גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: ב.מ.וו 535 מודל 2010 - מטרוסקסואל קסום

מה חדש בב.מ.וו 535 מודל 2010? על פניו כלום ■ אבל עם יותר כוח והרבה יותר אלקטרוניקה, היא מתמודדת בהצלחה יתרה עם כל מגרש שבו היא נדרשת לשחק ■ אין ספק שאת הקרב הנוכחי בסגמנט המנהלים-פאר היא לוקחת בקלות

מיתון, מצב רוח כלכלי מדוכא, האטה במכירות בארה"ב? לפחות בחזית אחת כלום לא השתנה: היצרנים הגרמניים ממשיכים את מרוץ החימוש של דגמי היוקרה שלהם במלוא הכוח, ובאותה הנוסחה - יותר כוח, יותר אלקטרוניקה יותר ביצועים. הפרק הנוכחי שייך לב.מ.וו עם סדרת 5 החדשה.

מה חדש? מהרבה בחינות כלום, ומהרבה בחינות המון; ב-5 החדשה אין טכנולוגיה שלא נראתה קודם, אבל ספק אם יש מכונית, בוודאי לא בסגמנט הזה, שמצוידת בחבילה כל-כך מקיפה ונרחבת שנוגעת בכל תחום אפשרי - מניהול הפרמטרים הדינמיים של המכונית ועד הסאונד, מבטיחות ועד תצוגת לוח המכשירים על החלון, מגלגלים אחוריים שמסתובבים יחד עם הקדמיים ועד חנייה ללא מעורבות הנהג.

בסדרה 5 החדשה טכנולוגיה המאפשרת להתמודד בהצלחה עם כל מגרש שבו היא נדרשת לשחק. לימוזינה שתרחף מעל שברי האספלט של מע"צ? הזיזו את הבורר למצב "קומפורט" וזה בדיוק מה שה-5 תהיה; מסלול פורמולה 1? מצב "ספורט פלוס" יהפוך את האוטו לכריש מסלולים עצבני; ואלה לא שתי האופציות היחידות של אותו בורר קסם. הרעיון, יש לציין, לא חדש אבל הביצוע מעורר השתאות. וכל זה עטוף למשעי בעור/עץ/פלסטיק איכותי להפליא, ומגיע עם הרבה כיף מהנהיגה.

גברי וכוחני, אבל פחות

חמשת הדורות הקודמים של ה-5 מכרו במצטבר לא פחות 5.5 מיליון מכוניות, והיו אחראים במשך השנים לנתח משמעותי מאוד מרווחי החברה. בדיוק בגלל זה, בכל הנוגע לעיצוב החיצוני ב.מ.וו לא לקחה שום סיכונים. להפך: העיצוב הזועם, הכוחני של הדורות הקודמים, שזכה ללא מעט ביקורת, התעגל והתעדן.

הוא עדיין "גברי וכוחני", כהגדרתו של ראש צוות העיצוב של המכונית, אנדרוס וורמינג, אבל פחות מבעבר. השינוי, אם תרצו, הוא כמו ההבדל בין דורמן עצבני במועדון בדרום ת"א למטרוסקסואל מנופח משרירי חדר כושר.

חוץ מזה, וורמינג מסביר שהגריל הנמוך והקפלים על מכסה המנוע מדגישים את הדינמיות, שה"גבות" מעל הפנסים הקדמיים נותנות את התחושה שהמכונית בתנועה, שנורות ה-LED מבהירות שמדובר בב.מ.וו, ושהצללית של המכונית "אלגנטית ומודרנית". כנראה שיש דברים שרק מעצבים רואים, ועדיין ה-5 החדשה באמת כוחנית, מעודכנת ונאה למדי.

העיצוב הפנימי מבוסס על כמויות נרחבות של עור, עץ ופלסטיק כולם מהאיכות הכי טובה שיש, ושומר על הקו הנקי של ב.מ.וו. מטבע הדברים, מרחב לא חסר - לא מלפנים ולא מאחור. הביקורת העיקרית נוגעת להנדסת האנוש: כבר שנים שב.מ.וו מתעקשת על כמות מוגזמת של כפתורים ותפעול מסורבל, שמקשים על הנהג וגוזלים תשומת לב יקרה, וגם זה לא השתנה.

תפעול ה"איידרייב" אומנם השתפר פלאים, אבל "כפתרת" היתר עדיין שם. כך למשל, על ההגה לבדו יש לא פחות מ-10(!) כפתורים ועוד שתי גלגלות. מתרגלים כנראה, אבל אפשר היה לעשות את זה טוב יותר. אפרופו תשומת לב: ה-5 החדשה מצוידת בתצוגה על החלון בסגנון מטוסי קרב. הנהג רואה על החלון, פחות או יותר בקו של קצה מכסה המנוע, את המהירות, את נתוני ה-GPS ואת תצוגת מערכת הבטיחות האקטיבית, המתריעה על קרבה מסוכנת למכוניות אחרות/הולכי רגל. לא מדובר בגאדג'ט חדש אבל הביצוע פשוט מצוין.

כמות נאה של סטרואידים

הכביש שמתפתל לאורך האטלנטי צפונית לליסבון מצליח להיות מגוון ככל שכביש יכול להיות. חלקים ממנו ישרים, אחרים מפותלים, סלולים באספלט משובח או באספלט שמזכיר את ישראל. זה המקום המושלם לבחון את המערכת האקטיבית שבה מצוידת המכונית. כפתור קטן ליד בורר ההילוכים מאפשר לנהג לבחור בין ארבעה מצבי נהיגה: נוחות, רגיל, ספורט וספורט-פלוס.

כל מצב כזה משנה את הכיול של המתלים, ההגה, דוושת התאוצה, ניהול המנוע ועוד. וזה עובד, ועוד איך עובד: מצב הנוחות הופך את המכונית לרכה ועדינה עם תגובות איטיות ויכולת בליעת מהמרות מרשימה. מצב הספורט מקשה את המתלים, מחדד את ההגה (המתוגבר חשמלית) ומזריק כמות נאה של סטרואידים לגיר שמצויד ב-8 הילוכים - ראשון מסוגו בסגמנט הפאר בגודל בינוני. ההבדלים בין המצבים השונים מורגשים בבירור, במיוחד במעבר למצב ספורט.

להשקה התייצבה ה-5 בגרסת I535 (שישה צילינדרים בשורה, מגדש טורבו, 306 כ"ס). אם המנוע הזה היה נכנס למזוודה, הייתי מנסה לקחת אותו הביתה: הוא חלק, עתיר כוח, טס במהירות במעלה סקאלת הסל"ד, ולמרבה ההפתעה - עם פליטה של 199 גרם CO לק"מ - הוא גם לא הרבה יותר מזהם ממאדה 3.

גם כשהוא מרוסן במצב "קומפורט" הוא לא מתרגש מ-2,000 הקילו שאליהם הוא רתום. לא נעים לומר, שכן בכל זאת מדובר בכבישים ציבוריים, אבל הקלילות שבה המכונית חולפת על פני קו 220 הקמ"ש בדרך ל-250 המוגבלים אלקטרונית, מעוררת תהיות של ממש ביחס לתקפות חוקי הפיזיקה.

כדי להשלים את התמונה ב.מ.וו פתחה בפנינו את מסלול המרוצים אסטוריל, בעברו מסלול פורמולה 1, כדי שניתן יהיה להתרשם מהמערכת החשמלית שמסובבת את הגלגלים האחוריים יחד עם ההגה. הבורר עובר למצב ספורט-פלוס, שמנטרל כל מיני פטנטים אלקטרוניים שיכולים להפריע כמו בקרת אחיזה, משחרר את כל הסוסים מהמנוע, ויורה אותנו קדימה.

כאן נכנס הקסם של הגלגלים האחוריים לפעולה: מבחינת התחושה בסיבובים המכונית פשוט "מתקצרת" והופכת מסדאן ארוכה לקומפקטית-פלוס, וזה נכון מכל הבחינות - מידת ההחלקה, חלוקת המשקל, תחושת ההגה ועוד. כמה הקפות והאיש עם הדגל כנראה קולט מה עובר לי בראש ומסמן עם הידיים בבהילות שזמני עבר. זה, אגב, ממש כואב.

די צפוף שם בסגמנט המנהלים-פאר: מרצדס עם E החדשה, אודי עם A6, יגואר עם XF, לקסוס, וכמובן יצרנים נוספים שמתדפקים על דלתות המועדון האקסקלוסיבי. כולן שם טובות ומרשימות, לכל אחת אופי וייחוד משלה, ועדיין נדמה שעד סבב השיפורים הבא, השילוב שמציעה ה-5 - בין אופי, יכולת, וכמובן הרבה טכנולוגיה - מנצח את הקרב הנוכחי. הסיבוב הבא במערכה, תהיו בטוחים, יגיע מאוד בקרוב.

הכותב היה אורח ב.מ.וו בפורטוגל

אינפו: ב.מ.וו 535 מודל 2010

מתחרות

כמה שחקנים שינסו לטפס לפלח ספורט-סאלון היוקרתי באירופה

אקורה RL

אקורה RL

אקורה, מותג היוקרה האמריקני של הונדה, אמור היה להגיע לאירופה בסוף השנה, בעקבות לקסוס ואינפינטי. לא ברור אם התוכניות עדיין בתוקף, אך ישראל עשויה לארח את המותג היוקרתי אם יתאפשר לייבא מארה"ב גם מותגים יפניים ביבוא סדיר. אחת המועמדות היא ספינת הדגל אקיורה RL, שתעבור בשנה הבאה שדרוג מקיף ועדכון יוקרתי, שיאפשר לה להתמודד טוב יותר עם השמנת של ב.מ.וו ומרצדס

יונדאי ג'נסיס

יונדאי ג'נסיס

ליונדאי שאיפות גדולות לטפס לפלח היוקרה, ותקציב גדול. התוצאה היא מכונית הספורט-סאלון ג'נסיס, שנמכרת בארה"ב ובקוריאה מזה כשנה. יש לה שלדת הנעה אחורית מתוחכמת עם מתלים בעלי שיכוך דינמי והיא מצוידת בתא נוסעים מפואר ושופע מערכות אלקטרוניות. להנעה אחראים שני מנועי V6 בנזין בהספקים של 270 ו-290 כ"ס, ומנוע V6 חדש בהספק 370 כ"ס, שמאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש ב-6 שניות. לקראת סוף השנה היא צפויה להגיע לאירופה

קדילק XTS

קדילק XTS

קדילאק לא ויתרה על החלום להציב רגל בשוק היוקרה האירופאי והניסיון הבא ייעשה ב-2011 עם מחליפת STS, שהוצגה באחרונה כרכב "קונספט" תחת השם "XTS פלטינום", ותצא לשוק לקראת השנה הבאה. זהו רכב גדול באורך 5.1 מ' ורוחב 2 מ', שניצב על בסיס גלגלים באורך 2.84 מ'. יש לו הנעה לכל הגלגלים ומתלים אלקטרוניים והוא יצויד, כנראה, גם בהנעה היברידית-נטענת מתקדמת בנוסח ה-VOLT אבל עם 350 כ"ס

עוד כתבות

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: ישראל הדרי

דירות בלי חניה, קומת קרקע ציבורית ותחרות מטורפת: האחים חג'ג' מסבירים איך בכל זאת מוכרים בתקופה מאתגרת

צחי ועידו חג'ג', בעלי קבוצת חג'ג', מספרים איך ניצלו את ההתעוררות שיצר הקמפיין של המתחרה בשדה דב ("בלי הדמיות יצאנו לשיווק") ● בראיון משותף עם האדריכל הישראלי ערן חן הם מדברים על המחירים ועל אתגרי התכנון בקו ראשון לים

כסף בקיר. עם אלרם רג׳ואן / צילום: פרטי

מפסיד (בינתיים) בערד, מרוויח בענק בליסבון

אלרם רג'ואן רק בן 27 וכבר אחרי 7 עסקאות נדל"ן ● מה שהתחיל ברכישה מוצלחת של דירה להשקעה בפתח תקווה, הפך למסע בלתי פוסק אחרי עוד ועוד אפיקי השקעה משתלמים, וצבירת שלל תובנות מהשטח ● וכן, יש גם את העסקה הלא מוצלחת בערד

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

מרכז המיון דואר ישראל / צילום: גיא יחיאלי

אחרי שנה כחברה פרטית, בדואר ישראל מתעודדים מ-231 אלף תלונות בלבד

שנה אחרי ההפרטה, בדואר ישראל מנסים להוכיח שתם עידן הפקסים והחבילות האבודות ● המנכ"ל לרון מציג ירידה עקבית בתלונות והשקעות ענק במיון, אך בשטח, מורשת העבר עדיין מנצחת ● כעת, עם שאיפות להפוך לבנק ורפורמת המע"מ, הדואר מתייצב למבחן מציאות

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה שלילית בוול סטריט; הזהב הוסיף לשבור שיאים

למרות שננעלו בירידות היום, המדדים בוול סטריט סיכמו שבוע חיובי ● הבורסות בהונג קונג ובאוסטרליה היו סגורות היום לרגל חופשת ה"בוקסינג דיי" ● אמש לא התקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה לרגל חג המולד ● הזהב שובר שיא פעם נוספת ●  אורקל בדרך לרבעון הגרוע ביותר מאז 2001

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

כמה עולה לגור במרחק הליכה מהים / צילום: Shutterstock

קו החוף: כמה עלה לגור במרחק הליכה מהים ב־2025

2025 סיפקה שלל עסקאות בלתי־שגרתיות על קו החוף ● יצאנו לבדוק את המובילות שבהן

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

ענקיות הפיננסים העולמיות / עיצוב: אלישע נדב

בחברת הדירוג הגדולה מעריכים: מי הכלכלה שתצמח הכי הרבה ב-2026?

המשך צמיחה בשוק המניות האמריקאי, ופוטנציאל רווחים למרות תנודתיות, כך צופים בחברת ניהול הנכסים פידליטי ● בסיטי אופטימיים לגבי יציבות הכלכלה העולמית, אך זהירים לגבי התמחור של השוק האמריקאי וב-S&P צופים צמיחה בהובלת השווקים המתעוררים והאטה בצמיחה בארה"ב ובסין ● התחזיות של ענקיות הפיננסים ל־2026, פרויקט מיוחד

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הירידות החדות ימשיכו גם במסחר היום, ומה יעשו הדואליות?

מימושים חדים וחשש מהסלמה ביטחונית צפויים להמשיך להעיב היום על הבורסה בתל אביב, רגע לפני המעבר לשבוע המסחר החדש ● מניות הארביטראז' ייתנו פוש ירוק מתון בפתיחת המסחר, אך ככל שהירידות יימשכו הן עלולות להשליך על ביצועי 2025 ועל ההנפקות שעל הפרק ● וול סטריט מאותתת על עייפות, הזהב והכסף חוזרים למרכז הבמה והביטקוין מאכזב ● וגם: למה הנפט יורד?

יא–פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב / צילום: באדיבות הנציגות הכלכלית והתרבותית של טייוואן בתל אביב

הבכירה שמצהירה: "כשסין תפלוש לטייוואן - הנזק לתמ"ג העולמי יהיה 10 טריליון דולר"

יא-פינג (אבי) לי, הדיפלומטית הבכירה של טייוואן בתל אביב, מזהירה כי האי הוא רק מטרה ראשונה בדרכה של סין "לשבש את הסדר העולמי", ומזהירה כי הפלישה עלולה לקרות עד 2027 ● בראיון מיוחד היא מספרת גם על יחסי הסחר הפורחים עם ישראל והלקחים מהמלחמה במזרח התיכון ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

מתקני סולאר / צילום: Shutterstock

כבר הכריזו ש"הסקטור כולו מת". אבל אז המניות האלה זינקו ב־100% ויותר

כמו הקנאביס, כבישי ההטענה החשמליים ושלל מניות חלום שצמחו בשנות הקורונה, היו מי שטענו שגם חברות האנרגיה המתחדשת הן טרנד בועתי חולף ● עם עליית הריבית והשבעת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, קשה היה לדמיין את הענף מתאושש ● אבל הביקוש האינסופי לחשמל בצל מהפכת ה־AI שינה את התמונה

תחזיות הבנקים הישראליים / עיצוב: אלישע נדב

מה יקרה לצמיחה ואיזה סקטורים יבלטו? תחזיות הבנקים הישראליים

תחזיות הבנקים ל-2026 למשק המקומי צופות התאוששות בצמיחה, התמתנות של האינפלציה ויציבות של השקל ● הורדות ריבית? ההערכות נעות בין שתיים לארבע ● כל זה בהנחה שתהיה שנה שקטה מבחינה גיאו-פוליטית, בארץ ובעולם ● תחזיות הבנקים בישראל ל־2026

אמנת START / עיצוב: אלישע נדב

אמנת הגרעין עומדת לפוג. האם היא תתחדש? "טראמפ רוצה להראות שבעל הבית השתגע"

מאז המלחמה הקרה הקפידו רוסיה וארה"ב להאריך בכל כמה שנים את האמנה שהגבילה את התחמשותן בנשק אטומי • כעת היא מתקרבת שוב לסיומה, והן יידרשו שוב לסוגיה • אלא שהפעם מארג האינטרסים השתנה: פוטין שקוע בבוץ האוקראיני, לטראמפ יש חזית מתעצמת מול סין, ושתי המדינות מנהלות עסקאות גרעיניות עם מדינות אחרות - שבכוחן לשנות את מאזן האימה ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

היועץ הפיננסי ישלם מאות אלפים בגלל שלא מנע מבעל עסק להקים אותו

העליון קבע כי זכותם של עורכי דין לשכר טרחה לא גוברת על האינטרס הציבורי שבחילוט כספי נאשמים ● ביהמ"ש דחה תביעה לפיצול משק חקלאי בין שתי אחיות ● יועץ פיננסי חויב לפצות בעל עסק שקרס, לאחר שקבע כי היה עליו לייעץ לו שלא לפתוח את העסק מלכתחילה ● 3 פסקי דין בשבוע

ג'פרי הינטון, מארק צוקרברג, סם אלטמן / צילום: ap

המפגש הצנוע של מדעני ה-AI הפך לפסטיבל ענק שכולם רוצים להיות בו

NeurIPS התחיל כמפגש של מדעני הטכנולוגיה החשובים ביותר, שאיש מחוץ לתחום לא מכיר ● השנה הכינוס הפך למוקד עלייה לרגל של עולם הטק החדש, שבו שכירי AI משתכרים יותר מכוכבי NBA והשיח הבולט הוא האם יש בועה ועד כמה סם אלטמן אמין

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין