גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות ני"ע בודקת: יעל שלתיאלי - מנכ"ל קק"ל ודירקטור במהדרין

במוקד הבדיקה: מדוע לא הצהירה שאלתיאלי בטופס "הצהרת דירקטור" על תפקידה בקק"ל, בו היא מחויבת למדיניות ולהחלטות עם המינהל, ומדוע אין בקק"ל תיעוד על מינויה למהדרין ■ בין מהדרין למדינה מתנהל תיק משפטי, שהיקפו עשרות מיליוני שקלים לפחות ■ תחקיר "גלובס"

רשות ניירות ערך בודקת מאמצע ינואר את מינויה של יעל שאלתיאלי, מנכ"ל קרן קיימת לישראל (קק"ל), לדירקטוריון החברה הציבורית מהדרין . הבדיקה עוסקת באופן המינוי ובשאלת ניגוד העניינים האפשרי. את המינוי יזם יונתן בשיא, יו"ר הדירקטוריון. בשיא ושאלתיאלי היו שניהם מנכ"ל משרד החקלאות.

בשיא, מי שהתפרסם בעיקר סביב תפקידו כראש מינהלת סל"ע בפינוי עזה בהתנתקות, הוא בן הקיבוץ הדתי שדה אליהו בעמק בית שאן, אך זה מכבר אינו חבר הקיבוץ. הוא מקובל בכל החוגים הפוליטיים ואף יעץ לאחרונה למפלגת העבודה בעניין הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. שאלתיאלי היא בת הקיבוץ השכן נוה אור שבעמק בית שאן, ומזוהה עם מפלגת העבודה. בשיא ושאלתיאלי הם מכרים מילדות מהעמק, והולכים יחד תקופה ארוכה. יש להם היסטוריה של אינטרסים משותפים בתאגידים הכלכליים האזוריים, כולל באופן ניהול וניצול מקורות המים בעמק בית שאן.

בשיא הוא יו"ר הדירקטוריון הוותיק של החברה הציבורית מהדרין, שעיסוקה בקרקעות ובעיבוד פרדסים. שאלתיאלי היא מנכ"ל קק"ל, העוסקת במקרקעין ובעבודות פיתוח.

בספטמבר 2009, ימים לפני כניסתה לתפקיד מנכ"ל קק"ל, מינה בשיא את שאלתיאלי לדירקטור חיצוני בחברת מהדרין.

קבוצת מהדרין (כולל חברת הבת פריאור) היא חברה ציבורית הנשלטת על ידי נוחי דנקנר (באמצעות נכסים ובנין) ועל ידי יצחק תשובה (באמצעות הפניקס) - שיתוף פעולה לא ממש מתוקשר בין השניים אבל מוצלח בהרבה מעסקת הרכישה של הקרקע בלאס וגאס, לדוגמא.

מהדרין-פריאור היא מגדולי החוכרים של קרקע ממינהל מקרקעי ישראל, כ-14 אלף דונם, חלקם הגדול במקומות משובחים במרכז הארץ.

קק"ל היא גורם מכריע במועצת מקרקעי ישראל (6 חברי מועצה), הגוף הקובע את המדיניות וההסכמים מול חוכרי קרקעות מדינה. מדובר ב-6 נציגי קק"ל מתוך 14 חברי מועצה. כאשר מתקבלת החלטה במועצה, היא מחייבת את המינהל ואת קק"ל.

שאלתיאלי, כחברת דירקטוריון מהדרין, חבה נאמנות לחברה הציבורית. כמנכ"ל קק"ל היא חבה נאמנות לאדמות המדינה. מה היא אמורה לעשות במקרה של סכסוך מקרקעין בין המינהל לבין מהדרין? זה קרה בעבר וזה מתרחש גם עכשיו.

חבר של כולם

אי אפשר לא לאהוב את יונתן בשיא. הוא איש שיחה נעים וחריף. יש לו צחוק מהיר וגבוה והוא אוהב לצחוק. בשיא הוא דמות מפתח בעולם החקלאות-מקרקעין. הוא מומחה גדול בחקלאות, ידען גדול במקרקעין ומכיר את כל נבכי פרשת הפשרת קרקע חקלאית.

לתפקיד מנכ"ל משרד החקלאות נכנס בשיא ב-1992, בממשלת רבין. הוא חבר של שרי החקלאות לדורותיהם ולמפלגותיהם, מיעקב צור, דרך חיים (ג'ומס) אורון, ידידו הטוב אריק שרון, וכמובן מקורב לשלום שמחון.

בשיא סיים את תפקידו כמנכ"ל משרד החקלאות ב-1996 והתגלה מיד כיזם בכל רמ"ח אבריו. הוא התמנה לתפקיד יו"ר קבוצת מהדרין-פריאור; הוא הקים חברה פרטית בשם ניבגל; הוא חבר ב-27 דירקטוריונים של חברות בתחום המקרקעין והחקלאות.

בשיא מנהל ומקדם במרץ את תאגידי הקיבוץ הדתי. דגש מיוחד שם בשיא על פעילותו עבור קיבוצו שדה אליהו, שתחום מרכזי בו הוא הדברה ביולוגית בחקלאות. שתי חברות של שדה אליהו, "ביו-בי" ו"ביו-פליי", עוסקות בפיתוח זבובים וחרקים למלחמה במזיקים. יונתן בשיא, למרות שעזב את הקיבוץ, הוא עדיין דירקטור מרכזי ב"ביו-בי" ובעסקי ההדברה של הקיבוץ. בנו, שאול בשיא, הוא מנכ"ל עסקי ההדברה הביולוגית של הקיבוץ.

בשיא, בשקט בשקט, שיחק תפקיד מפתח בתהליכים החשובים ביותר בתולדות ניהול הקרקע החקלאית.

ערב סיום תפקידו של בשיא ב-1996 כמנכ"ל משרד החקלאות בממשלת רבין ומינויו למהדרין, התחילה להתעורר פרשת הפיצויים לחקלאים במסגרת הפשרת קרקע חקלאית. הוקמה "ועדת פוגל", שהמליצה לתת לחקלאים פיצוי של 27% מהשווי החדש של הקרקע, ובמקביל לתת לחברות הפרטיות כמו מהדרין רק 13.5% מהשווי החדש. בשיא דרש בוועדת פוגל פיצוי גבוה יותר לקיבוצים ולמושבים, ולא חתם על מסקנותיה באקט מחאה.

למהדרין, כחברת מקרקעין גדולה, יש מידי פעם עימותים מול המדינה.

למשל, מהדרין דרשה בעתירה לבג"צ להשוות את סכומי הפיצוי בין החקלאים לבין החברות הפרטיות. הדרישה היתה מוצדקת והתקבלה בסופו של דבר. שווי קרקעות מהדרין עלה בהתאם.

מהדרין ניהלה מול המדינה מאבק על הפיצויים המגיעים לה בהפקעות הקרקע הגדולות לטובת פרויקט נתב"ג 2000. ההסדרים הושגו אחרי דיונים ממושכים והיו משביעי רצון לשני הצדדים.

הישג מיוחד במינו של בשיא קשור לכרם במושב בית שמאי בצפון. חברת פריאור רצתה לשכור מהמושב 225 דונם ולטעת כרם. כשוכר משנה של הקרקע היתה פריאור זכאית למענקים ממשרד החקלאות. אבל, השכרת משנה בחקלאות היא סוג של כפירה בעיקר בהתיישבות, ואף שר חקלאות לא העז לתת אישור לשימוש חורג מהסוג הזה. הדרגים המקצועיים במינהל ובמשרד החקלאות סירבו לאשר את בקשת פריאור. שר החקלאות בממשלת אהוד ברק, ג'ומס אורון, כנראה לא היה מסוגל להגיד לא לבשיא. אורון, בתקדים היסטורי, חתם על השימוש החורג לטובת פריאור. מאז נפרץ הסכר בתחום הזה. צריך לומר שהכרם של פריאור יפהפה ומשגשג.

אריק שרון ארגן פיצוי

לא היה חסר שיונתן בשיא יעזוב את מהדרין ויחזור לממסד החקלאי, כאשר אריק שרון רצה למנות אותו כמנהל מינהל מקרקעי ישראל. ברגע האחרון החליט היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שהמינוי אינו ראוי בגלל החשש לניגוד עניינים. שרון, בהזדמנות הראשונה שנוצרה לפצות את בשיא, מינה אותו לראש מינהלת סל"ע.

בדרך להתנתקות, מישהו זרק לאוויר את הרעיון, שמהדרין תמכור למדינה 1,300 דונם שהיא חוכרת מצפון לאשקלון, ליד חוף ניצנים, להקמת יישוב חדש למפוני גוש קטיף. כשפורסם הענין הודיע בשיא, שהוא ממדר את עצמו מהעיסקה בגלל ניגוד העניינים. העיסקה בוצעה: המדינה שילמה למהדרין כ-60 מיליון שקל והחברה רשמה רווח הון של 32 מיליון שקל. יישוב המפונים ניצן הוקם.

בשיא שילם בגלל ההתנתקות מחיר אישי כבד בחוגי המפד"ל והקיבוץ הדתי. הוא עזב את הקיבוץ על רקע מסע אישי נגדו בימין הדתי.

במקביל למהדרין ולעוד 27 החברות בהן הוא דירקטור, שר החקלאות שמחון מינה את בשיא ב-2006 לאחד התפקידים הבכירים במשרד החקלאות, יו"ר מועצת הלול.

בשיא, אם כך, עמוק גם במימסד החקלאי ועמוק גם בשוק הפרטי.

"החונטה של העמק"

יעל שאלתיאלי היתה בפריפריה של הקבוצה הקרויה "החונטה של העמק", חברים של שמעון שבס ומקורבים ליצחק רבין. היא היתה ראש המועצה האזורית בקעת בית שאן במשך 10 שנים, עד שמונתה למנכ"ל משרד החקלאות ביולי 2006. מתוקף תפקידה כראש מועצה היתה שאלתיאלי פעילה בארגונים הכלכליים של ישובי עמק בית שאן, בסך הכל 18 תאגידים.

לקראת חג סוכות ב-2007 היא הובילה מאמץ לסייע למגדלי הלולבים הישראלים, תוך צמצום יבוא לולבים מהספק הראשי - מצרים. הנימוק היה חשש פתאומי, שהלולבים עתידים להגיע מתוך מצרים, הנגועה במחלות (חדקונית הדקל), ולא מאזור אל-עריש הנקי יחסית ממחלות. המאמץ הצליח חלקית, ומי שנהנו ממנו בין השאר היו הקיבוצים בעמק בית שאן.

מי ששידך בין שאלתיאלי לשמחון היה יונתן בשיא. למעשה, שאלתיאלי הופתעה כששמחון הציע לה את תפקיד המנכ"ל, בעוד שהיא חשבה שהוא מעוניין בה לתפקיד יועצת השר.

כאשר שמחון מינה את בשיא ב-2006 ליו"ר מועצת הלול, מצאו עצמם החברים מהעמק בתפקידים הבכירים ביותר במשרד החקלאות.

שני תפקידים ב-4 ימים

בשלוש שנות כהונתה כמנכ"ל משרד החקלאות הוכיחה שאלתיאלי רצינות, חריצות ונאמנות לשר החקלאות שמחון ולשכתו. הנאמנות השתלמה. בינואר 2009 פורסם, כי שאלתיאלי, בהמלצה של השר שמחון, הגישה מועמדות לתפקיד מנכ"ל קק"ל. יש החושבים, ששאלתיאלי היא ראש הגשר של שמחון בקק"ל. דירקטוריון קק"ל אישר את המינוי ב-16 בפברואר 2009.

שאלתיאלי כיהנה כמנכ"ל משרד החקלאות עד מחצית מרץ 2009 ונכנסה לתקופת צינון לקראת מינויה הצפוי בקק"ל. הסיבה לצינון: היחסים המיוחדים בין משרד החקלאות לקק"ל. בין השאר, העובדה שקק"ל נהנה מהפניית עבודות פיתוח ממשרד החקלאות, בהסדר מיוחד ללא מכרז, בעשרות מיליוני שקלים כל שנה. שאלתיאלי ביקשה לקצר את תקופת הצינון מ-6 ל-3 חודשים - אבל נדחתה. מינויה למנכ"ל קק"ל נקבע לספטמבר 2009.

ב-13.9.2009 אישר דירקטוריון מהדרין בראשות בשיא את מינויה של שאלתיאלי כדירקטור חיצוני. היא מונתה גם לחברה בוועדת הביקורת של דירקטוריון מהדרין.

הדבר המוזר הוא, שהיה ברור וידוע כי שאלתיאלי הולכת להתמנות תוך ימים אחדים כמנכ"ל קק"ל. ואכן, ב-17.9.2009, שאלתיאלי מונתה פורמלית למנכ"ל קק"ל.

מבחינת הבדיקה של רשות ני"ע, ייבחנו המסמכים לקראת המינוי הכפול של שאלתיאלי, לדירקטורית ולמנכ"ל. מדובר ב-4 ימים בחודש ספטמבר האחרון, בהם התמנתה שאלתיאלי לשני התפקידים. תיבחן שאלת אופן המינוי והגילוי הפורמלי.

לקראת המינוי במהדרין, שאלתיאלי חתמה על "הצהרת דירקטור בחברה ציבורית", בפני עו"ד אייל שאלתיאלי, בנה. היא הצהירה, שאין לה עיסוק אחר העלול ליצור ניגוד עניינים עם תפקידה כדירקטור במהדרין או היכול לפגוע בתיפקודה כדירקטור.

המצב הוא, שבדירקטוריון מהדרין לא הועלתה באופן פורמלי שאלת תפקידה של שאלתיאלי בקק"ל, ואילו בקק"ל אין תיעוד פורמלי למינוי של שאלתיאלי במהדרין, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר לא זוכר עניין כזה והוא העביר את העניין לבדיקה משפטית.

זה לא נראה כמו מינוי כשר למהדרין.

מהדרין נגד המדינה: פער של עשרות מיליונים בשווי הקרקע

בשלוש השנים האחרונות מתנהל מאבק על מיליונים רבים בין מהדרין-פריאור לבין מינהל מקרקעי ישראל. הדבר קשור לחוזי החכירה המקוריים הישנים שיש למהדרין על כ-10 אלפים דונם, מתוך כ-14 אלף דונם שהיא חוכרת מהמדינה. תוקפם של חוזים אלה פג כבר ב-2002 והיו אמורים להיות מוארכים לעוד 49 שנים.

בחוזים המקוריים של מהדרין-פריאור אין סעיף העוסק בשינוי יעוד הקרקע. דהיינו, לא נכתב בהם במפורש, שהפיצויים בגין החזרת קרקע חקלאית למדינה יחושבו על פי הכללים הנהוגים במינהל במועד החזרת הקרקע.

בשנת 2007 הגישה מהדרין- פריאור נגד המינהל ומדינת ישראל תביעה בביהמ"ש המחוזי בת"א. החברה דורשת להאריך חוזי החכירה המקוריים על 10 אלפי הדונם הללו עד לשנת 2051, על פי התנאים בחוזי החכירה המקוריים. מהדרין מסתמכת על מכתבים של שרי האוצר בעבר אליעזר קפלן ולוי אשכול משנות ה-50'. מן המכתבים משתמע, לדעת החברה, שהארכת החוזים תיעשה בתנאי החוזה המקורי.

המדינה מתנגדת להארכת החוזים על פי הפרשנות של מהדרין, ודורשת, לפי עמדת המינהל, שהפיצוי יינתן על פי כללי הפיצוי הנהוגים במגזר החקלאי ביום החזרת הקרקע.

אם תתקבל דרישת מהדרין, היא לא תחויב להשיב את הקרקע החקלאית למדינה בעת שינוי ייעודה. המשמעות היא, שמהדרין דורשת לשמור לעצמה את זכות הייזום על הקרקע בעת שינוי הייעוד, ובכל מקרה של דרישת המינהל להשבת הקרקע, החברה תוכל לדרוש תשלום שאינו כפוף לכללי ההשבה הנוהגים במגזר החקלאי, אלא תשלום שיושג במו"מ עם המינהל.

משמעות קבלת הדרישה של מהדרין היא, שקרקעות החברה יושבחו באופן דרמטי, בעשרות מיליוני שקלים ואולי יותר.

על תנשמות וזבובים

על סכנת ערבוב עסקים ותפקידים ויחסים מיוחדים יעידו סיפורי התנשמות ובעיקר הזבובים בחברות "ביו-בי" ו"ביו-פליי" של קיבוץ שדה אליהו, חברות אותן מקדם יונתן בשיא הדירקטור ואותן מנהל בנו, שאול בשיא.

דוד אופטובסקי, מבכירי משרד החקלאות העוסקים בהגנת הצומח, מסר דיווח עם כותרת מפתיעה: "הישג חשוב להגנת הצומח: אושרו תוכניות שת"פ עם הוועדה לאנרגיה אטומית".

הפקיד הבכיר נסע ב-2008 עם בשיא לווינה, לוועדה לאנרגיה אטומית. בשיא, כאמור, הוא המנהל והיזם בפרויקטים של שדה אליהו בתחום הדברה ביולוגית. אופטובסקי דיווח, שבשיא נסע אתו על תקן "יועץ למנכ"ל משרד החקלאות". מטרת הנסיעה היתה להציג פרויקטים של הדברה ביולוגית (SIT), כדי לקבל מימון מהארגון הבינלאומי. בין הפרויקטים שהוצגו היו פרויקטים של חברות "ביו-פליי" ו"ביו-בי" של קיבוץ שדה אליהו, בתחומים חשובים: זבוב הזית וזבוב הים התיכון. הנסיעה, דיווח אופטובסקי, הוכתרה בהצלחה רבה. נציג הוועדה הגיע בעקבות הביקור לישראל, נפגש עם שאלתיאלי ועם השר שמחון, ושמע על המאמצים לגייס מימון להדברה הביולוגית.

השורה התחתונה בדיווח: הוועדה לאנרגיה אטומית הודיעה על תמיכתה בפרויקטים שהוצגו בנסיעה לווינה.

לפני עזיבת תפקיד המנכ"ל היתה שאלתיאלי מעורבת בעוד ענין - שימוש בתנשמות ובזים כלוחמים ביולוגיים במכרסמים ומזיקים. זו יוזמה של שדה אליהו, שאומצה בחלק מיישובי עמק בית שאן. שאלתיאלי אישרה הפרויקט כ"פרויקט לאומי", שקיבל תמיכה ממשרד החקלאות ותקציב של חצי מיליון שקל (עם המשרד להגנת הסביבה).

בשיא: "אני כבר לא חבר הקיבוץ"; שאלתיאלי: "המינוי בידיעת יו"ר קק"ל"

בתגובה לשאלות "גלובס" מדגיש יונתן בשיא, כי הוא כבר אינו חבר קיבוץ שדה אליהו ואינו מכהן כיו"ר דירקטוריון "ביו-בי" אלא רק כדירקטור בחברה. בנסיעה לווינה, בה הוצג כיועץ למנכ"ל שאלתיאלי, אומר בשיא, הוא קיבל מינוי מיוחד כיועץ המנכ"ל באישור היועץ המשפטי של משרד החקלאות, לאור העובדה שהבקיאות שלו בהדברה ביולוגית היתה חשובה למשרד.

לטענה בדבר מינוי שאלתיאלי כדירקטורית במהדרין על רקע הסיוע שלה ל"ביו-בי" ולקיבוץ, אומר בשיא: "אין שום קשר למינוי שאלתיאלי במהדרין ל"ביו-בי". ולגבי פרויקט התנשמות - אני כבר לא חבר קיבוץ שדה אליהו. את שאלתיאלי מינינו למהדרין כי היינו צריכים לשלב דירקטורית אשה עם רקורד חקלאי, וחשבתי שהיא ראויה. אני לא זוכר מה היא כתבה בהצהרת הדירקטור, אבל המינוי שלה לקק"ל היה ידוע ולא הוסתר.

"לשאלת ניגודי עניינים אפשריים, הקרקעות של מהדרין הן קרקעות מינהל ואין לי מושג אם יש בהן קרקעות קק"ל, אבל אם תתעורר בעיה מהסוג הזה שאלתיאלי כמובן לא תעסוק בה".

יעל שאלתיאלי התבקשה להגיב לשאלה, מדוע לא גילתה ב"הצהרת דירקטור" על המינוי שלה כמנכ"ל קק"ל והאם אינה רואה ניגוד עניינים אפשרי בין התפקידים. שאלתיאלי: "המינוי שלי למהדרין הוא בידיעת יו"ר קק"ל אפי שטנצלר. הוא לא העלה בפני חשש של ניגוד עניינים. זה היה ידוע, זה דובר, זה נאמר, זה היה גלוי גם כשנפגשתי עם חברי דירקטוריון מהדרין. זה לא הוסתר מכל סיבה שהיא והדברים היו על פני השטח, מונחים על השולחן". שאלתיאלי דוחה את הטענה, שבמסגרת תפקידה כמנכ"ל משרד החקלאות היא סייעה לעניינים שבשיא היה מעורב בהם במסגרת קיבוץ שדה אליהו: "אי אפשר לראות את זה ככה. פרויקט התנשמות התחיל בעמק בית שאן והפך לפרויקט ארצי, ואני לא בטוחה שלקיבוץ שדה אליהו יש ממנו תועלת כלכלית. הפרויקט משותף לאוניברסיטת ת"א, למשרד החקלאות ולמשרד להגנת הסביבה, והוא עבר את כל האינסטנציות, כולל אישור לפטור ממכרז".

לגבי התמיכה ב"ביו-בי" במגעים של משרד החקלאות ובשיא בוועדה לאנרגיה אטומית, אומרת שאלתיאלי: "אני לקחתי את האדם מספר אחד, בעל הידע הכי גדול בארץ, על מנת לקדם נושא. אפשר לבנות על זה תילי תילים, אבל לקחנו אותו על דעת היועץ המשפטי של המשרד, על דעת כל האנשים המקצועיים במשרד, כי הוא הגורם שיכול היה להביא את התועלת למדינת ישראל ולמשרד החקלאות, ע"פ תוכנית העבודה והמטרות שהמשרד הציג לעצמו".

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה