גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך היי-טק כשיש פלייטק

טדי שגיא מציג: סיפור ההתעשרות הגדול והמהיר בעשור הנוכחי ■ בקרוב אולי: השקעה בישראל

אולי מספיק להיות כה שליליים, הטיחו בנו (שוב) השבוע. הבטחתם לזרוק מילה טובה מדי פעם ולא רק להטיח בוץ. מה קרה, שאלו אותנו, מאז הטור המפרגן על שאול שני, אתם מתקשים לחבר שני משפטים חיוביים על אנשים, הגיע הזמן גם לאנרגיות כאלו.

ובכן, חשבנו והתחבטנו, ואפילו מצאנו. הסיפור של המפורגן השבוע הוא סיפור שמתגלגל כבר כמה שנים במדורי הכלכלה, במיוחד במדורי "שוק ההון", אבל הוא עדיין אחד הסיפורים המדהימים על יוזמה עסקית בעשור האחרון. להערכתנו, מדובר בסיפור ההתעשרות הכי מהיר והכי גדול בעשור האחרון, והנה הוא, על קצה המזלג, בכמה נקודות.

2001-2002 יאיר פודים, איציק שרם, אביגדור קלנר, פרדי רובינסון, איתן אלדר ורועי גיל זוכרים ודאי היטב עסקה יחסית קטנה שביצעו אי אז. הם מכרו את מניותיהם בחברה ציבורית וקיקיונית יחסית בשם נ.א.ב לטדי שגיא, לפי שווי כ-70-80 מיליון שקל. שגיא מחק את מניותיה של נ.א.ב מהמסחר, בדרך שמאפיינת אותו בעסקים: בלי שותפים ובלי חשיפה.

בפורטפוליו של נ.א.ב הציבורית הסתתרה חברה אלמונית, פלייטק שמה, שהיום נסחרת בבורסה בלונדון לפי שווי של כ-1.8 מיליארד דולר - סכום גדול יותר מאסם ומשטראוס, למשל.

קבוצת שרם ומילומור של רובינסון התגלגלו בשנתיים האחרונות לבתי המשפט בגלל הסתבכויות עסקיות ואי-יכולת לשלם חובות. בחוכמה שבדיעבד, הצרות הללו היו נחסכות מהם אם היו ממשיכים להחזיק את מניותיהם בנ.א.ב, המוערכות היום בכמה עשרות מיליוני דולרים לפחות, אם לא מאות. איתן אלדר נותר עד היום חברו הטוב ביותר של שגיא ("כמו אחים", אומרים עליהם, "יש בן אדם אחד שאני מעריץ, והוא איתן אלדר", אמר שגיא בעבר). גם עופר נמרודי, הבעלים של "מעריב", נמצא במעגל הקרוב לשגיא.

1996 שגיא נכנס לכלא ל-9 חודשים במסגרת עסקת טיעון בפרשת הדיסקונטאים, באשמה של הרצת אג"ח. הרווח של שגיא היה אז זניח, כמה מאות אלפי שקלים, די מצחיק בהשוואה לסכומים שהוא מגלגל כעת.

שלוש שנים מאוחר יותר הוא מקים את פלייטק, שהפכה לחברה הגדולה ביותר בתחומה. פלייטק מפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה עבור חברות שמפעילות אתרי הימורים מקוונים.

היא מספקת לאתרי ההימורים פלטפורמה שעל גביה יכול המפעיל לספק משחקים שונים - מפוקר, דרך בינגו ועד משחקי קזינו למיניהם. זה בעצם סוד ההצלחה של פלייטק - היא מעין One stop shop, וכך היא שומרת על לקוחותיה. בקיצור, פלייטק כבשה את ענף התוכנות למפעילי אתרי הימורים מקוונים. באנלוגיה, היא כמו צ'ק פוינט של תוכנות האבטחה ברשת.

לענף ההימורים יצא אולי שם רע, וליזמיו יצאו מוניטין שליליים, אבל הוא ענף שגלגל בשנת 2007 כ-15 מיליארד דולר וצפוי לגלגל ב-2012 כ-24 מיליארד דולר. זה שוק אדיר עם רווחיות אדירה. הכנסותיה של פלייטק השנה צפויות לעמוד על כ-140 מיליון דולר ורווחיה על כ-100 מיליון דולר. אתם מכירים עוד חברה עם שיעורי רווחיות כאלו?

שגיא בחר להקים את החברה מחוץ לישראל - פלייטק יושבת באיי הבתולה, ומרכז הפיתוח הכי גדול שלה נמצא באסטוניה. החברה מעסיקה קרוב ל-800 עובדים ועד ההנפקה בלונדון היתה בשליטתו כמעט המלאה (80%) של שגיא. שאר המניות הוחזקו על ידי המתכנת אלעד כהן (10%, "המוח" שמאחורי פלייטק) ומנהלים ועובדים (10% הנותרים).

2006 שגיא מנפיק את פלייטק בלונדון לפי שווי של מיליארד דולר. ההנפקה כללה גיוס של כ-460 מיליון דולר, רובו כהצעת מכר של בעלי המניות (כלומר, כסף שמגיע לכיס של בעלי השליטה ולא לקופת החברה). אלעד כהן משלשל לכיסו קרוב ל-100 מיליון דולר ופורש מאוחר יותר מהחברה. שגיא משלשל לכיסו כ-300 מיליון דולר.

2008 החברה ממהרת להכות בברזל בעודו חם ויוצאת להנפקה שנייה, שבה היא מגייסת כ-200 מיליון דולר, הפעם לקופתה בלבד. לקופתה? לא בדיוק. לאחר ההנפקה ביצעה פלייטק עסקה מורכבת - היא רוכשת ארבע חברות בתחומה, ששתיים מהן היו בבעלות שגיא (בעיקר חברות ששיווקו הימורים באינטרנט), תמורת 250 מיליון דולר.

ההערכות הן כי רוב הסכום זרם לכיסו של שגיא. מיד לאחר מכן, פלייטק מוכרת אותן ל"ויליאם היל", אחת מהחברות הגדולות באנגליה להימורים, תמורת החזקה של קרוב ל-30% במיזם האונליין של החברה הבריטית. התוצאה: מרבית הכסף שגויס זרם למעשה לכיסו של שגיא בלי שהוא ידולל בחברה.

2010 שגיא מחזיק היום בכ-40% מפלייטק, במניות ששוות על הנייר כ-750 מיליון דולר ובכ-500 מיליון דולר (ברוטו) שיושבים בחשבון הבנק שלו. אם מביאים בחשבון דיבידנדים שחילקה החברה, האופן שבו הוא מנהל את כספו ונכסים אחרים שבבעלותו, הוא שווה הרבה יותר. לשגיא יש דירות בקפריסין, לונדון ות"א; אתרי אינטרנט למסחר מקוון במט"ח; ונכסי נדל"ן כמו רשת של בתי מלון בגרמניה, הכוללת 20 בתי מלון ברמה של שלושה עד ארבעה כוכבים. ההערכות הן ששגיא שווה היום בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר, והוא בן 38 בלבד. זה לבטח סיפור ההתעשרות הגדול ביותר בעשור האחרון.

נכון שעיסוק בהימורים נשמע רע ואפל (ומה זה בדיוק הפיס אם לא הימור חוקי? ומה עם כל תעשיית ההימורים החוקית לחלוטין באירופה?); נכון שהיוזמה של שגיא לא תרמה דבר למשק הישראלי - לא בתעסוקה ולא במסים (בדיוק כמו שאול שני) - אבל אין זה מפחית מאום מההצלחה של שגיא.

אנשים מסוג שגיא, אחרי שהרוויחו כל כך הרבה כסף, עד שהם טובעים בערימות דולרים, מחפשים דרך ללב הקונצנזוס. אצל שגיא הדבר בולט במיוחד על רקע הכתם שדבק בו בפרשת הדיסקונטאים.

בחזרה לישראל

אנשים מסוגו מחפשים הערכה, הם מחפשים כבוד, הם מחפשים הכרה. זו בדיוק הסיבה ששגיא מסתובב בשנה האחרונה די הרבה בישראל ורוצה לנצל את החוק לתושבים חוזרים. הוא מצטלם עם בר רפאלי, מקבל אות מאוניברסיטת חיפה, רוכש שתי קומות במגדל פלטינום בתל אביב, והוא בדרך להסדר עם מס הכנסה.

משפחתו נטועה עמוק בהוויה הישראלית: סבו הוא הבעלים של גן האירועים "קאסה דל סול" במושב גנות, אביו עוסק בנדל"ן ומימון, ואילו דודו הוא היבואן קפה לוואצה לישראל.

בשביל כבוד, הערכה והכרה, נראה ששגיא יבצע איזושהי השקעה בישראל. אבל כל אלו שמחכים לאיזשהו גאידמק שיפזר את כספו לכל רוח במחירים מנופחים, שישכחו מזה.

שגיא קשוח בניהול משא ומתן, איש פיקח וחריף שרוצה לעשות עוד ועוד כסף ומתמקח על כל סנט. לא נראה לנו שהוא האיש שיפזר עשרות מיליונים על קבוצת כדורגל רק בשביל לקבל פרסום.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בלמעלה מ-1%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת