גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלדד קובלנץ: "בתקשורת מתבלבלים בין כוח לכוחנות"

קובלנץ - בוגר גל"צ, גלגל"צ, ערוץ 10 וקשת - בנה סטארט-אפ: ייעוץ חיצוני עצמאי לתחום התקשורת ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על חוסר הערכים של התקשורת הישראלית - ומגלה מה למד מאבי ניר וממודי פרידמן

בגיל 24, אחרי 6 שנים בגלי צה"ל, אלדד קובלנץ החליט שבתקשורת הוא כבר לא יעבוד יותר בחיים. "הגעתי למסקנה שהעיסוק הזה בינוני ומשחית את הנשמה", הוא מספר בראיון ל"גלובס", "אז ארזתי את החטאים לתוך המזוודה וחזרתי לירושלים". קובלנץ יצא ללמוד פסיכולוגיה וחלם על דוקטורט וחיים בין ספרי המחקר.

"עזבתי ללא כוונה לחזור. הערכים הירושלמיים של הוריי, ברונקה ובנצי, של השכלה, הגינות ועבודה קשה, כל הדברים האלה, נראו לי קצת לא הולמים את הערכים של התקשורת".

19 שנה אחר-כך, כשהוא בן 43 ודמות מרכזית למדי בעולם התקשורת הישראלי, ברור שקובלנץ לא בדיוק עמד בהבטחה שנתן לעצמו. בימים אלה הוא עומד בראש חברת ייעוץ עצמאית בתחום התקשורת ומספק שירותים לזכיינית ערוץ 2 רשת, לטלוויזיה החינוכית ולתחנת הרדיו האזורית "אקו 99". לחברה אגב, הוא קרא "ברונקה ובנצי בע"מ", אולי כדי לא לשכוח מאיפה הוא בא ובעיקר לאן הוא עוד ירצה להגיע.

"היום היכולת שלי להשפיע ולהנחיל את הערכים ששאבתי מהוריי המתוקים היא הרבה יותר גבוהה", הוא אומר. "דווקא לא בישיבה בתוך ארגון, אלא להשפיע מבחוץ, גם על המוצר הסופי וגם על התהליכים בתוך הארגונים. בהרבה מקרים מתבלבלים בתעשיית התקשורת בין כוח לכוחנות. עוצמה לא בהכרח קשורה לכוחנות. יש גם מה שמוגדר נדיבות של מנצחים ואחריות הכוח. אני לא חושב שצריך להיות דורסני בשביל להיות ווינר".

* זה מה שקורה בתוך חדרי התקשורת הישראלית? דורסנות?

"מניסיוני, התנהלות כאוטית וכוחנית בולטת בטלוויזיה המסחרית. לא מדובר במקומות קלים. חלק מזה זה משום שמדובר בתעשייה מאוד צעירה שנמצאת בקשיים. בטלוויזיה המסחרית היקום הזה עוד לא הסתדר לחלוטין. כאוס זה אחד מהתנאים שמאפשרים לדברים פחות חיוביים במין האנושי לפרוח. הרי סדום חרבה בגלל חוסר ערכים. במקום שהוא מאוד לא סדור, גם בדברים מאוד בסיסיים, יחס לא ראוי לעובדים ולספקים הוא יחסית לגיטימי. בעיניי זה ממש מיותר, ואפשר לשנות את זה. אני עדיין מאמין".

חייב להשפיע

קובלנץ מכיר את פנים התקשורת הישראלית היטב. כבר בגיל 28 הוא חולל מהפכה באוזן הישראלית, כאשר נקרא על-ידי משה שלונסקי, אז מפקד גלי צה"ל, לנהל את גלגל"צ. הצלחתו במיצוב התחנה כפופולרית בישראל קיצרה את דרכו אל עולם הטלוויזיה. ב-2006 גויס על-ידי מודי פרידמן, לשעבר מנכ"ל ערוץ 10, לשמש כסמנכ"ל פרוגרמינג של ערוץ 10, וכעבור שנתיים מונה לסמנכ"ל הלוח והתכנון של בכירת הזכייניות בישראל, זכיינית ערוץ 2 קשת. עבודתו שם נמשכה שנה בדיוק.

"באופן אבסורדי האפקטיביות שלי כרגע, כשאני לא עובד באופן מלא אצל גוף שידור אחד, הרבה יותר גבוהה מהתקופה שבה הייתי סמנכ"ל לוח ותכנון בשידורי קשת, שנחשבת 'מכה' של השידור המסחרי. בנקודת הזמן הנוכחית, הפוליגמיה נעימה לי. בתור מונוגמיסט כרוני של אישה אחת ועבודה אחת, אני דווקא נהנה כרגע מחיי הוללות".

* עד כדי כך קשת היתה טראומטית לך?

"לחלוטין לא היתה טראומטית. היסטורית, אני באמת הרבה יותר אפקטיבי במקומות שבהם יש לי יכולת להזיז ובאמת לשנות. בלי נאיביות או מגלומניה. בקשת היכולת הזאת היתה מוגבלת מאוד. נפרדנו כידידים".

* זה היה די זריז.

"כן, אבל אין מאחורי זה איזו תיאוריית קשר. פשוט לא משנה איפה אהיה בשנה או בעשר השנים הקרובות, אני חייב להיות במקום שתהיה לי את היכולת גם להשפיע על המוצר וגם על ההתנהלות הפנימית".

* עבדת בערוץ 10, בקשת ועכשיו ברשת. מה למדת מכל אחד?

"בדברי ימי הטלוויזיה המסחרית יירשם אלכס גלעדי כאלברט אינשטיין, אורי שנער כאבי תורת הקוונטים ואבי ניר כאופנהיימר", אומר קובלנץ, חובב האלגוריות, בהתייחסו ל-3 מנכ"לי קשת לדורותיה, ומיד מבאר: "קשת היתה הראשונה ששמה ידה על פצצות הרייטינג ועשתה לאורך ציר הזמן את ההתאמות המשוכללות ביותר לשוק ולקהל. קשת גם השכילה במרוצת השנים להצטייד במנהלים ובאנשי התוכן הטובים ביותר שיש לשוק הזערורי להציע".

* ומודי פרידמן?

(צוחק) "מודי פרידמן הוא פבלו פיקאסו".

* המעבר מערוץ 10 המדשדש לקשת היה לך קשה?

"ערוץ 10 היה המקום ללמוד ממנו את דוקטרינת לוחמת הגרילה של ארגוני חופש חסרי מנוח, והמנכ"ל מודי פרידמן היה מורה נפלא להבנת תיאורית הכאוס של השידור המסחרי. דווקא בקשת מאוד התחברתי, כי יש בי גם את היכולת להתמודד עם הצדדים הכאוטיים של התעשייה הזאת, אבל נהיר לגמרי שבשביל לייצר מסך מצליח צריך גם את הסיסטמתיות. קשת היא בית-ספר מצוין להבנת אימפריות סדורות שברשותן נשק להשמדה המונית. היו לי הזכות והמזל להיחשף בצורה שלמה לשני הפקטורים המניעים את התעשייה הזו".

על רשת, עמה עובד קובלנץ בימים אלה, הוא מסרב להרחיב.

* קיבלת הצעה להחליף את שירה מרגלית (משנה למנכ"ל תוכן ברשת שפרשה)?

"לא נראה לי שאחליף אותה. מה שאפשר להגיד על רשת זה שאני עושה פרויקטים ספציפיים לקדם מטרה. יותר תכנון לוח ומחקר".

* היית רוצה להיות מנהל התוכן של רשת?

"לא רוצה לדבר על זה".

חוזר לחיק השידור הציבורי

לצד שירותי הייעוץ שמספק קובלנץ, הוא גם מרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, אך נדמה שאת הנחת הגדולה ביותר הוא מקבל משובו לחיק השידור הציבורי. באחרונה הוא זכה במכרז של הטלוויזיה החינוכית ומונה ליועץ הפרוגרמינג שלה.

אנחנו שואלים אותו אם הביאו אותו לטלוויזיה החינוכית כדי לעשות מהפכה בערוץ, והוא עונה: "את זה תצטרכו לשאול את הבוסית החיננית שלי (יפה ויגודסקי)". בנימה מעט רצינית יותר הוא מוסיף: "פרוגרמינג זו תורה שמתנהלת ב-3 זמנים במקביל. הראשון הוא תכנות לטווח ארוך - החלטה על איזה ז'אנרים הולכים. הטווח הבינוני הוא השיבוץ של התוכניות שקיימות כרגע על המדף ומקסום שלהן. ולבסוף, הטווח הקצר הוא האופטימיזציה ומקסום הרייטינג, ההכנסות וחוויית צפייה".

* לאן אתה רוצה להביא את הטלוויזיה החינוכית?

"בכל יצירה בתרבות הפופולרית, ולא משנה אם זו טלוויזיה או ספרים או קולנוע, צריך לקחת בחשבון את הפרמטר הכמותי והאיכותי. הפרמטר הכמותי הוא הדרישה והביקוש מהציבור, מה הוא רוצה, והפרמטר השני הוא האיכותי. זה פרמטר סובייקטיבי יותר ברמה הערכית. עד כמה מקבלי ההחלטות חושבים שהמוצר הזה הוא טוב ומוצלח מסוגו. מה שנחמד בחינוכית הוא שבחלק ניכר מהמקרים יש טרייד-אוף בין האיכות לבין הכמות. הרצון לפנות לקהל כמה שיותר רחב לעיתים משכיח את היצירה או המוצר, ובחינוכית אפשר באמת לייצר מצב נדיר שבו אפשר להעלות את הציון בשני הפרמטרים".

* לעשות שידור ציבורי זה לא לוותר מראש על רייטינג?

"אני חושב שבמקרה הזה לא צריך לוותר על גרם איכות, ועדיין אתה יכול להגיע לקהל טיפה יותר רחב".

* מה הנוסחה?

"קצת תיאורית לחימה שלמדתי בשנותיי בערוץ 10 ובקשת, על איך בונים לוח שידורים ואיך מקדמים אותו. אני מאמין שבארץ קיים קהל מספיק גדול כדי לייצר תנועה לתוך ערוץ 23. אין פה משימה להגיע ל-25%-30% רייטינג".

* מה יעד הרייטינג?

"תוך שנה וחצי להגיע ל-1.5% בפריים טיים. היום זה 0.5%".

* ולגבי הרצועות בערוצים 1 ו-2?

"אנחנו פחות או יותר מרוצים ממה שקורה שם. זה יעד שכרגע הוא משני".

* מה היעד הראשוני?

"לייצר את הערוץ הציבורי האמיתי בישראל. לנוכח מה שקורה ברשות השידור, החינוכית זה הזדמנות מאוד גדולה".

* מה תוכנית העבודה?

"התאריך הראשוני שסומן זה נובמבר, ואנחנו מתחילים לבנות את לוח המשדרים, כאשר יש באמת מטרה להצעיר קצת את הערוץ הזה. כרגע צופי הערוץ מבוגרים יחסית, 55 פלוס. אנחנו רוצים שהקהל הקשה יהיה בסביבות 30-55. יצטרפו לזה הצעירים הסופר-אינטליגנטיים והמבוגרים הצעירים ברוחם. עדיין, זה כמובן לא יהיה ערוץ ביפ או ערוץ הבידור הישראלי".

* האופי שלו הולך ממש להשתנות?

"אני לא חושב, אבל המינונים ישתנו. עדיין תהיה התמקדות בדוקומנטרי ובשיח היותר עמוק, וגם רכש יהיה. אבל הבחירה תהיה אחרת".

* יש משהו מיושן בפירמוט של החינוכית היום. זה יישאר?

"אנחנו עושים עבודה מקבילה גם על התוכן, גם על המוצר וגם על האריזה והמכירה שלו. זה ייקח זמן. החינוכית מזכירה לי את גלגל"צ של לפני 15 שנה. זה מין גוף תקשורת שכמו גלי צה"ל, הוא יחידת סמך של משרד ממשלתי, ודווקא כמה שזה נשמע מוזר - זה המקום עם פוטנציאל הגדילה הכי משמעותי בתקשורת הישראלית.

"3 פרמטרים קובעים את ההצלחה בין כל מוצר פופולרי או אפילו מוצר אומנותי. הרובד האינטלקטואלי, הרגשי והיצרי. אם לפחות שניים מבין שלושתם מתקיימים, אז מדובר ביצירה מושלמת. הכוונה בחינוכית היא לשים דגש על הפרמטרים האינטלקטואלי והרגשי, למרות שגם היצרי קיים אבל הוא יהיה פחות מודגש".

אחת הדרכים שבהן קובלנץ מתכוון לחזק את החינוכית, היא להפכה לאי ביצירה הישראלית, שבמובן מסוים באמת מחויב למקום הזה ולאנשיו, בלי ציניות. "הישראליות היא אחת הדרכים לחבר קהל יותר גדול לתחנה הזאת", הוא מדגיש, "אבל מעבר לזה, זה חלק מתפקיד השידור הציבורי. לא להיות שופר של השלטון חס ושלום, אלא באמת לייצר חיבור לארץ הזאת ממקומות יצרניים של חשיבה".

* אתה נהנה מהיצירה הישראלית היום?

"היצירה הישראלית הטובה היא היצירה שיש בה אהבה לארץ, תשוקה לשיפור החיים במקום הזה ואת הסקרנות לחקור את התרבות הנעשית מחוץ לגבולות המדינה. יצירה שלא מתנצלת על מה שמחבר את האנשים שחיים פה, אבל גם לא מפחדת להישיר מבט במראה ולאתר את המקומות שבהם ניתן לגדול ולהשתנות.

"משפחת בנאי עשתה את זה בתיאטרון, בקולנוע ובבמות הבידור. משפחת גפן עשתה את זה בכתיבה, בפזמונאות ובשירה. רשף לוי הוא מופת ליצירה מבריקה בטלוויזיה ובקולנוע שמוכיחה שאין סתירה בין רומנטיקה לציניות, עשייה המערסלת בתוכה רצינות והומור. הישראלים החדשים באקטואליה הם דווקא אנשי ההתיישבות הלאומית. עמית סגל ושרה בק הם דוגמאות למצוינות, חקרנות, חריצות, נדיבות וביקורתיות שהם תמצית הישראליות היפה. ערוץ תקשורת מסחרי או ציבורי יפרח רק אם ישמור על אחדות ההמונים, אך גם ישכיל להראות את ייחודיות האחרים".

* היצירה הישראלית מסתכלת לקהל שלה בגובה העיניים, או שהיוצרים מנותקים מהלך הרוח הציבורי?

"אני ממש לא חושב שהיוצרים הישראלים מנותקים מהלך הרוח הציבורי. אני כן חושב שהיוצרים הישראלים הם אחת מהבעיות בשידור המסחרי. נוצר מצב שהברודקאסטרים הם הגורם שנתפס על-ידי יוצרים כגורם המסרס, המדכא, המנסה להזיז לאמצע. זה לא אמור להיות ככה".

* כשאתה עובד בשביל משרד החינוך אפשר לתכנן תכנונים כלשהם לטווח ארוך, אפילו ערכיים?

"מניסיוני ביחידת הסמך הקודמת שהייתי בה, גוף התקשורת הכי חופשי בישראל, הוא דווקא גלי צה"ל. מפקד גלי צה"ל זה תפקיד החלומות מבחינת עורך ראשי ומנכ"ל של גוף תקשורת, כי היכולת שלו לייצר ערוץ חף מלחצים הרבה יותר גבוהה מאשר בעיתונות הכתובה או בערוצים המסחריים".

קובלנץ, שנולד בירושלים ובגיל חצי שנה אובחן כבעל לקות ראייה קשה, שונה באופן מהותי ממה שאפשר היה לצפות מאיש תקשורת. הוא אינו יצרי במהותו, וכל תפיסתו את העולם הבוער הזה יוצאת החוצה בצורה של דיאגרמות וסכמות מתמטיות. הוא חושב ב"משולשים" ובונה על-פיהם תיאוריות עבודה. גם לאופן שעל-פיו לטעמו אמור להתנהל שוק הטלוויזיה הישראלי, יש מבנה ברור מאוד.

"אם התעשייה הזאת, בתקווה, תעבור מתישהו גם לרישיונות, וגם הרגולציה תהיה יותר סבירה - יש סיכוי שהיא תפסיק להפסיד, שזו גם עוד סיבה לכך שהיא כל-כך קשה", הוא אומר, "זו תעשייה שלגיטימי להפסיד בה, וזה משהו שבכלל לא נהיר לי. אין עוד תעשיות שמבחינת בעלי מניות, אופציית ההפסד היא אופציה סבירה. זה אחד המקומות שזה כן לגיטימי".

* איך אתה רואה את מפת התקשורת האופטימלית?

"שני זכיינים בשני ערוצים שונים. שינוי רגולטורי והתאמה של עמלות משרדי פרסום, שתהיה יותר מחוברת לשוק. אם יתקיימו 3 התנאים האלה - וזה הרבה 'אם' - יש סיכוי להגיע לטלוויזיה מסחרית רווחית.

"ברגולציה נמצאים כמה אנשים טובים שקמים בבוקר ועושים את מה שהם נשלחו לעשות - לשמור על התחייבויות של זכיינים שזכו במכרז כחוק. הבעיה היא שגם הם לא באמת מאמינים בעומק ובאופן שהרגולציה הזאת קיימת. עד שזה לא ישתנה, סיכוי הפיכת התעשייה הזאת ליותר נורמלית קטנים. כאן בדיוק נכנס המקום של השידור הציבורי.

"הציפייה מהערוצים המסחריים גם להרוויח וגם להנפיק את היצירה העילית צריכה לעבור בחינה מחדש. רשות השידור והחינוכית וגלי צה"ל וקול ישראל הם הגופים שצריכים להתעסק בעשייה עילית. השוק המסחרי צריך להתנהל רק על-פי פרמטרים כלכליים".

"ריאליטי הוא הז'אנר המשעמם ביותר שקיים"

למרות שעסק בעבר בז'אנר הריאליטי, קובלנץ מודה כי הוא עצמו אינו צופה בו. "זה קשקוש כל הדיבורים על זה שריאליטי הורס את הנוער. לטעמי האישי, ריאליטי זה פשוט הז'אנר הטלוויזיוני המשעמם ביותר שקיים".

* לא צפית ב"האח הגדול"?

"לא צופה באף ריאליטי. כיהנתי כסמנכ"ל פרוגרמינג בימי השקת 'הישרדות' בערוץ 10 ובתפקיד דומה בקשת בעת שיגור 'האח הגדול'. כל סביבתי המקצועית והאישית געשה".

* ואתה סבלת?

"זו היתה עבודה. אני לא מסכים עם הדעות הפופוליסטיות שריאליטי זה בינוני, משחית את הנשמה ומשטיח. פשוט ברמה האישית זה מאוד משעמם אותי. אני כן מחובר לדרמה ולדוקומנטרי. ריאליטי זה איזה שהוא היבריד שלא לקח את היצירתיות והפנטזיה מהדרמה והותיר את המציאות שהוא נטל מהדוקומנטרי. ב'הישרדות' היה לפחות את הנדבך הרומנטי של הילד החבוט שלראשונה מרים את ראשו בגאווה ומכה את ערוץ 2 בכלים שלו. ב'האח הגדול' היו מבחינתי רק רייטינג, הכנסות ומארג שיווקי מעורר השתאות".

* מה זה אומר על 30% באוכלוסיה ממשקי-הבית היהודים?

"זה אומר ש-70% לא צופים בזה".

* אפשר להיות אליטיסט בתחום הזה?

"אני לא אליטיסט, בחייך. גלגל"צ זה אליטיסטי? אני חושב שאחת המתנות שהטבע העניק לי זו היכולת שלי ליהנות מכל סוגי העשייה הפופולרית, בין אם הם עיליים ובין אם הם עממיים. אני מסוגל ליהנות מפיצה מהירה ומחומוס נפלא וגם מסושי טוב. אבל הדבר הכי גרוע זה מסעדות יקרות וגרועות".

עוד כתבות

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

פיוניר / צילום: Shutterstock, Primakov

חברת פיוניר מפטרת כ-4% מהעובדים בישראל

מספר העובדים בישראל עומד על כאלף איש, והפיטורים יכללו עשרות עובדים ● המהלך מתרחש במקביל לשינוי ארגוני רחב שמעביר את החברה לעבר מבנה עבודה "רזה" בסגנון סטארט-אפ

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים