גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דאגה למשקיע הקטן

פרשנות העליון בפרשת דסק"ש בשאלה מה נחשב מידע מהותי מרחיבה את חובת הדיווח

אחת התעלומות הנצחיות, הבלתי פתורות, כמו אותן אמות-מים של הצייר מוריץ אשר המזרימות מים זו אל זו במעגל, היא מיהו האדם הסביר הנשקל בעיני רוחו של השופט ביושבו לכתוב פסק דין. האם זהו הוא עצמו? חבריו? בני משפחתו? אנשים שעליהם הוא קורא בעיתון? האם הם משכילים ומנוסים בהכרח, כמו השופט? באה השופטת אילה פרוקצ'יה ומפזרת באחת את הערפל מעל התעלומה.

במסגרת הסבריה על חשיבות עקרון הגילוי והדיווח המוטל על חברות הנסחרות בבורסה, מסבירה פרוקצ'יה כי למידע העסקי שעל החברה לגלות יש חשיבות לא רק לאנליסטים ולברוקרים המנוסים - אלא גם למשקיע הקטן מסניף הבנק.

"הגילוי הנאות נועד לאפשר למשקיע הקטן מהציבור", כותבת השופטת, "שלעתים בידיו סכום זעום שנחסך בעמל רב, להשקיע את כספו בדרך מושכלת על סמך מידע דומה המצוי ברשותו של איש העסקים ואיש המקצוע הפועל בשוק ההון".

עכשיו הכל ברור: פרוקצ'יה פסקה בעניין דסק"ש ממניעים חברתיים - חברתיים כמו ארגוני צדקה, ולא מלשון חברה בע"מ.

עבירה נמשכת

פסק הדין בעניין דסק"ש ייזכר כציון דרך בהתנהלות המשפטית-פלילית המלווה את השחקנים בשוק ההון, בעיקר מאחר שהוא משנה את כיוון הרוח: במקום הפרשנות המקילה, המתונה, הסובלנית שגילה בית המשפט המחוזי בנודע לדב תדמור וחבריו, נוקט בית המשפט העליון יד קשה ומחמירה בהרבה.

הגם שמשפט פלילי אמור להיות המוצא האחרון ליצירת רגולציה בשוק ההון, והגם שמדובר בגלגול שלישי של התיק בערכאות בתי המשפט, שבו מטבעו ממעט בית המשפט העליון להתערב - יוצאים השופטים בסדרת קביעות מרחיקות-לכת, רובן תקדימיות.

כך, למשל, בקביעה כי כשמדובר בחברת אחזקות, שאין לה נכסים גשמיים משל עצמה, ושכל עיסוקה ביצירת קשרים עסקיים בחברות-אחות או חברות-בנות - אין בדו"חות הרבעוניים, השנתיים או המיוחדים פרטים היכולים להיחשב בלתי מהותיים. הכל חשוב.

או, למשל, בקביעה כי הפרת חובת הדיווח והגילוי או הכללת פרט מטעה היא עבירה התנהגותית ולא תוצאתית. במילים אחרות, התביעה פטורה מהיום והלאה מלהוכיח כי אכן קיים משקיע כלשהו, סביר או בלתי סביר, שאכן הוטעה כתוצאה מהכללת הפרט הזה, וכי די לה בהוכחה שכך אכן פעלה החברה.

העליון גם מטלטל את הספינה בהיבט של ציר הזמנים: אפילו בדיון הפרוצדוראלי כביכול של סוגיית ההתיישנות, הוא קובע כי ניתן להרשיע את תדמור ושות' בעבירות החל משנת 1990, וזאת תוך קביעה כי עבירה של הפרת חובת הדיווח התאגידי היא עבירה נמשכת ולא חד-פעמית, וכי ביצועה מסתיים רק ביום שבו מוגש דיווח תקין ושלם. גלי ההדף מהחלטה זו בשאלת ההתיישנות יורגשו היטב בקרב לא מעט שחקנים בשוק ההון.

חוסר מיתאם בין הרשויות

שתי סוגיות עקרוניות נוספות עולות מתוך פסק הדין. האחת היא הדרך שבה יש לאזן בין האינטרס של חברה פרטית הקשורה לתאגיד ציבורי להגן על המידע המסחרי הנוגע לה - לבין הבטחת האינטרס של המשקיע הסביר בשוק ניירות ערך לקבל את מלוא המידע המהותי הדרוש לו לצורך קבלת החלטה.

להבדיל מחברה ציבורית, הלוקחת על עצמה חובות גילוי מלכתחילה - לחברה הפרטית יש אינטרס להותיר בידיה כמה שיותר מידע עסקי בלתי חשוף. פרוקצ'יה קוראת לגבש אמות-מידה כלליות, שיכוונו את רשות ניירות ערך במתן פטורים מגילוי פרט בתשקיף או בדיווח מטעם תאגיד, מטעמי סוד מסחרי.

ההגדרה המתמטית בשאלה מתי חלה על חברה ציבורית חובת דיווח של מידע עסקי הנוגע לחברה פרטית קבועה בחוק זה מכבר. בית המשפט העליון לא שינה את ההגדרה, אלא שפרשנותו בשאלה מה ייחשב מידע מהותי החייבת בדיווח, מרחיבה דה-פקטו את חובת הדיווח המוטלת על תאגיד ציבורי.

הסוגיה העקרונית השנייה היא אופיו של שיתוף-הפעולה בין הרשויות השונות המפקחות על שוק ההון, רשות ניירות ערך והבורסה. "פרשה זו", פסק העליון, "חשפה מציאות מעוררת תמיהה של חוסר מיתאם חיוני בין הרשויות המפקחות על שוק ההון, ובעיקר בין רשות ניירות ערך לבין הבורסה לניירות ערך".

המסקנה הקשה הזו נובעת מהעובדה שהפרת חובות הדיווח נמשכו לאורך 5 שנים מבלי שהתגלו, בין 1990-1995, שבהן העבירה דסק"ש דיווחים שונים במתכונתם לשני הגופים.

מצב כזה לא יכול לקרות היום, בשל כניסתה לפעולה של מערכת הקליטה הממוחשבת (המגנ"א) בשנת 2003, ש"צימצמה עד למינימום את האפשרות להגיש כיום דו"חות שונים לרשות ולבורסה". ואולם, קיומה של מערכת דיווח ממוחשבת כשלעצמה איננה פוטרת גופים אלה מהחובה לבחון את שלמות הדיווח התאגידי עצמו.

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אי.בי.אי השלימה את רכישת קרנות הנאמנות של פסגות

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה