גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תעודת אחריות: איך השפיעה פרשת אנרון על ענף הביטוח?

למה דירקטורים צריכים ביטוח מיוחד, מי עלול לתבוע אותם וכמה זה יכול לעלות ■ שפת השוק - המדריך לכסף שלכם

ביטוחי האחריות המקצועית, הפכו למחויבי המציאות בעולם העסקי הנוכחי. היום נכיר את ביטוחי הדירקטורים ונושאי המשרה (Directors & Officers, ובקיצור ה-D&O) - תחום ביטוחי מרכזי עבור מנהלים בחברות ותאגידים, במיוחד בגופים ציבוריים.

ביטוחי ה-D&O תופסים כיום מקום של כבוד במערך השיקולים של מנהלים ודירקטורים של חברות, במיוחד לאחר שורת פרשיות חמורות שקרו בשנים האחרונות בארה"ב, כמו פרשת אנרון ופרשת וורלדקום, ולאור התבגרות השוק.

המשקיעים הפסיקו להיות "טרמפיסטים שקטים" ויודעים להשמיע טענות כלפי פעילויות החברות שבהן הם משקיעים, אם ההנהלות שלהן חרגו מהמותר או התרשלו. גם בחברות פרטיות, בעמותות ובגופים אחרים, יש לעתים צורך בכיסוי מעין זה.

יחד עם הפיכתם של ביטוחי ה-D&O להכרחיים בארה"ב, הם הפכו לחיוניים גם בישראל. ריבוי התביעות שהוגשו בשנים האחרונות בכל העולם נגד חברות ונושאי המשרה שלהן, חומרת התביעות הפוטנציאליות וההוצאות הנדרשות לשם התמודדות עמן, כל אלה גרמו לכך שההוצאה הכספית הכרוכה בביטוח זה היא כיום בלתי נמנעת.

בניגוד לעבר, הדירקטורים, גם אלה שאינם במועצות המנהלים של חברות בינלאומיות, נדרשים לגלות הבנה ומקצועיות בתחומים רלבנטיים לעיסוקה של החברה, וכמובן הבנה בקריאת דו"חות כספיים. זה נכון בוודאי לנושאי המשרה בחברות ציבוריות בינוניות ומעלה.

מי עלול להגיש תביעה:

תביעות כנגד דירקטורים ונושאי משרה יכולות להגיע מכמה כיוונים: החל מבעלי מניות, עבור בעובדים ובגופים עסקיים ועד גופי פיקוח והמדינה. בענף הביטוח - המקומי והבינלאומי - מספרים כי סכומי התביעות נמצאים במגמת עלייה וכך גם הסכומים הנפסקים בפועל כנגד החברות ונושאי המשרה בהם (כאשר הם נדרשים לשלם).

מה מספקת הפוליסה:

פוליסות כאלה מספקות כיסוי לתביעות הנובעות ממעשה או מחדל רשלני, בשני דברים:

1. מימון ההליך המשפטי שקודם להחלטה על מידת האחריות של הדירקטורים ונושאי המשרה בגין מעשה שלא כדין אשר ארע או שנטען שארע במסגרת תפקידם ושגרמו נזק לתובע.

2. מתן התשלום במידה שתתקבל פסיקה נגדכם.

אילו מקרים היא מכסה:

המקרים שבגינם ניתן כיסוי בפוליסות ה-D&O מגוונים. החל מהפרת חובה, הפרת חובת אמונים, רשלנות, טעות מחדל, הצהרה מטעה, הצהרה לא מדויקת, חריגה מסמכות או כל מעשה אחר במסגרת תפקידו כדירקטור או נושא משרה של החברה.

בדומה לביטוחים מסוגים אחרים, גם בפוליסות אלו יש החרגות. ההחרגות הנפוצות בפוליסות אלה הינן לרוב תביעה המוגשת כנגד נושא משרה על ידי החברה המבוטחת, תביעה בגין מעשי מרמה או אי-יושר, וכמובן, כאמור, תביעות תלויות ועומדות או נסיבות או הליכים שהיו ידועים תלויים או עומדים במועד תחילת הביטוח, ועוד.

מי נחשב ל"נושא משרה":

נושאי משרה הם לרוב המנכ"ל, משנים למנכ"ל, סמנכ"לים וכל מנהל אשר כפוף ישירות למנכ"ל כגון יועץ משפטי וכו'.

מי מבוטח:

פוליסת ביטוחי הדירקטורים בחברות אינה ביטוח של החברה עצמה, אף שהיא בעלת הפוליסה - כלומר היא שרוכשת את הביטוח. זוהי פוליסת ביטוח המעניקה שיפוי אישי לדירקטורים ולנושאי המשרה בחברות, כנגד נזק אשר נגרם כתוצאה מתביעה כנגדם בגין גרימת נזק לצד ג'.

עם זאת, פוליסות ה-D&O מספקות שיפוי לחברה שבה עובדים אותם הדירקטורים המבוטחים, במקרים שבהם החברה רשאית לשפות בעצמה את הדירקטורים ונושאי המשרה בגין נזק שנגרם להם כאמור.

כמה זה עולה:

בביטוחי ה-D&O, כמו ביטוחי אחריות מקצועית אחרים, החברות המקומיות מהוות רק ייצוג מקומי. הביטוח עצמו נעשה באמצעות הסכמים עם חברות ביטוח-משנה בינלאומיות.

כלומר, ביטוחי הדירקטורים ונושאי המשרה תלויים ישירות במה שמתרחש בשוק הביטוח העולמי וגם המחיר נקבע במידה רבה שלא בשוק המקומי.

החברות המקומיות פועלות בעצם כמו סוכן ביטוח שחי על העמלה, אך נושאות באחריות מלאה מול המבוטח, שלא מעניין אותו מיהי חברת ביטוח המשנה.

בכל אופן, ייתכנו הבדלים בין החברות השונות ובין הפוליסות שהן מציעות, אך בביטוחים אלו מחיר הביטוח הוא בדרך כלל רק שיקול משני בבחירת הביטוח - הרבה יותר חשוב לבחון את היקף הכיסוי המקסימלי, שיספיק לכם למימון הגנות משפטיות ולפיצוי, כך שלא תצטרכו להביא כסף מהבית. זכרו שמדובר בסכומי עתק.

מה חשוב לבדוק:

כיסוי:

מה היקף הכיסוי המקסימלי שמבטיחה הפוליסה.

2. הגדרות:

מהן הגדרות המקרים הביטוחיים שבגינם תהיו זכאים לכיסוי ביטוחי במקרה שתיתבעו. לדוגמה, האם יש לכם כיסוי גם לתפקיד בחברות קשורות, האם הפוליסה כוללת כיסוי גם במקרים של הפרת חובת אמונים שנגרמו בתום לב, האם יש לכם אפשרות להקדים חלק מהתשלומים מחברות הביטוח לצורך מימון הוצאות משפטיות, ועוד.

3. המשכיות:

אם עברתם מחברת ביטוח אחת לאחרת, יש להבטיח שתזכו עדיין לכיסוי ביטוחי בגין תקופת הביטוח הקודמת. בביטוחי החבויות בדרך כלל לוקח זמן לבירור תביעות משפטיות. כך, ייתכן שהמבוטח יידרש לשלם בגין מקרה ביטוחי אפילו שנים לאחר שהמקרה קרה.

ואולם, אם עברתם בפרק זמן זה בין חברות הביטוח אפשר שחברת הביטוח החדשה לא תכיר בתביעה כי היא קרתה טרם עשיית הביטוח אצלה ואתם עלולים ליפול בין הכיסאות. לכן, חשוב מאוד בביטוחים מעין אלו לכסות היטב את אופציית ההמשכיות ואנו ממליצים לכם לבחון לעומק סוגיה זו עם סוכן הביטוח.

מה זה ביטוח יתר:

כמו בכל ביטוח, גם בביטוח מקצועי יש דבר כזה "מבוטח יתר על המידה". לכן, רצוי שתבחנו היטב מה הצרכים שלכם ותפעלו לענות על צרכים אלו ולא הרבה מעבר לכך, אחרת אתם עשויים לשלם הרבה יותר מדי עבור היקף כיסוי גבוה מדי או הרחבות כיסוי לא נחוצות.

כדאי להקדיש זמן ומחשבה על התאמת הצרכים הרלבנטית לכם - אין דין דירקטור ונושא משרה בחברת החשמל כדין דירקטור או נושא משרה בבנק גדול, או לחילופין נושא משרה ודירקטור בחברה קטנה לייצור כסאות עץ.

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה