גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התקשורת נוטף דיבידנדים

כולם מספידים את ענף התקשורת ולא שמים לב לתשואות הדיבידנד הגבוהות בו

יותר ויותר אנליסטים ואנשי שוק הון מוטרדים מעתיד שוק התקשורת בישראל. הערכות כי הרגולטור יעלה הילוך, כי תחרות גוברת והולכת וכי מפעילים וירטואלים יקומו לפה חדשות לבקרים מעלים את רף החשש.

אני, לעומת זאת, סבור שכאשר תשואות האג"ח נמוכות כל כך וכשבשוק המניות צריך לחפש מציאות וגם השקעות בריבית חסרת הסיכון בשפל, קשה להתעלם מתשואות הדיבידנד הגבוהות של חברות והן דווקא אלטרנטיבת השקעה מעניינת.

המפעילים הוירטואלים בדרך

הודעת משרד התקשורת השבוע שהוא ערוך לתת רישיונות מפעיל וירטואלי, העלתה גם אצלנו את רף החששות. התהליך אמנם היה מתוכנן וידוע לכל, אבל כל השלמה של צעד לקראת כניסה של תחרות לחברות הסלולר היא בשורה בהחלט לא מעודדת עבור החברות.

על אחת כמה וכמה כששר התקשורת מקל על כניסת המפעילים בכך שהוא מפחית את דרישותיו מהמפעילים מהון עצמי מינימלי בסך 25 מיליון שקלים ל- 15 מיליון בלבד, ומונע מחברות הקשורות למפעילים קיימים לפעול במשך שנתיים מרגע כניסת המפעיל הוירטואלי הראשון.

עם זאת, הערכות שלנו בהחלט לוקחות בחשבון חלק גדול מהסיכונים. כפי שכבר ציינו, מזה תקופה השוק מצפה להכשרת הקרקע לכניסה של מפעילים חדשים ולמרות השלמת ניסוח התקנות, עדיין מדובר בתהליך ארוך אשר ידרוש משא ומתן מול החברות ומספר לא מבוטל של בג"צים שינסו לעקב את המשך התהליך, להערכתנו לפחות עד סוף 2010.

גם כוחו של המפעיל הוירטואלי יהיה להערכתנו (וגם להערכת NERA) מוגבל בלבד.


בינתיים ניתן ליהנות מתשואות דיבידנד אדירות

חברות התקשורת מתאפיינות ברווחיות גבוהה, בתזרים מזומנים חזק מאד וברשתות מתקדמות יחסית אשר ידרשו שדרוג נוסף רק בעוד מספר שנים. הנגזרת הראשונה של כל המאפיינים הללו היא היכולת של החברות לשלם דיבידנדים והרבה.

מדיניות הדיבידנדים של החברות תומכות בחלוקה מאסיבית כשבזק מובילה עם מדיניות דיבידנד של חלוקת 100% מהרווח הנקי, פרטנר עם מדיניות חלוקה של 80% מהרווח הנקי וסלקום עם מדיניות של חלוקה של 75% מהרווחים. בפועל מחלקות כל החברות סכומים שקרובים מאד ל 100% מהרווח הנקי.

שנת הדיבידנדים

שנת 2010 צפויה להערכתנו להמשיך את מדיניות החלוקה המאסיבית.
אנו מעריכים כי פרטנר תציג תשואת דיבידנד של 21% ב- 2010 כשהיא צפויה לחלק כ- 1.4 מיליארד שקלים כדיבידנד חד פעמי ועוד כ- 1.1 מיליארד שקלים כדיבידנד שוטף. מבט קדימה מלמד על תשואות דיבידנד בפרטנר של 11-12% ב- 2011 ואלך.

בזק הגדולה צפויה לחלק לא פחות מ- 3.5 מיליארד ₪ ב- 2010 המשקפים תשואת דיבידנד של קרוב ל- 15%. גם במקרה זה הדיבידנד הגדול של בזק מורכב מחלק חד פעמי של כ- 1.5 מיליארד שקלים. עם זאת אנו מעריכים כי דיבידנדים חד פעמיים בבזק יהיו דבר שגרתי בשנים הקרובות. להערכתנו בזק תוכל לחלק דיבידנד חד פעמי נוסף ב- 2011 בעקבות הפחתת הון שבאפשרותה לעשות וב- 2012 בעקבות הנפקה אפשרית של חברת פלאפון.

סלקום גם היא צפויה לחלק 100% מהרווח הנקי אך בשל חלוקה מאסיבית בשנים עברו בסלקום נגמרו הסוכריות ולא צפויים דיבידנדים חד פעמיים בשנים הקרובות. אנו מעריכים כי תשואת הדיבידנד של סלקום תנוע מ- 2010 ואילך סביב 9% עד 10%.

לא מתעלמים מהסיכונים

מבט כללי על הסיכונים בענף מציג תמונה מדאיגה של התחזקות התחרות, רגולציה מחמירה וגידול בהשקעות ובסבסוד המכשירים. סיכונים אלו אמיתיים לחלוטין. אנו מביאים לידי ביטוי במודלים את הסיכונים ומעריכים שחיקה בבסיס המנויים, המשך שחיקה בהכנסה הממוצעת למשתמש ועוד.

למרות זאת אנו מקבלים את הגישה על פיה חברות הסלולר יכולות גם בסביבה תחרותית מתהדקת להציג רווח נקי של מעל מיליארד ₪ אשר מייצר את תשואות הדיבידנד הגבוהות. גם אם נחמיר ונניח שחיקה אדירה של 20% ברווח הנקי אנו מקבלים תשואת דיבידנד של כ 9-10% בבזק ופרטנר ותשואה של כ 7-8% בסלקום.

תנו לכסף לדבר

התבוונות בחברות התקשורת בשנים האחרונות הייתה דרך המכפילים והשוואה עולמית. כל עוד החברות דיווח על צמיחה מהירה ושיפור אולי עוד היה טעם לתמחר את החברות בצורה שכזאת. בשוק רווי כמו שלנו בו איננו מעריכים צמיחה או שיפור ברווחיות יש לתמחר את חברות התקשורת הגדולות בצורה קצת שונה.

אנו ממליצים להסתכל על תשואות הדיבידנדים הגבוהות. במצב שוק של היום הריבית הנמוכה העדר אלטרנטיבות בשוק האג"ח ושוק מניות שכבר נושק לרמות השיא תשואות של מעל 10% למרות הסיכונים נראות אטרקטיביות להשקעה.

אורי ליכט או מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI

עוד כתבות

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מטח כבד ליישובי הצפון; שני פצועים קל בנפילה במרום גליל

לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

עליות קלות בוול סטריט; גיימסטופ צוללת ב-24%, רדיט מזנקת ב-15%

גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה ● הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען