גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאן הולכים 18.3% מההכנסה

קשה להאמין: 2.2 משכורות ממוצעות (נטו) בשנה מופנות רק לתשלום מסים על רכבנו

קשה למצוא עוד תחום שבו המס מהווה החלק הארי של עלות המוצר, כמו ענף הרכב. ספק אם נמצאת על פני הגלובוס מדינה שבה 10,000 דולר יכולים לקנות בקושי טויוטה יאריס 1,000 סמ"ק בת עשר שנים (לפי אתר yad2).

אף שהתחבורה הציבורית בארץ, במיוחד העירונית, מפגרת אחרי המדינות המפותחות ומאלצת את מרבית האזרחים להחזיק רכב פרטי, שוק הרכב מהווה כבר חמישים שנה (מהימים שבהם רכב הוגדר כמותרות) "פרה חולבת" של האוצר, ומאופיין בשיעורי מס חריגים כמעט ללא אח ורע בעולם.

לאוצר המדינה פשוט קשה מדי לוותר על הכנסות אלו, שמהוות לא פחות מ-11% מסך הכנסות המדינה ממסים ואגרות. במילים אחרות, ההכנסות ממיסוי ענף הרכב כמעט ומכסות את כל תקציב משרד החינוך, השני בגודלו מבין תקציבי משרדי הממשלה (לדו"ח השנתי על הכנסות המדינה מענף הרכב בשנת 2009 - לחצו כאן).]

איך מתחלק המס

אז כמה מסים אנחנו משלמים על המכונית החדשה שלנו?

  1. מס הקנייה: עומד כיום על 83% (לאחר שהופחת בסוף 2009 מרמה של 90%).
  2. מכס: עומד על 7% (כלי רכב מצפון אמריקה ומהאיחוד האירופי פטורים ממכס, אך מכוניות מיפן, מקוריאה וכו' חייבות).
  3. המע"מ: מוסיף 16%.
  4. המיסוי ה"ירוק": מפחית ממס הקנייה עד 15 אלף שקל בהתאם לאחת מתוך 15 דרגות הזיהום שנקבעו ע"י משרד התחבורה.

אם נחשב את שקלול מס הקנייה, המכס והמע"מ, הרי שנטל המס המצטבר עומד על 127%. רכב אירופאי או אמריקני ממוסה ב-112% מס בלבד. ממש מבצע. על המספרים האלה יש לחשב את ההנחה שמעניק המיסוי הירוק. ההנחות עבור אמצעי בטיחות, כמו מערכת בקרת יציבות, בוטלו ב-1 בינואר.

בשביל לחלץ ממספרים אלו את המס שאנו משלמים בשקלים על משפחתית ממוצעת יש לדעת את עלות הרכב ליבואן, ואלו נתונים שהיבואנים שומרים מכל משמר. ההערכות בענף מדברות על שיעורי רווח נאים מאוד, שמשקפים את העובדה שלכל מותג יש יבואן סדיר אחד בלבד, והתחרות היחידה והמוגבלת היא מול הייבוא האישי.

לפי הערכות, המרווח של היבואנים עומד על 10%-40% מול המחירון הרשמי, בהתאם לסוג הרכב. בדגמים המיועדים ללקוחות מוסדיים וברכבי היוקרה המרווחים גדולים במיוחד.

ניקח טויוטה קורולה GLI עם גיר רובוטי, בחירה שפויה של לקוח פרטי ממוצע, שמחירה לצרכן הפרטי 117 אלף שקל. קבוצת הזיהום (7) מעניקה לקורולה הנחה במס של 8,250 שקל.

נניח שיעור רווח גולמי צנוע של 15% ליבואן. לאן הולך הכסף שלנו?

  1. מסים: 57,500 שקל (49.2%), אחרי הנחת המיסוי הירוק.
  2. עלות הרכב ליבואן, כולל הובלה וביטוח: 51,750 שקל (44.2%).
  3. הרווח ליבואן: 7,750 שקל (6.6%).

מדובר כמובן במספרים מקורבים לצורך המחשה בלבד.

הכסף הגדול הולך לדלק

מפתיע לגלות, שהמספרים המבהילים האלו אפילו לא אחראיים על מחצית מהכנסות המדינה ממיסוי ענף הרכב. הכסף הגדול באמת בא דווקא ממיסוי הדלקים - למעלה מ-14 מיליארד שקל בשנה, שהם לבדם מהווה כ-7.5% מהכנסות המדינה ממסים.

המס על הדלק שמקורו בבתי זיקוק בארץ נקרא בלו, והוא מוטל בסכום קבוע לכל ליטר. הבלו על בנזין עומד על כ-2.7 שקלים לליטר, והבלו על סולר עומד על 2.44 שקלים לליטר. ויש גם מע"מ, כמובן.

הטויוטה שלנו נכנסה לתחנת דלק, עם מיכל כמעט ריק. תדלקנו 50 ליטרים בשירות עצמי, שילמנו 6.44 שקלים לליטר ובסך הכל 322 שקל למיכל. כמה מתוך סכום זה הוא בלו ומע"מ? 180 שקל! מס כולל של 3.59 שקלים לליטר בנזין (56% מסך המחיר לצרכן).

לשם השוואה, על פי נתונים של חברת GTZ, בשנת 2008 היתה ישראל שייכת לקבוצת המדינות שבה מחיר דלק הוא בין הגבוהים ביותר - 137 סנטים אמריקניים לליטר. בקבוצה הזו עוד כמה חברות מכובדות כמו שוודיה (138 סנט לליטר), צרפת (152) והולנד (168!). המשותף לכולן - התחבורה הציבורית משוכללת הרבה יותר מאשר בישראל. דלק זול במיוחד מצוי בארה"ב, אוסטרליה ובחלק מיצואניות הנפט הגדולות.

הוצאות נוספות

עוד לא גמרנו. הטויוטה שלנו חייבת באגרת רישוי שנתית בגובה 1,588 שקל, ומבקרת במוסך לטיפולים שוטפים ותיקונים שונים - ומשלמת מס קנייה על חלפים (12%) ומע"מ על חלפים, טיפולים ועבודה (16%). נתעלם כרגע מהשפעות עקיפות של מסים על עלות אחזקת רכבנו - הרי החשבון שלנו במוסך בא גם לכסות הוצאות מסים שונים של העסק ושל עובדיו - מס הכנסה, ארנונה ועוד.

ומה עם הביטוח? בביטוח אמנם אין מרכיב מיסוי במחיר למבוטח, אבל גובה מס הקנייה על רכב משפיע על הפרמיה ועוד איך. הביטוח המקיף מכסה גניבה, תאונה ואש - לו שווי הרכב היה מחצית משוויו כיום, גם הפרמיות היו יורדות כמעט למחצית עקב פיצויים נמוכים יותר שחברות הביטוח היו משלמות בשל תביעות.

כמה זה יוצא לי?

ועכשיו נסכם: מהו גובה המס שמשלם ישראלי בשנה עבור שימוש ברכבו הפרטי? נניח הנחות ממוצעות: מדובר ברכב יפני משפחתי אוטומטי, בן עד 6 שנים שנוסע 20 אלף ק"מ בשנה.

  1. המס על החלק היחסי בשווי הרכב, לפי ירידת ערך של 1,000 שקל בחודש: 49.2% מ-12,000 שקל בשנה - 5,900 שקל.

  2. המס על הדלק, לפי צריכת דלק משולבת של 12 קילומטרים לליטר: 5,980 שקל.

  3. אגרת רישוי: 1,588 שקל.
  4. מסים על חלפים וטיפולים, לפי הוצאה של 1,500 שקל בשנה: 450 שקל.
  5. רכיב המס המשוער בפרמיית ביטוח מקיף, לפי פרמיה של 2,500 שקל לשנה: 1,125 שקל.

סך הכל מסים בגין שימוש ממוצע ברכב ממוצע: 15,043 שקל בשנה. כלומר, 2.2 משכורות ממוצעות נטו בשנה (לפי השכר הממוצע במשק) מופנות רק לתשלום המסים על רכבנו - 18.3% מההכנסה.

האספנים נאלצים לייבא טרנטות

קדילק פליטווד 1958 רכב אספנות / צלם: רון פז

אם המסים הגבוהים על כלי רכב מיובאים חדשים לפחות נקבעים מתוך שיקולים רחבים ומשתנים לעתים תכופות בהתאם להלך הרוח, הרי בכל הנוגע למיסוי על יבוא של רכבי אספנות המס כמעט שרירותי, ולא עבר דיון רציני.

שיעור המס הנמוך ביותר חל על ייבוא רכבי אספנות שיוצרו בארה"ב או באיחוד האירופי ויובאו מהם במישרין. גובה המס (כולל מע"מ) הוא 103%. בכל מקרה אחר, כגון יבוא מרצדס גרמנית מארה"ב, שיעור המס מטפס ל-118%. עלויות ההובלה והביטוח מצטרפות כמקובל לעלות הרכב, וממוסות בהתאם. יבוא חלקי חילוף מחויב ב-51% מס, בלי קשר לשאלה אם החלפים חדשים או משומשים.

אם ברצונך לחזור ארצה עם האלפא רומיאו שקנית במהלך הרילוקיישן בארה"ב, יוצא שאם היא שווה 10,000 דולר תשלם מס בגובה 15 אלף דולר. בארה"ב, אגב, שיעור המס על ייבוא רכב אספנות הוא 2.75% בתוספת מע"מ. גן עדן.

הטוענים בלהט ששיעורי המס האלה חסרי פרופורציות אומרים שמדובר בתחביב, ואין דין רכב בן חמישים כדין רכב חדש. מה גם שעל רכבי האספנות חלות מגבלות כגון איסור נסיעה בין 7 ל-9 בבוקר בימי חול, ואיסור העברת בעלות במשך שלוש שנים. אם חלות מגבלות שימוש, מדוע המס כל כך גבוה?

אחת התוצאות הכואבות של מיסוי גבוה זה היא יבוא נרחב של רכבי אספנות במצב תחזוקתי ואסתטי ירוד, במטרה להפחית את גובה המס הנגזר משוויו לפי מצבו. מאידך, הפחתת גובה המס לשיעורים דומים לאלו החלים על יבוא חפצי אמנות, עתיקות וכו', תעלה את רמת המכוניות המיובאות ואת בטיחותן, תקטין את מספר הקומבינות בתחום ואולי אף תעלה כתוצאה מכך את הכנסות המדינה.

לפי נתוני משרד התחבורה, על כבישי ישראל נעים 5,621 רכבי אספנות פעילים (רכב אספנות הוא רכב בן 30 שנה ומעלה). 525 מתוכם יוצרו לפני 1960.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות