליים: עיצוב, חן, נוחות, שימושיות, מחיר, אמינות ושירות.

מכמה מאות הקילומטרים שביליתי עמה (בגשם בלתי פוסק) אני יכול להעיד כי עיצוב - יש, חן - יש, נוחות - יש-מינוס, שימושיות - יש ויש. לכל השאר אינני אחראי.

אינפו סיטרואן C3

מתחרות

פולקסווגן פולו

פולקסווגן פולו

הפולו החדשה, שזכתה באחרונה בתואר "מכונית השנה", תגיע לארץ תוך מספר שבועות. יש לה עיצוב שמרני עם חרטום סולידי, שאופייני לדגמי פולקסווגן, והיא ארוכה ורחבה וגבוהה מהדגם היוצא. תא הנוסעים מרווח יותר ומערך הפיקוד עבר חידוש מקיף.

לישראל היא תגיע עם מערך רציני של עזרי בטיחות פסיבית ואקטיבית ועם מנועי בנזין בנפח 1.4 ו-1.6 ליטר, עם אופציה לתיבה אוטומטית כפולת מצברים DSG. המחירים צפויים להיות גבוהים מעט משל הפולו היוצאת

רנו קליאו 3

רנו קליאו 3

הקליאו, המתחרה המושבעת של C3 בצרפת, שוגרה לשוק הישראלי לפני כחודש, לאחר שעברה מתיחת פנים יסודית שכוללת עיצוב חוץ חדש ומערך פיקוד ושליטה משודרג.

היא עדיין אחת המכוניות הגדולות בקבוצתה, ולמרות שהגג שלה אינו גבוה כמו ב-C3, יש לה בסיס גלגלים ארוך ומרווח רגליים בליגה משפחתית. דגם הבסיס שלה נמכר ב-108 אלף שקל וכולל מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית

פיאט פונטו EVO

פיאט פונטו EVO

הדור המחודש והמשודרג של הפונטו, שמכונה ע"י האיטלקים EVO, צפוי לנחות בארץ בעוד זמן לא רב. המכונית שומרת על ממדיה פחות או יותר, אך נראית ספורטיבית ומסוגננת יותר עם חרטום שמזכיר את פיאט 500.

גם תא הנוסעים עבר חידוש ורענון, עם איכות חומרים משודרגת ומראה שנוטה לכיוון האלפא מיטו. הכוכבים יהיו מנועי טורבו חזקים, חסכוניים וירוקים בהספקים של עד 135 כ"ס

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם