גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליברמן נגד מפכ"ל המשטרה: "זה האבא והאמא של שיבוש חקירה"

חילופי האשמות חריפים בין שר החוץ למשטרה בעקבות הפרסום אתמול אודות ערוץ החקירה החדש נגדו בגין שיבוש הליכי משפט ■ ליברמן ליועמ"ש ולבג"ץ: להורות על חקירת מח"ש בשל ההדלפות מהחקירות נגדי

חילופי האשמות חריפים בין שר החוץ אביגדור ליברמן לבין המשטרה בעקבות הפרסום אתמול (ג') אודות ערוץ החקירה החדש נגדו, בדבר הדלפת מסמך חיקור הדין שהגישה הפרקליטות לשלטונות בלארוס במסגרת חקירתו בפרשת השוחד והלבנת ההון. לפי החשד, שגריר ישראל לשעבר בבלארוס, זאב בן-אריה, הדליף לליברמן את המסמך - ובתמורה קודם במשרד החוץ.

אמש פנה סניגורו של ליברמן, עו"ד ירון קוסטליץ, ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה שיורה על חקירת מח"ש בעקבות מה שהגדיר "הדלפה" של פרטים מתוך חקירתו של ליברמן אתמול. הבוקר (ד') עתר ליברמן לבג"ץ בדרישה לפתוח מחדש את חקירת מח"ש בנוגע להדלפת מסמך סיכום החקירה שלו ב-2008.

אף שדובר המשטרה פירסם אתמול בצהריים הודעה רשמית לעיתונות בעקבות חקירתו של ליברמן אודות החשדות החדשים, והדבר נעשה בהתאם לכללים המקובלים ולהנחיות היועמ"ש על דיווח בעניין חקירותיהם של נבחרי ציבור, טוענים ליברמן וסניגוריו כי המשטרה היא זו ששיבשה - בעצם הפרסום - את הליכי החקירה.

"הפרטים פורסמו בצורה מעוותת על-ידי לשכת המפכ"ל על מנת לייצר לחץ על דעת הקהל", אמר ליברמן הבוקר עם הגיעו לבית המשפט העליון. "זה האבא והאמא של שיבוש חקירה. ה'עליהום' והסתערות עליי מצביעים על מצוקת המשטרה יותר מאשר על הראיות".

"הדלפות חוזרות"

"טרם חלפה ולו שעה קלה מסיום החקירה, ופרטי החקירה הודלפו לאמצעי התקשורת על-ידי מי מאנשי משטרת ישראל", כתב קוסטליץ לוינשטיין אמש. "ההדלפות החוזרות ונשנות מהחקירה מהוות עבירות חמורות של שיבוש מהלכי משפט. באותה הנחישות והדבקות שבה חקרה המשטרה את ליברמן במשך 10 השנים האחרונות, יהא זה ראוי ומתבקש כי מח"ש תחקור את ההדלפות שלא כדין מהיום".

מכתבו של קוסטליץ לוינשטיין נשלח אמש, עוד לפני שצוות סניגוריו של ליברמן למד כי המשטרה פירסמה הודעה רשמית - ולא "הדלפות" כטענתם. ואולם, פרקליטיו של שר החוץ עומדים מאחורי הטענות, בנימוק כי כלי התקשורת פירסמו פרטים רבים מתוך החקירה, מעבר למה שפורט בהודעה. במשטרה זעמו על ההאשמות מצד ליברמן, שנחשד בעצמו בחקירה הנוכחית בעבירת שיבוש מהלכי משפט.

חקירה מחודשת

במקביל להתפתחויות אלה, עתר הבוקר ליברמן לבג"ץ נגד מנהל מח"ש, הרצל שבירו; פרקליט המדינה, משה לדור; והיועמ"ש יהודה וינשטיין; בדרישה לפתוח מחדש את חקירת מח"ש לגילוי המדליף לתקשורת של מסמכי סיכום חקירתו של ליברמן, כפי שנמסר למפכ"ל המשטרה.

חקירת מח"ש זו נפתחה בעקבות עתירה קודמת של ליברמן לבג"ץ, ואולם ביולי 2009 הודיע שבירו לעו"ד יעקב וינרוט, סניגורו של ליברמן, כי לא ניתן היה למצוא את המדליף מאחר שבית המשפט סירב לאשר למח"ש לקבל את נתוני שיחות הטלפונים של 13 קציני המשטרה, "שותפי הסוד" בחקירת ליברמן.

עוה"ד וינרוט וקוסטליץ הגישו ערר לפרקליט המדינה לדור על החלטת מח"ש לסגור את החקירה, ואולם היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, בימיו האחרונים בתפקיד בינואר 2010, החליט לדחות את הערר ולהותיר את התיק סגור.

"משרד המשפטים החליט לסגור את תיק החקירה כבר בראשיתה של החקירה", נטען בעתירה לבג"ץ, "מבלי שננקטו פעולות חקירה בסיסיות".

ליברמן דורש לפתוח מחדש את החקירה ולזמן את 13 הקצינים שותפי הסוד - הכוללים את המפכ"ל וראשי אגף החקירות והמודיעין - לבדיקות פוליגרף במטרה למצוא את המדליף.

בתוך כך, נציבות שירות המדינה סיכמה עם משרד החוץ על יציאתו לחופשה ללא הגבלת זמן של זאב בן-אריה, שגריר ישראל לשעבר בבלארוס, המעורב בפרשה.

לדור: החלטה אם להעמיד את ליברמן לדין - תוך שבועות

"אנחנו נמצאים היום בתחנה מתקדמת יחסית בפרשת ליברמן. אני מקווה מאוד שבקרוב, תוך סדר גודל של שבועות, תהיה החלטה האם להעמיד את ליברמן לדין" - כך אמר אמש פרקליט המדינה, משה לדור, בראיון לתוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1.

לדור הוסיף כי ההחלטה אם להעמיד את ליברמן לדין תתקבל על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בכפוף לשימוע שאליו יוזמן השר, במקרה שבחומר הראיות יימצא כי הוא ביצע עבירות פליליות.

לדור דחה את הביקורת הציבורית כלפי התמשכות החקירה בעניינו של ליברמן. "את מרבית תקופת חקירת ליברמן ניצלנו כדי להתמודד בבית המשפט עם הקשיים שיצר הצד שכנגד, שלא איפשר לנו לקבל את החומרים שנטען לגביהם שהם חסויים ובסופו של דבר כן נמסרו", אמר.

לדבריו, "החקירה הנוכחית החלה לפני שנתיים וחצי בתנאים קשים, וחלק גדול מהתקופה בוזבז בהמתנה להחלטת בית המשפט בשאלה האם החומרים שנאספו ברחבי העולם חשופים בפני התביעה והמשטרה".

בתשובה לשאלה האם מופעלת בקרה יעילה על התנהלות הפרקליטות, השיב פרקליט המדינה כי לפחות 6 גופים שונים - הכוללים את נציבות שירות המדינה, אגף המשמעת בנציבות, ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין, מבקר המדינה, נציבות תלונות הציבור ובתי המשפט - עושים כן.

עם זאת ציין לדור: "אני לא מתנגד לכך שתהיה ביקורת נוספת על הפרקליטות גם מעבר לגופים שהזכרתי".

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית