גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלדד קובלנץ: "בתקשורת מתבלבלים בין כוח לכוחנות"

קובלנץ - בוגר גל"צ, גלגל"צ, ערוץ 10 וקשת - בנה סטארט-אפ: ייעוץ חיצוני עצמאי לתחום התקשורת ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על חוסר הערכים של התקשורת הישראלית - ומגלה מה למד מאבי ניר וממודי פרידמן

בגיל 24, אחרי 6 שנים בגלי צה"ל, אלדד קובלנץ החליט שבתקשורת הוא כבר לא יעבוד יותר בחיים. "הגעתי למסקנה שהעיסוק הזה בינוני ומשחית את הנשמה", הוא מספר בראיון ל"גלובס", "אז ארזתי את החטאים לתוך המזוודה וחזרתי לירושלים". קובלנץ יצא ללמוד פסיכולוגיה וחלם על דוקטורט וחיים בין ספרי המחקר.

"עזבתי ללא כוונה לחזור. הערכים הירושלמיים של הוריי, ברונקה ובנצי, של השכלה, הגינות ועבודה קשה, כל הדברים האלה, נראו לי קצת לא הולמים את הערכים של התקשורת".

19 שנה אחר-כך, כשהוא בן 43 ודמות מרכזית למדי בעולם התקשורת הישראלי, ברור שקובלנץ לא בדיוק עמד בהבטחה שנתן לעצמו. בימים אלה הוא עומד בראש חברת ייעוץ עצמאית בתחום התקשורת ומספק שירותים לזכיינית ערוץ 2 רשת, לטלוויזיה החינוכית ולתחנת הרדיו האזורית "אקו 99". לחברה אגב, הוא קרא "ברונקה ובנצי בע"מ", אולי כדי לא לשכוח מאיפה הוא בא ובעיקר לאן הוא עוד ירצה להגיע.

"היום היכולת שלי להשפיע ולהנחיל את הערכים ששאבתי מהוריי המתוקים היא הרבה יותר גבוהה", הוא אומר. "דווקא לא בישיבה בתוך ארגון, אלא להשפיע מבחוץ, גם על המוצר הסופי וגם על התהליכים בתוך הארגונים. בהרבה מקרים מתבלבלים בתעשיית התקשורת בין כוח לכוחנות. עוצמה לא בהכרח קשורה לכוחנות. יש גם מה שמוגדר נדיבות של מנצחים ואחריות הכוח. אני לא חושב שצריך להיות דורסני בשביל להיות ווינר".

* זה מה שקורה בתוך חדרי התקשורת הישראלית? דורסנות?

"מניסיוני, התנהלות כאוטית וכוחנית בולטת בטלוויזיה המסחרית. לא מדובר במקומות קלים. חלק מזה זה משום שמדובר בתעשייה מאוד צעירה שנמצאת בקשיים. בטלוויזיה המסחרית היקום הזה עוד לא הסתדר לחלוטין. כאוס זה אחד מהתנאים שמאפשרים לדברים פחות חיוביים במין האנושי לפרוח. הרי סדום חרבה בגלל חוסר ערכים. במקום שהוא מאוד לא סדור, גם בדברים מאוד בסיסיים, יחס לא ראוי לעובדים ולספקים הוא יחסית לגיטימי. בעיניי זה ממש מיותר, ואפשר לשנות את זה. אני עדיין מאמין".

חייב להשפיע

קובלנץ מכיר את פנים התקשורת הישראלית היטב. כבר בגיל 28 הוא חולל מהפכה באוזן הישראלית, כאשר נקרא על-ידי משה שלונסקי, אז מפקד גלי צה"ל, לנהל את גלגל"צ. הצלחתו במיצוב התחנה כפופולרית בישראל קיצרה את דרכו אל עולם הטלוויזיה. ב-2006 גויס על-ידי מודי פרידמן, לשעבר מנכ"ל ערוץ 10, לשמש כסמנכ"ל פרוגרמינג של ערוץ 10, וכעבור שנתיים מונה לסמנכ"ל הלוח והתכנון של בכירת הזכייניות בישראל, זכיינית ערוץ 2 קשת. עבודתו שם נמשכה שנה בדיוק.

"באופן אבסורדי האפקטיביות שלי כרגע, כשאני לא עובד באופן מלא אצל גוף שידור אחד, הרבה יותר גבוהה מהתקופה שבה הייתי סמנכ"ל לוח ותכנון בשידורי קשת, שנחשבת 'מכה' של השידור המסחרי. בנקודת הזמן הנוכחית, הפוליגמיה נעימה לי. בתור מונוגמיסט כרוני של אישה אחת ועבודה אחת, אני דווקא נהנה כרגע מחיי הוללות".

* עד כדי כך קשת היתה טראומטית לך?

"לחלוטין לא היתה טראומטית. היסטורית, אני באמת הרבה יותר אפקטיבי במקומות שבהם יש לי יכולת להזיז ובאמת לשנות. בלי נאיביות או מגלומניה. בקשת היכולת הזאת היתה מוגבלת מאוד. נפרדנו כידידים".

* זה היה די זריז.

"כן, אבל אין מאחורי זה איזו תיאוריית קשר. פשוט לא משנה איפה אהיה בשנה או בעשר השנים הקרובות, אני חייב להיות במקום שתהיה לי את היכולת גם להשפיע על המוצר וגם על ההתנהלות הפנימית".

* עבדת בערוץ 10, בקשת ועכשיו ברשת. מה למדת מכל אחד?

"בדברי ימי הטלוויזיה המסחרית יירשם אלכס גלעדי כאלברט אינשטיין, אורי שנער כאבי תורת הקוונטים ואבי ניר כאופנהיימר", אומר קובלנץ, חובב האלגוריות, בהתייחסו ל-3 מנכ"לי קשת לדורותיה, ומיד מבאר: "קשת היתה הראשונה ששמה ידה על פצצות הרייטינג ועשתה לאורך ציר הזמן את ההתאמות המשוכללות ביותר לשוק ולקהל. קשת גם השכילה במרוצת השנים להצטייד במנהלים ובאנשי התוכן הטובים ביותר שיש לשוק הזערורי להציע".

* ומודי פרידמן?

(צוחק) "מודי פרידמן הוא פבלו פיקאסו".

* המעבר מערוץ 10 המדשדש לקשת היה לך קשה?

"ערוץ 10 היה המקום ללמוד ממנו את דוקטרינת לוחמת הגרילה של ארגוני חופש חסרי מנוח, והמנכ"ל מודי פרידמן היה מורה נפלא להבנת תיאורית הכאוס של השידור המסחרי. דווקא בקשת מאוד התחברתי, כי יש בי גם את היכולת להתמודד עם הצדדים הכאוטיים של התעשייה הזאת, אבל נהיר לגמרי שבשביל לייצר מסך מצליח צריך גם את הסיסטמתיות. קשת היא בית-ספר מצוין להבנת אימפריות סדורות שברשותן נשק להשמדה המונית. היו לי הזכות והמזל להיחשף בצורה שלמה לשני הפקטורים המניעים את התעשייה הזו".

על רשת, עמה עובד קובלנץ בימים אלה, הוא מסרב להרחיב.

* קיבלת הצעה להחליף את שירה מרגלית (משנה למנכ"ל תוכן ברשת שפרשה)?

"לא נראה לי שאחליף אותה. מה שאפשר להגיד על רשת זה שאני עושה פרויקטים ספציפיים לקדם מטרה. יותר תכנון לוח ומחקר".

* היית רוצה להיות מנהל התוכן של רשת?

"לא רוצה לדבר על זה".

חוזר לחיק השידור הציבורי

לצד שירותי הייעוץ שמספק קובלנץ, הוא גם מרצה לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, אך נדמה שאת הנחת הגדולה ביותר הוא מקבל משובו לחיק השידור הציבורי. באחרונה הוא זכה במכרז של הטלוויזיה החינוכית ומונה ליועץ הפרוגרמינג שלה.

אנחנו שואלים אותו אם הביאו אותו לטלוויזיה החינוכית כדי לעשות מהפכה בערוץ, והוא עונה: "את זה תצטרכו לשאול את הבוסית החיננית שלי (יפה ויגודסקי)". בנימה מעט רצינית יותר הוא מוסיף: "פרוגרמינג זו תורה שמתנהלת ב-3 זמנים במקביל. הראשון הוא תכנות לטווח ארוך - החלטה על איזה ז'אנרים הולכים. הטווח הבינוני הוא השיבוץ של התוכניות שקיימות כרגע על המדף ומקסום שלהן. ולבסוף, הטווח הקצר הוא האופטימיזציה ומקסום הרייטינג, ההכנסות וחוויית צפייה".

* לאן אתה רוצה להביא את הטלוויזיה החינוכית?

"בכל יצירה בתרבות הפופולרית, ולא משנה אם זו טלוויזיה או ספרים או קולנוע, צריך לקחת בחשבון את הפרמטר הכמותי והאיכותי. הפרמטר הכמותי הוא הדרישה והביקוש מהציבור, מה הוא רוצה, והפרמטר השני הוא האיכותי. זה פרמטר סובייקטיבי יותר ברמה הערכית. עד כמה מקבלי ההחלטות חושבים שהמוצר הזה הוא טוב ומוצלח מסוגו. מה שנחמד בחינוכית הוא שבחלק ניכר מהמקרים יש טרייד-אוף בין האיכות לבין הכמות. הרצון לפנות לקהל כמה שיותר רחב לעיתים משכיח את היצירה או המוצר, ובחינוכית אפשר באמת לייצר מצב נדיר שבו אפשר להעלות את הציון בשני הפרמטרים".

* לעשות שידור ציבורי זה לא לוותר מראש על רייטינג?

"אני חושב שבמקרה הזה לא צריך לוותר על גרם איכות, ועדיין אתה יכול להגיע לקהל טיפה יותר רחב".

* מה הנוסחה?

"קצת תיאורית לחימה שלמדתי בשנותיי בערוץ 10 ובקשת, על איך בונים לוח שידורים ואיך מקדמים אותו. אני מאמין שבארץ קיים קהל מספיק גדול כדי לייצר תנועה לתוך ערוץ 23. אין פה משימה להגיע ל-25%-30% רייטינג".

* מה יעד הרייטינג?

"תוך שנה וחצי להגיע ל-1.5% בפריים טיים. היום זה 0.5%".

* ולגבי הרצועות בערוצים 1 ו-2?

"אנחנו פחות או יותר מרוצים ממה שקורה שם. זה יעד שכרגע הוא משני".

* מה היעד הראשוני?

"לייצר את הערוץ הציבורי האמיתי בישראל. לנוכח מה שקורה ברשות השידור, החינוכית זה הזדמנות מאוד גדולה".

* מה תוכנית העבודה?

"התאריך הראשוני שסומן זה נובמבר, ואנחנו מתחילים לבנות את לוח המשדרים, כאשר יש באמת מטרה להצעיר קצת את הערוץ הזה. כרגע צופי הערוץ מבוגרים יחסית, 55 פלוס. אנחנו רוצים שהקהל הקשה יהיה בסביבות 30-55. יצטרפו לזה הצעירים הסופר-אינטליגנטיים והמבוגרים הצעירים ברוחם. עדיין, זה כמובן לא יהיה ערוץ ביפ או ערוץ הבידור הישראלי".

* האופי שלו הולך ממש להשתנות?

"אני לא חושב, אבל המינונים ישתנו. עדיין תהיה התמקדות בדוקומנטרי ובשיח היותר עמוק, וגם רכש יהיה. אבל הבחירה תהיה אחרת".

* יש משהו מיושן בפירמוט של החינוכית היום. זה יישאר?

"אנחנו עושים עבודה מקבילה גם על התוכן, גם על המוצר וגם על האריזה והמכירה שלו. זה ייקח זמן. החינוכית מזכירה לי את גלגל"צ של לפני 15 שנה. זה מין גוף תקשורת שכמו גלי צה"ל, הוא יחידת סמך של משרד ממשלתי, ודווקא כמה שזה נשמע מוזר - זה המקום עם פוטנציאל הגדילה הכי משמעותי בתקשורת הישראלית.

"3 פרמטרים קובעים את ההצלחה בין כל מוצר פופולרי או אפילו מוצר אומנותי. הרובד האינטלקטואלי, הרגשי והיצרי. אם לפחות שניים מבין שלושתם מתקיימים, אז מדובר ביצירה מושלמת. הכוונה בחינוכית היא לשים דגש על הפרמטרים האינטלקטואלי והרגשי, למרות שגם היצרי קיים אבל הוא יהיה פחות מודגש".

אחת הדרכים שבהן קובלנץ מתכוון לחזק את החינוכית, היא להפכה לאי ביצירה הישראלית, שבמובן מסוים באמת מחויב למקום הזה ולאנשיו, בלי ציניות. "הישראליות היא אחת הדרכים לחבר קהל יותר גדול לתחנה הזאת", הוא מדגיש, "אבל מעבר לזה, זה חלק מתפקיד השידור הציבורי. לא להיות שופר של השלטון חס ושלום, אלא באמת לייצר חיבור לארץ הזאת ממקומות יצרניים של חשיבה".

* אתה נהנה מהיצירה הישראלית היום?

"היצירה הישראלית הטובה היא היצירה שיש בה אהבה לארץ, תשוקה לשיפור החיים במקום הזה ואת הסקרנות לחקור את התרבות הנעשית מחוץ לגבולות המדינה. יצירה שלא מתנצלת על מה שמחבר את האנשים שחיים פה, אבל גם לא מפחדת להישיר מבט במראה ולאתר את המקומות שבהם ניתן לגדול ולהשתנות.

"משפחת בנאי עשתה את זה בתיאטרון, בקולנוע ובבמות הבידור. משפחת גפן עשתה את זה בכתיבה, בפזמונאות ובשירה. רשף לוי הוא מופת ליצירה מבריקה בטלוויזיה ובקולנוע שמוכיחה שאין סתירה בין רומנטיקה לציניות, עשייה המערסלת בתוכה רצינות והומור. הישראלים החדשים באקטואליה הם דווקא אנשי ההתיישבות הלאומית. עמית סגל ושרה בק הם דוגמאות למצוינות, חקרנות, חריצות, נדיבות וביקורתיות שהם תמצית הישראליות היפה. ערוץ תקשורת מסחרי או ציבורי יפרח רק אם ישמור על אחדות ההמונים, אך גם ישכיל להראות את ייחודיות האחרים".

* היצירה הישראלית מסתכלת לקהל שלה בגובה העיניים, או שהיוצרים מנותקים מהלך הרוח הציבורי?

"אני ממש לא חושב שהיוצרים הישראלים מנותקים מהלך הרוח הציבורי. אני כן חושב שהיוצרים הישראלים הם אחת מהבעיות בשידור המסחרי. נוצר מצב שהברודקאסטרים הם הגורם שנתפס על-ידי יוצרים כגורם המסרס, המדכא, המנסה להזיז לאמצע. זה לא אמור להיות ככה".

* כשאתה עובד בשביל משרד החינוך אפשר לתכנן תכנונים כלשהם לטווח ארוך, אפילו ערכיים?

"מניסיוני ביחידת הסמך הקודמת שהייתי בה, גוף התקשורת הכי חופשי בישראל, הוא דווקא גלי צה"ל. מפקד גלי צה"ל זה תפקיד החלומות מבחינת עורך ראשי ומנכ"ל של גוף תקשורת, כי היכולת שלו לייצר ערוץ חף מלחצים הרבה יותר גבוהה מאשר בעיתונות הכתובה או בערוצים המסחריים".

קובלנץ, שנולד בירושלים ובגיל חצי שנה אובחן כבעל לקות ראייה קשה, שונה באופן מהותי ממה שאפשר היה לצפות מאיש תקשורת. הוא אינו יצרי במהותו, וכל תפיסתו את העולם הבוער הזה יוצאת החוצה בצורה של דיאגרמות וסכמות מתמטיות. הוא חושב ב"משולשים" ובונה על-פיהם תיאוריות עבודה. גם לאופן שעל-פיו לטעמו אמור להתנהל שוק הטלוויזיה הישראלי, יש מבנה ברור מאוד.

"אם התעשייה הזאת, בתקווה, תעבור מתישהו גם לרישיונות, וגם הרגולציה תהיה יותר סבירה - יש סיכוי שהיא תפסיק להפסיד, שזו גם עוד סיבה לכך שהיא כל-כך קשה", הוא אומר, "זו תעשייה שלגיטימי להפסיד בה, וזה משהו שבכלל לא נהיר לי. אין עוד תעשיות שמבחינת בעלי מניות, אופציית ההפסד היא אופציה סבירה. זה אחד המקומות שזה כן לגיטימי".

* איך אתה רואה את מפת התקשורת האופטימלית?

"שני זכיינים בשני ערוצים שונים. שינוי רגולטורי והתאמה של עמלות משרדי פרסום, שתהיה יותר מחוברת לשוק. אם יתקיימו 3 התנאים האלה - וזה הרבה 'אם' - יש סיכוי להגיע לטלוויזיה מסחרית רווחית.

"ברגולציה נמצאים כמה אנשים טובים שקמים בבוקר ועושים את מה שהם נשלחו לעשות - לשמור על התחייבויות של זכיינים שזכו במכרז כחוק. הבעיה היא שגם הם לא באמת מאמינים בעומק ובאופן שהרגולציה הזאת קיימת. עד שזה לא ישתנה, סיכוי הפיכת התעשייה הזאת ליותר נורמלית קטנים. כאן בדיוק נכנס המקום של השידור הציבורי.

"הציפייה מהערוצים המסחריים גם להרוויח וגם להנפיק את היצירה העילית צריכה לעבור בחינה מחדש. רשות השידור והחינוכית וגלי צה"ל וקול ישראל הם הגופים שצריכים להתעסק בעשייה עילית. השוק המסחרי צריך להתנהל רק על-פי פרמטרים כלכליים".

"ריאליטי הוא הז'אנר המשעמם ביותר שקיים"

למרות שעסק בעבר בז'אנר הריאליטי, קובלנץ מודה כי הוא עצמו אינו צופה בו. "זה קשקוש כל הדיבורים על זה שריאליטי הורס את הנוער. לטעמי האישי, ריאליטי זה פשוט הז'אנר הטלוויזיוני המשעמם ביותר שקיים".

* לא צפית ב"האח הגדול"?

"לא צופה באף ריאליטי. כיהנתי כסמנכ"ל פרוגרמינג בימי השקת 'הישרדות' בערוץ 10 ובתפקיד דומה בקשת בעת שיגור 'האח הגדול'. כל סביבתי המקצועית והאישית געשה".

* ואתה סבלת?

"זו היתה עבודה. אני לא מסכים עם הדעות הפופוליסטיות שריאליטי זה בינוני, משחית את הנשמה ומשטיח. פשוט ברמה האישית זה מאוד משעמם אותי. אני כן מחובר לדרמה ולדוקומנטרי. ריאליטי זה איזה שהוא היבריד שלא לקח את היצירתיות והפנטזיה מהדרמה והותיר את המציאות שהוא נטל מהדוקומנטרי. ב'הישרדות' היה לפחות את הנדבך הרומנטי של הילד החבוט שלראשונה מרים את ראשו בגאווה ומכה את ערוץ 2 בכלים שלו. ב'האח הגדול' היו מבחינתי רק רייטינג, הכנסות ומארג שיווקי מעורר השתאות".

* מה זה אומר על 30% באוכלוסיה ממשקי-הבית היהודים?

"זה אומר ש-70% לא צופים בזה".

* אפשר להיות אליטיסט בתחום הזה?

"אני לא אליטיסט, בחייך. גלגל"צ זה אליטיסטי? אני חושב שאחת המתנות שהטבע העניק לי זו היכולת שלי ליהנות מכל סוגי העשייה הפופולרית, בין אם הם עיליים ובין אם הם עממיים. אני מסוגל ליהנות מפיצה מהירה ומחומוס נפלא וגם מסושי טוב. אבל הדבר הכי גרוע זה מסעדות יקרות וגרועות".

עוד כתבות

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

התוכנית הסודית של גרמניה למלחמה עם רוסיה / צילום: Reuters, Thomas Imo

במשך שלוש שנים התכוננה גרמניה למלחמה עם פוטין. ואז הכול קרס

הפלישה לאוקראינה ב–2022 הניעה מרוץ חימוש שאירופה לא ידעה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה ● גרמניה שמה את כל הז'יטונים על מתווה בן 1,200 עמודים שהגתה ושמרה בחשאיות - למקרה של עימות עם רוסיה ● הוא כלל השקעה של 166 מיליארד אירו בתשתיות, גיוס חובה ורענון שיטות מימי המלחמה הקרה ● אלא שכשהגיע הרגע לתרגיל מבצעי שיוכיח שהיא מוכנה - הכול קרס

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקריית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

''סיח''. הפופ-אפ יהפוך למסעדה קבועה / צילום: נדב יהלומי

"קולינריה היא היום הדרך להביא אנשים לשטחי מסחר, ויזמי הנדל"ן מבינים את זה"

"רביעיית פלורנטין" היה מתחם עירוני תל אביבי שלא התרומם, עד שאנשי JTLV החליטו להפוך אותו לאתר עלייה לרגל קולינרי ● הם הציעו לאנשים עם סיפור טוב ואוכל טוב נכס לתקופה קצובה ללא שכ"ד, ומעטפת יח"צ ● עסקי האוכל ניערו את המוניטין: "אוכל זה משהו שאנשים מוכנים לנסוע בשבילו"

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

זום גלובלי / צילום: Shutterstock

המכסים החדשים על סין, והבלונים שגרמו למצב חירום

ברקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים על מקסיקו, האחרונה נוקטת צעדים נגד סין ● בליטא הכריזו על מצב חירום. הסיבה: בלונים ● ואיך פרסומת אחת עוררה זעם בהולנד - עד שנאלצה לרדת מהמסך? ● זום גלובלי, מדור חדש 

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

דירת חדר ליד שוק הכרמל / צילום: דניאל בוזגלו - צימוקי נכסים

בכמה נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר ליד שוק הכרמל בתל אביב?

במרכז תל אביב, ליד שוק הכרמל, נמכרה דירת חדר בשטח של 15 מ"ר, בקומת קרקע, תמורת 800 אלף שקל ● הרוכשים הם זוג מאזור השפלה שרכש את הדירה להשקעה ובכוונתו לשפץ אותה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה / צילום: AI

"אולי אם הייתה לי קרחת היו רואים אותי": חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה לזה

מדע הסרטן והטיפול המתקדם בו הביאו בשורה לחולים, ובישראל כשני שלישים מהם זוכים לחיות יותר משנה מרגע הגילוי ● אלא שבפועל נוצר פה פסיפס מורכב של אנשים, עם צרכים שונים ומשתנים, שמערכות התמיכה לא יודעות לעכל: ממימון תרופות, דרך מענה בקהילה ועד הניסיון להשתלב בשגרה ובעבודה ● כרגע אין תוכנית לאומית ו"החולים החדשים" נופלים בין הכיסאות

עוזי סופר, מנכ''ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הביומד הישראלית שזינקה בוול סטריט בעקבות ניסוי בטיפול בסרטן המוח

הניסוי החדש הקפיץ את מניית אלפא טאו ב-21% מתחילת השבוע ● החברה עומדת להגיש את הטכנולוגיה שלה לאישור שיווק ביפן, אם יתקבל, יהיה זה המוצר המסחרי הראשון של החברה שעדיין אין לה הכנסות

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

האזהרה הדחופה של חמאס למחבלים אחרי חיסול סעד

שני לוחמים במילואים נפצעו קל בפיצוץ מטען בדרום רצועת עזה ● גורם ביטחוני אמר כי גוברת ההערכה שראאד סעד, מספר 2 בחמאס, חוסל בתקיפה במערב העיר עזה ● ברויטרס דווח כי בשלהי כהונת ביידן, גורמי מודיעין אמריקאים השעו זמנית חלק משיתוף המודיעין עם ישראל, בשל חשש בנוגע להתנהלותה במלחמה ברצועת עזה ● עדכונים שוטפים 

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

כלב-רובוט בדמות אילון מאסק / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

הלהיט הוויראלי חדש: כלב-רובוט עם פרצוף של מאסק ב-100 אלף דולר

לאמן ביפל, שהצית את טירוף ה־NFT ונחשב לאחד האמנים החיים היקרים בעולם, יש אטרקציה חדשה במחיר מופקע: רובוט דמוי כלב, שלגופו פרצוף אמיתי להפליא של מיליארדי טק כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס ● ביפל: "זה לא נגד אף אחד, גם אני אחד מהכלבים"