גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליאור ארדיטי: "אצלנו קבלני הביצוע מקבלים את הכסף בזמן ולא בשוטף פלוס אלף"

הוא היה כדורסלן קשוח - מסוג השחקנים שעושים הכול בשביל הקבוצה ולא בוחלים באמצעים נגד היריבים ■ כעת, כשהוא חולש על חברה מובילה לקבוצות רכישה, הוא מעתיק את המודל גם לענף הנדל"ן כשבתפקיד היריבים - הקבלנים ■ מה עם הסיכון? "נמוך יותר"

ממי שרוצה לקנות דירה באחת מקבוצות הרכישה שמארגן ליאור ארדיטי צריך להזיע. שלושה ימי חיפושים וחקירה צולבת אחת חלפו עד שהצלחתי לאתר את מספר הטלפון של שחקן הכדורסל לשעבר, שהפך בשנים האחרונות ליזם נדל"ן. באינטרנט מופיעות לא מעט כתבות על הייבלום ארדיטי, החברה שבבעלותו ובבעלות שותפו, עופר הייבלום, כמו גם פרטים על הפרויקט החמישי שהם בונים בימים אלה בכוכב הצפון, מלון הבוטיק שהם מקימים בנמל תל אביב ונמצא בשלבי תכנון מתקדמים, ועסקה ראשונה שעשו בירושלים. אבל אין כל זכר לאתר אינטרנט או אפילו לכתובת של המשרדים בדפי זהב. בסופו של דבר השגתי את הייבלום, שנשמע זועף, חקר לעומק מה בדיוק אני רוצה, הבהיר שאני יכולה לראיין אותו במקום, כי "הוא וליאור זה אותו דבר", ורק אחרי ששאלתי אם הוא גם הסוכן שלו, ניאות להעניק לי את מספר הסלולרי של ארדיטי.

כשנפגשנו, ניסיתי להבין את ההיגיון השיווקי שעומד מאחורי אי פרסום מספרי הטלפון, בענף של מכירות, וארדיטי, איש גדול ורך, חייך ואמר, "וואלה, חשבנו להקים אתר אינטרנט, אבל איכשהו, לא יצא. מי שצריך למצוא אותנו, מוצא".

ארדיטי יודע על מה הוא מדבר. במהלך הקריירה הספורטיבית הארוכה שלו, בין היתר בנבחרת ישראל, הוא ידע לאסוף סביבו דבוקת חברים גדולה ומסורה, שהייתה מוכנה לעשות בשבילו הכול על המגרש ומאחורי הקווים, כולל פינוקים. כששיחק בהפועל תל אביב, גידלה החברה שלו, אז, חתול. ארדיטי פיתח אלרגיה חריפה לחיה, וכדי להקל את תחושת העקצוץ המעצבנת בעור, חבריו לקבוצה התייצבו לעזרתו וגירדו לו בגב בתורנות. בהמשך נפתרה הבעיה בזריקות נגד אלרגיה, אבל חדוות הגירודים לא פסקה. מאז, בכל קבוצה שבה שיחק, היו שניים-שלושה כדורסלנים שעשו לו נעים בגב, ביניהם דורון שפר, שהיה מקדיש רבע שעה לגירוד בראש של ארדיטי. מי שיש לו חברים כאלה, ספורטאים כמו גור שלף ועו"ד תמיר גילת שקנו אצלו דירות, אוהדים, וסתם מכרים, לא צריך אתר אינטרנט. הם ייתנו יד כשצריך.

זאת כנראה גם אחת הסיבות לכך שאל הפרקט הצפוף ממילא של שוק הנדל"ן מצטרפים כל הזמן עוד ועוד כדורסלנים לשעבר. עודד קטש ואמיר מוכתרי, ששיחק בהפועל גליל עליון, ייסדו את חברת KM, שנכנסה גם היא לאחרונה לעסקי קבוצות הרכישה. מיקי ברקוביץ' ("אני לא מתראיין בנושא, למרות שאני מעורב"), שעשה בעבר כמה עסקות נדל"ן ברומניה, חבר ליזם הנדל"ן רן אפרת, המתמחה בפרויקטים ייחודיים באזור נווה צדק. וגם דורון ג'מצ'י ("אני עושה את שלי בשקט. לא צריך לדבר") נכנס חזק לתחום ואף רכש עם ארדיטי קרקעות בירושלים לבניית חמישים יחידות דיור.

"מי שיש לו שם טוב, והוא בחור רציני עם ראש על הכתפיים, אין סיבה שלא יצליח בנדל"ן", מסביר ארדיטי את משיכת הקולגות לשעבר לתחום. "אתה נשען על השם שלך, אבל אתה יכול גם להרוס אותו בדקה. גם כשפרשתי שמרתי על קשר עם שחקנים שגידלתי - עדי קוז'יקרו, גור שלף; מאמנים כמו ארז אדלשטיין, דיוויד בלאט ורוני בוסני. ההתנהלות בקבוצה הופכת אחרי שנים בכדורסל לתכונה שלך, ויחד איתה מתפתחים יחסי האנוש עם אנשים. בקבוצת כדורסל אתה מגיע עם החברים שלך לאינטימיות יותר מאשר עם האישה; אתה נמצא איתם יותר זמן, מזיע, מתקלח, חולק הפסדים וניצחונות. אתה לומד לחיות בהרמוניה גם בתקופות פחות טובות, להיות יצירתי כל הזמן ולהתאמן. גם מי שזורק טוב לסל לא יכול להרשות לעצמו לנוח. אפילו מייקל ג'ורדן, שהיה ממשיך להתאמן בקליעות אחרי שהאימונים נגמרו. אני כל הזמן מתאמן, בכל פרויקט מחדש".

צריך גם חספוס מסוים. אצלכם נראה שהוא מגיע מהצד של הייבלום.

"הוא חתול רחוב, יש לו חושים מאוד חדים, הוא נלחם על האמונה שלו עד הסוף, תקיף, יודע מה שהוא רוצה. הוא יותר מוחצן, מדבר וצועק, ואני יותר מרגיע. אני מאזן אותו".

"למדתי לקחת עורך דין"

ארדיטי, 42, נולד ברחובות לקרדיולוג ולאשת מחשבים, שלא העלו על דעתם שהילד יהפוך לכדורסלן מקצועי. הוא הצטרף למכבי תל אביב בגיל 12, והם היו מגיעים למשחקים כדי לעודד אותו, אבל כשצבר שלושה ציונים שליליים בתעודה, הודיעו לו הוריו שרק אחרי שאלה יעלמו הוא יוכל להמשיך לשחק. בתיכון, כשהתעוררו אצלו הרהורי פרישה מלימודים, אמרה לו אמו, "כדורסל? רק עם בגרות". אז הוא הלך ללמוד גם תואר ראשון במינהל עסקים.

במכבי סומן ארדיטי בתחילה כיורש פוטנציאלי לברקוביץ'. אבל הוא עלה לבוגרים כשג'מצ'י הגיע לקבוצה, ונאלץ לעלות מהספסל. בעונה הראשונה הוא לא שיחק, בשנייה הבין שלא יוכל לקבל מספיק דקות משחק, וביקש להשתחרר. כשמלאו לו 20 עבר ארדיטי למכבי רמת גן, אחר כך טס לשחק בבוסטון קולג' בארצות הברית, חזר להפועל אילת לשנתיים, עבר להפועל תל אביב, משם להרצליה, לגליל עליון ולרעננה.

בקולג' נפצע בפעם הראשונה והושבת לשנה; הפציעה חזרה להציק כששיחק בהרצליה, וארבעה חודשים וחצי לפני שאולץ לפרוש שמע ארדיטי קול פיצוח נוראי ברגלו, במהלך משחק של רעננה נגד ראשון לציון, והבין שהפעם מדובר בעניין חמור. התייעצות עם רופאים בארץ ובחו"ל הבהירה לו שלא יוכל להמשיך לשחק, והוא עבר לחלק ב' של חייו.

"החברים בקבוצה יעידו איך נלחמתי", אמר לי בראיון שערכתי איתו סמוך לפרישה לפני כמעט תשע שנים. "איך התאמנתי איתם, ואחר כך הלכתי לחדר כושר עם מאמן פרטי. המוטו שלי בחיים זה קודם כול לעשות את המקסימום, כדי לדעת שמיציתי הכול. אני יכול להגיד שהיה לי פחות כישרון מאשר לאחרים, אבל חיפיתי על זה בכוח רצון, באימונים ובהתמדה".

כישרון אחד שבלט עוד בתקופת הכדורסל שלו היה חוש עסקי מפותח. ארדיטי השכיל להחתים את הקבוצות שבהן שיחק על חוזים דרקוניים, תוך דרישת ערבויות גבוהות, דבר שהיה יוצא דופן בזמנו. כמו כן הוא ידע לגבות חובות מקופת הפועל תל אביב המרוקנת, ואחר כך מהרצליה שהפרה חוזה מרובע איתו על מיליון דולרים, אחרי שלוש שנים. "זה לא חוש עסקי", הוא ממהר לתקן, "זה התמדה וכוח רצון".

ובכל זאת?

"ברגע שאתה יודע לקחת אנשים טובים שיעזרו לך לנהל את הדברים, אתה צריך רק לפקח. אסור לחסוך בדברים האלה, כי מה שזול יוצא בסופו של דבר הכי יקר. חוץ מזה היו לי מורים טובים, כמו ברקוביץ' וג'מצ'י. למדתי מהם לקחת עורך דין כדי לסגור חוזים, רואה חשבון, סוכן ביטוח".

כשלמדת מינהל עסקים תוך כדי קריירה בכדורסל, תכננת מה יקרה ביום שתפרוש?

"לא. לא ידעתי לאן זה ילך, כי לא חשבתי שאפרוש בגיל 33. הייתי בטוח שאוכל לשחק לפחות עוד שנתיים, ואפרוש לפני שאתחיל לרדת לליגות הנמוכות. היו כל מיני דברים שלמדתי באוניברסיטה שעזרו לי בהתנהלות, אבל ידעתי שיש לי שם טוב שאוכל להשתמש בו".

"אף פעם לא התחננו"

שם טוב, כמו גם פרספקטיבה בריאה, אומרים עליו שחקני עבר, תמיד היו לארדיטי. מצד אחד היה רוחני (השתתף בין היתר בסדנאות של נסים אמון). מצד שני, רגליו תמיד היו חזק על הקרקע. אבל אחרי שהן הושבתו הוא הפנים את חשיבות ענף הביטוח, והחליט להתנסות בתחום דרך חבר קרוב, בעלים של סוכנות ביטוח. "נשאבתי לזה, והקמתי סוכנות עם שותף".

מה גרם לך לעבור לנדל"ן?

"הרגולציה שינתה את פני הביטוח. בכל יום נחת משהו חדש, וחוץ מזה, זאת עבודה סיזיפית".

גם לשווק דירות בקבוצות רכישה.

"לשכנע בן אדם שלא רוצה פוליסה יותר קשה מלשכנע לקוח שמתעניין בדירה. את עופר הכרתי ברעננה. הוא היה בא למשחקים, לאימונים, הכרנו והפכנו לחברים טובים. הוא התעסק אז יותר בתחום של קרקעות, ויחד חשבנו להקים קבוצת רכישה. בזמנו היו קבוצות בסר ורוני מאנה, ואנחנו למדנו חלק גדול מהדברים על הדרך. עשינו את הדברים הפוך, ודווקא התחלנו בענק. ב-2004 הקמנו בניין בקריית אונו ושיווקנו 91 דירות, כי זאת ההזדמנות שמצאנו".

איך יצרתם קשר עם הקונים הפוטנציאליים?

"יש לנו המון חברים, וזה עבר מפה לאוזן. הרמתי טלפונים לאנשים; אחד הביא את האחר, וגם נעזרנו במעין שותפים בפרויקט הספציפי הזה - כנף 2000, חברה בת של שרם פודים קלנר, שעזרו לנו בשיווק תמורת אחוזים".

פתאום מצאת את עצמך בפוזיציה אחרת. במקום להיות מחוזר על-ידי חברים ואוהדים, הפכת למי שחייב לחזר אחרי אחרים כדי להתפרנס, לנדנד לפעמים.

"אף פעם לא התחננו. השתדלנו לעשות את נושא המכירה בצורה נכונה, ואנשים התרשמו שאנחנו מבינים עניין ושנעשה את המקסימום בשבילם".

בפרויקט הבא שלקחו על עצמם, עלו הייבלום וארדיטי לליגת העל. הם התחרו על שטח בכוכב הצפון מול קבלנים ותיקים וקבוצות רכישה חזקות, כמו "מגשימים פרויקטים", שניגשו למכרז בשיתוף עם בסר. "זה היה אזור מאוד מבוקש, והיינו חייבים להילחם".

מה החלק הכי קשה בשבילך?

"השיווק זה שום דבר לעומת ההתנהלות מול הבנקים, תהליכי הרישוי מול העיריות, האופרציות בשטח. יש התנגדויות משפטיות שעולות מדי פעם. האחריות מאוד גדולה, כי הרוכשים הופכים עם הזמן לחברים. זאת הסיבה שאנחנו לא עושים יותר משניים-שלושה פרויקטים בשנה, כדי לתת טיפול אישי בכל אחד. עופר, אני ואריק קורן, שעובד איתנו, עובדים בעצמנו מול קבלני הביצוע. אנחנו מעין קבוצת בוטיק".

ואפשר להתפרנס ממספר פרויקטים כה מצומצם?

"בהחלט".

אז למה מקימי קבוצות רכישה אחרים עושים פי שניים פרויקטים בשנה?

"הם לוקחים שכירים שיעבדו בשבילם. אני לא יכול לעשות את זה לאנשים שמאמינים בי".

מה אתה אומר על דרור הלוי מ"העיר החדשה"?

"לא כל-כך מכיר אותו, אבל הקבוצה עשתה נסים ונפלאות בתחום. הם אלה שהתחילו בשיווק החזק של הקבוצות, ופרצו בשביל כולנו את הדרך".

ועל בסר?

"ההורים של כולנו. נחשון קיויתי ואני מכירים היטב זה את זה. הוא בן אדם משכמו ומעלה, ועדיין מקפיד על דברים מאל"ף עד תי"ו. אלוף".

גם האחים חג'ג' שותפים שלך בחלק מהפרויקטים, ביניהם במלון הבוטיק בנמל.

"הם אנשי עבודה שיודעים את המקצוע".

"יש קבלנים שהפנימו את המצב"

צריך לשפשף את העיניים נוכח החיבה שמפגין ארדיטי לקולגות שלו. מתברר שמי שחשב שהתחרות בענף הפכה את מנהיגי הקבוצות לאויבים, טעה. כולם מכירים את כולם, ואיכשהו יוצא שכמעט כולם עובדים עם כולם. מצד שני, מלין ארדיטי, יש תחושה שכל מי שמכיר כמה אנשים, מכריז על פתיחת קבוצת רכישה.

ארדיטי תולה את ה"אשמה" בבאזז הקבוצות ששוטף את השוק במשבר הכלכלי. הבנקים סגרו לקבלנים את השיבר הראשי, ומחלקות המשכנתאות בבנקים, שאחראיות לליווי קבוצות הרכישה, שחררו קצת את החגורה והתחילו להזרים חמצן לשוק. יזמים שזיהו את ההזדמנות התחילו לארגן קבוצות בכל הכוח, והבטיחו לצרכנים דירות על הנייר במחירים אטרקטיביים של בין 20% ל-30% מתחת למחיר השוק. אזרחים שנכנסו לבונקר מחרדת המשבר ושמרו את הכסף הפנוי קרוב לחזה, חיפשו השקעות והתחילו להשקיע בנדל"ן דרך הקבוצות. אבל מה שעבד היטב בתחילת הדרך, לא בהכרח ממשיך לעבוד גם כיום. בגלל עליית מחירי הקרקעות, החיסכון של הקונים מצטמצם, ולעתים לא שווה את הסיכון, מה שלא פוגם בתופעת העדר ובאטרקטיביות ההיסטורית של הקבוצות ש"דופקות את הקבלנים".

ארדיטי, אין זה מפתיע, טוען בתוקף שקבוצות הרכישה עדיפות על קניית דירה מקבלן, אף על פי שגם הוא מודה שהכול תלוי באופיו של הלקוח. "ברור שבכל ממד כלכלי ומקצועי, הסיכון של הבנק בקבוצות רכישה נמוך יותר, כי הוא מקבל את הכסף והכול מפוזר לשלושים רוכשים ולא ללווה יחיד", הוא אומר. "רמת המינוף נמוכה יותר, וגם הסיכון בהחזר ההלוואות. גם אם בן אדם קונה זכות לדירה במחיר נמוך, אפילו אם הוא לא סגור עד הסוף, זה כדאי לו. הקבלנים ראו שזה פוגע להם במחירי הקרקעות, שנמכרו בעבר בזול והתחילו בקמפיין נגדנו".

המלחמה הזאת היא הדבר היחיד שמצליח להוציא את ארדיטי משלוותו. בספטמבר האחרון ירתה התאחדות הקבלנים את הכדור הראשון לעבר קבוצות הרכישה, כשראשי ההתאחדות פנו לאוצר וביקשו לבדוק את החיסכון שלהן במס באמצעות ההתאגדויות, וטענו שהמדינה מפסידה מדי שנה מיליארד שקלים ממסים כתוצאה מהטבות שניתנות לקבוצות במע"מ ובמס רכישה. בעקבות הפנייה מינה מנהל רשות המסים ועדה, בראשותו של עו"ד משה מזרחי, כדי לבדוק את הנושא ולהגיש מסקנות בהקדם. סגן נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, הביא כדוגמה את המכרז על השוק הסיטונאי, וטען שאם קבוצת רכישה תזכה בו, תפסיד המדינה 660 מיליון שקלים ממסים. "הרוכשים בקבוצות רכישה עושים זאת לשם השקעה", אמר סרוגו. "הם קונים בזול כדי למכור ביוקר, ואין שום סיבה שהם ייהנו על חשבון המדינה".

"לקבלנים יש יתרון על פני קבוצות הרכישה", מגיב ארדיטי. "הם יכולים לקזז את המע"מ. חוץ מזה, לעתים קרובות הקבוצות רוכשות קרקע מעוסק או מרשות מנהלית, ואז הן מחויבות במע"מ, שאותו הן משלמות בכל מקרה על שירותי בנייה שהקבלנים מקזזים. מס רכישה אמנם לא משולם על הדירה אלא על הקרקע, אבל הקרקעות שאנחנו קונים יקרות יותר, קרקעות שלא היו נמכרות ממילא לקבלנים. קבוצות הרכישה זולות יותר, כי אני יכול לחסוך את העלויות על הוצאות מיותרות של משרדים ושל ג'יפים. אנחנו הערנו את כל השוק הנלווה - שמאים, בנקאים, קבלנים".

יש הטוענים שהסיכון בקבוצות רכישה עדיין לא ידוע. אם חס וחלילה תיפול קבוצה, ייחשפו נקודות התורפה המשפטיות, והקונים יישארו בלי כלום.

"אנחנו עובדים עם האנשים הכי טובים בשוק, ולא רואים סיכון בקבוצה מקצועית. על עיכובים משפטיים אפשר להתגבר היום בקלות יחסית, ובעיות של עמידה בלוחות זמנים לא תלויות בקבוצה או בקבלן המבצע. מה שכן, אצלנו יודעים מראש שהתהליך ייקח יותר זמן".

אתה אומר שאין בקבוצות רכישה שום סיכון?

"לא יהיה נכון להגיד את זה, אבל הוא מאוד קטן. מה שכואב לקבלנים זה שעלויות התקורה שלנו - ההנהלה, הוצאות המימון, השיווק, התשלומים - הכול מינימלי. אצלנו קבלני הביצוע מקבלים את הכסף בזמן ולא בשוטף פלוס אלף, ובסוף עוד אנחנו צריכים להוכיח שאין לנו אחות".

מה אתם מתכוונים לעשות?

"התארגנו בלשכת המסחר, ואיפה שצריך להסביר - נסביר. יש קבלנים שהפנימו את המצב, הבינו שצריך להתקדם, והתחילו לארגן קבוצות משלהם. תמיד יש קבלנים טובים ואמינים, ותמיד יש אנשים שמעדיפים לקנות דירה אחרי שהם רואים אותה בעיניים, וזה בסדר".

אתה חושש מהתפתחות בועת נדל"ן חדשה?

"כוחות השוק יותר חזקים מהכול. המחירים לא יעלו אלא ישמרו על יציבות, בעיקר באזורי הביקוש; כל זה קשור, כמובן, בעליית הריבית".

ובמדיניות הפשרת הקרקעות.

"מכרזים כאלה הם קשים לקבוצות רכישה, כי לוח הזמנים מאוד צפוף - צריך לארגן את האנשים בטווח של חודש-חודש וחצי. כאן יש יתרון לקבלנים, ולכן השוק פתוח. מי שידע להתמקח הוא זה שיזכה".

מוני פנאן? "לא הגיוני"

לא רק ברמת הנטוורקינג שומר ארדיטי על קשר לכדורסל. הוא שומר על כושר במכבי רלף תל אביב, קבוצת הוותיקים של המועדון שעל-שמו של רלף קליין.

לא השתעשעת במחשבות על אימון של קבוצה?

"בגלל שכל מה שאני עושה אני נכנס אליו בכל הכוח, ולאמן קבוצה זה אומר לחיות את הקבוצה 24 שעות של התעסקות עם הנהלה, שחקנים, עיתונות - זה לא התאים לי. אני משחק במסגרת מאורגנת, וזה מספיק לי".

כמו בתקופות שבהן נודע כשחקן אגרסיבי שמשאיר פצועים מתחת לרשת, גם בקבוצת הוותיקים מקפיד ארדיטי לקלוע, והרבה. במשחק ההפסד מול ותיקי ברצלונה קלע 22 נקודות. כמו כולם במכבי, גם ארדיטי קיבל בתדהמה את הידיעה על התאבדותו של מוני פנאן, מנהלה לשעבר של הקבוצה. יום לפני שפנאן התאבד, מספר ארדיטי, הוא שוחח איתו בקשר להקמת אולם כדורסל חדש ביבנה, שאותו שקל להקים בעזרת חברה של פנאן שהתמחתה בייעוץ להקמת מתקני ספורט.

"בתקופה האחרונה היינו בקשר", הוא אומר. "ראיתי אותו כמה פעמים בארץ ובפיינל פור בברלין, ולא הרגשתי כלום. אנשים שהיו קרובים ממני אליו לא שמו לב שהוא נמצא במצב קשה. אין יום שאני לא חושב עליו. זה נראה כל-כך לא הגיוני".

אנשים ידעו על הבנק שלו.

"הסתובבו סיפורים".

אתה השקעת אצלו כסף?

"לא".

וכשהפרשה התפוצצה?

"זה היה נורא. רגב, הבן שלו, הוא מאמן הכושר הפרטי שלי. הייתי בקשר איתו ועם אחותו לירון. בתקופתי מוני עוד לא היה במכבי. קשה לי לקבל את הטענות על הקשר בין השקעת הכספים של שחקנים לבין הביצועים שלהם על המגרש מול מכבי. שחקנים רוצים לנצח. שחקן שעולה על המגרש לא חושב על כסף. יש לי חברים בכל הקבוצות בארץ, וזה אף פעם לא הפריע לי לשחק מולם. אני יכול להיות אויב על המגרש, ובסוף המשחק לצאת יחד לבלות או לנסוע לחו"ל".

מה קורה עכשיו עם משפחת פנאן?

"יש הרבה אנשים קרובים שעוזרים להם, ובסך-הכול אני מאמין שהם יסתדרו. בשבילי זה היה פעמון מעורר, כמו המשבר הכלכלי. זה מכניס אותך לפרופורציה".

אגב פרופורציה, או שמא דיספרופורציה - המשיכה של ארדיטי לספורט הכניסה אותו לעולם מירוצי המכוניות. לפחות פעם בשנה טס ארדיטי לצפות במירוץ של פורמולה 1. "נכנסתי לעסק הזה, אני קורא כל דבר, מעורב", הוא אומר. "זה מקצוע שבו אתה חייב להיות 100% בתוכו, השתעבדות רוחנית, וזו עבודת צוות מדהימה".

למה אתה לא נוהג?

"כי אני גדול מכדי להיכנס למכונית. אם אני מתיישב באוטו כזה, הוא לא נוסע. צריך להיות מקצוען, כמו בכל דבר; כמו בנדל"ן".

g@globes.co.il

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: אחד ההרוגים בתקיפה שמיוחסת לישראל - בכיר חיזבאללה שפעל בסוריה אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם