גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה גם בעידן האינטרנטי אסור לשכוח את קידום המכירות הקלאסי?

הפייסבוק והטוויטר אולי עושים באזז, אבל עבור עסקים קטנים ובינוניים גם קידום המכירות הקלאסי יכול לעשות הבדל משמעותי ■ אילו קד"מים מרגשים את הלקוחות של היום, ומהו התזמון הנכון ביותר לביצועם

הפייסבוק והטוויטר אולי עושים באזז, אבל עבור עסקים קטנים ובינוניים גם קידום המכירות הקלאסי יכול לעשות הבדל משמעותי.

אילו קד"מים מרגשים את הלקוחות של היום, ומהו התזמון הנכון ביותר לביצועם?

דורון פלד, מנכ"ל ומבעלי אילנית: "וירטואלי זה עדיין רק ויזואלי, נטול מגע"

קד"מ ייחודי: אליפות ישראל בלגו

* סוגי קד"מ עדיפים:

"הפעלות לילדים בקניונים ובמשחקיות בחנויות צעצועים גדולות. אנחנו עושים כ-50 כאלה בשנה".

* תקציב קד"מ שנתי:

"תקציב הקד"מ הוא חלק מתקציב הפרסום הכולל שלנו, שעומד על כ-1 מיליון דולר בשנה".

* קד"מ אחרון בולט:

"בדצמבר 2009 קיימנו את אליפות ישראל בבניית לגו בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה. לתחרות קדם פרסום במקומונים ובדיוור ישיר. קראנו לילדים לשלוח תמונה של יצירת לגו אישית. 200 ילדים שלחו, מהם נבחרו 20 להשתתף בתחרות. הפיינליסטים בנו, וצוות השופטים, שבו היה גם נציג לגו הדנית, בחר בדגם המנצח. זוג תאומים, עולים מיפן המתגוררים ברעננה, זכו במקום ה-1 ובביקור ב'לגו לנד' בדנמרק. בקד"מ זה השקענו כ-500 אלף שקל".

* למה צריך קד"מ קלאסי בעידן האינטרנט:

"וירטואלי זה עדיין רק ויזואלי. קשה להעביר תחושה של צעצועים דרך תמונות. בצעצועים צריך לגעת ולשחק. יש משחקים שבלי קד"מ לא יימכרו".

* קד"מ שמרגש את הלקוח של היום:

"עצם המשחק מרגש את הילד של היום בדיוק כמו את הילד של פעם. אין הבדל".

* התזמון הנכון ביותר לקד"מ:

"בתחום שלנו התזמון הנכון הוא בפיקים: ראש השנה, סוכות, פסח והחופש הגדול - תקופות בהם ההורים קונים יותר צעצועים לילדיהם".

* קד"מ במיתון:

"בזמן מיתון פעילויות הקד"מ חייבות להיות גדולות, מאסיביות ומושקעות יותר, כדי לעודד אנשים להסתכל על המוצרים שלך. כשהכול נהדר קד"מ חשוב, אבל במיתון הוא חשוב כפליים".

* תרומת הקד"מ לשורה התחתונה:

"קשה לכמת, אבל הרעש שהוא יוצר בהחלט תורם למחזור. כך למשל, חנות הצעצועים בקניון שבעת הכוכבים מכרה פי שלושה 'לגו' בעקבות קד"מ אליפות הלגו הארצית".

* טיפ שלך לקד"מ מוצלח:

"בלי תכנון מדויק, עיתוי נכון ומוצרים נכונים, אי-אפשר להצליח".

אילנית שיווק צעצועים
פעילות: יבואנית צעצועי ילדים
שנת הקמה: 1993
בעלים: משפחת עמנואל ומשפחת פלד
מס' עובדים: 45
מחזור שנתי: כ-80 מיליון שקל

מיכאל דיין, מנכ"ל קבוצת טמבור: "צריך קד"מ כמו שצריך חנויות למרות האינטרנט"

קד"מ ייחודי: צביעת מדרכות באילת

* סוגי קד"מ עדיפים:

"כאלה שמעבירים ללקוח את המסר 'בואו נצבע יותר ונהיה שמחים יותר'. אנו אוהבים קד"מים אקטיביים. כאלה שמאתגרים את הלקוח להשתתף בפעילויות שונות וליהנות מהטבות שונות".

* תקציב קד"מ שנתי:

"אנחנו משקיעים 7 מיליון שקל בפרסום וסכום דומה בפעולות קד"מ. אנו מאמינים שככל שנביא ערך מוסף ישיר ללקוח, כך הוא יעריך אותנו יותר".

* קד"מ אחרון בולט:

"הכרזנו על מרץ כעל 'חודש הצבע', ועשינו פעילויות קד"מ רבות בהשקעה כוללת של כ-1.5 מיליון שקל. באחת הפעילויות, למשל, צבענו רצועת חניה באחד הרחובות המרכזיים באילת וצירפנו שילוט 'חניה חופשית מתנה מטמבור'. הרעיון היה להראות את הכוח של מניפת הגוונים שלנו ולצ'פר את החונים בחניה חינם לחודש ימים".

* למה צריך קד"מ קלאסי בעידן האינטרנט:

"כי החוויה הפיזית עדיין בעלת משמעות. זה כמו לשאול למה צריך חנויות כשאפשר להשיג הכול באינטרנט. האינטרנט לא מבטל את מקומו של הקד"מ הקלאסי".

* קד"מ שמרגש את הלקוח של היום:

"הלקוח של היום מגורה הרבה יותר, וכדי להצליח לגרות אותו עוד קצת צריך להתאמץ. להיות הרבה יותר יצירתיים, חדשניים, מהירים ונדיבים עם הנחות".

*התזמון הנכון ביותר לקד"מ:

"בתחום שלנו, לפני פסח ולפני גל מעברי הדירות בחודשי הקיץ".

* קד"מ במיתון:

"ב-2009 קיצצנו בפרסום ושיווק אך לא בקד"מ, כי בימים קשים חשוב לתת ללקוח את ההרגשה שהוא במרכז הבמה שלנו. ואת זה עושים הכי טוב בקד"מים".

* תרומת הקד"מ לשורה התחתונה:

"קשה להעריך תרומה קונקרטית, אך אנו מאמינים שזה תורם, אחרת לא היינו עושים זאת. על קד"מים שלא הצליחו אנחנו למדים מפידבקים ומסקרים".

* טיפ שלך לקד"מ מוצלח:

"קד"מ מוצלח הוא קד"מ שנותן ללקוח הרגשה שמתייחסים אליו, נותנים ומחדשים לו משהו".

טמבור
פעילות: ייצור צבעים וחומרי בניין
שנת הקמה: 1936
בעלים: גרנית הכרמל (85%), ציבור (15%)
מס' עובדים: 650
מחזור שנתי: 573 מיליון שקל

אריאל הירט, מנכ"ל חמת גדר: "חלק גדול מהאוכלוסייה עדיין לא נמצא ברשת"

קד"מ ייחודי: הצבת פוחלץ תנין במרתון סובב כנרת

* סוגי קד"מ עדיפים:

"התנינים שלנו הם מקדמי מכירות אדירים, ולכן הם תמיד נמצאים במוקד הקד"מים שלנו. גם לטובת קידום הספא והמלון. וזה עובד. היום, אמרת תנינים - אמרת חמת גדר".

* תקציב קד"מ שנתי:

"תקציב הפרסום השנתי שלנו עומד על כמיליון שקל, מתוכם כ-30% תקציב הקד"מ. בכל קד"מ אנחנו משקיעים כ-10-15 אלף שקל בממוצע".

* קד"מ אחרון בולט:

"באחרונה הצבנו פוחלץ של תנין שקידם בברכה את רצי מרתון 'סובב כינרת', והזמין אותם להתפנק אצלנו ב-50% הנחה. התנין קצת הבהיל את הרצים, אבל קידם מכירות. לפני כן, כשראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, הגיע לביקור בארץ, מיהרנו לקרוא לאחד התנינים שלנו על שמו. המהלך, כמובן, קיבל ביטוי גם בכלי התקשורת".

* למה צריך קד"מ קלאסי בעידן האינטרנט:

"אומנם מדובר במדיה חשובה, אך חלק גדול מהאוכלוסייה עדיין לא נמצא בה, מה שמחייב אותנו להמשיך לפעול בדרכים הקונבנציונליות. יש אוכלוסייה ניכרת שנענית ומגיבה לפעילויות קד"מ קונבנציונליות, ולכן אנחנו לא מזניחים את המסלול הזה".

* קד"מ שמרגש את הלקוח של היום:

"הלקוח הישראלי מגיב לקד"מ שמניב לו הטבה: מתנה, הנחה משמעותית בספא או לילה חינם במלון. הלקוח של היום צריך להרגיש שהקד"מ נותן לו משהו, אחרת זה לא ילך. זה קורה בגלל שהוא נחשף ליותר ויותר גירויים ורמת הציפיות שלו הולכת וגדלה".

* התזמון הנכון ביותר לקד"מ:

"חמת גדר הוא עסק עונתי-חורפי, וככזה מרבית הקד"מים שלנו נעשים בסתיו ובחורף".

* קד"מ במיתון:

"למרות שקשה, צריך ורצוי לעשות, במסגרת מגבלות התקציב, כמה שיותר. ואכן, בשנה האחרונה הסטנו חלק מתקציב הפרסום לטובת תקציב הקד"מ".

* תרומת הקד"מ לשורה התחתונה:

"לקד"מ תרומה גדולה יותר בטווח הארוך".

* טיפ שלך לקד"מ מוצלח:

"לקיים אותו בלוקיישן שלא תמיד קשור לחברה".

חמת גדר
פעילות: חוות תנינים, ספא ומלון
שנת הקמה: 1977
בעלים: הקיבוצים אפיק, מיצר, מבוא חמה וכפר חרוב
מס' עובדים: 160
מחזור שנתי: כ-40 מיליון שקל

10 טיפים לקד"מ מוצלח לעסקים קטנים ובינוניים

על-פי דרור מורן, מנכ"ל YOU מקבוצת-דור אלון:

דרור מורן, מנכ

1. קד"מ כחלק מהתקשורת השיווקית הכוללת

קד"מ אינו רק כלי להשגת מטרות מידיות שנועדו להניע את הצרכן לקנייה מידית, אלא חלק מהתכנון האסטרטגי של התקשורת השיווקית הכוללת של החברה. קד"מ מוצלח מהווה גם הזדמנות ליצירת חוויית התנסות שתורמת לתדמית המותג, ולכן הוא חייב להיות מותאם לערכי המותג.

2. התאמה אישית לצורכי הלקוח

אחרי שהגדרתם את קהל היעד אליו אתם מכוונים, תכנון אסטרטגיית וטקטיקת קד"מ מחייבת שימוש במערכות מידע עדכניות בהם קיים מידע על דפוסי הקנייה של הלקוחות. זאת, במטרה לאבחן את קהלי המטרה ולבנות עבורם הטבות ייחודיות ה"תפורות" לצורכיהם הייחודיים.

3. ייעול חווית הקנייה בנקודות המכירה

מחקרים מראים ש-70% מהחלטות הרכישה נעשות בצורה אימפולסיבית וללא תכנון מוקדם. לכן, קיימת חשיבות עצומה ביצירת יחסים אינטראקטיביים עם הצרכנים באופן נבדל ושונה מהמתחרים בשוק. רק כך תעלה הסבירות לעמוד בציפיות הלקוח, להגביר את היקף סל הקנייה ולזכות בנאמנות לטווח ארוך.

4 . יצירת ערך אמיתי ללקוח

קד"מ מוצלח אמור לייצר אצל הלקוח תחושה ברורה של "קניית ערך" המבוססת על Value for money. קד"מ מוצלח חייב לענות על השאלה: האם כדאי לי? ורק כשהתשובה מצד הצרכנים תהיה חיובית, ניתן יהיה לומר שהשגתם את המטרה.

5. יצירת פעולות חדשניות ויצירתיות

המלחמה על תשומת לב הצרכנים והצורך להגיע לאוכלוסיות בעלות הרגלי צריכה ייחודיים, מגבירים את הצורך להתאים את הקד"מ לקהל המטרה. עודדו את הצוות שלכם לחשוב תמיד על פעולות יצירתיות ובלתי שגרתיות, כדי להשיג את תשומת הלב הראויה.

6. העובדים שלך הם מקדמי המכירות הטובים ביותר

אם אפשר, אל תחששו ל"השתמש" בעובדים כמקדמי מכירות במקום צוותים חיצונים. המכירות הטובות ביותר מתבצעות על-ידי אנשים שמאמינים במוצר. לעתים, חיבור של עובדים מ"השורה" לתהליך הקד"מ יוצר אימפקט חיובי פנימה לתוך הארגון ולא רק החוצה ללקוחות.

7. קד"מ לא מפצה על מוצר לא מוצלח

קד"מ חדשני ומוצלח ככל שיהיה, לא יכול לפצות על מוצר כושל. ברגע שאתם מזהים בעיה במוצר עצמו ולא בקידומו, חשוב לא לנסות לעורר ציפייה מוגזמת אצל הצרכנים, שבסופו של דבר תעורר אצלם אכזבה גדולה יותר מהמוצר עצמו וממותגים אחרים שלכם.

8. תזמון

אחד מהמאפיינים הבולטים של התנהגות צרכנים היא החיפוש אחר מבצעים כחלק מחיפוש אחר ריגושים וחווית קנייה. קד"מ מוצלח תלוי ברובו בתזמון נכון. נצלו תמיד אירועים מתוקשרים, חגים, ימי הולדת של המותג ומועדים מיוחדים כדי למנף את המותג באמצעותם.

9. מדידת התוצאות הסופיות אל מול המטרות והיעדים שהוצבו

אל תבזבזו משאבים לחינם. מבצעי ופעילויות קד"מ ניתנים למדידה וכימות. לכן, כדי להגיע לאפקטיביות מקסימלית יש לבדוק כל העת את יעילותם ולשקול האם ההשקעה אכן משיגה את התוצאות הרצויות.

10. קד"מ לא בא במקום פרסום ויחסי ציבור

פעילות קד"מ למותג היא פעילות משלימה, ואינה יכולה לבוא במקום פרסום ארוך טווח ופעילות יחסי ציבור, הפועלים לקידום תדמית המותג וליצירת מודעות.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק