גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי צריך היי-טק כשיש פלייטק

טדי שגיא מציג: סיפור ההתעשרות הגדול והמהיר בעשור הנוכחי ■ בקרוב אולי: השקעה בישראל

אולי מספיק להיות כה שליליים, הטיחו בנו (שוב) השבוע. הבטחתם לזרוק מילה טובה מדי פעם ולא רק להטיח בוץ. מה קרה, שאלו אותנו, מאז הטור המפרגן על שאול שני, אתם מתקשים לחבר שני משפטים חיוביים על אנשים, הגיע הזמן גם לאנרגיות כאלו.

ובכן, חשבנו והתחבטנו, ואפילו מצאנו. הסיפור של המפורגן השבוע הוא סיפור שמתגלגל כבר כמה שנים במדורי הכלכלה, במיוחד במדורי "שוק ההון", אבל הוא עדיין אחד הסיפורים המדהימים על יוזמה עסקית בעשור האחרון. להערכתנו, מדובר בסיפור ההתעשרות הכי מהיר והכי גדול בעשור האחרון, והנה הוא, על קצה המזלג, בכמה נקודות.

2001-2002 יאיר פודים, איציק שרם, אביגדור קלנר, פרדי רובינסון, איתן אלדר ורועי גיל זוכרים ודאי היטב עסקה יחסית קטנה שביצעו אי אז. הם מכרו את מניותיהם בחברה ציבורית וקיקיונית יחסית בשם נ.א.ב לטדי שגיא, לפי שווי כ-70-80 מיליון שקל. שגיא מחק את מניותיה של נ.א.ב מהמסחר, בדרך שמאפיינת אותו בעסקים: בלי שותפים ובלי חשיפה.

בפורטפוליו של נ.א.ב הציבורית הסתתרה חברה אלמונית, פלייטק שמה, שהיום נסחרת בבורסה בלונדון לפי שווי של כ-1.8 מיליארד דולר - סכום גדול יותר מאסם ומשטראוס, למשל.

קבוצת שרם ומילומור של רובינסון התגלגלו בשנתיים האחרונות לבתי המשפט בגלל הסתבכויות עסקיות ואי-יכולת לשלם חובות. בחוכמה שבדיעבד, הצרות הללו היו נחסכות מהם אם היו ממשיכים להחזיק את מניותיהם בנ.א.ב, המוערכות היום בכמה עשרות מיליוני דולרים לפחות, אם לא מאות. איתן אלדר נותר עד היום חברו הטוב ביותר של שגיא ("כמו אחים", אומרים עליהם, "יש בן אדם אחד שאני מעריץ, והוא איתן אלדר", אמר שגיא בעבר). גם עופר נמרודי, הבעלים של "מעריב", נמצא במעגל הקרוב לשגיא.

1996 שגיא נכנס לכלא ל-9 חודשים במסגרת עסקת טיעון בפרשת הדיסקונטאים, באשמה של הרצת אג"ח. הרווח של שגיא היה אז זניח, כמה מאות אלפי שקלים, די מצחיק בהשוואה לסכומים שהוא מגלגל כעת.

שלוש שנים מאוחר יותר הוא מקים את פלייטק, שהפכה לחברה הגדולה ביותר בתחומה. פלייטק מפתחת פלטפורמות מבוססות תוכנה עבור חברות שמפעילות אתרי הימורים מקוונים.

היא מספקת לאתרי ההימורים פלטפורמה שעל גביה יכול המפעיל לספק משחקים שונים - מפוקר, דרך בינגו ועד משחקי קזינו למיניהם. זה בעצם סוד ההצלחה של פלייטק - היא מעין One stop shop, וכך היא שומרת על לקוחותיה. בקיצור, פלייטק כבשה את ענף התוכנות למפעילי אתרי הימורים מקוונים. באנלוגיה, היא כמו צ'ק פוינט של תוכנות האבטחה ברשת.

לענף ההימורים יצא אולי שם רע, וליזמיו יצאו מוניטין שליליים, אבל הוא ענף שגלגל בשנת 2007 כ-15 מיליארד דולר וצפוי לגלגל ב-2012 כ-24 מיליארד דולר. זה שוק אדיר עם רווחיות אדירה. הכנסותיה של פלייטק השנה צפויות לעמוד על כ-140 מיליון דולר ורווחיה על כ-100 מיליון דולר. אתם מכירים עוד חברה עם שיעורי רווחיות כאלו?

שגיא בחר להקים את החברה מחוץ לישראל - פלייטק יושבת באיי הבתולה, ומרכז הפיתוח הכי גדול שלה נמצא באסטוניה. החברה מעסיקה קרוב ל-800 עובדים ועד ההנפקה בלונדון היתה בשליטתו כמעט המלאה (80%) של שגיא. שאר המניות הוחזקו על ידי המתכנת אלעד כהן (10%, "המוח" שמאחורי פלייטק) ומנהלים ועובדים (10% הנותרים).

2006 שגיא מנפיק את פלייטק בלונדון לפי שווי של מיליארד דולר. ההנפקה כללה גיוס של כ-460 מיליון דולר, רובו כהצעת מכר של בעלי המניות (כלומר, כסף שמגיע לכיס של בעלי השליטה ולא לקופת החברה). אלעד כהן משלשל לכיסו קרוב ל-100 מיליון דולר ופורש מאוחר יותר מהחברה. שגיא משלשל לכיסו כ-300 מיליון דולר.

2008 החברה ממהרת להכות בברזל בעודו חם ויוצאת להנפקה שנייה, שבה היא מגייסת כ-200 מיליון דולר, הפעם לקופתה בלבד. לקופתה? לא בדיוק. לאחר ההנפקה ביצעה פלייטק עסקה מורכבת - היא רוכשת ארבע חברות בתחומה, ששתיים מהן היו בבעלות שגיא (בעיקר חברות ששיווקו הימורים באינטרנט), תמורת 250 מיליון דולר.

ההערכות הן כי רוב הסכום זרם לכיסו של שגיא. מיד לאחר מכן, פלייטק מוכרת אותן ל"ויליאם היל", אחת מהחברות הגדולות באנגליה להימורים, תמורת החזקה של קרוב ל-30% במיזם האונליין של החברה הבריטית. התוצאה: מרבית הכסף שגויס זרם למעשה לכיסו של שגיא בלי שהוא ידולל בחברה.

2010 שגיא מחזיק היום בכ-40% מפלייטק, במניות ששוות על הנייר כ-750 מיליון דולר ובכ-500 מיליון דולר (ברוטו) שיושבים בחשבון הבנק שלו. אם מביאים בחשבון דיבידנדים שחילקה החברה, האופן שבו הוא מנהל את כספו ונכסים אחרים שבבעלותו, הוא שווה הרבה יותר. לשגיא יש דירות בקפריסין, לונדון ות"א; אתרי אינטרנט למסחר מקוון במט"ח; ונכסי נדל"ן כמו רשת של בתי מלון בגרמניה, הכוללת 20 בתי מלון ברמה של שלושה עד ארבעה כוכבים. ההערכות הן ששגיא שווה היום בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר, והוא בן 38 בלבד. זה לבטח סיפור ההתעשרות הגדול ביותר בעשור האחרון.

נכון שעיסוק בהימורים נשמע רע ואפל (ומה זה בדיוק הפיס אם לא הימור חוקי? ומה עם כל תעשיית ההימורים החוקית לחלוטין באירופה?); נכון שהיוזמה של שגיא לא תרמה דבר למשק הישראלי - לא בתעסוקה ולא במסים (בדיוק כמו שאול שני) - אבל אין זה מפחית מאום מההצלחה של שגיא.

אנשים מסוג שגיא, אחרי שהרוויחו כל כך הרבה כסף, עד שהם טובעים בערימות דולרים, מחפשים דרך ללב הקונצנזוס. אצל שגיא הדבר בולט במיוחד על רקע הכתם שדבק בו בפרשת הדיסקונטאים.

בחזרה לישראל

אנשים מסוגו מחפשים הערכה, הם מחפשים כבוד, הם מחפשים הכרה. זו בדיוק הסיבה ששגיא מסתובב בשנה האחרונה די הרבה בישראל ורוצה לנצל את החוק לתושבים חוזרים. הוא מצטלם עם בר רפאלי, מקבל אות מאוניברסיטת חיפה, רוכש שתי קומות במגדל פלטינום בתל אביב, והוא בדרך להסדר עם מס הכנסה.

משפחתו נטועה עמוק בהוויה הישראלית: סבו הוא הבעלים של גן האירועים "קאסה דל סול" במושב גנות, אביו עוסק בנדל"ן ומימון, ואילו דודו הוא היבואן קפה לוואצה לישראל.

בשביל כבוד, הערכה והכרה, נראה ששגיא יבצע איזושהי השקעה בישראל. אבל כל אלו שמחכים לאיזשהו גאידמק שיפזר את כספו לכל רוח במחירים מנופחים, שישכחו מזה.

שגיא קשוח בניהול משא ומתן, איש פיקח וחריף שרוצה לעשות עוד ועוד כסף ומתמקח על כל סנט. לא נראה לנו שהוא האיש שיפזר עשרות מיליונים על קבוצת כדורגל רק בשביל לקבל פרסום.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווחים על תקיפה ישראלית באיראן; מחירי הנפט קופצים

בארה"ב מדווחים כי ישראל פגעה במתקן על אדמת איראן וכי נשמעו פיצוצים גם בסוריה ובעיראק ● מחיר הנפט קופץ ביותר מ-3% ● נכון לעכשיו, אין שינוי בהוראות פיקוד העורף

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות