גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הסיפור עם עמלות ההפצה?

היוזמה של רשות ני"ע עלולה דווקא לגרום לכך שתשלמו יותר; אז מה הפיתרון?

שבוע שעבר התבשרנו כי על פי יוזמה חדשה, עמלות ההפצה אשר גובים הבנקים ממנהלי קרנות הנאמנות עשויות להתבטל. עמלות ההפצה נולדו כחלק מרפורמת בכר, שאחת ממטרותיה הייתה להפריד בין הבנקים ובין המכשירים שבהם מנוהלים חסכונות הציבור: קרנות הנאמנות, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל.

הרציונל להפרדה נבע מהרצון לבטל את ניגוד האינטרסים המובנה הקיים בגוף שהוא גם המנהל (היצרן) וגם המייעץ (המפיץ), ולגרום לכך שתהליך ייעוץ ההשקעות בבנקים יהיה אובייקטיבי. לצורך כך, נקבעו בחוק עמלות הפצה אחידות בין כל היצרנים בשוק.

הרפורמה הפכה את שוק ההון על פניו: חלק מבתי השקעות גדלו לממדים שלא חלמו עליהם, בתי השקעות חדשים קמו, אחרים נסגרו, חלק החליפו ידיים, וחלק התמזגו. התחרות בין בתי ההשקעות גברה, תקציבי השיווק התנפחו והצרכנים הפכו אף הם למודעים יותר.

כמו כל מהלך בסדר גודל כזה, גם רפורמת בכר זכתה לביקורת רבה. בשיא המשבר נשמעו קולות שטענו כי הרפורמה הייתה חסרת אחריות, כספם של החוסכים הופקר וש"בבנקים זה לא היה מתרחש". זו כמובן איוולת מוחלטת. אמנם במהלך המשבר התגלו ליקויים רבים, ואף מספר תקלות חמורות, אך אם מישהו באמת מנסה לטעון כי אם ניהול הכסף היה נשאר במתכונתו הקודמת המצב היה הרבה יותר טוב, הוא מיתמם.

ההחלטה החשובה ביותר בניהול השקעות היא הקצאת הנכסים (asset allocation) ולא בחירת מכשירי ההשקעה. הגורם המשפיע ביותר על ציבור המשקיעים בישראל בנוגע להחלטה הזו הם היועצים בבנקים, וכיום מעמדם מרכזי יותר מאשר לפני הרפורמה. כך שאם המערכת הבנקאית טוענת כי כספם של החוסכים נוהל בחוסר אחריות, בעיקר בתחום האג"ח הקונצרניות, היא צריכה קודם כל לשאול את עצמה מדוע המליצה עליהן ללקוחות.

אגב, אני דווקא סברתי, ואני עדיין סבור, כי הגברת החשיפה לאפיק האג"ח הקונצרניות שאפיינה את שוק ההון בשנים שלאחר הרפורמה היא מוצדקת, כל עוד שומרים על עקרונות בסיסיים של פיזור, הן באפיק עצמו והן על פני נכסים נוספים.

בעידן של תוחלת חיים עולה וריביות נמוכות אין ברירה אלא להגביר את רמת הסיכון בטווח הקצר, על מנת לנסות ולהקטין את רמת הסיכון בטווח הארוך. בעולם אין אח ורע לשוק אג"ח קונצרניות המציע מלבד המרווח מעל האג"ח הממשלתי גם הצמדה לאינפלציה. ובדיעבד התברר כי גם לאחר המשבר הפיננסי העולמי הקשה ביותר זה שנות דור, לא כל החברות מגיעות לפשיטת רגל.

הדיון התקשורתי בנוגע לרפורמת בכר נסוב בעיקר סביב מעמדם החדש של בתי ההשקעות. החלק המהותי יותר, זכה דווקא להתייחסות מעטה יותר, והוא נוגע לשאלה האם בעקבות הרפורמה חל שיפור באיכות הייעוץ הבנקאי?

לא מזמן פנה אלי חבר וביקש שאחווה דעה על הצעת ההשקעה שניתנה לו על ידי היועץ בבנק שלו. ההצעה התייחסה לתיק בשווי של כ-200 אלף שקל. אם להסתמך על מדגם לא מייצג זה, הרי שיש שיפור ניכר ביחס לעבר. ההצעה נבנתה תוך התייחסות לנסיבות הספציפיות של המשקיע, הקצאת הנכסים התאימה בסך הכל לצרכים ולפרופיל הסיכון, והפיזור בין המכשירים השונים היה בהחלט סביר. הימים בהם ניתן היה לנחש בקלות באיזה בנק נמצא הלקוח רק על סמך רשימת הקרנות בתיק שלו, חלפו.

צעד בכיוון הנכון

ועם זאת, ישנו עדיין מקום לשיפורים מבניים, וביטול עמלות ההפצה הוא צעד בכיוון הנכון. המצב נכון להיום הוא שאין אחידות בין המוצרים השונים הזמינים למשקיע: עבור מרבית קרנות הנאמנות משולמת לבנקים עמלת הפצה, אם כי על קרנות בהן אין דמי ניהול (חלק מהקרנות המחקות וכן קרנות כספיות מסוימות) בדרך כלל לא משולמת עמלת הפצה. תעודות סל, שהן מוצר תחליפי לקרנות נאמנות, הן בכלל במעמד של נייר ערך.

כמו כן, בין קרנות הנאמנות עצמן אין אחידות, וגובה עמלת ההפצה תלוי בפרופיל המוצר: בקרנות מנייתיות עמלת ההפצה גבוהה יותר מאשר בקרנות אג"ח. אין לכך כל הצדקה, ומצב זה נובע כנראה רק מן הלחץ שהפעילו בזמנו הבנקים.

מאחר שדמי הניהול בקרנות הנאמנות המנייתיות גבוהים משמעותית, הבנקים ניצלו זאת על מנת לדרוש עמלת הפצה גבוהה יותר, למרות שמבחינתם אין למעשה שום הבדל בעלות ההפצה של קרן מנייתית לעומת הפצת קרן אג"ח. הנפגעים מכך הם כמובן הצרכנים.

עמלה וכמה

הבעיה עם ביטול עמלת ההפצה היא שזה יגרום לכך שהבנקים יגבו עמלות קנייה ומכירה גם על קרנות, כפי שהם כבר עושים היום במקרה של הקרנות המחקות. בכך יש חיסרון פוטנציאלי מכיוון שהעלות ללקוח לא תפחת, וייתכן שהיא אף תגבר.

בתי ההשקעות עלולים לנצל את המצב החדש (אם הוא אכן יתקיים) בו הם אינם משלמים עמלות הפצה, ובמקום להוזיל את דמי הניהול ולדאוג לצרכן הם ישפרו את רווחיותם. הבנקים עלולים לנצל את אותם הלקוחות אשר אינם מודעים ליכולת המיקוח שלהם ולגבות עמלות קנייה/מכירה בתעריף מלא.

מעבר למודל של גביה ישירה מהלקוח עבור כל פעולה עלול גם לעודד את הבנקים לדחוף לפעילות מיותרת בתיקי הלקוחות, משום שכיום הם אינם גובים דמי ייעוץ מהלקוחות. המודל הנכון והנקי ביותר למערכת יחסים בה הבנק הוא גם היועץ וגם המבצע הוא מודל ה-flat fee. כלומר, מודל שבו התגמול קבוע ואינו כרוך בכמות הפעולות.

הבעיה עם המודל הזה היא שאף אחד לא באמת אוהב אותו: הבנקים לא אוהבים אותו כי בסופו של דבר הוא פחות רווחי, והלקוחות לא אוהבים אותו כי הם מרגישים שהם משלמים יותר. אבל למרות שהעלות הרשמית של המודל הזה נראית גבוהה יותר, העלות בפועל היא לרוב נמוכה יותר. כי במודל הזה הלקוח יודע בדיוק כמה הוא משלם, ומה שיותר חשוב - בדיוק על מה הוא משלם.

דוד טמיר הוא מתכנן פיננסי בפיוניר קרנות תבל. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

עוד כתבות

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רפיח / צילום: Reuters, Hatem Khaled

גלנט על התנגדותו לממשל צבאי בעזה: "אין לנו חיילים לזה"

התובע בהאג ביקש צווי מעצר גם נגד גלנט, דף והנייה ● צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • עדכונים שוטפים

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים לבחינות עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; וויקס מזנקת בכ-20%

הנאסד"ק עולה ב-0.7% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"