גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את פול וולקר - האיש שהצית את הירידות בשווקים

בשבוע שעבר ניצב וולקר לצידו של ברק אובמה כאשר הנשיא אימץ את מה שהוא כינה "חוק וולקר" של הגבלת המסחר נוסטרו על-ידי הבנקים - תוך התעלמות מההסתייגויות של כמה מיועציו הבכירים ■ חזרתו להשפעה פוליטית היא הפרק האחרון בקריירה ארוכה של שירות ציבורי

כולם מסכימים שפול וולקר הכי מאושר כשהוא עוסק בדיג טרוטות בנהר או באגם, הרחק מההמון הסוער בניו יורק ובוושינגטון.

שם, היו"ר לשעבר של הפדרל ריזרב ממתין בשמחה, שעות על גבי שעות, לפני שהוא מעלה בחכתו שלל, ואחר-כך מעביר שעות של שיחה לבבית עם עמיתיו הדייגים. "כשהוא נמצא בדיג הוא מקסים", אומר ג'ים וולפנזון, נשיא הבנק העולמי לשעבר, ששכר את וולקר לעבודה בחברת ההשקעות שלו אחרי הכהונה בפד. "הוא נוטש את מנגנוני ההגנה שלו, ואיש לא מתעניין בדעותיו על שערי הריבית".

הסבלנות השקטה הזו משרתת כעת היטב את וולקר. כמעט לפני שנה הוא הציג דו"ח שקרא להגביל פעילות מסוכנת של בנקים, כמו מסחר הנוסטרו שלהם, כל עוד הם נהנים מתמיכת משלמי המסים ומפיקדונות שמבוטחים על-ידי הממשל.

הדו"ח ההוא זכה להתעלמות. אף על-פי שוולקר מילא תפקיד חשוב במסע הבחירות של אובמה, ובכך העניק לגיטימציה למועמד בלתי מנוסה. בשנה האחרונה דומה היה שהוא הושלך למדבר פוליטי, כמצדד בודד בשינויים מבניים רדיקליים - כמעט דמות נלעגת.

הבוס לשעבר של הפד קיבל עמידה בראשות ועדה מייעצת, אך את המדיניות בפועל קבעו שר האוצר טימותי גיייתנר, יו"ר המועצה הכלכלית הלאומית לארי סאמרס והממונה על התקציבים בבית הלבן, פיטר אורשג.

אך בשבוע שעבר ניצב וולקר גבה הקומה לצידו של ברק אובמה כאשר הנשיא אימץ את מה שהוא כינה "חוק וולקר" של איסור על מסחר נוסטרו על-ידי הבנקים - תוך התעלמות מההסתייגויות של כמה מיועציו הבכירים.

ניצחון שני

זה היה ניצחונו השני של וולקר בתקופה האחרונה: לפני שלושה חודשים הוא הציע נישואים למזכירתו הוותיקה, הנאמנה מאוד והסבלנית, אנקה דנינג. "זה סיפור אגדה אמיתי. מי היה מאמין עליו בגיל 82?", אומר טים קולינס, איש כספים מוול סטריט שנכח במסיבת האירוסין של הזוג, ודיווח ששניהם קרנו מאושר.

מבחינת וולקר ומעריציו, חזרתו להשפעה פוליטית היא רק הפרק האחרון בקריירה ארוכה של שירות ציבורי. וולקר, שנולד לפני השפל הכלכלי הגדול, ב-5 בספטמבר 1927, גדל בטינק, ניו ג'רזי, כבנו של מנכ"ל העירייה. הוא הפך לאוהד מושבע של קבוצת הבייסבול האגדית ברוקלין דודג'ס, כפי ששר האוצר לשעבר, ניק בריידי, בעצמו אוהד לשעבר, גילה באחרונה בארוחת ערב משותפת. "העברנו שעה שלמה בהעלאת שמות השחקנים ששיחקו ב'וורלד סירייס' ב-1947", אומר בריידי.

וולקר סיים את לימודיו בפרינסטון בהצטיינות יתרה, והמשיך להרווארד ללמוד לתואר שני במנהל ציבורי, תוך כדי עבודה כמתמחה בפד. אחרי תקופות ארוכות של כהונה בפד ובמשרד האוצר, עם קריירה במגזר הפרטי בין לבין, מינה אותו הנשיא ג'ימי קרטר ליו"ר הפד ב-1979. שם נכנס וולקר להיסטוריה כמכסח האינפלציה הגדול, במחיר גבוה של אובדן תוצר ואבטלה.

מי שנחשב אז לאגדה חי בצניעות יתרה. "הוא עישן סיגרים של 10 סנטים, לקח רכבות בין ניו יורק לוושינגטון, לעולם לא במחלקה ראשונה, כמו שליח ציבור אמיתי. אשתו היתה חולנית, והכנסתם היתה צנועה מאוד", אומר וולפנזון.

מאז שפרש מהפד ב-1987, וולקר לקח לעצמו תפקיד של מדינאי פיננסי זקן וחכם, ולא חיפש משרות מכניסות בבנקים בוול סטריט.

ב-2005 הוא קיבל על עצמו חקירה בת 18 חודשים של תוכנית המזון תמורת הנפט של האו"ם לעיראק של סדאם חוסיין. ידידיו אומרים שהוא הרגיש חובה ליישם את ניסיונו לבעיות שוטפות. "אפשר לסלוח לאנשים שחושבים שהוא הביורוקרט האולטימטיבי, אבל למעשה אכפת לו מאוד מחלוקה שוויונית יותר של משאבים. הוא פרוגרסיבי בנשמתו", אומר עליו וולפנזון.

וולקר, שהזדעזע ממה שבן חסותו לשעבר ג'רי קוריגן כינה "העדר מנהיגות פיננסית" בוול סטריט, הפך למבקר קולני יותר ויותר של הבנקים מאז פרוץ המשבר הפיננסי. במחצית 2009 הוא התלוצץ שהחדשנות הבנקאית היעילה היחידה בזמננו היא ההמצאה של הכספומט. לקראת סוף השנה, ההלצות נעלמו והוא תקף ישירות את נטילת הסיכונים והבונוסים.

כמה בנקאים טענו שוולקר מנותק מהעולם הפיננסי האלקטרוני של המאה ה-21. הוא אכן מתנהג כמו בזמנים אחרים: הוא מסרב לכתוב אי-מיילים, כותב בכתב יד (או מכתיב לרעייתו לעתיד) ומכשיר השמיעה שלו אינו מהמשובחים.

כמה בנקאים, ואפילו עובדי ממשל, תוהים גם אם הוא בחר את יעדי ההתקפה הנכונים, כמו ההתמקדות במסחר הנוסטרו של הבנקים, שלא מילא תפקיד גדול במשבר הפיננסי. ההבחנה בין נטילת סיכונים בכספי הבנק לנטילת סיכונים באספקת שירותים כמו עשיית שוק, איגוח ונגזרים תפורים לפי מידה ללקוחות קלה יותר בדיבור מאשר בביצוע. כל ריסון רציני בתחום הזה מסתכן בפגיעה בשירותים ללקוחות ובהערת פעילות לחו"ל. "אני לא חושב שהוא מבין את זה. נעדרת כאן הבנת המורכבות של הפיננסים הגלובליים", אומר פקיד ממשל לשעבר.

אך תומכיו של וולקר טוענים שהוא מבין את הסיכונים טוב יותר מאשר רוב ילדי הפלא של העידן החדש, וכי הצעתו נועדה למנוע את המשבר הבא, לא את המשבר שהיה. בכל מקרה, הדימוי הצנוע שלו פופולרי היום, בין דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

משופשף מספיק

בביקור אחד מהזמן האחרון בקפיטול היל, הוא נתקל ברון פול, הרפובליקני מטקסס שכתב את הספר "לסגור את הפד". פול אמר לו בחצי הלצה: "אני חושב שהמצב של כולנו היה טוב יותר אם מישהו כמוך היה היום בפד".

אין פלא, לכן, שאחרי התבוסה בבחירת הסנאטור במסצ'וסטס, אובמה אימץ את תוכניתו של וולקר כדי להחזיר לעצמו את היוזמה הפוליטית. אם וולקר הופתע, הוא משופשף מספיק כדי שלא להודות בכך.

"הוא יודע היטב שיש ימים עם דגים ויש ימים בלי אף דג", אומר עליו בריידי, "וזה לא אומר שהוא לא אוהב לדוג". בגרסה של וושינגטון, זה אומר שוולקר, שמתנשא לגובה 2 מטרים, היה פשוט "גדול מכדי ליפול".

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר