גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק גדול - ראש קטן

במסמך "התחייבות מוכר", שמכוחו מעניק הבנק הלוואת משכנתא לרוכש נכס מקרקעין, נכללת הוראה הקובעת שבמקרה שעל הנכס יוטל עיקול, לפני שהוא יירשם על-שם הרוכש, תירשם משכנתא על זכויות המוכר. העליון קובע, כי הוראה זו יש לפרש כמתייחסת לעיקול על זכויות המוכר בלבד

בחלק נכבד מן העסקאות לרכישת נכסי מקרקעין, מסתייע הרוכש בהלוואה, שהוא נוטל מבנק למשכנתאות, לשם מימון התמורה המוסכמת. הבנק לא יעניק לרוכש את ההלוואה לפני שיימסר לידיו מסמך "התחייבות מוכר". במסמך זה נוטל על עצמו המוכר התחייבויות שונות כלפי הבנק, שמטרתן להבטיח את האינטרסים של הבנק. אחת ההתחייבויות המקובלות היא זו, שלפיה ככל שעוד לפני שזכויות המוכר יעברו על-שם הרוכש יינתן, נגד המוכר, צו פירוק, צו לקבלת נכסים או צו למינוי כונס נכסים, או יוטל עיקול על המקרקעין, כי אז ירשום המוכר את המשכנתא, לטובת הבנק, על זכויותיו-שלו בנכס.

בפסק-דין, שיצא לאחרונה תחת ידיו של בית המשפט העליון, נבחנה הוראה זו. נשאלה השאלה האם עיקול, כאמור, משמעו עיקול על זכויות המוכר בלבד, שמא גם עיקול על זכויותיו החוזיות של הרוכש, על הערת האזהרה, שנרשמה לטובתו, במשמע?

בנובמבר 98' חתמו אלישבע צירינג ובן-זוגה דאז, מאיר מנדלסון, על הסכם, שלפיו אלישבע ובתה הקטינה מכרו למנדלסון, תמורת 220 אלף דולר, את זכויותיהן בדירת מגוריהם המשותפת. ההסכם נערך בכתב-יד וללא קבלת סיוע משפטי כלשהו. מייד לאחר החתימה פנה מנדלסון לבנק "משכן" וביקש לקבל "הלוואת משכנתא" לרכישת הדירה. הבנק דחה את בקשתו, לאור זאת שמכר זכויותיה של הבת הקטינה היה דרוש אישור של בית המשפט, אישור שכלל לא התבקש.

מנדלסון מצא פתרון פשוט לבעיה סבוכה זו: הוא השיג נסח רישום מזויף, בו מלוא הזכויות בדירה היו רשומות על-שם אלישבע-האם, והחתים אותה על הסכם נוסף, מפורט ומודפס, שלפיו היא מכרה לו את הזכויות. הבת הקטינה כלל לא נזכרה בהסכם נוסף זה. מיהר מנדלסון אל הבנק, שמח וטוב-לב, ושב וביקש לקבל הלוואה למימון הרכישה. באופן תמוה, זו הפעם לא ראה הבנק מניעה לכך, ומסר לידי מנדלסון מסמך "התחייבות מוכר", עליו היה על אלישבע לחתום, כתנאי להענקת הלוואה. היא חתמה עליו. המסמך כלל את ההוראה, הנזכרת למעלה מכאן.

הגנה בשלב החוזי

לא חלף אלא יום אחד בלבד, ובין אלישבע לבין מנדלסון נחתם הסכם שלישי. זו הפעם היה מדובר בהסכם, שביטל את ההסכמים הקודמים, היינו, ביטל את העסקה. הבנק לא ידע אודות הביטול, ומספר ימים לאחר מכן הוא העניק למנדלסון את ההלוואה המיוחלת.

סופו של דבר, שמנדלסון הפסיק לשלם את תשלומי הסילוקין של ההלוואה, שמאן דהוא רשם עיקול על זכויותיו החוזיות בדירה, ושהבנק נקט בהליכים למימוש זכויותיו מכוח מסמך "התחייבות המוכר". הבנק ביקש להוציא את אלישבע ובתה מן הדירה, על-מנת למכרה ולהיפרע את חובו של מנדלסון. אף שטען, בחצי-פה, כי אלישבע רקמה קנוניה עם מנדלסון, על-מנת לקבל, במרמה, הלוואה מן הבנק, טענתו העיקרית הייתה זו, שלפיה מכוח ההוראה האמורה, משהוטל עיקול על זכויותיו של מנדלסון בדירה, הוא זכאי לרישומה על-שמו של משכנתא על זכויותיה של אלישבע.

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ענת ברון, ראתה את הדברים עין בעין עם הבנק וקיבלה את תביעתו. לדידה, אף שהן הבנק והן אלישבע רומו על-ידי מנדלסון, הרי ידו של הבנק על העליונה מכוח "התחייבות המוכר" וההוראה האמורה. על כך ערערה אלישבע, באמצעות עו"ד רויטל גנון-ברוך, לבית המשפט העליון.

הערעור התקבל עתה על-ידי השופטים אסתר חיות, מרים נאור ויורם דנציגר. תחילה, אזכרה חיות, שמסמך "התחייבות המוכר" נועד להקנות לבנק הגנה בשלב החוזי של עסקת הרכישה ולהפחית את הסיכון שההלוואה לא תיפרע. היא הוסיפה, כי מסמך זה מקים יריבות ישירה בין הבנק-המלווה לבין המוכר, "ומכוחו עומדת לבנק, בין היתר, הזכות לאכוף על המערערת את התחייבותה לרישום משכנתא על חלקה בדירה בהתקיים התנאים הקבועים".

חיות הניחה, לצורך הדיון, כי אלישבע לא רקחה קנוניה עם מנדלסון, אלא רומתה על-ידו. עוד היא הניחה, כי העובדה שאלישבע לא טרחה ליידע את הבנק בדבר חתימת הסכם הביטול, עוד בטרם הענקת ההלוואה למנדלסון, אינה יכולה להועיל לה.

ובכל זאת, היא קבעה, כי ברון טעתה בקובעה, כי התקיימו התנאים, הקבועים בהוראה האמורה, שבמסמך "התחייבות המוכר", אשר מכוחה היא ראתה לחייב את אלישבע ברישום משכנתא, לטובת הבנק, על חלקה בדירה.

הטעם לכך היה נעוץ בפרשנות מצמצמת, שחיות העניקה להוראה האמורה. חיות הדגישה, שמסמך "התחייבות המוכר" נועד להגן על הבנק, בשלב החוזי של העסקה, ולהבטיח כי בד בבד עם רישום הזכויות על-שם הרוכש, תירשם המשכנתא לזכותו. "תכליתו של הסעיף היא להקנות לבנק את הזכות לאכוף על המוכר את רישום המשכנתא באופן מיידי, אף בלא שהזכויות בנכס עברו על שם הקונה בהיווצר נסיבות המלמדות לכאורה כי המוכר נקלע לקשיים העלולים לסכל את יכולתו לקיים את התחייבותו כלפי הקונה להעברת הנכס על שמו... זאת על מנת שבמקרה כזה תגברנה זכויות הבנק כבעל שעבוד רשום על זכויותיהם של נושיו אחרים של המוכר", הטעימה חיות.

מילים אחרות: ההוראה האמורה צופה, כל כולה, פני קשיים של המוכר, "ודבר אין לה עם הסיכונים שהבנק נוטל על עצמו בכל הנוגע ליכולת הפירעון של הקונה (הלווה)". כך, כאשר הוטל עיקול על זכויותיו החוזיות של הרוכש, עוד בטרם שהזכויות בנכס נרשמו על-שמו, אין המדובר בעיקול, שמכוחו תופעל ההוראה האמורה והמשכנתא תירשם על זכויותיו של המוכר בנכס, סיכמה חיות.

מסר תקיף לבנקים

השופט יורם דנציגר, שהצטרף לדעתה, התייחס לעניין תמוה, שחיות בחרה להתעלם ממנו. דנציגר תמה על כך, שהתנהלותו של מנדלסון לא עוררה סימני שאלה אצל הבנק, ולא הדליקה אצלו "נורות אזהרה". "האם לא עלה בדעתו לבדוק כיצד בפרק זמן קצר יחסית, ומבלי שהוצגה בפניו החלטה של בית המשפט בעניין, הצליח מנדלסון להביא לשינוי בבעלות בנכס? האם לא עלה בדעת הבנק להשוות בין המסמכים שהוצגו לפניו בתחילה לבין המסמכים שהוצגו בפניו לאחר שהבהיר כי יש צורך כי הזכויות בנכס תירשמנה על שם המערערת? האם לא ראה לנכון לדרוש לקבל לעיונו את החלטת בית המשפט מכוחה בוצע השינוי הרישומי בנסח המקרקעין? - אלה מקצת מהתהיות המתעוררות נוכח התנהלותו של הבנק", קבע דנציגר.

הוא שיגר אל הבנקים מסר תקיף, שלפיו הימנעות מנקיטת פעולת בדיקה, חקירה ודרישה בנסיבות המתאימות לכך, עלולה להיות להם לרועץ, בבוא בית המשפט להכריע בשאלה אם עומדות להם הזכויות, שלהן הם טוענים. "על גופים בנקאיים מוטלת חובת זהירות מושגית גם כלפי מי שאינו לקוח שלהם וחובה זו יכולה, במקרים המתאימים... לחייבם לנקוט פעולות אקטיביות כדוגמת אלה הנזכרות לעיל וזאת נוכח מעמדם המיוחד של הבנקים בחיי המסחר ובעיני הציבור, נוכח האמון שאותו רוחש להם הציבור ונוכח פערי הכוחות והמידע הקיימים בדרך כלל בינם לבין הציבור הרחב" (ע"א 2142/07).

עוד כתבות

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שזרק את מניית ה-AI הלוהטת

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח