גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניתוח "גלובס": הבטחות ותוצאות בשנה הראשונה של אטיאס

בשנה שחלפה, כשהוא רוכב על גאות בנדל"ן ונישא על הצהרות וכותרות שהציבור הרחב אוהב לשמוע, הפך אטיאס, לשם הכי חם בכלי התקשורת ■ כשר השיכון הוא יצא להגנת רוכשי הדירות - הזוגות הצעירים שידם אינה משגת בשוק לוהט של משקיעים שברחו מהבורסה ■ האם הצליח?

לאחר שנה בכיסא שר הבינוי והשיכון, ביסס אריאל אטיאס את מעמדו כאחד השרים הכי מתוקשרים והכי מוכרים בממשלה הנוכחית. שנה שאמנם החלה בקיפאון בענף הנדל"ן - תוצאה של המשבר הכלכלי העולמי בסוף 2008 - אך המשיכה כשנה של עליות דרמטיות במחירי הדיור שהניעו משקיעי נדל"ן, התחזקות קבוצות הרכישה, ורפורמות מרחיקות לכת בתחומי התכנון, הבנייה והקרקעות של מדינת ישראל - מה שכאמור העלה את אטיאס שוב ושוב לראש הכותרות בכל כלי התקשורת.

אטיאס, שנתפש כמגנם של הצרכנים עוד מימי כהונתו כשר התקשורת, יצא בשנתו הראשונה כשר השיכון להגנת רוכשי הדירות - הזוגות הצעירים שידם אינה משגת לקנות דירה בשוק לוהט של משקיעים שברחו מהבורסה אל שוק הנדל"ן. "אני צריך להתחשב במשקיעים שקנו דירה שנייה ושלישית?!", אמר אטיאס בראיון ל"גלובס" לפני כשלושה חודשים, בו העריך כי ברבעון הרביעי של 2010 ייעצרו מחירי הדירות ואז תחל ירידה.

כן, מישהו צריך היה לקרר את שוק הנדל"ן, אפילו בדרך של לוחמה פסיכולוגית. אטיאס, חביב התקשורת, ידע לייצר כותרות מרגיעות כשהקבלנים צעקו שאין מספיק היצע ומחירי הקרקעות והדירות עולים, כשהמתווכים דיווחו על עליות מחירים מטאוריות בשוק הדירות מיד שנייה עליהן הסתערו מאוכזבי שוק ההון, וכשקבוצות הרכישה שילמו יותר ויותר עבור קרקעות. "זוגות צעירים, אל תאמינו לסיסמאות שהמחירים ימשיכו לעלות", הזהיר אטיאס באוקטובר 2010, והבטיח לשחרר מאסות של קרקעות לבנייה ולהגדיל משמעותית את ההיצע על מנת להוריד את מחירי הדירות.

אבל בשנה אחת קשה ליצור שינויים משמעותיים בשטח - מובן כשמדובר בפרק זמן בו תכניות ויוזמות רק מתגבשות, ובטח בתחום כמו בנייה. או כמו שאמר אטיאס בראיון ל"גלובס": "להבדיל מהפעילות שלי במשרד התקשורת, שהשפיעה על כיס הצרכן באופן מיידי, הפעם המהלכים שאני מוביל יעצבו את שוק הדיור בעשורים הקרובים".

גולת הכותרת: הצפת השוק בקרקעות לבנייה

מאז אוקטובר 2009 מיישם המינהל את האסטרטגיה של אטיאס ומשווק אלפי יחידות דיור ב"בליצים" מתוכננים של מכרזים. רק שבסיכום 2009 נרשם גידול יחסית מתון של כ-16% בכמות הקרקעות ששווקה - בהחלט לא הצפה - המספיקה לבניית כ-20 אלף יחידות דיור חדשות. השנה מקווים במינהל מקרקעי ישראל לשווק קרקעות ל-35 אלף יחידות דיור.

בינתיים, תכניות השיווק האגרסיביות לא מצליחות להוריד את מחירי הדיור. מאז דצמבר 2008 לא נרשמה ירידת מחירים באף חודש, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בינואר 2010 עלו מחירי הדירות ב-1.6% ובסך הכל ב-19% ב-12 החודשים האחרונים.

הקבלנים וקבוצות הרכישה אמנם מאשימים את "השיטה" - שיטת מכרזי "כל המרבה במחיר זוכה בקרקע" - אך בפועל הם מציעים מחירים גבוהים בהרבה ממחירי המינימום, למרות שאטיאס קרא להם לאחרונה "להרגיע את המחירים".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, מברך על יוזמת השיווקים המוגברים, אך מעריך כי בתקופה הקרובה לא יחול שינוי של ממש.

"במחוז תל אביב, המרכז את עיקר הביקושים בישראל, חלה ירידה של 32% בהתחלות הבנייה ב-2009", מזכיר בובליל. "מכיוון שהמחסור בדירות מתרכז באיזור תל אביב והמרכז, הרי ששיווקי הקרקעות כיום לא מסייעים בהפחת הפער בין ההיצע לביקוש ולכן לא תתאפשר ירידת מחירים. ואכן ניתן לראות כי למרות השיווקים הערים מחירי הדירות המשיכו לעלות עד סוף 2009".

לדבריו, מינהל מקרקעי ישראל החל לשווק את הקרקעות בתקופה שבה העוסקים בענף היו צמאים לפרויקטים חדשים, לאור העלייה בביקושים לדירות במחצית וחיסול המלאים. "השיטה של מכרזים בה הזוכה הוא המרבה במחיר מביאה לעלייה של עשרות אחוזים במחירי הקרקעות - עלייה שלא תאפשר את הוזלת מחירי הדירות", אומר בובליל.

אטיאס התחיל, חזקיהו יסיים?

די מוקדם בקדנציה שלו, הודיע אטיאס ש"יטפל" בנושא קבוצות הרכישה והסיכונים הגלומים בהן, בעיקר על מנת להבטיח את כספי הרוכשים, אם כי הוא חזר ואמר שהוא בעד דירות מוזלות. לאחרונה יזם השר שימוע בנושא קבוצות הרכישה, במסגרתו בוחן משרד השיכון שורה של נושאים, לרבות סוגיות התשלום וההגנה על הרוכשים בקבוצות רכישה; הערכת המחיר של הדירה; מימון הפרויקט וזמן ביצועו; וסכסוכים בין חברי קבוצה.

בינתיים, הוקמה ועדה מיוחדת ברשות המיסים לבדוק את ההטבות המס להן זוכות הקבוצות. ולאחרונה הורה לבנקים המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להקצות הון בשיעור של 100% על כל הלוואה הניתנת לקבוצות הרכישה, מהלך שעשוי לצמצם את היקף הפעילות של קבוצות הרכישה וכדאיותן.

נראה כי אטיאס טרם החליט כיצד לתקוף את הנושא מצד הצרכן - והשאלה האם מהלך שלו יהיה אפקטיבי יותר מאיגוף הקבוצות מכיוון המערכת הבנקאית עדיין נתונה במחלוקת.

עו"ד צחי חג'ג', יו"ר פורום קבוצות הרכישה באיגוד לשכות המסחר, מקדם בברכה את הסדרת תחום קבוצות הרכישה, אך קורא לאטיאס "להבין שהכלי של קבוצות הרכישה חייב להיות מנשמת אפו של משרד השיכון, בהיותו הכלי היחידי כמעט שנותר היום ושעשוי לשמש את המשרד ואת העומד בראשו בדרך להפחתת מחירי הדירות בישראל, מגמה אותה חרט על דגלו מזה זמן". לדברי חג'ג', "התחרות היום בין הקבוצות לבין עצמן ובינן לבין קבלנים הבונים באזורים שכנים הינה ערה ונמרצת והמרוויח העיקרי הינו הצרכן".

המלכוד ברור: אם משרד השיכון יטיל על מארגני קבוצות הרכישה חובה להנפיק ערבות חוק מכר, בדומה לקבלנים, או יחייבן להתחייב על מחיר דירה סופי, יהיה זה "סותר בעליל את המהות של קבוצות הרכישה", כדברי חג'ג'.

הרפורמה במינהל מתעכבת

נראה כי יישום הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, לפיה תעבור הבעלות על הקרקע לידי החוכרים, מתקדם בעצלתיים. מדובר במהלך שמטרתו לפנות כוח אדם ניכר המטפל בחוכרים לטובת שיווק קרקעות - חוד החנית של "מבצע אטיאס".

יישום הרפורמה מתעכב בין השאר בשל סכסוך העבודה שהכריז ועד עובדי המינהל בשנה שעברה במחאה על הרפורמה. הוועד העריך שכ-700 עובדי המינהל ייאבדו את מקום עבודתם.

תמ"א 38, פרק ב'

תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תמ"א 38, לא הצליחה להמריא בשנים האחרונות, אפילו לא בתל אביב ובאזור המרכז. "תמ"א 38 במתכונת שהיתה קיימת עד היום לא הוכיחה עצמה ואפילו נכשלה במבחן התוצאה", אמר אטיאס כשבועיים לאחר רעידת האדמה בהאיטי, כאשר הציע תכנית משלו לחיזוק מבנים, שעיקרה הקדשת הכנסות שיגיעו מחיזוק מבנים בתל אביב לחיזוק מבנים בפריפריה.

איציק אמסלם, מבעלי חברת הבנייה אלמוג כ.ד.א.י וסגן נשיא התאחדות הקבלנים, מדבר על שיטה אחרת, של התניית הבנייה המורחבת בתל אביב בהושטת יד לתמיכה בבניינים בפריפריה. "בצורה כזו, ללא עלות תקציבית, המדינה תוכל לקבוע את סדרי העדיפויות לחיזוק המבנים ותדאג לכך שקודם יחוזקו הבניינים באזורים הבעייתיים ותוספת הקומות תתבצע בשכונות חדשות המסוגלות לקלוט את תוספת הדיירים".

סביוני "שדה דב"?

בראיון ל"גלובס" בינואר השנה, חשף אטיאס את כוונתו לפנות את שדה דב לטובת מבני מגורים חדשים ב"גוש הגדול" בתל אביב. זאת, אחרי שנים רבות בהן דובר על העתקת שדה התעופה. "בקדנציה הזו יקרה משהו משמעותי בשדה דב, כי זה פשוט מיותר שיש שם שדה תעופה על עתודת קרקע מאד יקרה", אמר אטיאס.

כזכור, אטיאס ושר התחבורה ישראל כץ מינו לאחרונה צוות מקצועי בין-משרדי שיבחן את החלופות לפינוי שדה דב, לאחר שהשניים החליטו לפעול במשותף לפינוי המתחם לטובת בנייה של כ-12 אלף יחידות דיור באחד האזורים הכי אטרקטיביים בארץ.

בשוק הנדל"ן התייחסו להכרזת השרים בספקנות רבה, ונטען כי זו תכנית שכבר עשרות שנים מוצעת בגלגולים שונים וכי היא לא ישימה, בעיקר בשל העלויות הכבדות של העתקת השדה. מדובר בעלויות פינוי של מאות מיליוני שקלים. לאחרונה גם אמר ל"גלובס" דדי בורוביץ', בעל השליטה בחברת כנפיים (המחזיקה באל-על), כי החברה לא תיתן את הקרקע שלה (כ-30 דונם) בשדה דב לטובת תכניתם של אטיאס וכץ.

חיים פייגלין, מנכ"ל חברת הבנייה צמח המרמן הפעילה ב"גוש הגדול", מאמין שלמרות שתכניות קודמות לפינוי שדה דב נגנזו, "היום נראה כי התוכנית של אטיאס קורמת עור וגידים". לדבריו, "מיקומו של שדה דב בתוך מרקם מגורים אורבאני מהווה מזה שנים מפגע של רעש וסכנה בשל המטוסים המנמיכים טוס באזור מגורים צפוף. הפינוי המיוחל של שדה דב יהפוך את החיסרון היחיד הקיים באזור הגוש הגדול ליתרון הגדול ביותר של השכונה".

עוד כתבות

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הנפט מטפסים

הניקיי מוסיף 0.2%, בורסת שנחאי מאבדת 0.2%, בורסת שנזן יורדת ב-0.9% והקוספי מתחזק ב-0.6% ● עליות קלות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● בשוק הסחורות, מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד על 84.4 דולר, וחבית נפט אמריקאי נסחרת סביב ה-79.8 דולר

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל