גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים - סיטרואן DS3: אנטי רטרו

התואר DS הוא כמעט תואר אצולה בדברי ימי סיטרואן, אלא שסיטרואן DS3 מציגה שפת עיצוב חדשה לגמרי ■ אמנם נדמה כי מדובר בטיוטה בלבד, אך אין ספק כי בעתיד עיצובה ישתכלל, יתעדן ויתפתח, וגם היא תוכל להצטרף לפנתיאון המפואר של החברה

את הבית הזה בנה אלוואר אאלטו. כך כותבים את שמו. באל"ף כפולה. גדול אדריכלי פינלנד. גם רהיטים הוא עיצב. יש אף הרואים בו את אבי "הריהוט הסקנדינבי". זה הריהוט שעל גרסתו הפופוליסטית מסתערים בני-ישראל ב"איקאה".

הבית בו מדובר, ניצב לא הרחק מפריז. מהבודדים שבנה אאלטו מחוץ למולדתו. הוא הופקד גם על עיצוב הפנים. מהתקרה ועד לשטיחים, מהמטבח ועד לסאונה.

בית שכולו קווים נקיים. מדויקים. הרמוניים. מרחבים שכולם שילוב נינוח של ישר ומעוגל. יצירה שכולה עידון ואנינות. והכול בלבן בוהק, גווני חום חמים, אבחות מכחול שחורות ונכונות.

בגינת הבית הזה ניצבה הסיטרואן 3DS החדשה. חינגה הוללת של צבעים וזוויות, קווים ישרים וקמטי-קישוט, חמוקיים רכים וקימורים נועזים. מישורים, מורדות, ריבועים, עיגולים, כרום בוהק, זכוכית מושחרת, עור אדמדם, אלומיניום מלוטש, ושלל מדבקות לעטר בהן את הגג.

האם כל מכמני העיצוב הללו עושים אותה יפה, מכוערת, מוזרה, מקורית, שובת-לב, מקושקשת, המונית, חמודה? כל מגוון התשובות הללו נשמע מפי רואיה. ומידת-מה של אמת יש בכולן. את דעתי אשמור לסוף.

תהא התשובה אשר תהא, ניגוד מרהיב זה בין האנדרסטייטמנט העיצובי של אאלטו, לבין... איך נאמר זאת בנימוס... ה"נדיבות" העיצובית של סיטרואן, כשלעצמו מרתק ומשעשע.

לא בטעות נקלענו אל גינת החווילה הזאת. לכאן הוליך אותנו מסלול הנהיגה הקצרצר שתוכנן לעיתונות העולמית באירוע השקתה של הסיטרואן 3DS החדשה. זוהי הסנונית הראשונה של סידרת DS שלימה. בעתיד יבואו גם 4DS ו-5DS, שיהיו כולן גרסאות "פרמיום" של ה-C4, C3 ו-5C.

אף לא קמצוץ רטרו מגונה

התואר DS, כידוע לחובבי היסטוריה מוטורית, הוא כמעט תואר אצולה בדברי ימי סיטרואן. לא-מעט מוצרים מעוררי השתאות יש בעברה של החברה הזאת: ה"טרקסיון אוואנט" - חלוצת ההנעה הקדמית, ה"דה-שבו" הגאונית, ה"מהארי" - שהייתה הגרסה הג'יפצ'יקית של הדה-שבו... אך גבוה-גבוה מעל כולן ניצבת ה-DS המקורית. אותה צפרדע מופלאה, רבת חן ושופעת יכולות, שנולדה ב-1955 ומלכה עד 1975. מופת ופסגה של העזה וחדשנות עיצוביים ומוטוריים.

את השם המקודש הזה החליטה סיטרואן לשלוף מארכיונה, ולחדש את ימיו.

האם דומה ה-DS החדשה ל-DS הוותיקה? לא. האם היא מזכירה במשהו את המקור? לא. אולי ברמז? גם לא. נהפוך-הוא. כדי להיבדל מהנוהים אחר אופנת ה"רטרו" (ובראשם, כמובן, המיני המתחדשת של ב.מ.וו., שניצבת במרכז כוונותיה של ה-DS הזאת), אימצו בסיטרואן את הסיסמא "אנטי-רטרו". כלומר, אף לא קמצוץ אחד של רטרו מגונה ישולב במכונית החדשה.

מתחת לאדרת החדשה מסתתרת ה-3C החדשה. פלטפורמה זהה, מנועים זהים, כמה קווי קלסתר דומים, וגם העיצוב הפנימי נראה לעתים מוכר. זה לא עלבון. ה-3C היא סופר-מיני ראויה בהחלט, וב-DS היא אף זכתה לכמה שיפוצים ושיפורים.

גילוי נאות: רק דגם אחד הוצג בהשקה. 1.6 ליטרים מוגדש, ידני, 150 כוחות סוס, 24 קג"מ שימושיים מאוד, וגימור ספורטיבי שכלל הגה פחוס בתחתיתו, דוושות אלומיניום, מושבי ספורט, וקישוטים מוכספים לרוב. לכן, כל האמור להלן יתייחס רק לגרסה זו. ומחמת מיעוט הקילומטרים שננהגו, הכול נכתב גם בעירבון קצת מוגבל.

אז ככה: מערך המתלים עבר את העדכון הטכנולוגי העמוק ביותר. גם בחומרה, גם בכיול. המכונית הפכה נוקשה יותר, ובכך נפגמה קמעה תחושת הפינוק והרכות המסורתית של סיטרואן. אך התמורה היא מנה מבורכת של נחישות ודיוק בכביש. עדיין לא תחושה ספורטיבית של ממש, אבל בהחלט רוח של שובבות וחדווה.

גם שינוי-מה נעשה בהגה, כדי לעשותו קצת יותר גלוי-לב (אם אפשר לכנות כך את נכונותו של הגה לשתף את האוחז בו במידע שהוא מקבל מהאספלט). אך כאן, כך נדמה, ההצלחה פחות מוחשית. ההגה עדיין מפגין מנות-מה של ריחוק וניתוק, כמקובל בעדת ההגאים החשמליים.

תיבת ההילוכים הידנית (יש גם דגם 1.6 אוטומטי עם 120 כ"ס ורובוטית כפולת מצמדים תצטרף בעתיד הקרוב) היא עונג אמיתי. נעימה, חלקה, מדויקת, וכמובן חסרת כל משמעות לציבור הצרכנים הישראלי. רגלם השמאלית של אלה הרי התנוונה זה מכבר.

עיקר תפארתה, צורתה

עיצוב הפנים של המכונית - וכזכור, מדובר בגימור הספורטיבי - יפה, די יעיל, נוח, מרשים. רק מיקום מסך הניווט העיק עליי. הוא, ותפעולו, חייבו הסטת-מה של תשומת הלב מן הדרך. אני לא אוהב דברים כאלה. המושבים מוצלחים מאוד, המרחב מאחור סביר, ותא המטען אף גדול מהמצופה.

אך, כאמור, עיקר תפארתה של המכונית - על צורתה, וגם על המודולריות המופלגת של צורתה. אינספור תצורות, הרכבים, צירופים וחיבורים יכול הלקוח להזמין. גוונים וריפודים, עיטורים וחומרים, שילובי גג בצבע אחד עם מרכב בצבע אחר, עיטור כזה לידית ההילוכים ועיטור אחר ללוח המחוונים, בתי-מראות כאלה עם ג'אנטים חגיגיים כאלה, ועוד ועוד ועוד... עד שיגיע לסיפוקו. עד שיהיה משוכנע לחלוטין שסוף-סוף אישיות האוטו ואישיותו - חד הם (או לפחות כך יאמר לו איש-המכירות שישב מולו, ואפילו לא ימצמץ...).

למרבה הכלימה, לא הצלחתי לגבש דעה נחרצת על עיצובה של המכונית. אינני יודע אם הגג ה"מרחף" (הקורות האוחזות בו צבועות שחור כדי ליצור תחושת ריחוף) שובה את לבי או לא. אינני בטוח אם החזית רבת הקישוטים, הנוריות, הבליטות והשקעים היא "כוחנית" או מקושקשת. טרם החלטתי האם הצדודית היא "חדשנית" או מוגזמת. ואינני מצליח להבין מדוע המכונית הזאת יפה ומפתיעה בצהוב-שחור וגם בתכלת-לבן, אך בנאלית למדי באדום-שחור וממש קודרת באפור-בורדו.

רק בדבר אחד אני בטוח: מדבקות-העיטור המשונות לגג, בתצורת זברה שנפשט עורה, בלגן בשחור-לבן, פסיפס נקודות עגולות או גולאש ביזארי במגוון צבעים, הם מטרד חזותי ממש מיותר.

אשר-על-כן, אין לי אלא לומר זאת: ה-3DS מציגה שפת-עיצוב חדשה של סיטרואן. לי נדמה כי בינתיים מדובר בטיוטה של שפת עיצוב. אך אין לי ספק כי השפה הזאת תשתכלל ותתעדן, תתפתח ותתלטש, עד שתתגבש דייה ותצטרף גם היא לפנתיאון העיצוב המפואר של חברת סיטרואן.

אינפו: סיטרואן DS3

מתחרות

פלח העירוניות-האופנתיות מתרחב במהירות. כמה שבדרך:

אאודי A1

אאודי A1

עם אורך של 3.95 מ', A1 קטנה במספר אחד מ-DS, אבל היא מכוונת לאותו פלח לקוחות: עירוניים-אופנתיים שמחפשים רכב פרימיום עירוני עם אפשרות להתאמה אישית. גם A1 תוצע עם אפשרות שילוב צבעים בתוך הרכב ומחוצה לו, ויש לה תא נוסעים ברמת גימור וחומרים של רכב פרימיום. יוצעו מנועי טורבו-בנזין סופר חסכוניים בנפחים של 1.2 עד 1.4 ליטר ובהספק של עד 122 כ"ס. המחירים ינועו ככל הנראה סביב 150 אלף שקל פלוס-מינוס

קיה סול

קיה סול

כמו DS, הסול מנסה לשדרג ולהכניס ניחוח פרימיום לפלח האפור של הקומפקטיות. מעבר לעיצוב חיצוני עדכני ובולט למרחוק, יש לה גם תא נוסעים צעיר ויצירתי ובחלק מהשווקים אופציה לבחירה בשילוב צבעים שונים לגג ולשאר חלקי המרכב. תא הנוסעים מציע שימושיות של מיניוואן קומפקטי והשלדה מתוכננת להציע יכולת ספורטיבית. באגף המנועים מוצעים 1.6 ליטר בנזין מקובל, 2 ליטר בנזין בהספק 140 כ"ס ואופציות דיזל

מיני קאונטרימן

מיני קאונטרימן

המיני, שייסדה את פלח הקומפקט-פרימיום האופנתי מוסיפה השנה להיצע שלה גם את דגם הקאונטרי-מן עתיר הנוכחות. מדובר בגרסה מוגבהת ומורחבת של המיני עם מרווח גחון משופר, חזות ייחודית עם פגוש קשוח, חישוקים בגודל עד 19 אינץ' והרבה סטייל. אפשר להזמין אותה עם הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת או עם הנעה קדמית, ועם מנועים בהספק עד 182 כ"ס

עוד כתבות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב