גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צריך לשחרר את גלעד שליט במבצע צבאי. לא מבינה למה צה"ל מתקשה, אולי אם אשב עם הרמטכ"ל אבין"

(עדכון) - ד"ר עינת וילף, הח"כית הכי טרייה בכנסת שהחליפה את אופיר פינס מטעם מפלגת העבודה: "שירות בצה"ל זה זכות. למה לכעוס על בר רפאלי? ההתגייסות שלה לקמפיין תיירותי בחינם, יכולה הייתה להיחשב כשירות לאומי" ■ "נתניהו היה נוראי בקדנציה הראשונה, כיום הוא ראש ממשלה הרבה יותר טוב ומתון, הנטייה שלו להרסנות כבר לא שם"

צריך לשחרר את שליט במבצע צבאי. אני לא מודעת לכל הפרטים, אבל אני מתקשה להבין איך צה"ל לא יוכל לטפל בחילוצו". כך אומרת בראיון ל"ליידי גלובס" עינת וילף, הח"כית הטרייה בת ה-39 שנכנסה לכנסת מטעם מפלגת העבודה, לאחר פרישתו של אופיר פינס.

בראיון מתייחסת ח"כ וילף גם למשבר המנהיגות במפלגת העבודה, לפערים החברתיים בישראל, חולקת מחמאות לבנימין נתניהו ואפילו מסנגרת על בר רפאלי בסוגיית ההתחמקות משירות צבאי.

- אהוד ברק בטח מאוד מרוצה ממך. השאלה הראשונה שלך הייתה מה צריך להצביע.

וילף: "אין ספק שיש במפלגה בעיה של התנהלות. אין תיאום. אין משמעת סיעתית".

- כי אין לכם מנהיגות.

"לא מטילים סנקציות, ותקשורתית נוצר הרושם שצריך ללכת נגד המפלגה כדי לזכות בכותרות. אז יכול להיות שחברי הסיעה מקבלים תשומת לב, כמו ילד ששובר את הכלים, אבל לאורך זמן זה עושה נזק עצום. התקבלה החלטה ולא כולם אוהבים אותה, וזה בסדר. פוליטיקה היא קבוצתית, ולא ביבי נגד ציפי. זאת הסיבה שלבני לא ראש ממשלה. כדי להיות ראש ממשלה צריך קואליציה. צוות".

- ועדיין, צוות צריך הנהגה, ואהוד ברק לא מצליח להנהיג אתכם.

"אני רוצה לדבר עם ראש המפלגה כדי שיבהיר שלא תהיה סלחנות נגד מי שיצביע נגד המפלגה. צריך לשלול זכויות מח"כ סורר. יש בעיה בתרבות הארגונית, שנותנת עידוד להתנהגות כזאת על חשבון ההתנהלות המפלגתית".

- את מאמינה בברק?

"הוא אדם מורכב. צריך לדעת למה לצפות ממנו ולמה לא".

- אולי צריך להקדים את הפריימריז כדי להחליף אותו? המפלגה מקרטעת.

"לא".

- כי סוף סוף את בפנים?

"כי יש יו"ר, ויש מי שאוהב אותו ומי שלא, והנטייה כל שני וחמישי להמליך מישהו ולקרוא לו אחרי יומיים משיח שקר היא לא בריאה. צריך קצת רגיעה. אז לפעמים נצביע בעד חוקים שלא כולם מסכימים להם".

עינת וילף עינת ווילף מפלגת העבודה / צלם: רמי זרנגר

"צריך לשלול זכויות מח"כ סורר". ח"כ וילף

- מה עושה אשת עסקים במפלגה סוציאליסטית?

"כשאני מסתכלת על ההיסטוריה של המפלגה, מה שאפיין אותה תמיד זאת גישה פרגמטית. היא הייתה מפלגה ציונית והסוציאליזם שלה היה בשירות הרעיון".

- תסתדרי עם שלי יחימוביץ', שמגנה על עובדי קבלן ויוצאת נגד אפריקה ישראל?

"אני רואה בזה מאבק למען המנוצלים ולא למען הסוציאליזם".

- יש 19 משפחות שמחזיקות ברוב ההון, ואת עבדת בשביל אחת מהן.

"בעלי ההון הם לא קבוצה הומוגנית. יש כאלה שמקבלים נכסים מהמדינה ומקפידים לשלם עליהם כמה שפחות, וזה בעייתי. השנים שבהן ראיתי את התחום מקרוב הוכיחו לי כמה שקר, העמדת פנים ופלאברה יש בעולם הזה. אנשים שמציגים את עצמם כעשירים, ובסופו של דבר אין להם גרוש, שחיתויות, עולם שבו רק מצליחים מתוגמלים, ראיתי את זה מקרוב ולכן לא רציתי להיות שם".

- הפערים גדלים ומעמד הביניים הולך ונעלם.

"יש לנו מעמד ביניים, אבל אנחנו צריכים לעבוד על שילוב ערבים וחרדים בכוח העבודה, וכמובן יש פה אפליית נשים. הייתי רוצה שילדה קטנה תגדל בתחושה של אפשרויות בלתי מוגבלות".

- אין לנשים אפשרויות בלתי מוגבלות.

"יש דברים שאפשר לעשות באמצעות חקיקה במגזר הציבורי והעסקי, כמו ייצוג בדירקטוריונים, ובעיקר באכיפה. הייתי קונסת מפלגות בלי ייצוג נשי ראוי".

- אפילו את חוק המטפלות לא מצליחים להעביר.

"כי החוק הוא פרטי ואישי ולא מערכתי. כבר דיברתי עם ציפי חוטובלי שעוסקת בזה, ואני מתכוונת לתמוך בכל מה שייתן פתרון מערכתי".

עינת וילף עינת ווילף מפלגת העבודה / צלם: רמי זרנגר

"הייתי קונסת מפלגות בלי ייצוג נשי ראוי". ח"כ וילף

- את עושה הנחות למשתמטים מצה"ל.

"אני לא אוהבת את הרעיון שהדרך היחידה לתרום למדינה היא דרך השירות הצבאי. הייתי שמחה אם היו מוצאים דרכים שונות, כמו שירות לאומי מגוון, שיכול היה להיות תחליף. הטונים האלימים והקשים בעניין מרתיעים אותי".

- כמו זה של ראש אכ"א, שהשתלח בבר רפאלי וקרא להחרים את החברות שהיא מפרסמת?

"זה מוגזם. שירות בצה"ל זה לא הקרבה, זאת זכות. למה לכעוס על בר רפאלי? ההתגייסות שלה לקמפיין תיירותי בחינם, יכולה הייתה להיחשב כשירות לאומי".

כשהייתה נערה, העריצה וילף שני אנשים, שניהם היו שגרירי ישראל באו"ם. הראשון, אבא אבן, דיפלומט מוערך. השני, בנימין נתניהו, היום ראש ממשלת ישראל. וילף מחייכת. "רציתי להיות שגרירת ישראל באו"ם, וביבי היה שגריר מצוין".

- את עדיין חושבת שהוא מצוין?

"בקדנציה הראשונה הוא היה נוראי, ולא הייתה מאושרת ממני ב-99' כשברק ניצח אותו, אפילו הייתי בהפגנות בכיכר. היום הוא ראש ממשלה הרבה יותר טוב ומתון, והנטייה שלו להרסנות כבר לא שם".

- את חיה בשלום עם ההתנהלות שלו בעניין שרה?

"אחד הדברים שאני אוהבת בתרבות הישראלית - לעומת האמריקנית שמציגה מצגי שווא אידיליים שמתפוצצים אחר כך בשערוריות נוראיות - הוא שיש הפרדה בין החיים האישיים לציבוריים. כל עוד אין הוכחה שיש לשרה השפעה פוליטית או מדינית, זה לא עניינו של הציבור".

- נעשה לשרה עוול?

"לא רוצה להיכנס לזה".

- אולי זה סימפטום לקושי של ביבי להתמודד עם החלטות קשות.

"בתחום המדיניות והאסטרטגיה אי החלטה היא לא תמיד רעה. לא הכול תלוי בהחלטות של ראש הממשלה. למשל, המשא ומתן עם הפלסטינים, שתלוי בנסיבות ובעניינים פנימיים שלהם".

- לשחרר את גלעד שליט זו החלטה שראש הממשלה יכול לקבל.

"צריך לשחרר את שליט במבצע צבאי. אני לא מודעת לכל הפרטים, אבל אני מתקשה להבין איך צה"ל לא יוכל לטפל בחילוצו. אם יהיה הסכם לשחרורו, הוא צריך להיות הסכם שיכלול אי לוחמה או הסכם שלום".

- החמאס רוצה אסירים, לא שלום.

"אז צריך לשחרר אותו במבצע צבאי. נראה לי תמוה שזה לא קרה. אולי אם אשב עם הרמטכ"ל אבין שאי אפשר לעשות את זה".

- את לא מרחמת על משפחת שליט?

"לבי על המשפחה, והיא צריכה לעשות את כל מה שהיא יכולה, אבל מקבלי ההחלטות צריכים לקבל החלטות קרות. מה עם החיילים שנהרגו במבצעים כדי לתפוס את הרוצחים שישוחררו? מה עם המשפחות שלהם? מה עם אלה שנהרגו בחטיפה של גלעד? אנחנו קצת מקלים בהם ראש".

- כי הם כבר לא בין החיים. יגידו שאת מדברת ככה, כי עדיין אין לך ילדים.

"היו לנו מנהיגים עם ילדים שלקחו החלטות קשות, כאלה שילדיהם נהרגו ובכל זאת הייתה להם היכולת להבין שהשיקולים שלהם צריכים להיות כוללים".

הראיון המלא עם ח"כ וילף - במגזין "ליידי גלובס"

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?