גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אזור הדמדומים של הטניס העולמי

בסבב הטניס העולמי נמצאים אלפי שחקנים שאפילו לא יריחו מוקדמות של גראנד סלאם ■ הם ינועו בין וייטנאם, ניגריה, למלונות עם ג'וקים בתאילנד ומגרשים בהודו שמסתובבים עליהם פרות, ויחכו לפריצה שבדרך-כלל לא תבוא ■ ממרומי המקום ה-574 בעולם, אמיר ויינטראוב מאמין שהנה זה בא

כותרות בעיתונים. הופעה בנבחרת הדייויס. פה ושם איזו הצלחה בגראנד סלאם. טורנירים בכל העולם. פרסים כספיים שכבר נצברים לשבע ספרות בקריירה בדולרים. אלו החיים של טניסאי בסבב העולמי, לפחות בכל מה שקשור לאנדיוני, שחר פאר, דודי סלע וגם הראל לוי. אבל למען האמת, הסבב האמיתי מתנהל לגמרי אחרת. מה קורה באזור הדמדומים של הסבב, במקומות 500 או 600 או 1,000 בעולם.

למעלה מ-2,500 טניסאים (גברים ונשים), שמציפים את המקומות האלו בסבב, שורפים את השנים בריצה מחור נידח אחד לחור נידח אחר בתקווה שתגיע הפריצה המיוחלת. הרוב הגדול פורש עוד לפני גיל 25, כשברקורד כמה הופעות בטורנירי צ'לנג'ר במקרה הטוב.

קחו למשל את אמיר ויינטראוב. בזמן שדודי סלע, מולו התחרה לפני חודשיים בגמר אליפות ישראל, משחק בימים אלו על כסף גדול בטורניר סן חוזה, ויינטראוב ועוד כמה עשרות טניסאים מהמאייה השלישית ומעלה הגיעו השבוע לאילת לשלוש תחרויות מסבב הפיוצ'רים - סבב התחרויות הנמוך ביותר בטניס המקצועני. עד כמה המצב של הטניס הישראלי רע אפשר להבין מהעובדה שויינטראוב הוא הישראלי היחיד שהצליח להיכנס להגרלה הראשית בזכות הדירוג שלו (574 בעולם).

אמיר ויינטראוב, בן 23 מרחובות, נמצא אולי במקום הכי בעייתי. של שחקנים שלא רחוקים מאוד מהמאייה הראשונה, מה שגורם להם להאמין שהפריצה עוד תבוא. הוא כבר תלה את המחבט בשנה שעברה, אבל החליט לתת עוד צ'אנס לחלום להיות שחקן מקצועני. "השנה זה מבחינתי 'נאו או נבר'". בינתיים זה די "נבר". בפיוצ'ר הראשון באילת הוא הפסיד בסיבוב השני לשחקן בולגרי שמדורג 655 בעולם, ואת הפיוצ'ר בשבוע שעבר הוא סיים ברבע הגמר עם הפסד לרומני שמדורג 872 בעולם.

פרות על המגרש

"אחרי שהחלטתי לפרוש הגעתי למרכז הטניס של שלמה צורף כי רציתי לעבוד שם כמאמן. צורף היה בהלם מההחלטה שלי ויחד עם המאמן מוטי מערבי הם החלו לפמפם לי במוח שאני עושה טעות ושיש לי יכולות להיות שחקן טופ 100. באותה תקופה הייתי קצת פצוע, לא קיבלתי תמיכה כספית מאף אחד, ופשוט נגמר לי הכוח. דווקא הצלחתי כבר להגיע לדירוג של קרוב ל-300 (316 דירוג השיא בנובמבר 2007 - י"פ), אבל אף אחד לא עזר לי ולא הצלחתי להמשיך את המומנטום. רק אחרי שצורף ומערבי התנדבו לאמן אותי בינתיים בחינם, החלטתי לתת עוד צ'אנס", הוא מסביר.

* מבחינה פיננסית יש תקווה, ראיתי ידיעה בעיתון שאתה והטניסאית יוליה גלושקו תקבלו תמיכה גדולה מראשי הטניס.

"קראתי את הידיעה הזאת, אבל ברגע שנודע לי על 'התוכנית' הזאת דרך העיתון הבנתי שאין שם כלום. הרמתי טלפון ואמרו לי שאין שום תוכנית ושום כלום. חזרתי לנקודת ההתחלה, אני צריך לממן הכל בעצמי".

ויינטראוב מספר על החיים הפחות זוהרים של הענף. "אני ממשיך לגרד כסף כדי לטוס לטורנירים ואין לי למעשה שום עזרה או ספונסר שמממן אותי. בעבר היו קצת אנשים שתרמו לי כסף, היתה תקופה שהשגתי דרך העבודה של אמא שלי ספונסר אנונימי, אבל זה נגמר, ואני באמת מגרד את התחתית מבחינה כלכלית. כשהייתי פצוע אז אימנתי קצת, וגם כשהייתי 300 בעולם הצלחתי קצת לחסוך בזכות זה שנסעתי לטורנירים במקומות זולים. עכשיו אני פה ושם קצת מכה כדורים עם אנשים שיודעים לשחק טניס, מעין שיעור פרטי, וזה עוד קצת כסף כיס".

איך בוחרים טורניר ברמות האלו? בעיקר לפי העלויות. "אני לא טס כמעט אף פעם לטורנירים באירופה כי עלות השהייה שם מאוד יקרה. בדרך כלל אני מוצא את עצמי בטורנירים בהודו, אפריקה, המזרח הרחוק או ארה"ב, שם בדרך כלל מארגני הטורניר משלמים את עלות האירוח, מה שמאפשר להחזיק שם מעמד על תקציב נמוך יחסית".

סבב הפיוצ'רים הוא כל מה שאתם לא רואים בטלוויזיה בשידורי הטניס. אין קהל, המגרשים לרוב ברמה נמוכה, סך הפרסים אפסי (כ-1,000 דולר למנצח בפיוצ'ר), ואפשר לשכוח מהזוהר והיוקרה של עולם הטניס. "שיחקתי במקומות שאי אפשר להאמין. בהודו היו מסמנים את המגרש עם גיר כמה דקות לפני המשחק והיית צריך לגרש את הפרות מתוך המגרש כדי שתוכל להתחיל את החימום. בניגריה הגעתי לחורים שיש שם סכנה אמיתית להסתובב ברחוב, כי אנשים נשדדים ונרצחים. יש מקומות במזרח ששם לא מדברים אנגלית, אתה ישן עם ג'וקים במלון והאוכל נורא. אבל אני לוקח את זה בתור חווייה, רואה עולם ויודע שאלה דברים שצריך לעבור כדי להמריא. אם אציג את הרמה מהתקופה האחרונה, אוכל לקפוץ בקרוב מדרגה לטורנירים מסבב הצ'לנג'ר, ששם זה כבר יותר נורמלי". בשנה שעברה מצא את עצמו ויינטראוב במקומות כמו הרפובליקה הדומיניקנית, וייטנאם, תאילנד וסין.

ויינטראוב אמנם נחשב לדור שאמור לרשת את אוקון ולוי, אבל הוא לא מתבייש לומר שראשי הטניס בארץ לא סופרים אותו. "לא תומכים כאן בכלום, אפילו בדברים הקטנים. אפילו כרטיס חופשי לצ'לנג'ר שהיה בשנה שעברה בארץ לא חשבו לתת לי". על נבחרת הדייויס אין מה לדבר, והוא מודה כי הקפטן אייל רן אפילו לא נמצא איתו בקשר.

"לכו לשחק בקולג'"

הפיתרון האידיאלי מבחינת ויינטראוב להציל את הקריירה ולעשות קצת כסף היה יכול להיות מעבר לזוגות. אנדי ויוני באותה נקודת ייאוש, הפכו את גורלם ואת חשבון הבנק שלהם מהמעבר הזה. אבל גם כאן נסגר חלון ההזדמנויות. "בעקבות שינוי השיטה אין כמעט שום סיכוי לעשות קריירה כמו של אנדי ויוני. הסבב החליט שכדי להכנס לטורניר זוגות מתחשבים או בדירוג הזוגות או היחידים, מה שאומר שכל שחקן יחידים שמדורג לפני נכנס לטורניר במקומי ולא משנה מה דירוג הזוגות שלי. למעשה התחום הזה כמעט אבוד. אנדי ויוני היו בין האחרונים שהרוויחו מהשיטה הישנה".

בזמן שבסבב העולמי יכנסו אט אט לעונת החימר לקראת הרולאן גארוס, ויינטראוב ומאות שכמותו ימשיכו לחפש את עצמם במקומות אחרים לגמרי. "אחרי אילת אני ממשיך לשני טורנירים באזרבייג'אן ומשם אני מתכוון לנסוע לכמה צ'לנג'רים ולשחק שם מוקדמות. יש גבול די ברור להיכן אפשר להתקדם בפיוצ'רים. אם אתה זוכה בפיוצ'ר אתה מקבל 17 נקודות, ואם אתה זוכה בצ'לנג'ר יש לך 80 נקודות. זה הבדל עצום וזו הדרך היחידה למעלה. אני חייב לנסות לעלות את המדרגה הזאת".

אגב, פיוצ'ר כזה למרות הערך הכספי האפסי וכמות הנקודות הזניחה שלו יכול להעיף את ויינטראוב 90 מקומות בבת אחת. על זה בדיוק בנויה תעשיית החלומות של שחקן הטניס.

מה שמושך את הויינטראוב הוא כמובן הציפייה שהנה הפריצה תגיע. מדי פעם הוא מזהה שחקנים שהתמודד מולם ושהצליחו לגרד איזו הצלחה, מה שמחזיק אותו מעל המים לפחות מבחינת התקווה. "אם אסיים את השנה בין 150-200 זה יהיה מצוין וייתן לי קפיצה לקראת פתיחת השנה הבאה, כולל מוקדמות אליפות אוסטרליה הפתוחה. רק עכשיו ראיתי כמה טניסאים שמדורגים באזור ה-200 בעולם, שעברו את המוקדמות ואפילו את הסיבוב הראשון באוסטרליה, מתוכם שניים שכבר ניצחתי בעבר. זה אומר שחייבים להעז ולנסות הכי גבוה שאפשר".

* מה הפיתרון הכי טוב לטניסאי ישראלי צעיר?

"הכי טוב ללכת לקולג' בארה"ב לפני הצבא ולצאת משם בגיל 21 עם ניסיון, תואר ראשון ובעיקר ספונסרים ששמים עין על חבר'ה מוכשרים במכללות שהופכים להיות מקצוענים. אם יש לך ספונסר אתה מסודר לכמה שנים בתקווה שתעשה בזמן הזה את הפריצה. יש הרבה דוגמאות של טניסאים אמריקנים שעשו בדיוק את המסלול הזה.

"אם במשך שנתיים אתה תקוע באזור ה-700 בעולם ולא מצליח להגיע רחוק בפיוצ'רים, כנראה שהפריצה כבר לא תגיע. אם זה לא קורה די מהר, יש סימן שאלה גדול מאוד לגבי היכולת להצליח באמת. פה ושם אפשר לקבל איזה הגרלה קלה או ליהנות מקצת מזל, אבל בסופו של דבר צריך לדעת לשחק טניס".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

מנכ״ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו לאחר כחמש שנות כהונה בתפקיד ● מועד סיום הכהונה ייקבע בהמשך, בהתחשב בהתקדמות ההליך למינוי מנכ"ל חדש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מדד ניקיי עולה ב-1.4%


מדד הקוספי הדרום קוריאני מזנק בכ-2% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"