גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שטראוס, אסם וקוקה-קולה לא יוכלו להתאגד נגד שופרסל

יצרני המזון טוענים כי העברת הסדרנות לידי שופרסל תעניק לה כוח בלתי מידתי, אולם רשות ההגבלים רואה בהתאגדות קרטל ■ היצרנים לא הופתעו מההחלטה המסתמנת ■ ספק גדול: "כולם כרגע מדברים עם שופרסל"

רשות ההגבלים העסקיים לא תאפשר שיתוף-פעולה בין הספקים לצורך מאבק משותף בשופרסל - כך מעריכים גורמים בתחום ההגבלים העסקיים, בהתייחס לבקשתם של הספקים הגדולים מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לתת להם פטור מאישור הסדר כובל לצורך מאבק משותף מול שופרסל בנושא הסדרנות.

לפני כחודש פנה איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים בבקשה לאפשר ליצרני המזון להתאגד לצורך ניהול משא-ומתן כגוף אחד מול שופרסל, בעקבות החלטתה לבצע בעצמה את סידור המדפים, במקום שהספקים יבצעו את סידור המדפים כל אחד באמצעות הסדרנים שלו.

בפנייתם לקן טענו יצרני המזון כי העברת הסדרנות לידי שופרסל תעניק לה כוח בלתי מידתי, זאת לא רק בגלל כוחה של שופרסל בשוק, אלא גם בשל העובדה שהיא חזיקה ב-1,000 מוצרים תחת המותג הפרטי "שופרסל". הספקים הביעו חשש כי שופרסל תנצל את הסדרנות כדי להבליט את המותג הפרטי שלה על חשבון המוצרים שלהם.

בפנייה לממונה טוען האיגוד כי מהלך העברת הסדרנות "עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה ביצרני המזון, ובמיוחד ביצרני המזון הבינוניים והקטנים. הפגיעה צפויה להיות אנושה עוד יותר בשל הפער האדיר במאזן הכוחות בין שופרסל לבין כל אחד מהם, הן בהיבט כלכלי ישיר והן בכל הקשור לשמירה על המותג וערכו".

אכזבה קשה

יצרני מזון גדולים וקטנים הביעו היום (ג') בפני "גלובס" אכזבה קשה מהחלטתה המסתמנת של הממונה על ההגבלים העסקיים לדחות את בקשת ההתאגדות שהגיש איגוד המזון.

"חבל שכך המדינה מתייחסת לבקשה. מן הראוי היה שמול הכוח של שופרסל יעמוד איגוד חזק שיגן על הספקים הקטנים והבינוניים שלא יכולים לעמוד מול שופרסל", אמר היום ל"גלובס" אחד הספקים. יחד עם זאת, חלק מהספקים לא הופתעו מההחלטה המסתמנת. "אני לא מופתע כי אני מכיר את משרד הממונה", הגיב אחד הספקים.

"כולם כרגע מדברים עם שופרסל. ההחלטה אינה דרמטית, כי כל הספקים הגדולים ידעו שיש סבירות לא קטנה שהבקשה תידחה, ולכן גם כולם מדברים עם שופרסל. כרגע המצב הוא שכמעט כל ספקי הנון-פוד הגיעו להסכמים עם שופרסל, אבל בתחום המזון עדיין לא נסגרו הסכמים. אני מניח שזה עניין של חודשיים-שלושה עד שרוב הספקים יסכמו את הנושא", אומר ל"גלובס" ספק גדול בשוק.

יצויין כי לאחר הגשת בקשת ההתאגדות, ביקשה הממונה על ההגבלים העסקיים מאיגוד המזון הבהרות לגבי הבקשה. בין היתר ביקשה הממונה לברר את מי צפוי איגוד המזון לייצג. במכתב התשובה שהעביר האיגוד נטען כי הרעיון הוא שתהיה נציגות של הספקים הגדולים והקטנים בראשות יו"ר האיגוד ומנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין. עוד ביקש האיגוד במכתב לנצל את החודשים הקרובים להידברות בין הצדדים ולא לביצוע מהלכים חד-צדדיים על-ידי שופרסל.

"המצאה ישראלית"

למרות כל הטיעונים, ואף שהרשות מודעת לכוחה של שופרסל, על-פי ההערכות היא לא תאשר לספקים להתאגד לצורך המאבק האמור - התאגדות שבה היא רואה קרטל.

רשות ההגבלים גיבשה בזמנו הסדר מול הספקים הגדולים בנושא הסדרנות, המטיל עליהם מגבלות שונות. זאת בתום חקירה פלילית שניהלה בנושא.

לדברי גורמים המומחים להגבלים עסקיים,"רשות ההגבלים לא אהבה מעולם את הסדרנות העצמאית של הספקים הגדולים. מבחינת הרשות זה נותן כוח לספקים הגדולים לדחוק את רגלי הספקים הבינוניים והקטנים. כשאתה נותן לספקים הגדולים לסדר, זה נשאר בעצם מועדון סגור. זו המצאה ישראלית שלא קיימת בשום מקום בעולם. מבחינתה של הרשות, סידור המדפים על-ידי שופרסל זה הרע במיעוטו".

לדברי הגורמים, הבקשה של הספקים היא למעשה בקשה לאשר להם ליצור אמצעי לחץ. לדבריהם, "זה נועד להשיג כוח שאותו הם יכולים להשיג בזכות ההתאגדות, כי אם כל אחד מהספקים פועל עצמאית מול הרשת - הכוח של כל אחד בנפרד לא רב, וכל אחד ישיג את התוצאות שישיג מול הרשת.

"לעומת זאת, אם מגיעים כולם בצורה מתואמת ומשותפת, ברור שהכוח שלהם גדול. הם למעשה מבקשים את האפשרות לשיתוף-הפעולה הזה כדי להפעיל לחץ על שופרסל. רשות ההגבלים לא נותנת יד לדברים כאלה".

הסדרנות בשופרסל - שאלות ותשובות

* מה עושים הסדרנים?

סידור המוצרים על גבי מדפי רשתות השיווק נעשה על-ידי סדרנים (רובם סדרניות) של יצרני המזון או חברות הפצה המעניקות שירותי סדרנות. הסדרנים מסדרים את המוצרים בהתאם לפלנוגרמה (תוכנית סידור מדף) שסוכמה מראש בין היצרנים לרשת.

* על מה הסכסוך?

שופרסל החליטה ליטול מהיצרנים את מלאכת סידור המוצרים מהמדפים ולבצע אותו בעצמה. היצרנים רואים בהחלטה פגיעה במוקד כוח שלהם ברשת, כיוון שהסדרנים שהועסקו ישירות על-ידם שמרו על האינטרסים שלהם ברשת. סלע המחלוקת העיקרי נוגע לעמלה שמבקשת שופרסל לגבות מהיצרנים. בעוד שעלות סידור המוצרים עומדת כיום על 1.5%-3% מהמכירות של הספקים (תלוי בגודל ואופי הפעילות של כל ספק), שופרסל ביקשה לגבות 4%-7% מהמכירות.

* מה תיתן הסדרנות לשופרסל?

ביצוע עבודת הסדרנות על-ידי שופרסל תהיה יעילה וחסכונית, כיוון שכך שופרסל תעסיק 1,270 עובדים בסדרנות - מספר נמוך משמעותית ממספר הסדרנים שהועסקו על-ידי היצרנים. כיוון ששופרסל תגבה עמלה גבוהה יחסית מהספקים, ובהנחה שבסופו של תהליך תעמוד העמלה על 4%, שופרסל תשלשל לקופתה 100 מיליון שקל בשנה.

* מה ביקש איגוד המזון מהממונה על ההגבלים העסקיים?

איגוד המזון, בראשותו של גדי לסין המשמש גם כמנכ"ל שטראוס ישראל, ביקש לאפשר לו להתאגד לצורך ניהול משא-ומתן משותף עם שופרסל בנושא עמלת הסדרנות ויתר הסוגיות הנוגעות לנושא, כמו למשל סוגיית החזרת המוצרים מהמדפים. האיגוד טען כי הוא מעוניין להגן על הספקים הקטנים והבינוניים, שכוח המיקוח שלהם מול שופרסל קטן.

* מדוע התהליך כולל פיטורים של מאות עובדים?

במשך השנים הפכה עבודת הסדרנות לעבודה המזוהה עם נשים, חלקן אמהות חד-הוריות, וחלקם אנשים מבוגרים שהסדרנות היוותה עבורם השלמת הכנסה. כיום מועסקים בסניפי שופרסל כ-2,500 סדרנים, חלקם במשרות חלקיות. שופרסל תייעל את העבודה כך שמספר הסדרנים יקוצץ בחצי וכולם יעבדו במשרות מלאות. יתרה מזאת, שופרסל לא התחייבה לקלוט את כל העובדים לסדרנות מבין הסדרנים המועסקים כיום ואשר צפויים לקבל מכתב פיטורים. לאחר חשיפת "גלובס" בדבר אופי העובדים המפוטרים, יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, הצהיר כי שופרסל תעשה מאמץ לקלוט את עיקר העובדים מבין המפוטרים הצפויים.

עוד כתבות

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך