גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוגת הפרסום 2009: ירידה של 4.3% בהוצאה לפרסום במדיה

היקף ההוצאה לפרסום עמד על 3.7 מיליארד שקל, לעומת 3.8 מיליארד שקל אשתקד ■ הטלוויזיה עדיין המדיום המוביל, העיתונות, שילוט החוצות והרדיו בירידה, האינטרנט מתקבע במקום השלישי, והקולנוע דווקא רשם עלייה

טלוויזיה: הדומיננטית ביותר

11

למרות הנטייה בשנים האחרונות להספיד את הטלוויזיה היא ממשיכה בישראל, כמו בשאר העולם, להיות המדיה הדומיננטית ביותר עם נתח של 40% מכלל עוגת הפרסום - נתח זהה לזה שהיא תופסת בעולם.

בישראל מדובר בהתחזקות של כ-1% לעומת שנת 2008, אז עמד נתח הטלוויזיה על כ-39%. במבט לאחור ניתן לראות את מגמת ההתחזקות של אמצעי המדיה הזה לאורך שנים. כך למשל חלקה היחסי של הטלוויזיה עמד ב-2007 על 36%, ב-2006% על 34% וב-2005 על 33%. עם זאת, למרות העלייה בנתח מעוגת הפרסום, נרשם קיטון מינורי בהיקפי הפרסום שהופנו לאמצעי מדיה זה - כפועל יוצא מזה שהעוגה כולה קטנה.

היקף הפרסום בטלוויזיה עומד ב-2009 על 1.45 מיליארד שקל לעומת 1.5 מיליארד ב-2008 המשקפים קיטון של 3%.

כמו בכל ענף הפרסום, נראה כי במחצית השנייה של השנה נעשה סוג של תיקון בכל הקשור לפרסום בטלוויזיה. לאחר מחצית ראשונה חלשה, שהתאפיינה בביקושים נמוכים ובזהירות יתר שנקטו חלק מהמפרסמים בשל המיתון העולמי, הרי שבמחצית השנייה שיחררו רובם את החגורה, הניחו רגל על הגז וחזרו לפרסם כמעט כרגיל.

עיתונות: ירידה בנתח הכולל

33

אמצעי המדיה שסופג את הפגיעה הקשה ביותר בהיקפיו השנה הוא העיתונות, שרושמת הן ירידה בהיקפים והן ירידה בנתח הכולל שלה בכלל העוגה. מבחינת היקפי הפרסום נרשמת ירידה של 12% בהיקפים המביאים את היקף ההשקעה בעיתונות ל-1.3 מיליארד שקל, לעומת 1.4 מיליארד ב-2008. כאמור, גם הנתח של העיתונות בכלל העוגה הולך ומצטמצם ויורד ל-35% ב-2009 לעומת 38% ב-2008.

מגמת היחלשות העיתונות בישראל אינה חדשה וניתן להבחין בה בבירור מאז שנת 2002. למרות זאת מדובר בפעם הראשונה שבה העיתונות בישראל, שנחשבה בעבר למדיה בלתי מנוצחת, רושמת חלק יחסי בעוגה הקטן מהמקובל בעולם המערבי, שם עומד הנתח שלה על 36%.

את הירידה אי אפשר לתלות במיתון העולמי, שכן נתוני הירידה גבוהים בהרבה מהירידה הממוצעת של השוק, ומהפגיעה שספגו אמצעי מדיה אחרים ביניהם גם קטנים וחלשים בהרבה מהעיתונות. יותר מזה, בימי מיתון נוטה לפחות חלק מהשוק לפנות לפרסום מכירתי שמקומו הטבעי הוא בעיתונות או לחפש חלופות זולות יותר בטלוויזיה - מה שלא קרה השנה. גם כניסתו של שחקן חדש בדמות "ישראל היום" שאמור היה לסייע בהגדלת השוק, לא עזרה והשוק קטן בצורה משמעותית.

פרסום חוצות: ירידה של 6%

22

קטגוריית שילוט החוצות נחלשת, למרות שמדובר היה בשנת בחירות -שעתם הגדולה של פרסומי החוצות ולמרות כניסתו של שחקן בינלאומי חדש למגרש בדמותה של ג'י.סי דקו הצרפתית.

הוצאות המפרסמים לפרסום במדיה זו בשנת 2009 עמדו על 197 מיליון שקל לעומת 210 מיליון בשנת 2008, המשקפים קיטון של 6% בהיקפים. הענף ממשיך להתאפיין בשליטה של 4-5 שחקנים גדולים, אשר מחזיקים את רוב הענף.

אינטרנט: העלייה נמשכת

44

כצפוי, ובהמשך למגמה של השנים האחרונות, האינטרנט ממשיך לגדול ומקבע את מעמדו כאמצעי המדיה השלישי בגודלו בעוגת הפרסום. ההוצאות לפרסום באינטרנט ב-2009 רושמות גידול של 16% ועומדות על 522 מיליון שקל לעומת 450 מיליון ב-2008, כשההתייחסות היא לבאנרים (DISPLAY) ולמנועי חיפוש (SEARCH), ללא לוחות ואינדקסים. הנתח של הפרסום באינטרנט בכלל העוגה מהווה 14% - גידול של 2% לעומת הנתח של אמצעי מדיה זה אשתקד.

קולנוע: גידול של 9%

קולנוע

אחרי שבשנת 2008 נעצרה העלייה לפרסום בהוצאות לקולנוע, ב-2009 נרשם היפוך מגמה, שבא לידי ביטוי בגידול משמעותי בהוצאות לפרסום שהגיעו בשנה החולפת לכ-36 מיליון שקל לעומת 33 מיליון שקל ב-2008. הסיבות לכך נעוצות בגידול משמעותי של הצופים בקולנוע ושיפור חוויית הצפייה תודות לבתי-קולנוע חדישים והקמת קומפלקסים.

רדיו: נחלש עם תחילת המשבר

44

גם הרדיו נחלש השנה ורושם ירידה של 5% בהוצאות לפרסום כמו גם בזמן האוויר לפרסום, וההוצאות לפרסום עומדות בשנה החולפת על היקף כספי של כ-187 מיליון שקל לעומת 196 מיליון ב-2008.

כמו בכל הענף, הירידה הגדולה בהוצאות לפרסום התרחשה בעיקר במחצית הראשונה של 2009 עם פרוץ המשבר הכלכלי.

במחצית השנייה חלה התאוששות ניכרת, שבאה לידי ביטוי בעיקר בחודש האחרון של השנה. חלקו היחסי של הרדיו בעוגת הפרסום נשאר מזה 3 שנים ללא שינוי והוא עומד על 5% מהעוגה.

תחנות שפ"א ממשיכות ליהנות מקהל מאזינים צעיר יחסית וכפועל יוצא מתדמית צעירה.

מפרסמים רבים - שהבינו את כוחו של הרדיו בפריפריה - רואים בתחנות שפ"א רדיו ארצי לכל דבר. בצד ההוצאות לפרסום מסורתי הופנו לתחנות שפ"א כספים רבים המיועדים לתוכן שיווקי.

תוכניות כמו "טל ואביעד", "שי ודרור", "דידי הררי" ועוד, משופעות בשעשועונים ובמשחקי רדיו שבמרכזם שירותים ומוצרים מסחריים. מדובר במוצר (תוכן שיווקי) אשר אינו מצוי כלל בתכני הרדיו הארצי, ואשר מהווה חלק חשוב בהכנסות הרדיו.

מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "ענף הפרסום התאושש מהמיתון"

נתוני עוגת הפרסום הישראלית מתפרסמים השנה, כמדי שנה, בשיתוף בין חברת יפעת בקרת פרסום לבין איגוד השיווק הישראלי.

בתגובה לנתונים מסר נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "ענף הפרסום הוכיח כי הוא מהראשונים להיפגע במיתון, אך גם מהראשונים להתאושש. במהלך המחצית השנייה של השנה חווינו תיקון משמעותי בהוצאה לפרסום, וניתן לומר כי 2010 תהיה 'עסקים כרגיל', אלא אם כן יהיה אירוע ביטחוני או כלכלי בעל השלכה מאקרו-כלכלית".

תלמה בירו, מנכ"ל איגוד השיווק, מסרה כי "לאחר 5 שנים רצופות של גידול עקבי בעוגת הפרסום, מציינת 2009 לראשונה קיטון מינורי בהוצאות לפרסום. אין מדובר בהיפוך מגמה אלא בירידה לצורך עלייה, אשר למעשה כבר החלה בשלהי 2009".

7

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות המשפחה היהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"