גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2009 היתה אחת השנים הגרועות בתולדות ענף האופנה הישראלי

למרות המבצעים, ההתייעלות והשחיקה ברווחיות - ניתוח מיוחד של מערכת ריס מגלה כי 77% מחנויות האופנה וההנעלה סיכמו את השנה עם ירידה במכירות, כאשר בענף כולו נרשמה ירידה ממוצעת של 5.2%

"שנת 2009 היתה קטסטרופה. היתה שנה רעה מאוד עם ירידה בביקושים, גם בהשוואה לסוף 2008. התהליך הלך והתעצם ככל שהשנה התקדמה, במקום שהוא יילך ויתרכך. הכל הלך עקום. גם מזג-האוויר לא תרם לרבעונים 3 ו-4", אומר מנכ"ל קונספט שיווק, גידי גולדפינגר.

ואכן, גם לפי נתוני מערכת ריס, 2009 לא היתה שנה של בשורה באופנה. בהשוואת מכירות של 1,100 חנויות אופנה והנעלה זהות, נרשמה ירידה של 5.2% במכירות. הפידיון שעמד בשנת 2008 על 2.9 מיליארד שקל, ירד ב-2009 ל-2.75 מיליארד שקל בלבד.

חלק מרשתות האופנה, אגב, בוחרות לנקוב בנתון הזה כסוג של נחמה. "ירידה של 6% היא לא ירידה. יחסית למה שציפינו, זו לא ירידה משמעותית, זו ירידה שארגון יכול להתמודד אתה ולא להתפרק ממנה. התקציבים נבנו על קיטון של 10%-15% במכירות", אומר מנכ"ל ובעלי הרשתות ML ו-JUMP, אבי מלכה.

המרוויח הגדול - הצרכן

אך התפלגות הירידות בשוק דווקא מדאיגה. מניתוח מיוחד של מערכת ריס עבור "גלובס" מתברר כי לא רק שמרבית הרשתות ותתי-הרשתות (69%) חתמו את השנה בירידה במכירות, אלא שרק 20% מהרשתות רשמו ירידה מתונה של עד 5%, לעומת כ-40% שרשמו ירידות חדות יותר. אגב, אצל שליש מתוכן (16.4%מהרשתות) אף נרשמה צניחה של מתחת ל-15% במכירות.

למעשה, רק חלק קטן מהרשתות ותתי-רשתות האופנה (31%) שרדו את השנה בהצלחה ואפילו רשמו עלייה מתונה במכירות.

"שוק האופנה סבל מהתכווצות, יותר בביגוד ופחות בהנעלה. ראינו קשיים בחלק מהרשתות לעמוד בלחץ של ירידה במחזורים וכנראה גם קשיים במימון שהביאו לצורך בצמצום מלאים, וזה השפיע על הפעילות. יש בהחלט רשתות שספגו יותר וירדו ב-10% ואפילו 20% במכירות. מעניין שההתפלגות היתה דומה בכל אזורי הארץ", מסכם מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, פאר נדיר.

"מי שהרוויח בגדול הוא הצרכן. ב-2009 הצרכן קיבל יותר סחורה בפחות כסף כשהרשתות שילמו בשחיקה ברווחיות", אומר מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום, שמעריך גם כי "2010 תהיה שנה פחות טובה מ-2009".

"שרדנו, וזה חשוב. יחסית לשנה שהיתה פחות טובה מ-2008, ידענו להתנהל בצורה כזאת שהירידה במכירות היתה שפויה וברמה סבירה של אחוזים בודדים בלבד, אבל לא בצורה שהשפיעה מהותית על החברה", מסכם יעקב הוניגמן, מבעלי רשתות הוניגמן ו-TNT.

לדבריו, לצד התייעלות ומדיניות רכש הדוקה, הפעילות השיווקית היתה יותר אגרסיבית, ותקופת ההנחות היתה יותר ארוכה.

יוצאות במבצעים ומקטרות

בניתוח מערכת ריס של המכירות לפי חנויות זהות, מתברר כי שיעור החנויות שרשם ירידה במכירות גבוה אף יותר ועומד על 73%. מדובר ב-788 מתוך 1,085 חנויות אופנה והנעלה.

רק 297 חנויות (27%) חתמו את השנה עם עלייה במכירות, כאשר אצל חלק נכבד מהן (38%) נרשמה סטגנציה או עלייה בשיעור של עד 5% בלבד.

"יש כאלה שמנסים לספר סיפורים. אבל רואים את המצב בדו"חות של החברות הציבוריות, רואים שכולן בצלילה. מי שקורא את הדו"חות לעומק, רואה את העוצמה. אני לא שומע אף אחד שמספר שהיתה לו שנה טובה. אני גם לא מזהה אף אחד שבלט. סוף העונה התחילה השנה בתחילת בדצמבר. זה נשמע לך הגיוני? הרשתות הגדולות מובילות את המבצעים ואחר כך מקטרות", אומר גולדפינגר.

3 רשתות כבשו במהלך 2009 את הכותרות כשהגיעו לכינוס נכסים: ילדותי, JUMP ואירית. שלושתן החליפו בסופו של דבר ידיים: ילדותי נמכרה לאיש העסקים אבנר יהודאי, JUMP נמכרה לרשת ML, ואילו אירית נמכרה לאיש העסקים אריה כהן.

גם רשת סקטור עברה לידיו של איש העסקים, ג'קי בן-זקן, ואילו רשת RG512 לא שרדה. על זה אומר מלכה: "גם בזה אפשר לראות חוזק, כי בסופו של יום אף חברה לא נמחקה. RG512 לא היתה יצרנית".

"שום דבר לא קרה דרמטית ב-2009. רשתות שנקלעו למצוקה ב-2009 הראו סימנים כבר קודם לכן. קריסת רשתות מתרחשת מדי שנה. יכול להיות שב-2009 זה קרה קצת יותר, אבל בסך-הכל, רשתות עברו ידיים והשוק לא הצטמצם. גם שיעור חנויות האופנה מבין העסקים בקניון לא השתנה. לא ראינו חנויות אופנה שהתחלפו לחנויות מזון או תכשיטים", אומר נדיר.

אין משמעות לעונה

מאפיין בולט נוסף לשוק האופנה ב-2009 הוא ריבוי המבצעים. אלה התחילו כבר בתחילת העונה והלכו והעמיקו ככל שהזמן נקף.

"ריבוי המבצעים לא תרם לאף אחד. המבצעים כבר לא מזיזים לצרכן. הצרכן מחכה שהם יעמיקו, שיהיה לו קר, שיהיה צורך. אין יותר ערך למבצעים, ואני מקווה שכולם יתעשתו ויעשו ב-2010 סדר. שהמבצעים יתחילו כשהם צריכים להתחיל וכשתהיה משמעת עונה. היום אין עונה. מהראשון לינואר אנחנו כל יום במבצע. כל אחד מנסה להמציא את הגלגל שעשה רברס והוא עובר לכולם על הפנים", אומר גולדפינגר.

גם לדברי מנכ"ל מליסרון, משה רוזנבלום, המבצעים כבר לא עובדים. "הלקוחות היום באים לקנות כשהם צריכים לקנות. מבצעים כבר לא עושים עליהם רושם. רמת המחירים כבר ירדה, ואי-אפשר לעשות מבצע על מבצע על מבצע".

בעוד שהשנים קודמות התאפיינו בפתיחה מואצת של חנויות ובתשלום דמי פינוי גבוהים על חנויות בקניונים, 2009 התאפיינה בהתייעלות - צמצום חנויות ואיחוד מותגים. כבר בשלב מוקדם הודיעה רשת ML על איחוד הרשתות ML MEN ו-ML WOMEN. במהלך השנה החולפת צמצמה הרשת 10 חנויות, והיא עתידה לצמצם 32 נוספות עד לשנת 2012. לצד ההתייעלות התפעולית, מדובר בצמצום כולל של שטחי המסחר של הרשת, שיביא אף הוא לחיסכון בהוצאות.

מעט אחריה הודיעה גם פוקס על החלטתה לאחד את המותגים. 4 תתי-הרשתות פוקס מן, פוקס וומן, פוקס קידס ופוקס בייבי יאוחדו לרשת אחת. בסופו של תהליך תמנה רשת פוקס 100 חנויות גדולות, במקום 180 חנויות בתחילת התהליך.

חברת קונספט שיווק החליטה למזג את תת-הרשת בלו בירד יאנג לתוך רשת בלו בירד, ואילו רשת קסטרו החליטה, בחלק מהמיקומים, לאחד את קסטרו מן עם קסטרו וומן.

מלכה אומר כי מדובר בתהליך של התייעלות, התפכחות, ותהליך של "שוק מתבגר שממתין לתחרות מחו"ל".

האם התהליך עתיד להתרחב? על כך הדעות חלוקות. "איחוד חנויות לחנויות גדולות ורווחיות זה תהליך שיתרחב", אומר רוזנבלום. מנגד, נדיר מעריך כי "מדובר בצמצום שטחים והתייעלות ולא בביטול של מותגים. זה לא ילך ויתרחב".

תחרות מחו"ל

התחרות מחו"ל כבר כאן. GAP כבר חנכה חנות ראשונה בקניון ממילא, ו-H&M צפויה לחנוך חנויות ראשונות כבר במארס הקרוב.

"הקטגוריות שיפגעו מהתחרות הבינ"ל הן כאלה שאין להן את ה-DNA שלהן, רגילים למכור פדיונות מאוד גבוהים למ"ר, ואני מדבר על מותגים מובילים בארץ", אומר מלכה.

"ייתכן משחק כסאות של רשתות שלא יעמדו בתחרות, אבל אני חושב שהסך-הכל יעלה, ולהערכתי נחזור ל-2008 ויותר. אני לא מסכים עם הנבואות השחורות שהרשתות הבינלאומיות, בעיקר H&M, יאכלו את הרשתות הקטנות", אומר נדיר.

אז מה צפוי לנו? אפשר לומר כי בשוק מסתכלים על השנה בציפייה ואופטימיות זהירה. "2010 תהיה טובה יותר. ראינו זאת כבר בנובמבר-דצמבר 2009, ואני מקווה שהמגמה הזאת תימשך - אם כי זו רק נבואה", אומר הוניגמן.

"2010 תסתמן באותה מגמה עם כניסה של תחרות חדשה, ורמת המחירים הנמוכה תישמר. אני מעריך כי תהיה השקעה גדולה של רשתות האופנה בחנויות בגלל התחרות הגדולה", אומר רוזנבלום.

22

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"