גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוחות הבורחים רוצים לשוב הביתה - והממשלה נותנת תקציב

הממשלה אישרה התוכנית השאפתנית ביותר שנהגתה אי-פעם בישראל להשבת מדענים ישראלים מובילים מארה"ב לאקדמיה בארץ ■ במפגש ראשון מסוגו במרילנד, פירט בפניהם פרופ' מנואל טרכטנברג איך בדיוק הוא הולך להגשים להם את חלום השיבה למולדת

לא שרע להם בגולה האמריקנית הדוויה רק במקצת. רובם ככולם משגשגים ופורחים מבחינה מקצועית, וגם על השכר הם לא ממש מתלוננים.

אבל עשרות מדענים ישראליים, רובם המכריע פוסט-דוקטורנטים מתחום מדעי החיים, עם דרכונים או גרין-קארד של ארה"ב, נקבצו באחרונה באולם צנוע של מרכז קהילתי ברוקוויל, מרילנד, חצי שעה נסיעה מדאון-טאון וושינגטון הבירה, כדי לחפש קצה חוט, תמריץ, שיאפשר להם לחזור לישראל, מתוך ידיעה ברורה שהם ישתכרו פחות, הרבה פחות, במולדת החדשה-ישנה.

שלא תהיה אי-הבנה. הם לא עושים טובה לאף אחד. הם לא יחזרו לישראל רק כדי לחיות בה ולעשות מילואים. כסף אולי לא עומד בראש מעייניהם, אבל קריירה מדעית, קידום מקצועי, תקציבי מחקר, אכסניה אקדמית יוקרתית - בלעדי אלה הם לא יזוזו לשום מקום.

חיים תחת השמש הישראלית, עם המשפחה המורחבת והחברים הישראליים, הם תנאי הכרחי אך לא מספיק. רובם, קרוב לוודאי, לא מתייסרים בנהייה קמאית לארץ הקודש. הם פשוט רוצים לתעל את הקריירה המדעית שלהם לאפיק ציוני. כשיקראו להם לעלות על הבמה לקבל את פרס נובל, הם מקווים לייצג את ישראל, לא את ארה"ב. לאכול עגבניות ישראליות ולראות תוכניות ריאליטי בעברית בלי לשלם דמי תיווך לחברת כבלים אמריקנית, הם רק פרינג' בנפיט.

לדבר עם המוחות עצמם

פרופסור מנואל טרכטנברג / צלם שמוליק אלמני, וושינגטון

פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מן המניין בביה"ס לכלכלה באוני' ת"א ושותף בכיר ותיק בעיצוב המדיניות הכלכלית של ישראל, בעיקר מדיניות מו"פ והשכלה גבוהה, בא לרוקוויל כדי לבדוק איך אפשר לנצל את המשאב היקר הזה. טרכטנברג מודה שמדובר בגיחה מקרית (הוא בעצם הגיע לפגישות בבנק העולמי בוושינגטון), אבל מדגיש שלרב-השיח עם עתודת המוחות החוץ-גבולית של ישראל - מפגש ראשון מסוגו - חשיבות קריטית.

"אי-אפשר לשבת בירושלים ולתכנן החזרת מוחות לישראל בלי לדבר עם המוחות עצמם", הוא אומר בראיון ל"גלובס", לאחר הפגישה עם המדענים הישראליים. "חשוב לוודא שאנחנו והם מדברים על אותו גל. אם מה שאנו מציעים לא ייראה להם, הם פשוט לא יחזרו".

בהשמעת בכורה, פירט טרכטנברג לפני שומעיו, קהל מתוחכם וביקורתי, תוכנית אב שמכוונת להחזיר לישראל אנשים כמוהם. התוכנית, שאושרה אתמול על-ידי הממשלה, היא אולי היוזמה האקדמית השאפתנית ביותר שנהגתה אי-פעם בישראל.

היא מושתתת על הקמת מרכזי מצוינות אקדמיים, "מגנטים", כלשונו של טרכטנברג, שימשכו לישראל תוך פרק זמן קצר מאות משמנה וסלתה של הקהילה המדעית הישראלית באמריקה הצפונית, עם דגש חזק מאוד על חוקרים במדעי החיים. לדידו, אם המאה ה-20 הייתה מאת ההיי-טק, המאה ה-21 מתחילה להיות מאת הביו-טק.

"עד עתה היו יוזמות שהתייחסו להחזרתו של החוקר הבודד", אומר טרכטנברג. "זה לא עבד. אנחנו לא מחפשים בודדים - מדען פה, מדען שם - אלא את המסות של המצוינים בינינו שיושבים באמריקה. רק כך נוכל למלא את החסר באקדמיה הישראלית, ולא להמתין דור שלם. הטראומה שלי היא שכל הסטודנטים הטובים ביותר שלי הם עדיין פרופסורים באוני' בארה"ב".

מרכזי מצוינות וירטואליים

כך זה הולך לעבוד: "בחמש השנים הקרובות אנו נבחר כ-30 תחומים ספציפיים של מחקר אקדמי, עם דגש על מדעי החיים. סביב כל תחום כזה יוקם מרכז מצוינות אקדמי. מדובר במרכז וירטואלי, לא של טיט ולבנים, שחומרי הגלם האקדמיים שלו יהיו חוקרים מקצועיים, רובם ישראלים שיחזרו מחו"ל, מיעוטם מישראל, רובם המכריע צעירים וכולם מצוינים. מצוינות היא מילת המפתח, וכדי להבטיח את השגתה כל שלב בתהליך יבוסס על תחרות".

לדברי טרכטנברג, להקמת כל מרכז מצוינות כזה תפרסם הות"ת מכרזים שיכוונו למוסדות אקדמיים ישראליים, כשהזוכה הפוטנציאלי בכל מכרז יוכל להיות מוסד אקדמי בודד כמו אוני' באר-שבע או קונסורציום של מוסדות. שניים מהפרמטרים החשובים לזכייה יהיו יכולת מוכחת לגייס משאבים, למשל, רשימת תורמים או משקיעים שיצהירו על נכונותם לשים כסף על השולחן; ויכולת מוכחת לגייס חוקרים, למשל, רשימה של 10 חוקרים שיצהירו על נכונותם לעבוד במרכז המצוינות שמשמש כנשוא המכרז. ובלשונו של טרכטנברג: "קריטריון חשוב (לבחירת זוכה במכרז) יהיה יכולת לגייס מסה קריטית של מדענים מובילים, לא חוקרים בודדים".

התוכנית צופה עלות של כ-45 מיליון שקל להקמת כל מרכז מצוינות, כשהעלות מתחלקת בין שלושה גורמים: תשומה ממשלתית ייעודית, שותף אסטרטגי (למשל, קרן קיסריה או תורמים פרטיים) והמוסדות המתחרים עצמם. העלות המצרפית של כל מרכזי מצוינות תנוע אפוא סביב 1.35 מיליארד ש"ח.

טרכטנברג אומר, כי משימתו של כל מרכז מצוינות תהיה לספק תשתיות מחקריות, אולי בסדר גודל של מיליון שקל לחוקר חדש, ולתגמל את מדעניו באופן דיפרנציאלי. "אנו שואפים שלמרכזי המצוינות יהיה מרחב תמרון בתחום התגמול המחקרי", הוא אומר. "אי-אפשר להיצמד לסולם השכר של איגוד מקצועי שבו כולם שווים. רק תגמול מתחרה יחזיר לישראל את כוכבי העל, את הצעירים המבטיחים באמת". מרכזי המצוינות האלה יוכלו לשמש גם בסיס להקמת בתי"ס לתארים גבוהים (Graduate schools) במתכונת שקיימת בארה"ב, אומר הפרופ'.

הוא נמנע מלכמת את קהל היעד שלו באמריקה הצפונית. "מדובר בהחלט ביותר מכמה מאות, בוודאי יותר מאלף", הוא אומר. אבל מחקר שנערך ביוזמת משרד התמ"ת לפני כשנתיים אומד את מספר מדעני החיים באמריקה הצפונית בכ-3,500 ואת מספר הרופאים בכ-4,000, עם ריכוזים גדולים באזור בוסטון, סן-פרנסיסקו ומכון הבריאות הלאומי של ארה"ב (NIH), בבתסדה, ליד וושינגטון.

בעיקר צעירים ומצוינים

"הציבור שאני שואף להגיע אליו בארה"ב מורכב מישראלים, חוקרים במדעי החיים, שסיימו דוקטורט - מפוסט-דוקים ועד פרופסורים", אומר טרכטנברג. "אם נצליח להחזיר לאקדמיה בישראל בשנים הקרובות 500 אנשים עם קליבר גבוה, חוללנו מהפכה".

*נראה שאחד המוטיבים המרכזיים בתוכנית הוא התמקדות ב"צעירים" וב"מצוינים". מיהו צעיר?

טרכטנברג: "בארץ חסר דור שלם של חוקרים במדעי החיים, אנשים בסוף שנות ה-30 תחילת שנות ה-40. הגיל הממוצע של הסגל האקדמי בארץ הוא כ-57 שנה. אין כמעט נוכחות צעירה בשבע האוניברסיטאות בישראל. לא שאנו מתכננים אפליה נגד מבוגרים. אם נמצא חוקרים מצוינים בגילים מתקדמים יותר, נשמח להחזיר גם אותם, בהנחה שהם יעמדו במדדי המצוינות. אנחנו לא נהיה דוגמטיים. גיל הוא רק אחד מהפרמטרים. אני יכול לחשוב על חוקרים מבוגרים שיכולים להחזיר עמם קאדר של חוקרים צעירים יותר שלמדו אצלם. אבל הכוונה הכללית היא להתמקד במסות של צעירים".

*מיהו מצוין?

"בישראל יש ניסיון רב מאוד בהליכים של קביעת הישגיות מקצועית. אנו עוסקים בהליכי שיפוט כל הזמן. זו תמצית החיים של האקדמיה. עלייה בדרגה, פרסים, פרסומים, מדידת איכות - כל העיסוקים הללו הם חלק לא טריוויאלי של האנרגיה האקדמית בכל מקום, גם בישראל. אנחנו נדע לנפות את המועמדים ולמצוא את הטובים ביותר. אבל אני רוצה להדגיש, שגיל ומצוינות הם לא הכול. המועמד צריך להפגין נכונות מוחלטת להשתקע בישראל. יש כאלה שירצו רק לבוא לנסות. מבחינתנו זה לא מספיק טוב. אם יהיו שני מועמדים בעלי כישורים זהים, כשאחד מצהיר על כוונה מוחלטת לחזור והאחר רוצה לשקול אחרי תקופת ניסיון, ברור שנבחר במועמד הראשון".

*אולי הבעיה היא שרבים יוצאים החוצה.

"בדיוק להיפך. אני בעד יציאה של מדענים ללימודים מתקדמים בחו"ל. היחשפות לרעיונות חדשים חיונית לצמיחה מדעית. מבחינתו של כל מדען ישראלי, צעיר וצעיר-פחות, חשוב לצאת ללמוד במוסדות האקדמיים המצוינים בארה"ב. אין דרך לקבל בישראל את הגיוון שאפשר לקבל בהרווארד או ב-MIT, למשל. לכן, חשוב שחוקרים ישראליים יקיימו קשרים רצופים עם מוסדות מחקר אמריקניים. אנחנו רק מצפים שהם יחזרו לישראל בשלב כלשהו".

טרכטנברג, שקיבל את הדוקטורט שלו בהרווארד, לא חלק על אחד המשתתפים בכנס, שטען כי בקהילה האקדמית בישראל מסתכלים ב"עין עקומה" על חוקר במדעי החיים שמבקש לעשות תואר מתקדם או פוסט-דוקטורט במוסד אקדמי בישראל, ולא בחו"ל. "זה פשוט לא מקובל", אמר אותו דובר.

אסף ויטמן, הציר בשגרירות ישראל בוושינגטון, שהביא את טרכטנברג אל עתודת המוחות הישראלית, חושב שמיזם מרכזי המצוינות עשוי להיות זרז להביא לישראל חברות אמריקניות או רב-לאומיות מתחומים שונים של מדעי החיים. "כפי שדב פרוהמן הביא בזמנו לישראל את אינטל, דן מידן את אפלייד מאטריאלס ואריה סקופ את מיקרוסופט, ישראלי שעובד באחת מתעשיות מדעי החיים יוכל לשכנע את מעבידיו שיקימו סביבו שלוחה בישראל", הוא אומר.

מה הזרז שיחזיר את המוחות הבורחים לישראל?

"ברור לי שאחזור לישראל בתזמון המקצועי הנכון"

ד

ד"ר מירית שניר, מפוטומאק, מרילנד, שעשתה את הדוקטורט שלה בפקולטה לרפואה בטכניון, מגדירה עצמה "ציונית מאוד". היא דור ראשון בישראל, ממשפחת ניצולי שואה. "חשוב לי לגדל את ילדיי בישראל ולשמור על זהותם הישראלית", היא אומרת. "ברור לי שאחזור לישראל בתזמון המקצועי והמשפחתי הנכון".

עתה היא עובדת במשרד עוה"ד פניגן, שנחשב המשרד הגדול ביותר בארה"ב לענייני קניין רוחני, בכתיבת פטנטים ובמתן תמיכה מדעית משפטית לחברת ביו-פארמה ומכשור רפואי. המשרד מנסה עתה לגייס לקוחות ישראליים ושניר תורמת למיזם זה.

"הזיקה שלי לישראל, יחד עם העניין הגדול שלי במדע ובנושאי קניין רוחני, הביאו אותי למיזם של החיבור בין פניגן לישראל", היא אומרת. "מבחינתי, פרויקט השבת המוחות לישראל חשוב להגנת הקניין המדעי של ישראל, ואשמח להיות מעורבת בהובלת פרויקט זה באופן מקצועי ולתרום להקמת מרכזי המצוינות".

לדבריה, "השאלה היא לא אם אני חוזרת לישראל אלא מתי", והיא תעשה זאת בכל מקרה. "אני מאמינה שהישראלים בארה"ב צריכים לדחוף ולהתאמץ לקראת חזרה ארצה".

"אין לי בעיה לקבל 50% מהשכר היום, אם אהיה בחזית המדעית"

ד

סנטימנט דומה מביע ד"ר דן גינצל, ד"ר לביוכימיה-אלקטרופיזילוגיה מאוני' בן-גוריון בב"ש. הוא בילה 4 שנים באוני' ג'ונס הופקינס במרילנד בלימודי פוסט-ד"ר, ועתה הוא מכהן כמנהל הקרן לחקר תאי גזע של מדינת מרילנד.

"אנשים נוסעים לחו"ל לא כדי לברוח מישראל אלא כדי לקדם את המעמד המקצועי שלהם", הוא אומר. "בתחום מדעי החיים, אם לא למדת בארה"ב אתה לא כל-כך נחשב. הבעיה היא, שהפיתויים להישאר פה גדולים. לחוקרים ישראליים יש ביקוש גדול".

גינצל מדגיש פן אחר של הנוכחות המסיבית של מדענים ישראליים באמריקה. "90% מהד"ר משרתים בצה"ל ורובם היו קצינים. אני נמצא פה 7 שנים, ואלה 7 שנים שבהן אני לא עושה מילואים. תכפיל זאת באלפים כמוני ותקבל בעיה ביטחונית".

הוא הקים את ביואברוד, עמותה שפועלת למען שילוב מדענים ישראליים מרחבי תבל באקדמיה ובתעשייה הישראלית. 850 פעילים רשומים באגודה ומעצם ההגדרה כולם רוצים לחזור, כשרק תינתן להם ההזדמנות המקצועית הראויה. "העסקית, לא הכספית", הוא מדגיש.

"התקבולים מכל משרה שאקבל בישראל יהיו נמוכים ב-50% ממה שאני מקבל פה, ואין לי בעיה עם זה", הוא אומר. "אבל אני רוצה לעבוד בקדמת החזית המדעית, כפי שאני עובד פה".

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים