גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על מכונית העתיד

לא רק מכונית חשמלית: התחרות על שיטות הנעה "ירוקה" של כלי רכב הולכת ומתחממת

בשבועות האחרונים מוצפת התקשורת במידע רב הנוגע לקונספט המכונית החשמלית הנקייה המיושם על-ידי חברת בטר פלייס, המבטיחה לנו באמצעות גיוסי הון מרשימים כי העולם נמצא עתה בפתחה של תקופה חדשה. היזם והדובר הרהוט של בטר פלייס, שי אגסי, מבטיח חדירה מהירה הן בישראל והן ברמה הגלובלית, של המכונית החשמלית, שקיבלה את הכינוי "שקע-תקע" (plug-in), הנתמכת ברשת של תחנות "תדלוק".

ההבדל העיקרי בין תחנות אלה לתחנות הדלק המוכרות לנו הוא, כי הן לא ימלאו את מיכלי המכוניות בתוצרי דלק המבוססים על נפט, אלא יחליפו את הסוללה המתרוקנת בסוללה מלאה, שתצליח להעניק למכונית אנרגיה לעוד כ-160 קילומטר.

אין כל ספק כי אנחנו נמצאים בפתחה של תקופה חדשה, נקייה יותר, וכי בעוד 3-4 שנים, כאשר נרצה להחליף את המכונית שלנו, ברירת המחדל תהיה המכונית החשמלית. אך כפי שמתברר, עדיין לא ברור אם מכונית זו תהיה מונעת על-ידי סוללה או באמצעות מקורות אנרגיה אחרים, זאת מאחר שהקרב בין הגורמים המציעים שיטות תדלוק שונות של המכונית הנקייה, טרם הוכרע.

במהלך השנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות חדשניות, נקיות יותר, שמקבלות אולי חשיפה תקשורתית נמוכה יותר, אך יחד עם זאת מייצגות מאמצי פיתוח עתירי השקעה, ותוצאות טכנולוגיות מרשימות.

דלק מימני בזול

במרכז המחקר והפיתוח של יצרנית הרכב היפנית הונדה בלוס אנג'לס, החלו לפני מספר שבועות בייצור אב-טיפוס של הדור השני של תחנת תדלוק סולארית ביתית המבוססת על מימן. זהו מתקן המיועד לשימוש פרטני של בתי-אב, והמסוגל לייצר במשך 8 שעות חצי קילוגרם מימן, שימלא את תאי הדלק (fuel cells) של המכונית החשמלית, ושבעליה יוכל באמצעותם לגמוא את מרחקי הנסיעה למקום עבודתו. באופן כזה ניתן יהיה, על בסיס מילוי יומי שיתבצע בשעות הלילה, לנסוע במשך שנה למרחק של 16 אלף קילומטר - הקילומטראז' השנתי הממוצע למכונית נוסעים.

היתרון העיקרי של תחנת הדלק הביתית החדשה הוא בכך שבגירסה הקודמת שלה היה צורך באלקטרולייזר וביחידת דחיסה נפרדת, כדי לייצר מימן בלחץ גבוה, הדרוש למילוי תאי הדלק של המכונית. מערכת הדחיסה היתה הרכיב הגדול והיקר ביותר של התחנה, מה שגרם ליעילות נמוכה שלה. מהנדסי הונדה הצליחו להתגבר על הבעיה, לאחר שפיתחו אלקטרולייזר יעיל יותר, שחסך את הצורך במערכת דחיסה יקרה ולא יעילה. חדשנות פורצת זו אפשרה גם למזער את המרכיבים האחרים של התחנה, וכך נוצר הדור החדש של תחנת הדלק הביתית, שיעילותו גדולה ב-25% מזו של הדור הקודם.

התחנה הביתית החדשה יכולה למלא את תאי הדלק של הרכב במשך הלילה, בלי שיהיה צורך להחזיק לשם כך במלאי של מימן. התחנה הביתית תהיה ידידותית למשתמש, כאשר כל שעל בעלי הרכב לעשות הוא להסיר את צינור המילוי מפתח הדלק שבמכונית לאחר סיום המילוי. היתרון הסביבתי הוא דרמטי, מאחר שהמימן הוא ידידותי לסביבה והוא מיוצר כידוע ממים, בעוד שמקור האנרגיה הוא סולארי, הניזון מקרני השמש. מחירו של הדלק המימני יהיה זול להפליא, וכאשר בעליו של רכב כזה יצטרך לצאת לנסיעה ארוכה, תעמוד לרשותו רשת צפופה של תחנות דלק מימני שבהן יוכל למלא את תאי הדלק, מה שיאפשר לו לנסוע למרחקים ארוכים יותר.

הניקיון הסביבתי שמייצגת התחנה החדשה זיכה אותה בתו התקן הגבוה ביותר - SAE J2719, כמו גם ב-ISO 14687.

תחנות הדלק המימניות שיוקמו בכבישים המהירים ובכניסות לערים הגדולות מאופיינות בכך שמילוי המימן הוא מהיר ביותר - כ-5 דקות, וכל מילוי יאפשר למכונית ממוצעת לנסוע למרחק של כ-400 קילומטר. עתה נמצאים בפיתוח תאי דלק שיאפשרו נסיעה לטווח של 700 קילומטר על מיכל דלק אחד.

כך גם נוצר קונספט שיווקי מעניין, המאפשר לבעל הרכב המצוי לרכוש במחיר נמוך יחסית תחנת דלק ביתית שתשמש אותו לתדלוק המותאם לנסיעות עירוניות, אך גם להשתמש במקביל לצורך נסיעות ארוכות ברשת תחנות הדלק שיהיו פרוסות על פני המדינה, ממש כפי שניתן לבצע כיום במכונית המונעת בדלק "מלוכלך".

אנליסטים סבורים כי בסופו של יום, כאשר חלק הארי של הצרכנים יעבור לשימוש בשילוב המנצח של תחנות דלק מימן ביתיות יחד עם רשת התחנות הארצית, תירשם הפחתה דרמטית בנידוף גזי החממה ודו-תחמוצת הפחמן. כלומר, העולם יהיה מקום נקי יותר.

תדלוק בגז - יישום מיידי

באחרונה נכנס לתחרות גורם נוסף, הלא הוא הרכב ההיברידי המונע על-ידי גז ומנוע חשמלי. אלה העומדים מאחוריו טוענים כי הוא זה שניצח בקרב. הם מסתמכים על העובדה שבתערוכת המכוניות שנערכה באחרונה בארצות-הברית הציגו כמעט כל יצרני המכוניות רכבים הפועלים מכוח אנרגיית הגז. טכנולוגיה זו היא ידידותית הן למשתמש והן לסביבה, ועומדת בדרישות של רשויות ממשלתיות לקילומטראז' גבוה ליחידת דלק.

האנליסט הקנדי דני דה-רוסייר אמר, כי חשיבותה של תערוכת המכוניות שבה הוצגו מנועים היברידיים הפועלים על גז, היא בהגדרה המחודשת של עתיד עסקי הרכב.

חברת ג'נרל מוטורס הציגה קדילאק היברידי מפואר, מודל XTS, שיורכב ביפן, וכך גם חברת סובארו. חברת פרארי פיתחה גם היא מכונית היברידית מונעת בגז, והיא תציג אותה בעוד כחודשיים בתערוכת המכוניות שתיערך בז'נבה.

החברה המובילה בקטגוריה חדשה זו היא טויוטה, שהציגה בתערוכה את ה-Prius החדש הקומפקטי וההיברידי המונע על-ידי גז. אך טויוטה, שאינה מוכנה לקחת סיכונים, משקיעה כספים ומאמצים גם בפיתוח מכונית השקע-תקע שתושק בשנת 2012 וגם במכוניות המונעות על-ידי תאי דלק מימניים. אך החדשות העיקריות הן, שבניגוד למכונית השקע-תקע ולמכונית המונעת על-ידי מימן, טכנולוגית הגז ניתנת ליישום מיידי, ובפועל כבר נעשה בה שימוש.

מה שברור הוא, כי המכונית החשמלית - בין אם בגירסה ההיברידית ובין אם בגירסה המלאה כמו שקע-תקע ותאי דלק המופעלים על-ידי מימן - היא מכונית העתיד. הקרב על סוג האנרגיה שתניע מכונית זו הוא כמעט על כל הקופה, מאחר שהפרס למנצח הוא בהיקפים כספיים שקשה לאמוד אותם, המסתכמים ברמה הגלובלית בטריליונים של דולרים.

מחלום הזוי למציאות יומיומית

גם אלה העומדים מאחורי מכונית השקע-תקע ממשיכים לשקוד על שדרוג הסוללה המספקת את האנרגיה לרכב החשמלי. לפני שבוע בדיוק התפרסמה בעיתון "Medill Rport" היוצא לאור על-ידי סטודנטים לתואר שני בעיתונאות באוניברסיטת נורתווסטרן, ידיעה על פיתוח סוללה חדשה ומהפכנית בשם lithium-air, שבאמצעותה ניתן להגדיל את טווח הנסיעה של מכונית חשמלית ל-650-800 קילומטר. פיתוח זה זכה לתשומת-לבו של הנשיא אובמה, והוא הקציב סכום של 28.4 מיליון דולר להשלמתו ולהשקתו הקרובה, שתתרחש ככל הנראה בשנה הבאה. פיתוח זה מסיר את אחד מחסמי השימוש המשמעותיים ברכב שקע-תקע, כאשר טווח הנסיעה למלאי האנרגיה של סוללה אחת יהיה גדול כמעט פי שניים מאשר טווח הנסיעה של מיכל דלק קונבנציונלי.

מתברר, כי מאמצי הפיתוח של אנרגיה אלטרנטיבית לרכב נושאים פרי, ולמרות שעדיין קשה להתנבא איזה מבין הפתרונות יהפוך למקור האנרגיה שיתפוס את מקומו של הנפט, הרי שברור כי מכונית נקייה הפועלת על אנרגיה חלופית, הופכת לנגד עינינו מחלום הזוי למציאות היומיומית של כולנו. ברור גם, כי אותו מקור האנרגיה שישלוט בשוק הרכב ישפיע על שורה של ענפי תעשייה, בין אם גז ותוצריו, מימן, או סוללות ה-lithium-air - שעשויות להפוך את בטרפלייס לקונגלומרט גלובלי, ואת שי אגסי לטייקון.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com

עוד כתבות

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

רפורמת בכר - הרפורמה שנועדה לפרק את ריכוזיות הבנקים מציינת שני עשורים. איך הכול התחיל

רפורמת בכר, שאושרה בכנסת ב־2005, נחשבת עד היום לנקודת מפנה בשוק ההון הישראלי - והדרך אליה הייתה רצופה במאבקים ● מדוע היה בה צורך, ומה היו המלצותיה? ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

תעשיות ביטחוניות / צילום: אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מצגת ואתרי החברות

אלביט כבר בפנים: הבורסה משיקה מדד חדש

הבורסה משיקה בעוד חודש וחצי שני מדדי מניות חדשים - אחד ייענה לתחום הלוהט בשנה האחרונה של מניות ביטחונית ● המדד השני יהיה מדד ת"א תשתיות, שיכלול חברות שפועלות בתחום התשתיות הלאומיות או הציבוריות

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

אפליקציית עלי אקספרס / צילום: Shutterstock, BigTunaOnline

רכישות האונליין: האתרים הבינלאומיים בעלייה, הישראליים בירידה

רכישות הישראלים באונליין בחודש אוגוסט הסתכמו בהיקף דומה לזה של יולי ● באתרים הישראלים נרשמה ירידה של 6%, ובאתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של 3% ● בתמהיל האתרים המובילים בולטת נוכחות אתרים מתחום התיירות והאירוח ● "בגזרה הבינלאומית, הטריו הסיני - עליאקספרס, שיין וטמו - שומר על ההגמוניה" ● המדד החודשי של רכישות הישראלים באונליין

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות