גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זוכרים ואוהבים, אך לא קונים

מודי בר-און חביב ואהוד, ודמותו נצרבת היטב בזיכרון - אך כל זה לא עוזר לבנק דיסקונט

"גלובס" פרסם לאחרונה את דירוג "הפרסומות הזכורות והאהובות" לשנת 2009 בשיתוף מכון המחקר "גיאוקרטוגרפיה". דירוג זה קובע מדי שנה מיהם משרדי הפרסום שהגו את הפרסומות אשר הצליחו להתחבב עלינו ולדגדג את מערכת הזיכרון שלנו באותה שנה.

מיותר לציין כי הדירוג נהפך לכלי נחשב במלחמת הביצה הפרסומית. לא במקרה, תוך מספר ימים מרגע היוודע תוצאות הדירוג, פרסם משרד הפרסום שזכה ב"פרסומות האהובות" מודעת פרגון עצמי מסוג "את שלי אהבו יותר", ואך הקפיד למחוק מהטבלה שבמודעה את שמות משרדי הפרסום שזכו במקומות שאחריו.

ובכן, אני מתנצל מראש על השבתת השמחה - אבל סקירת המותגים שזכו בראש הדירוג הנכסף מעוררת שאלה מטרידה: איך קורה שמותגים שפרסומותיהם נצרבו בזיכרון וזכו לאהדה כה רבה השנה, כשלו במחזורי המכירות ובכיבוש נתח השוק? או במילים אחרות - האם יש קשר בין חיבה לפרסומת וזכירתה לבין השורה התחתונה בביצועי המותג?

ובכן, האמת צריכה להיאמר: העובדה שצופים אוהדים וזוכרים את הפרסומת עדיין לא אומרת שהפרסומת השיגה את ייעודה ובעיקר את השורה התחתונה - העדפה צרכנית ושיפור בביצועי המותג.

כדי להמחיש את התזה הנ"ל הבה ונעשה ניסוי קטן - שוו בנפשכם שחברת מכוניות תחליט לפרסם פרסומת באורך 30 שניות הכוללת את הופעת התינוק הרוקד והחביב שזכה למירב הצפיות ב-YouTube. אין ספק שהפרסומת תזכה לאהבת הציבור וגם תיחרט בזכרונו, ומשם קצרה הדרך לזכייה במקום הגבוה הנכסף בדירוג הפרסומת הזכורה והאהובה. אך האם הפרסומת החביבה תשפיע על החלטות הקנייה של הצופים, ובעיקר על מכירות המכוניות של אותו מותג? ספק רב.

המותג "דיסקונט" שגייס לפרסומותיו את החביבים ביותר - מודי בר-און וישראל קטורזה - זכה ב-3 השנים החולפות ברציפות בדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות. אך האם המותג קפץ בשנים אלה קפיצה משמעותית בכיבוש נתח השוק בשוק הבנקאי? יוק!

גם חברת פלאפון כיכבה במקומות הראשונים גם השנה וגם בשנים הקודמות, אך משום מה הדבר לא מתבטא בדירוג נתח השוק שלה - פלאפון התקבעה במקום השלישי (והאחרון) בנתח השוק מבין 3 החברות הסלולריות הגדולות.

אין ספק שעדיף שהציבור יאהב ויזכור את הפרסומת - זה יוצר "ניכוס חיובי" למותג ושאר מיני ערכים שמומחי שיווק ופרסום אוהבים לצטט. גם אין ספק שביצועי המותג תלויים בפרמטרים נוספים לפרסומת, כגון עוצמת התחרות ואיכות המוצר. אך כמו שזה נראה, לאהדת אותן פרסומות יש השפעה מינימלית - אם בכלל - על המכירות.

וזהו בדיוק הזמן להגיע לשורה התחתונה. נראה שהתחרויות שצצו בשנים אלה בביצה - "קקטוס הזהב" ו"הפרסומות הזכורות והאהובות", שמתחרות ביצירתיות, אהדה וזכירות - יצרה זן של פרסומאים שכל-כך עסוקים בלהתחבב ולהתפלפל עם קהל הצופים, עד שהם שוכחים שעליהם גם למכור לו את המותג.

כדאי לעולם הפרסום לחזור למקורות ולאמץ את האמרה של דייויד אוגילבי, אבי הפרסום המודרני, שנאמרה לפני עשרות שנים ורלוונטית מאוד דווקא עכשיו: "פרסום שאינו מוכר, אינו יצירתי, אמן".

במקביל, כדאי שהמפרסמים, החותמים על המחאות בסך מיליוני שקלים עבור הפרסום, ידרשו מהפרסומאים יותר מכירות ופחות בידור ודאחקות. כצעד ראשון, המפרסמים יכולים להעביר את ענייני הקופירייטינג מהקופירייטרים לאנשי המכירות של החברה. האחרונים אמנם לא משמשים כתסריטאים ב"ארץ נהדרת", אך מכירים היטב את השטח ואיזה משפט מחץ עושה את הסוויץ' ללקוח. וזה בדיוק מה שצריך לעשות בפרסומות.

* הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי.

עוד כתבות

פרויקט ג'רוזלם אסטייט / צילום: אסף פינצ'וק

"לקוחות היו קרובים לחתימה, ואז עצרו הכול": איך משפיע השקל החזק על עסקאות של תושבי חוץ בנדל"ן?

מאוקטובר 2023 שער הדולר פחת מול השקל בכ־21%, ובכ־5% מאז יוני האחרון ● האירו פחת מול השקל ב־12.5% ● עבור מי שמשלם במטבע זר מדובר בהתייקרות מיידית של הדירות בישראל ● "יש מקרים שבהם מדובר בתוספת של חצי מיליון שקל, זה משמעותי"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

הביקוש קפא, המחירים ירדו: ענף הנדל"ן מסכם שנה מאתגרת, ומה צפוי ב־2026?

שנת 2025 הייתה מטלטלת במיוחד עבור שוק הנדל"ן: הרגולציה סביב מבצעי המימון התהדקה, היצע הדירות בשיא היסטורי, המחירים ירדו כמעט מדי חודש, ותמהילי המשכנתאות השתנו ● רגע לפני 2026, המומחים מנסים להעריך האם המגמות יימשכו או שמדובר רק בתיקון זמני

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

צילום: מיטל וייזברג

לאחר שהפסידו 90% בתקופתו: משקיעי מיטרוניקס נגד מענק הסתגלות של 800 אלף שקל למנכ"ל

בתקופתו של המנכ"ל שרון גולדנברג, איבדה מיטרוניקס את מקומה במדד ת"א 35 והפכה לחברה בשווי של פחות מחצי מיליארד שקל, לעומת יותר מ-9 מיליארד שקל בעת שנכנס לתפקיד ● בעקבות התנגדות המשקיעים, החברה הסירה את נושא מענק ההסתגלות מאסיפת בעלי מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

נעילה חיובית בוול סטריט; S&P 500 שבר שיא בפעם ה-39 השנה

S&P 500 עלה ב-0.3%, ונאסד"ק הוסיף ● מניית נייקי קפצה לאחר שמנכ"ל אפל רכש מניות בחברה ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה 8 שנים ● בארה"ב נרשמה הצמיחה הגבוהה ביותר זה שנתיים, ובבלומברג צופים ביצועי יתר של מניות ערך ב-2026 • לא רק הזהב - גם הנחושת בשיא ● ערב חג המולד, המסחר באירופה ובוול סטריט ננעל מוקדם

תביעות בגין ביטולי טיסות / איור: גיל ג'יבלי

גל התביעות נגד חברות התעופה הוקפא עד להכרעת בג"ץ

גל התביעות שהוגש נגד חברות התעופה הזרות בגין ביטולי הטיסות נתקל בבקשות לעיכוב ההליכים, בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ● ההערכה: סכום הפיצוי צפוי להצטבר למאות מיליוני שקלים

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

ישראל בוחנת מסלול חדש: יצוא גז טבעי דרך קפריסין

הפסגה המשולשת בין ישראל ליוון וקפריסין שהתקיימה השבוע הולידה תוכנית לפרויקט תשתיתי דרמטי ● על הפרק: הזרמת גז מלוויתן ותמר לקפריסין, למורת־רוחה של טורקיה

טדי וארדי, שותף בקרן אינסייט פרטנרס / צילום: אינסייט פרטנרס

המשקיע שמאחורי האקזיט הענק חושף את נוסחת ההצלחה, ויש לו גם אזהרה לתעשיית הסייבר

טדי וארדי מאינסייט מתייחס לאקזיט הענק של ארמיס הישראלית ומספר על הפוטנציאל שזיהה בחברה ● בראיון לגלובס הוא מנתח את מלכודת הסייבר המקומי, ומזהיר: הפער בין סטארט־אפ לחברה גלובלית עובר דרך הדמיון והיכולת לבנות הנהלה בארה"ב

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

שמואל פרביאש, מנכ''ל DSIT / צילום: פרטי

ההנפקה של רפאל ויבואן הממתקים: זינוק של 400% בצבר ההזמנות תוך 3 שנים

על רקע ההתחזקות במניות הביטחוניות בבורסה בת"א, תשקיף חברת DSIT שבשליטת רפאל חושף זינוק של 68% בהכנסות וקפיצה חדה ברווח במחצית הראשונה של השנה ● "החברה מזהה גידול בביקוש לפתרונות הגנה מתקדמים מפני איומים בתווך התת-ימי", צוין

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

סטטיק בקמפיין פרטנר / צילום: צילום מסך יוטיוב

שלישיית "מה קשור" מסדרת דאבל לפרסומת של פרטנר: הזכורה והאהובה ביותר השבוע

רמת האהדה לפרסומת של פרטנר גבוהה כמעט פי שניים מהפרסומת במקום השני, השייכת להוט - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרסומת ה־AI החדשה והמקפיצה של חברת הביטוח הראל מתברגת במקום השביעי הזכירות

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

המשפחות השכולות מפנות את גבן לשר שקלי / צילום: מועצת אוקטובר

"ועדת טיוח": התגובות הקשות לוועדת החקירה הפוליטית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את ההצעה להקים ועדת חקירה פוליטית לאירועי ה-7 באוקטובר ● קצין נפצע מפיצוץ מטען ברפיח, ובלשכת רה"מ זעמו: "חמאס ממשיך להפר את הפסקת האש, ישראל תפעל בהתאם" ● פלדשטיין העיד: עובד לשכת רה"מ נכח בפגישתי עם ברוורמן בקריה ● סגנו של ראש השב"כ דוד זיני פורש מתפקידו בעקבות משבר אמון בין השניים ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל