גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד שוקי חורש: "ליטיגציה היא השיא של מקצוע עריכת הדין"

במילואים ב-1977 הוא עלה על מוקש שקטע את רגלו ■ הפציעה גילגלה אותו אל משרד ש. הורוביץ, שם הובטח לו כי "לא יצטרך לרוץ לבתי משפט" ■ באופן אירוני הוא הפך לבסוף לאחד הליטיגטורים המוערכים בישראל

"אני לא יכול להגיד שידעתי מגיל צעיר מה אני רוצה להיות", מספר עו"ד שוקי חורש, מהליטיגטורים המוערכים בישראל ושותף בכיר במשרד עוה"ד ש. הורוביץ. "להיפך, עברו לי כמה דברים שונים בראש, ואף אחד מהם לא היה משפטים. מגיל אפס התעניינתי בהיסטוריה ובארכיאולוגיה. אהבתי את התחומים האלה, וחשבתי שאלך ללמוד משהו בכיוון הזה.

"בצבא שרתי כקצין בהנדסה קרבית, ובמהלך מלחמת ההתשה, כשבנו את קו בר-לב, הזיזו הרים ושינו סדרי בראשית מבחינת טופוגרפיה, פתאום חשבתי שהנדסה אזרחית זה תחום מאוד מעניין. זה דיבר אליי ושקלתי ללמוד הנדסה כשאשתחרר. אבל מהר מאוד הגעתי למסקנה שפעילות ביצועית זה דבר אחד והנדסה זה דבר שני.

"בגיל 22 ראיתי את הסרט 'מות הזמיר', שמגולל את סיפורו של צעיר שחור המואשם באונס וברצח של בחורה לבנה, הגם שברור שלא הוא זה שביצע את הפשע. המשפט מתנהל על רקע של גזענות קשה וחוסר שוויון, אך עורך דינו, שהיה לבן, הציל אותו מחבל התלייה. הסיפור הזה מאוד הרשים אותי. היכולת לכוון פעילויות ולהשפיע על התפתחויות ועל גורלות מאוד דיבר אליי. אז החלטתי שזה מה שאני רוצה להיות".

הפציעה וש. הורוביץ

"התמחיתי במשרד ש. הורוביץ, ועם סיום ההתמחות הצטרפתי כעורך דין למשרדו של חותני, אביה של אשתי המנוחה", מספר חורש. "לאחר מספר חודשים, במאי 1977, יצאתי למילואים ברמת-הגולן. הייתי קצין חבלה ועליתי על מוקש במהלך פעילות מבצעית. קטעו לי את הרגל, והתחלתי הליך של שיקום. איש לא ידע כמה זמן זה ייקח, גם לא אני, והיה ברור שהמשרד הקטן של חותני לא יוכל להחזיק אותי, לשלם לי משכורת לאורך זמן כשאני שוכב בבית-חולים ולא עובד.

"ביום בהיר אחד הופיעה אצלי בבית-החולים רותה אורן, שותפה בכירה בש. הורוביץ, ואמרה לי 'שמענו בעיר שלחותנך יהיה קשה לשלם לך. אולי תחזור אלינו למשרד לשנה, בלי התחייבויות. המשרד שלנו לא רק מופיע בבתי משפט אלא גם עושה עסקים, כך שתוכל לעבוד מהמשרד, ולא תצטרך לרוץ לבתי משפט'.

"זו היתה מחווה בלתי רגילה, ואני הסכמתי. לקחו לי 3 חודשים לעמוד על הרגליים ולהגיע למשרד על פרוטזה. אני תמיד נוהג לומר שבפציעות האלה קודם כול הבעיה היא בקופסה, בראש, ואחר-כך הבעיה הפיזית. באופן אירוני אולי, הפכתי לליטיגטור.

"הפציעה הזו שינתה את מסלול חיי. אם הייתי נכנס כעורך דין למשרד קטן או בונה משרד משל עצמי, כפי שתכננתי לעשות עם חבר לספסל הלימודים, לא הייתי מגיע לאן שהגעתי בש. הורוביץ".

הדיון הראשון

"אני לא זוכר מי היו הקליינטים ובאיזה נושא היה הדיון הראשון שלי, אבל אני זוכר שהופעתי בקדם-משפט אצל השופט בדימוס אליהו וינוגרד, והסוגיות היו סוגיות בנאליות", נזכר חורש. "מולי הופיע עורך דין ותיק, שטען טענות שלא היה להן שום בסיס, וכשאני נעמדתי לטעון כל-כך התרגשתי שהזעתי בכפות-ידיי.

"זו היתה הפעם השנייה בחיי שהזעתי בכפות-הידיים. הפעם הראשונה היתה בהפצצת סוחוי, כשהפציצו עלינו ליד החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים. עד כדי כך הייתי לחוץ. אני מקווה שלא ראו את זה עליי.

"תקופה ארוכה שנתי נדדה לפני משפט. היום אני כבר לא מתרגש, אך אני לא מפסיק להריץ כל מיני תרחישים בראש. האדרנלין תמיד קיים".

ליטיגציה

"ליטיגציה זה השיא של המקצוע", אומר חורש, מהליטיגטורים המוערכים בארץ. "הדריכות המרבית, הצורך להגיב לעניין בשברירי שנייה, היכולת לצפות במידה רבה מאוד את המהלכים וכיצד הם יתרחשו ולהשפיע על התוצאה של ההליך והעובדה שפספוס קטן יכול לגרור תוצאה קשה - כל זה הופך את הליטיגציה לשיא של המקצוע בעיניי.

"חוץ מזה, הליטיגטור הוא סוג של זאב בודד. ברגע האמת הוא נמצא לבד ומתמודד לבדו מול הצד שכנגד ומול השופט, והיכולת שלו להשפיע לטוב או לרע מתמצית באותו שבריר שנייה שבו הוא צריך לקלוט את הבעיה ולהגיב.

"אתה נמדד ונבחן מדי יום ביומו. אתה יכול להיות הטוב ביותר, אבל אם אתה נחלש לרגע, באים אתך חשבון באותו יום. לא זוכרים לך חסד נעורים. פישלת, מדברים על זה בעיר. אני נהנה מהמתח הזה ומהצורך להגיב בזמן אמת".

העומס בבתי המשפט

"העומס בבתי המשפט יוצר בעיות קשות בתחום העסקי-אזרחי", טוען חורש. "ישנם הרבה מאוד מקרים שבהם אתה יכול לזכות בתיק, אבל זה כבר לא רלוונטי. היו מקרים שבהם זכיתי בתיק שנים לאחר שהופעתי בבית המשפט, אבל בינתיים אירעו כל-כך הרבה דברים במשק או באותה חברה שאותה ייצגתי או אצל הצד שכנגד, שכבר התוצאה פחות רלוונטית. זה מאוד מקשה.

"המצב הזה גורם לרתיעה של לקוחות מלממש את זכויותיהם בבית המשפט. יש הרבה מאוד מקרים שבהם אני אומר ללקוח 'תשמע, הואיל ואת התוצאה אתה צריך להשיג תוך זמן קצר ומוגדר, חייבים להתפשר - גם אם הפשרה תהיה כואבת'. השופטים נתונים בלחץ אדיר, והתוצאות משפיעות גם עלינו".

* אתה סירבת להצעה להיות שופט.

"נכון. אני לא מתאים לשיפוט. יש לי סבלנות, אבל אני צריך יותר חופש פעולה ממה שיש לשופט. היכולת של שופט להתערב היא מוגבלת. הוא צריך לראות את הצדדים מתגוששים בפניו, ולא יכול לעשות מה שעולה ברוחו כדי להגיע לתוצאה שהוא חושב שהיא התוצאה הנכונה בגלל כללי המשחק. לא רציתי להיות בתפקיד הזה".

הראיון המלא עם עו"ד שוקי חורש - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דירוג האשראי של ישראל עומד שוב למבחן ובינתיים עלויות הגיוס מטפסות

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: ארה"ב עצרה משלוח נשק לישראל - מחשש למבצע נרחב ברפיח

לפי הדיווח משלוח הנשק היה אמור להיות מורכב מ-1,800 פצצות במשקל טון ו-1,700 פצצות במשקל 250 ק"ג • לאחר רצף אזעקות ביישובי הצפון: גל תקיפות של צה"ל בלבנון • מטרה אווירית חשודה יורטה סמוך לאילת • רה"מ נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • עדכונים שוטפים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

העליון דן בשאלה מתי זוג יחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא לא מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

מאות מיליוני דולרים מתחת לרפיח: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים, ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה