גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעקב מיכלין: "תמלוגים הם מקור הכנסה גדול, אבל מתכלה"

מנכ"ל יישום, חברת המסחר של האוניברסיטה העברית, דוחה רעיון שעלה בעבר לגייס בבורסה ("יש לנו מספיק קשרים ואנחנו לא במצוקת גיוס"), ולא מודאג מבעיות כספיות ("יש לנו הרבה מוצרים בצנרת")

אם תשאלו גורמים בתעשיית הביומד מהי נקודת הכשל, "עמק המוות", של התעשייה, השלב בדרך מבריאת המיזם ועד להצלחתו, שאותו הכי קשה לעבור - כל אחד כנראה ייתן תשובה קצת אחרת. אולי זה סימן שבתחום מדעי החיים, המוות אורב לחברות לאורך כל הדרך.

על-פי יעקב מיכלין, שנכנס באפריל 2009 לתפקיד מנכ"ל יישום, חברת מסחור הטכנולוגיות של האוניברסיטה העברית, עמק המוות ממוקם, ללא ספק, ביציאה משערי האוניברסיטה, ומסתיים עם הוכחת היתכנות ראשונית של המוצר או של התרופה בבני אדם. "יש מספיק גורמים שמוכנים לממן ניסויים קליניים אחרי הוכחת היתכנות מוצלחת, אבל לך תגיע לשם", הוא מסביר.

כיום קיימות כמה שיטות שמנסות לחצות את עמק המוות הזה. האחת היא להמשיך להבשיל מוצרים בתוך האוניברסיטאות גם בשלבים מאוחרים יותר, למרות שבמקרים כאלה כבר צריך לחשוב גם חשיבה מסחרית, שהיא מורכבת יותר עבור האוניברסיטאות. שיטות נוספות הן להקים חברות סטארט-אפ סביב טכנולוגיות של האוניברסיטה, או להוציא את הפרויקט לחברת פרויקטים כמו במקרה של חברת ביוליין. "האפשרות האידיאלית היא להוציא את הטכנולוגיות לרישוי לחברה חיצונית בינונית או גדולה כבר בשלב הזה", אומר מיכלין, "אבל בדרך כלל זה לא מתרחש".

לוקחים רק תמלוגים

חברת יישום פועלת בכל השיטות, כשהשיטה הראשונה, של הבשלת פרויקטים בתוך חברת המסחור, היא החדשה ביותר. "הקמנו קרן 'בייבי סיד' לתמיכה ב-15 פרויקטים בשנה, מתוך הכסף של יישום שמגיע מתמלוגים על פרויקטים קודמים. כעת אנחנו מנסים לגייס עוד הון למיזם, כדי לתמוך בחברות לאורך יותר זמן, וגם לתמוך ביותר חברות. בסך הכול בשלבים הראשוניים של פרויקטים בתחום הפארמה, ניתן לקדם אותם מאוד בסכומים ממש קטנים", אומר מיכלין.

לדבריו, "משנת 1996 קרנות הון הסיכון לא נתנו תשואה טובה למשקיעים. אנחנו אומרים למשקיעים - שווה להשקיע מוקדם, 100 אלף דולר ב-10 מיזמים בשלב מוקדם מאוד, במקום מיליון דולר בחברה אחת. לדברי מיכלין, המשקיעים דרך יישום מבזרים סיכונים וגם לא נדרשים לדלל את אחזקותיהם. יישום משתדלת לקחת רק תמלוגים בעבור מסחור הפרויקטים שלה, ולא להחזיק בהון בחברות, בין אם הטכנולוגיה מוסחרה לחברה גדולה ובין אם לחברת סטארט-אפ.

* כיצד ימוסחר פרויקט בוגר הבייבי סיד? בחממה?

"לצערי, בדרך כלל לא. מלבד ביוליין, החממות כמעט ולא עוסקות בתחום הפארמה שהוא התחום החזק ביותר אצלנו. החממות כולן קולטות אולי עשרה פרויקטים בפארמה בשנה, ויש בארץ שבע אוניברסיטאות. לצערי, גם קרנות ההון סיכון ממעטות לפעול בשדה של הפארמה".

* אז אם חממות לא, מה כן?

"מתוך 80 הפרויקטים שהחלו עד היום תחת המטריה של הבייבי סיד או משהו דומה, 20 מוסחרו והרוב ליזמים פרטיים שהביאו איתם קצת כסף, בדרך כלל יזמים אסטרטגיים עם קצת רקע וניסיון בתחום. יש לנו גם חוזים עם חברות גדולות. ההסכם שחתמנו לאחרונה עם ענקית התרופות השוויצית Roche, לפיו החברה תבחר מספר פרויקטים ותשקיע בהם להוכחת היתכנות, ותמשיך להשקיע כל עוד יהיו תוצאות טובות, הוא רק דוגמה אחת להסכם כזה. יש לנו הסכמים בעלי מאפיינים דומים, גם אם בסדרי גודל אחרים, עם חברות תרופות נוספות. בהסתכלות קדימה, זה המודל המנצח.

"מבין החברות שצמחו טרם פרויקט הבייבי סיד והפכו לחברות סטארט-אפ מעניינות ניתן למנות את ביוקנסל, נסווקס, Atox Bio, קולפלנט, תלתן פארמה ואחרות".

* אתם משתמשים גם בתוכניות של המדען הראשי?

"אנחנו משתמשים מדי פעם בפרויקטי נופר ומגנ"טון לשיתוף פעולה בין האקדמיה לחברות מהתעשייה, אבל חייבים להיעזר עבור הפרויקט בחברה תעשייתית מקומית, וכאלה אין בשפע בתחום שלנו. המימון הזה עוזר לכשמונה פרויקטים בשנה. כדי שאחד הפרויקטים יהפוך לסיפור הצלחה, אנחנו צריכים 20-30 פרויקטי פארמה טובים בשנה".

לא מביעים חשש מזליגת ידע לתעשייה

כיום הכסף הגדול של יישום מגיע בעיקר מתמלוגים על מספר מצומצם של מוצרים - התרופות דוקסיל ואקסלון, מוצרי התוכנה לרכב של חברת מובילאיי וכן עגבניות ייחודיות שפותחו בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה ברחובות. לדברי מיכלין, "תמלוגים הם מקור הכנסה גדול, אבל גם מתכלה. מקור הכנסה לא מתכלה הוא שיתוף פעולה מחקרי עם חברות חיצוניות, שמשלמות לחוקרים שלנו עבור ביצוע רכיב ספציפי במו"פ שלהן".

מיכלין מודה כי משאב זה של האוניברסיטה אינו מנוצל כיום כפי שהיה יכול להיות, וכי חלק מהחברות הגדולות מאמינות שמיקור חוץ כזה של המו"פ יהיה יקר יותר ואיטי יותר מאשר לבצע אותו בתוך החברה או בחברה מתמחה. "זה מתגלה לעיתים קרובות כלא נכון. גם לחברה הכי גדולה אין מחלקת מו"פ אינסופית, ואילו אצלנו יש את החוקר המסוים שהתמחה כל חייו ברצפטור מסוים. יש לנו את מיטב הציוד ואת המוניטין המדעי".

* כשחוקרים עובדים צמוד מאוד עם התעשייה, יש חשש כי קניין רוחני יזלוג החוצה?

"לחוקרים שלנו מותר לעבוד ממש עם התעשייה, בייעוץ, אבל רק יום אחד בשבוע. אנחנו לא חוששים שהם יחרגו מכך או שהידע של האוניברסיטה יזלוג החוצה, כי הם ממושמעים. לכן אנחנו דווקא בעד התהליך הזה, שנותן גם לחוקרים שלנו ערך מוסף, ואף עובדים בעצמנו כדי להשיג להם הסכמי ייעוץ, ובהסכמים הללו אנחנו מסדירים במדויק את סוגיית הקניין".

* בעבר שקלתם לגייס כסף בבורסה לקידום הפרויקטים שלכם הנמצאים בשלבים ראשוניים. זה עוד רלוונטי?

"זה לא נמצא על הפרק כרגע. יש לנו מספיק קשרים ואנחנו לא במצוקת גיוס. ממילא גיוס בבורסה לא תואם מודל של התבססות על תמלוגים, ולא על החזקות".

רוב העסקאות של יישום עם חברות תרופות הן סודיות. מיכלין מוכן למסור כי "יש לנו היום כעשרה פרויקטים בשלב II של הניסויים ומעלה, לא כולם אצל חברות גדולות. יש היום יותר מוצרים בצנרת מאשר לפני 10 שנים, ולכן איננו מוטרדים מכך שהפטנטים על המוצרים המכניסים שלנו יפקעו בשנים הקרובות".

לדברי מיכלין, "למרות המיקוד הנוכחי בביומד, עם מעט גיחה לקלינטק, זה לא חייב להיות המיקוד גם בעתיד. גילינו שיש המצאות למסחור במגוון חוגים שלנו. גם בגיאוגרפיה. אפילו במינהל עסקים".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד