גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה סביבתית הפכה להצגה תקשורתית

מסעה של חברת הנפט שברון לטיהור שמה כמזהמת סביבתית באמזונס ולסילוק התביעה הייצוגית נגדה הוא שיעור ביחצנות עכשווית

ב-2003 התכוננה סילביה גאריגו, אז פרקליטה של חברת שברון, להיכנס ליערות הגשם של אקוודור כדי לאסוף דגימות אדמה לבדיקה. נלוו אליה נציגי תובעים שהאשימו את חברת הנפט השנייה בגודלה בארה"ב בכך שהותירה עם יציאתה מאקוודור, ב-1992, שובל של הרס אקולוגי.

"הצוות הטכני של התובעים הופיע בחליפות חלל ובמסכות גז, גידר שטחים בסרט אדום וטען שזה אזור מסוכן", נזכרת גאריגו, המנהלת כעת את היחידה למעורבות גלובלית של שברון. "זו היתה סצנה קומית. שאר האנשים שנכנסו ל'אזור הרעיל' לא חבשו מסכות, כולל השופט. אז הבנו שהכל היה כמו הצגה בתיאטרון, משפט תקשורתי".

אותו יום ציין נקודת מפנה באסטרטגיה של שברון. החברה החליטה להשיב מלחמה - ולנקוט אותה טקטיקה של התובעים בתקווה לגייס לצדה את דעת הקהל.

מאחר שהתביעה היתה ייצוגית, כל מי שנפגע מזיהום נחשב תובע. לכן, האינטרס של התביעה היה לגייס כמה שיותר תמיכה ציבורית.

המאבק הזה צבר תאוצה בשנה שעברה, וההכרעה במשפט צפויה בחודשים הקרובים. עם כל חודש שעובר, הקרב נראה תיאטרלי יותר, והוא כולל מפגינים השורפים בובות של הצוות המשפטי של שברון בפסגת אחד מתלי האשפה המזוהמים לכאורה.

הסכומים גבוהים. התובעים דורשים פיצויים בסך 27 מיליארד דולר, ולפיכך התביעה היא הגדולה ביותר בהיסטוריה המשפטית האקולוגית. סכום התביעה הוא כמעט חמישית משווי השוק של שברון, 159 מיליארד דולר. "אם היה מדובר על 27 מיליון דולר, התיק הזה היה נסגר כבר לפני המון זמן", אומר רובין ווסט, יו"ר חברת הייעוץ PFC אנרג'י.

סרט ביוטיוב

שברון לא המתינה עד שיישמעו טיעוניה בבית המשפט, אלא נקטה צעד חריג והעלתה את התיק לדיון עולמי. לשם כך היא שכרה כתב לשעבר של CNN, האחראי לספר את הצד שלה. היא גם יצרה ערוץ יוטיוב ייעודי למטרה זו.

האסטרטגיה הזו עומדת בניגוד גמור להתגוננות של חברת הנפט BP מפני תביעות נגד פעילותה ברחבי ארה"ב בעקבות דליפת הנפט הגדולה באלסקה, הפיצוץ הקטלני בבית זיקוק שלה בטקסס ושערוריית המסחר בגז פרופן. BP נרתעה מפני כל תשומת לב ציבורית, ואילו שברון מחפשת אותה.

למעשה, זו הפעם הראשונה שבה חברה גדולה מגלה אגרסיביות כה רבה בהגנה על עצמה. חברות אחרות השתמשו בעבר לצורך זה באינטרנט, אך אף אחת לא התאמצה כל כך כשברון.

ג'ין רנדול, כתב ה-CNN לשעבר שנשכר על ידי החברה, שהה במשך חצי שנה באקוודור עם צוות צילום, מפיקים, עורכי וידאו ומתרגמים. הם סיירו בכל האזור וצילמו עשרות שעות של חומרים, שלבסוף הפכו לסרט דוקומנטרי באורך 14 דקות, לצד סדרת סרטונים קצרים יותר. שברון העלתה את כל החומרים ליוטיוב באפריל 2009.

התובעים טוענים שהצופים עלולים להתרשם שמדובר במקור עיתונאי אובייקטיבי. רנדול דוחה את הטענה שהוא הציג את עצמו כעיתונאי, ומצביע על הלוגו של שברון באתר שבו מוקרנים החומרים.

איימי מאיירס ג'אפה, מומחית לאנרגיה ממכון ג'יימס בייקר למדיניות ציבורית, אומרת שלשברון לא היתה ברירה אלא להשיב מאבק. "בבית המשפט של דעת הקהל, התפוצה מנצחת. אנשים נוטים להאמין למה שהם קוראים ב-17 בלוגים שונים".

קרב על התדמית

בינתיים, "הקואליציה להגנת האמזונס", המייצגת חלק מהתובעים, שכרה אשת יחסי ציבור משלה כדי להשיב על טענות שברון: קארן הינטון מחברת הינטון קומיוניקיישנס.

"שברון מעסיקה שש חברות יח"צ העובדות על התיק הזה, ואני עסוקה בהפרכת המידע הלא נכון והמטעה שהחברות הללו מוכרות לכמה כתבים ובלוגרים", אומרת הינטון.

תיק ברנט ספאר משנות ה-90 מדגים איך טיפלו חברות בקמפיינים מיוחצנים לפני עידן האינטרנט. בתיק ההוא, חברת של הותקפה על ניסיון להיפטר מברנט ספאר - מצוף ששימש לאחסון נפט ולהעמסת מכליות בים הצפוני. ארגון גרינפיס ארגן קמפיין נרחב נגד תוכניות החברה, כולל השתלטות של פעילים על מתקני של והחרמת תחנות הדלק שלה. החברה החליטה להרים ידיים ולהשתמש במצוף בבניית נמל מטענים חדש ליד נורבגיה.

היום, כך נראה, חברות אולי מוכנות פחות להיכנע בעידן האינטרנט. שברון עומדת על כך שטקסקו, החברה שרכשה ב-2001 והנאשמת בזיהום הסביבה לפי התביעה, הוציאה 40 מיליון דולר על ניקוי האזור כאשר החוזה שלה הסתיים, בשנת 1992, והיא נדרשה לעזוב את אקוודור. ממשלת אקוודור חתמה על מסמך שלפיו היא שחררה את טקסקו מאחריות נוספת לזיהום האזור.

התובעים טוענים שאותו הסכם עזיבה של טקסקו לא שחרר אותה מאחריות כלפי צדדים שלישיים, והם מייצגים את כל מי שנפגע מהריסת שדה הנפט שננטש. לטענתם, טקסקו אחראית אפילו לבארות ולתלי הפסולת שפטרואקוודור, חברת הנפט הלאומית, הסכימה לנקות כאשר היא קיבלה את הנכסים מטקסקו.

התביעה פגעה במוניטין של שברון, בהתחשב בגורמים כבדי המשקל שהתגייסו לימין הקואליציה להגנת האמזונאס - החל בחבר הקונגרס האמריקני ג'ים מקגוורן וכלה בשחקנית הקולנוע דריל האנה, בדוגמנית לשעבר ביאנקה ג'אגר, כיום פעילה למען זכויות אדם, ובקרי קנדי, בתו של רוברט קנדי המנוח. החברה נאלצה להתמודד גם עם סרט דוקומנטרי בשם "גולמי", המוקרן בארה"ב מאוקטובר ובבריטניה מחודש זה. הסרט מגולל את סיפוריהם של קורבנות סרטן ומי שתייה מזוהמים ואת מאבקם של תושביו המקוריים של היער באקוודור לקבלת פיצויים משברון, והוא ריכז ציבור אוהדים גדול.

הטענה העיקרית של שברון אינה שלא קיים זיהום, אלא שלא היא יצרה אותו. "אין ויכוח על כך שהמצב באקוודור גרוע, אבל אנחנו לא פועלים בה כמעט 20 שנה", אומר צ'רלס ג'יימס, סגן נשיא החברה.

ביל דויל היה הממונה מטעם טקסקו על פעילותה באמריקה הלטינית ובאפריקה בשנים 1987-1990, ולדעתו יציאתה של החברה להגנתה מוצדקת, ועם זאת, הוא אומר, החברה תוכל לשפר את המוניטין שלה אם תהיה נדיבה יותר לקהילות המקומיות. "זה לא מקום רע לתרום לו כספים לצרכים הומניטריים", אומר בויל.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה