גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רעיונות השקעה אוסטרליים - חמש מניות מומלצות

כשמדברים על פיזור תיק ההשקעות, המשקיעים נוטים לחשוב על ארה"ב, אירופה והשווקים המתעוררים, ומתעלמים לחלוטין מאוסטרליה, הכלכלה ה-18 בגודלה בעולם, שמציעה הזדמנויות השקעה מעניינות ■ חמש המומלצות של קמליה שוקי הון

בימים אלה מרכזת אוסטרליה עניין רב דווקא בקרב חובבי הספורט, עם אירוח אליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס. עם זאת, היא עשויה לעניין דווקא את המשקיעים הגלובליים, שמבקשים לפזר את השקעותיהם על פני שווקים רבים.

כלכלת אוסטרליה היא ה-18 בגודלה בעולם במונחי תמ"ג, ומייצגת כ-1.7% מהכלכלה הגלובלית. אורי וייסבורד, מנהל מחלקת המחקר של קמליה שוקי הון, מסמן חמישה רעיונות השקעה במניות אוסטרליות:

Foster's Group

קבוצת Foster (סימול באוסטרליה: FGL) עוסקת בייצור יינות (כמחצית מהכנסותיה וכשליש מהרווח התפעולי), משקאות אלכוהוליים אחרים, כמו בירות וסיידרים, וכן משקאות לא אלכוהוליים. כשני שלישים מהכנסות החברה וכ-80% מהרווח התפעולי שלה נובעים מפעילותה באוסטרליה ובמדינות אסיה והאוקיינוס השקט. כרבע מההכנסות וכ-14% מהרווח התפעולי נובעים מפעילותה בצפון אמריקה, והיתר משאר העולם.

בשנת הכספים 2009, שהסתיימה ב-1 ביולי, הסתכמו הכנסות החברה בכ-4 מיליארד דולר, גידול של 2.7% בהשוואה ל-2008. הגידול בהכנסות נבע מהעלאת מחירים, ולמרות שהכמות הנמכרת ירדה בכ-2%.

הרווח התפעולי גדל ב-2.3% והרווח הנקי פרופורמה, לפני הפחתות חד פעמיות בגין נכסים למכירה והפחתות שווי אחרות, עמד על כ-664 מיליון דולר - גידול של 4%. הרווח הנקי עמד על 392 מיליון דולר, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-277 מיליון דולר, בניכוי דיבידנד ששולם במהלך השנה.

הסיבה הראשונה בגללה וייסבורד ממליץ על המניה היא שהמלאי של הסיטונאים האמריקניים של החברה ירד בכ-1.8 מיליון ארגזים בשנתיים האחרונות. "בהנחה שהמשק האמריקני ימשיך להתאושש, סביר להניח שבקרוב נראה הגדלה מחודשת של רמות המלאי", הוא אומר.

בנוסף, לאחרונה יוצאים לפועל מיזוגים רבים בתעשיית המשקאות ברחבי העולם, כמו הצעת הרכש של הייניקן למניות מבשלת הבירה המקסיקנית Femsa, וקבוצת פוסטר היא יעד אפשרי להשתלטות, לדבריו.

גם מזג האוויר באוסטרליה, שהיה לאחרונה חם מהרגיל, משפיע לחיוב על יבול החברה, כך שבתקופה הקרובה תוצאות פעילותה עשויות לעלות על הציפיות המוקדמות.

וקיים, כמובן, נושא התמחור. וייסבורד מציין כי החברה נסחרת לפי מכפיל של 23.9 על הרווח, אך של 14.1 בלבד על הרווח פרופרומה. "חלק ניכר מההפחתות, שאינן נכללות ברווח פרופורמה, קשורות לירידת ערך נכסים העומדים למכירה, ולהפחתות שווי אחרות שהן חד פעמיות בטבען", הוא מסביר.

Asciano Group

קבוצת Asciano (סימול באוסטרליה: AIO) היא הבעלים של מספר מסילות ברזל ונמלי ים, ומתמחה בשירותי הובלה. החברה פועלת בארבעה תחומים: הובלת פחם ממכרות בעומק אוסטרליה לנמלי הים או לתחנות כוח ומפעלי יציקת פלדה; הובלה מסילתית של מטענים שונים ברחבי אוסטרליה; שינוע מכולות מהאונייה עד לדלת הלקוח; וטיפול בפריקת רכבים ומטענים.

ב-2009 הסתכמו הכנסותיה בכ-2.5 מיליארד דולר, וה-EBITDA פרופורמה עמד על 577 מיליון דולר, בדומה לשנה הקודמת. החברה דיווחה על הפסד של כ-218 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של כ-162 מיליון דולר בשנה הקודמת. ההפסד של החברה מיוחס למחיקות חשבונאיות, בעיקר בתחום הרכב והמכולות. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-224 מיליון דולר.

"החברה הצליחה לשרוד את שנת 2009 ללא פגיעה בהכנסות והיא צפויה ליהנות מחידוש הצמיחה באוסטרליה", מציין וייסבורד. "לראשונה זה כשנה ניתן לזהות גידול בכמויות המשונעות בכל התחומים בהם היא פועלת".

וייסבורד מציין עוד כי החברה צפויה לסיים במחצית השנייה של 2010 תוכנית השקעות מקיפה, שתגדיל את יכולותיה בשינוע מטענים, בעיקר בתחום הפחם. "אל תתנו להפסד החשבונאי לבלבל אתכם", הוא מסכם. "החברה מייצרת תזרים מזומנים חזק ויציב יחסית".

קונסולידייטד מדיה

Consolidated Media (סימול באוסטרליה: CMJ) שותפה בבעלות על רשת הטלוויזיה בכבלים ובלוויין Foxtel, וכן במפיקת התוכן Premier, המפיקה ערוצי ספורט במדינה. וייסבורד מציין כי מאחר והיא פועלת כחברת החזקות לשורת ההכנסות משקל מועט, שכן החברה לא מאחדת את תוצאות החברות הבנות שלה.

מספר המנויים של החברה גדל ב-2009 ב-6%, והגיע ל-1.63 מיליון. ה-EBITDA של החברה מפעילות רשת הטלוויזיה והלוויין גדל ב-16%, והסתכם ב-364 מיליון דולר, כשגם הכנסות מפיקת התוכן פרמייר עלו בשיעור נאה של 13%, והסתכמו ב-389 דולר מיליון.

מה גורם לוייסבורד להמליץ על CMJ? לדבריו, החברה סיימה לרכוש בחזרה כ-10% ממניותיה ונותרה עם כ-269 מיליון דולר פנויים בקופתה, ולפיכך קיימת אפשרות לחלוקת דיבידנד גבוה לבעלי המניות, או לרכישה עצמית נוספת של מניותיה.

כמו כן, החברה נהנית ממעמד מוביל בטלוויזיה בתשלום, וערוצי הטלוויזיה שהיא שותפה בהם נמצאים בקטגוריה אטרקטיבית במיוחד (ספורט). הוא מסכם את המלצתו בכך, ש"תחום הטלוויזיה בתשלום צומח באוסטרליה במהירות, ועם זאת שיעור החדירה של החברה באזורי פעילותה עומד על 30% בלבד, כך שקיים פוטנציאל לא מבוטל להמשך הצמיחה".

Centennial Coal

Centennial Coal (סימול באוסטרליה: CEY) כורה פחם במכרות באוסטרליה, ומוכרת אותו ללקוחות באוסטרליה, טייוואן, יפן, קוריאה, הודו ואירופה. לחברה מעמד מוביל באוסטרליה, שכן היא מספקת כמחצית מהפחם הנדרש לתחנות כוח במדינת סאות' ניו וולס, וכן פעילות ענפה וצומחת בחו"ל. כשליש מהכנסותיה נובעות מייצוא, ובכוונתה להגדיל את משקל הייצוא לכמחצית מהכנסותיה.

וייסבורד מסביר כי בעוד שמרבית חוזי האספקה ללקוחות מקומיים הם חוזים ארוכי טווח, בדרך כלל במחיר קבוע מראש, הרי שמרבית פעילותה של החברה בחו"ל מתבצעת בחוזים קצרי טווח ובמחירי השוק. החברה מעריכה כי הגדלת משקל הייצוא, לצד תמחור מחדש של החוזים המקומיים הפוקעים בשנים הקרובות יביא לגידול ברווחיותה.

בשנת הכספים 2009 הסתכמו הכנסות החברה מפעולות נמשכות ב-794 מיליון דולר, צמיחה בשיעור של 16% ביחס לשנה שעברה. ה-EBITDA של החברה מפעולות נמשכות עמד על 196 מיליון דולר, גידול של כ-17% ביחס לשנה שעברה. החברה דיווחה על רווח נקי מפעולות נמשכות בסך 63.8 מיליון דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-147.2 מיליון דולר.

"אמנם הגדלת משקל הייצוא ומשקל חוזי הספוט מסך הכנסות החברה תגדיל את התנודתיות בתוצאות הכספיות, אך אנו מעריכים כי בשורה התחתונה המהלך ישפר את רווחיותה של החברה", אומר וייסבורד. הוא מוסיף כי "ייבוא הפחם לסין ממשיך לגדול, ומגמה זו צפויה להישמר בעתיד הנראה לעין".

סיבה נוספת היא מזג האוויר החריג באירופה ובארה"ב בחורף. "עליית מחירי הגז הטבעי מגדילה את האטרקטיביות של הפחם כמקור אנרגיה לייצור חשמל", מסביר וייסבורד, "והחורף עדיין לא אמר את מילתו האחרונה".

ResMed

חברת ResMed (סימול: RMD) עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים לאיתור וטיפול בהפרעות נשימה בשעת שינה (SDB). הפרעות נשימה בשעת שינה כוללות קשת רחבה של תופעות, מנחירות קלות, וכלה ב-Obstructive Sleep Apnea (OSA), התופעה החמורה ביותר.

OSA מתרחשת כאשר מעברי האוויר קורסים זמנית בשעת השינה, ובכך מגבילים משמעותית או מונעים לחלוטין את הנשימה לשניות ספורות בכל פעם. אירועי OSA יכולים להתרחש מאות פעמים בלילה. הם פוגעים ברציפות השינה ויכולים לגרום לתופעות לוואי קשות, כולל גידול ניכר בסיכון לשבץ, בעיות לב, השמנה וסכרת.

SDB משפיעה על כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת, אך המודעות למחלה ולהשלכותיה נמוכה מאוד, והחברה מעריכה כי כ-90% מהסובלים אינם מאובחנים ואינם מטופלים. רסמד פיתחה שורה של מוצרים אשר נועדו לאבחן את המחלה ולטפל בה.

בשנת הכספים האחרונה הסתכמו הכנסות החברה ב-825.6 מיליון דולר, גידול של 10% ביחס לשנה שעברה. ההכנסות הושפעו לרעה משינויים בשערי החליפין של הדולר האמריקני לעומת הדולר האוסטרלי, ובניטרולם גדלו ההכנסות ב-15%. הרווח התפעולי הסתכם ב-170.6 מיליון דולר, גידול של כ-33% . החברה דיווחה על רווח נקי בסך 131.3 מיליון דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת של 214.1 מיליון דולר.

"החברה פועלת בשוק בתולי יחסית עם פוטנציאל רב לגידול, הן כתוצאה מגידול במודעות והן כתוצאה מטיפולים נוספים", אומר וייסבורד. "החברה מצליחה להציג תוצאות מרשימות עם 59 רבעונים רצופים של צמיחה בהכנסות".

וייסבורד מעריך כי ככל שיעלו מכירות החברה, יעלה במקביל גם משקל ההכנסות החוזרות שלה. הכוונה להכנסות ממכירת אביזרים למכשירים, המתאפיינות ביציבות יחסית.

roee-b@globes.co.il

עוד כתבות

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע 

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

ניר וויינגולד בשיחה עם דין שמואל אלמס / צילום: כדיה לוי

"פועלים להחזרת הביטחון": הקצין הבכיר שמסביר איך צה"ל יכול לשחזר את ההצלחה מול איראן

אל"מ ניר וויינגולד, ראש מחלקת תכנון, כלכלה וניתוח מערכות מפא"ת אמר בכנס "המנהיגות הצעירה" של גלובס כי במערכת הביטחון עובדים על החזרת הביטחון של ישראל למקום בו הוא היה לפני ה-7 באוקטובר ● "יש פה הון אנושי מצוין שתמיד יאפשר למצוא את הפתרון להתקדם ולהגן על עצמנו"

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%