גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"וישי זה העבר שלנו שאיננו עובר"

ספרים העוסקים בשואה הם רבי-מכר בטוחים בצרפת, ורבים מהם מעוררים פולמוס וזוכים בפרסים. מה גורם לצרפתים לעסוק בשואה באובססיביות שאין לה אח ורע בעולם? המפתח, כנראה, נעוץ ברגשות אשם

"לא כל-כך הבנתי את היופי הזה של פריז בבוקר שטוף שמש של יוני. מזג האוויר תמיד יפה בשעות של פורענות", כותבת הלן בר ביומן שלה. "כל חיי אזכור את אחר הצהריים הזה, הגדוש-כל כך. הלכתי איתו לסן סוורן, ואחר-כך שוטטנו על הרציפים, התיישבנו בגן הקטן שמאחורי הנוטר-דאם. הייתה שלווה אינסופית. אבל השומר גירש אותנו, בגלל הטלאי שלי". (מתוך "יומן", הלן בר)

השנה היא 1942. פריז תחת הכיבוש הנאצי. הלן בר היא סטודנטית בסורבון בת 21. יהודייה. ב-7 באפריל 1942 היא מתחילה לכתוב יומן. ב-8 במרץ 1944, היא נתפסת יחד עם בני משפחתה, מועברת למחנה המעצר דראנסי ונשלחת לאושוויץ. בתחילת נובמבר הי מגיעה לברגן-בלזן אחרי צעדה רגלית שמעטים שרדו אותה. תחילת אפריל 1945, ימים ספורים לפני שחרור המחנה, היא נפטרת מטיפוס.

2008 - 64 שנים מאוחר יותר, היומן של הלן בר רואה אור בצרפת, ובתוך ימים ספורים אוזל לחלוטין מהמדפים (נמכר בקצב של 10,000 עותקים ליום). במשך כמה חודשים נמכרים יותר ממיליון עותקים.

שנתיים קודם לכן, ב-2006, יוצא בצרפת הספר "נוטות החסד" מאת ג'ונתן ליטל, סופר יהודי שכותב את סיפור השואה מפיו של קצין אס. אס. דמיוני - אוברשטומפיהרר מקסמיליאן אואה, וזוכה בפרס הגונקור וב"פרס הגדול לרומן של האקדמיה הצרפתית". בששת השבועות הראשונים להוצאתו הוא נמכר ב-280 אלף עותקים ויוצר דיון וסערה ציבורית.

2007 - הספר "הדו"ח של ברודק" מאת פיליפ קלודל, גם הוא ספר על השואה, שנכתב בידי סופר לא יהודי, יוצא לאור בצרפת, וזוכה להצלחה עצומה.

"אין פיקציה לשואה"

2010 - צרפת שוב מתעסקת בשואה, ושוב מדובר בוויכוח ציבורי גדול, הפעם בעקבות "יאן קרסקי" שכתב סופר צעיר בשם יאניק הנל (גם הוא לא יהודי). רומן המתבסס על עדותו וזיכרונותיו של חסיד אומות העולם יאן קרסקי, שהיה שליח המחתרת הפולנית אל העולם החופשי להעביר עדויות על השמדת היהודים. קלוד לנצמן, במאי הסרט "שואה", יצא נגד הספר, שזכה בפרס האקדמיה הצרפתית, והסערה גדולה. המעניין הוא ששום הד מהסערה לא הגיע לישראל, וגם לא לעולם דובר האנגלית.

פרופ' קלוד קליין, שבקיא בפרשת לנצמן-הנל, מסביר: "הספר מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון הוא חזרה על עדותו של קרסקי בסרט 'שואה'. החלק השני לקוח מתוך הספר שקרסקי עצמו כתב, והוא הדיווח שלו לאחר המלחמה. על שני החלקים האלו אין ללנצמן כל טענה. החלק השלישי הוא פרי דמיונו של הסופר, ומתאר את קרסקי יושב בחדרו של רוזוולט כשהוא מדווח לו על הנעשה בגטו ורשה ועל ההשמדה, והוא מספר שבעצם רוזוולט בקושי הקשיב לו. הוא היה עסוק יותר בלהסתכל על הרגליים היפות של אחת המזכירות, ועוד כל מיני דברים מהסוג הזה".

אז איפה הבעיה של לנצמן?

"להתקפה יש כמה הסברים. נהוג לטעון שלנצמן, אחרי יצירת המופת שלו 'שואה', מרגיש ש'השואה זה אני' - אף אחד לא יכתוב ולא ידבר על השואה בלי אישור ממני. אבל טענתו העיקרית היא על הפיקציה שבחלק השלישי של הספר, ובעיקר על התערובת בין דמיון לדיווח בשני החלקים הראשונים. כלומר, זה יכול לייצר בלבול אצל הקורא שמקבל הרגשה שגם הפיקציה היא אמת. ולנצמן הדוקומנטריסט אומר 'אין פיקציה לשואה' ואומר שהנל חטא גם כלפי השואה וגם כלפי האמת. האמת על השואה".

מוזיאון השואה בפריז / צלם: רויטרס
מוזיאון השואה בפריז

"הפריזאים לא אהבו את הטלאי הצהוב"

"1942. בשנים האחרונות כל מה שקורה בצרפת במעמד חברתי מסוים נובע ממניע אחד: הפחד. הצרפתי המשתייך לקבוצה החברתית הזאת אינו שונא איש; לא חש קנאה, לא שאפתנות שנכזבה וגם לא תשוקה אמיתית לנקם. הוא משקשק". (אירן נמירובסקי, מתוך הערות ל"סוויטה צרפתית")

כשקוראים את היומן של הלן בר וגם את היומן של אירן נמירובסקי - בחלק האחרון של ספרה "סוויטה צרפתית" שיצא לאור ב-2004, והיה לאירוע הספרותי החשוב ביותר בצרפת - מגלים את האמביוולנטיות הגדולה שקיימת בארץ הראשונה שהעניקה אמנציפציה ליהודיה. האדישות לגורל היהודי שבולטת מתוך היומנים מעוררת עוד יותר את התמיהה על העניין הציבורי הגדול בצרפת בנושא השואה היום.

ההיסטוריונית פרופ' רנה פוזננסקי, שכתבה את אחרית הדבר להוצאה העברית של "יומן" של הלן בר, מזכירה שהגרמנים זכו לשיתוף פעולה עם ממשלת וישי, ולכן "הצרפתים לא סבלו מהיחס המזלזל שקיבלו הפולנים והרוסים, והכיבוש לא היה אכזרי כמו בפולין. גם נושא היהודים התבטא בצורה דומה. יהודים שענדו את הטלאי הצהוב לא חשו עוינות אלא דווקא אהדה. הפריזאים לא אהבו את הטלאי הצהוב. כולל האנטישמים שביניהם. אחדים חשבו שזה אקט התנגדותי מדהים ללחוץ את ידו של מי שענד את הטלאי, ולא מעט עשו את זה".

אז מדוע יש בצרפת היום עניין גדול בשואה? פרופ' קלוד קליין מנסה להסביר: "יש אובססיה אחת בצרפת, וזה משטר וישי. וכל מה שקרה בתקופה הזו מעניין אותם מכיוון שיש להם אחריות ישירה, כמו בפרשת הלן בר ובפרשת נמירובסקי, שהייתה סופרת ידועה ואהובה, שב'סוויטה צרפתית', 62 שנים לאחר הירצחה בבירקנאו באוגוסט 1942, רכשה מחדש את מקומה בתודעת הציבור.

"צרפת מגלה עניין רב בתקופת וישי, כפי שאחד הסופרים כתב: 'וישי זה העבר שלנו שאיננו עובר. אנחנו לא מצליחים לעכל כי אנחנו לא מצליחים להגדיר בצורה מדויקת את האחריות והאשם שרובצים על צרפת'".

פרופ' פוזננסקי: "ברור שיש בצרפת התעניינות מאוד גדולה. 'נוטות החסד' זכה שם להצלחה אדירה - והפך לפלופ בכל מדינה אחרת. בצרפת הזכויות נמכרו באלפי דולרים, הספר זכה בפרס הגונקור ובפרס האקדמיה הצרפתית, ומדובר בספר שבכל עמוד יש טעויות גסות בצרפתית. להסביר את ההתעניינות הזו - קשה. היא לא חדשה, וכנראה עדיין מכה בתודעה הציבורית לגבי שיתוף הפעולה עם הגרמנים. עד לסוף שנות ה-70 הייתה שתיקה מוחלטת לגבי צרפת במלחמת העולם השנייה. היא חיה סביב מיתוס דה-גול והרזיסטאנס. בסוף שנות ה-70 הנושא עלה בבת אחת, והפך לאובססיה בשנות ה-80.

"ההתמקדות בשואת היהודים קשורה לפעילותם היצירתית של כמה יהודים - הסרט 'שואה' של לנצמן, 'הצער והחמלה' של מרסל אופולס ועוד. עד שהיהודים תפסו את הבכורה בתודעה, הגיבורים היו אנשי הרזיסטאנס. עכשיו יש מהפך, והגיבורים של הזיכרון הקולקטיבי הצרפתי הם חסידי אומות העולם. כיוון שמה שנתפס כנורא ביותר זה שיתוף הפעולה, ושליחת היהודים אל מותם. אז מי שהציל יהודים, הוא הגיבור".

ספרי שואה שעלו לכותרות בצרפת

"סוויטה צרפתית"

אירן נמירובסקי

האירוע הספרותי החשוב ביותר בצרפת ב-2004

"נוטות החסד"

ג'ונתן ליטל

מכירות בצרפת: 700 אלף

פרסים: הגונקור

פרס האקדמיה הצרפתית

"הדו"ח של ברודק"

פיליפ קלודל

פרסים: הגונקור

"יומן"

הלן בר

מכירות בצרפת: יותר ממיליון עותקים

"יאן קרסקי"

יאניק הנל

פרסים: פרס האקדמיה הצרפתית

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון