גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחרות באוקטן גבוה: חברות הדלקים עברו להילחם זו בזו

מבט על שוק הדלק המקומי ב-2009 מגלה שוק רווי עם אפשרויות צמיחה מוגבלות ■ 20.1 מיליארד שקל היה מחזור מכירות הדלקים המצרפיות של ארבע חברות הדלק הגדולות ב-2009

בקמפיינים הפרסומיים שלהן אין רמז קל לתחרות בין החברות הדלק, בניגוד למשל לתחרות הישירה אליה נחשפים הצרכנים בענף הקמעונאות. אבל מאחורי הקלעים שנת 2009 הייתה שנה בה התחרות בין ארבע חברות הדלק המקומיות עלתה מדרגה, ובמיוחד בין שתי החברות המובילות בענף, פז ודלק .

אחרי שבשנת 2008 חוו חברות הדלק זעזועים חיצוניים כתוצאה מתנודתיות רבה של מחירי הנפט, שגרמו להפסדי מלאי של עשרות מיליוני שקלים לכל אחת מהן, שנת 2009 הייתה יציבה יחסית, ואפשרה לחברות להתרכז בפעילות בארץ.

מבט על שוק הדלק המקומי מגלה שוק רווי עם אפשרויות צמיחה מוגבלות, וכן עלייה בפרויקטים העושים שימוש במקורות אנרגיה חלופיים, כגון המכונית החשמלית של בטר פלייס - מה שעשוי להקטין בעתיד את הצמיחה בענף, שגם כך עומדת כעת על אחוזים בודדים בשנה.

על-אף שלכל אחת מארבע חברות הדלק יש עשרות רבות של תחנות הנמצאות בשלבים שונים של תכנון ובנייה, קצב גידול התחנות הינו איטי למדי, וב-2009 הסתכם מספר התחנות החדשות בכ-20, תוספת של כ-2% בלבד למספר התחנות הקיימות. במצב עניינים זה, בו אפשרויות הצמיחה האורגניות מוגבלות, עברו חברות הדלקים להילחם האחת בשנייה.

יריית הפתיחה במאבק נורתה בדיוק לפני שנה. בחברת דלק ניהלו משא ומתן על חידוש הסכם ההפעלה עם בעליה של תחנת "אורלי", אחת התחנות הגדולות בארץ, הממוקמת על כביש 4. תוך כדי ניהול המו"מ בין הצדדים, חתמה פז עם על הסכם המעביר את התחנה להפעלתה, כאשר לפי ההערכות בשוק, מחיר השכירות שיקבל בעל התחנה גבוה בכ-50% מדמי השכירות שקיבל מדלק בהסכם הקודם. בדלק לא נשארו חייבים וחתמו בהמשך השנה על הסכמים עם שתי תחנות תדלוק של פז, כאשר במקביל גם סונול ודור-אלון מצטרפות לקלחת.

מכאן ואילך נכנסו חברות הדלק לקרב על כל תחנה, שבה הסכם השכירות קרוב לידי סיום, כאשר המרוויחים הגדולים מכך היו בעלי התחנות, שזכו להעלאה של עשרות אחוזים בדמי השכירות שהם מקבלים מהחברות.

במלחמה הזו, לפז יש יתרון - היא החברה בעלת השיעור הגבוה ביותר של תחנות הנמצאות בבעלותה, וככזו היא פחות חשופה ופגיעה לעליית מחירי השכירות. בדלק חיפשו היכן ניתן לתקוף, ומצאו את הנקודה בה יש חיסרון לגודל - תחום התקני התדלוק. היקף ציי הרכב המשתמשים ב"פזומט" הינו הגדול ביותר ביחס ליתר החברות בענף, ובדלק העבירו את המלחמה גם לתחום הזה.

דלק הציעה לחברות בעלי ציי רכב גדולים הנחה גדולה יותר תוך שחיקת המרווח שלה, ובדרך זו הצליחה להעביר מפז ציים של חברות תעשייה ובנקאות לחיקה. החברות מצידן, שהרגישו את עליית המדרגה בתחרות, דרשו אף הנחות גדולות יותר תוך ניצול אפשרויות המעבר לחברת דלק אחרת, וכך הביאה התחרות לשחיקה ברווחיות של כל חברות הדלק בתחום זה.

רווחיות חברות הדלק אמנם נשחקה, אולם לקיחת ציי רכב גדולים מחברה אחרת עדיין כדאית עבורן. על הצרכנים החדשים, שמעתה יתדלקו רק בתחנות שלהן, הן עדיין מרוויחות מהליטר הראשון. זאת מבלי להשקיע כספים כמו בבניית תחנה חדשה, כאשר בנוסף הם רושמים גם גידול במכירות חנויות הנוחות.

חנויות הנוחות סומנו זה מכבר כמנוע הצמיחה העיקרי של חברות הדלק המקומיות, וככזה - החברות השקיעו בו גם בשנה החולפת משאבים רבים בפרסום ומיתוג. כך, הקונים בחנויות "מנטה" של דלק ישראל הפכו ל"גיבורים", ב-"Yellow" של פז אפשר להיפטר מ"עיזים", ולאחר ביקור בחנות "So Good" של סונול אתה "יוצא חדש".

20.1 מיליארד שקל היה מחזור מכירות הדלקים המצרפיות של ארבע חברות הדלק הגדולות ב-2009. מדובר בקיטון של 24.4% - פועל יוצא של ירידת מחירי הנפט בשנה זו לעומת 2008, המשפיעה בצורה ישירה על המחיר בו נמכרים הדלקים; ושל קיטון של 1.6% שנרשם בהיקף מכירות הדלקים בישראל.

ברווח התפעולי המצרפי, לעומת זאת, נרשמה עלייה של 13.2% ל-1.05 מיליארד שקל, הנובעת משתי סיבות עיקריות - בשנה זו המשיכו לצמוח ההכנסות מחנויות הנוחות והמתחמים הקמעונאים של החברות, אשר שיעור הרווחיות בהם גבוה יותר ביחס למכירות הדלקים, ואלו הגיעו ב-2009 ל-1.41 מיליארד שקל, עלייה של 20.1% לעומת 2008. בנוסף, ב-2009 לא רשמו החברות הפסדי מלאי, אשר בשנה הקודמת גרעו 183 מיליון שקל מרווחיהן.

כשבאים להשוות בין חברות הדלק כדי לבדוק את תמונת המצב עם תום השנה הסוערת, חשוב לזכור שלא מדובר בהשוואה בין תפוחים לתפוחים. מבנה ההכנסות של ארבע החברות שונה, ורמת הפירוט ושקיפות הדיווחים הכספיים שלהן אינה אחידה.

כך למשל, פעילות שיווק הגז הביתי נכללת בתוצאות דור אלון וסונול, לעומת דלק, לה אין פעילות גז לאחר שמכרה לפני כשנתיים את אמישראגז. פז לעומתה היא עדיין הבעלים של פזגז, אבל תוצאות החברה מדווחות במסגרת מגזר התעשיות והשירותים, הנפרד מחטיבת הקמעונאות והמסחר, בה מרוכזת פעילות תחנות הדלק.

7.76 מיליארד שקל היה מחזור ההכנסות של פז מתחום הקמעונאות והדלק ב-2009. הרווח התפעולי מפעילות זו עלה ב-3.2% לעומת שנת 2008, והסתכם ב-449 מיליון שקל. פז היא חברת הדלק הגדולה בישראל. היא מנוהלת על-ידי יונה פוגל, ובעל השליטה בה הוא צדיק בינו. היתרון הגדול של פז טמון בהיותה בעלת בית הזיקוק באשדוד. מלבד פעילות הפקת נפט, יש לפז שליטה על כל שרשרת הייצור והאספקה, מה שמגדיל את הגמישות שלה בהתאם לשינויים בשוק.

הסינרגיה בין בית הזיקוק ובין שיווק הדלקים מקנה לפז יתרון משמעותי על פני חברות הדלק האחרות העוסקות בשיווק בלבד. יתרון זה בולט במיוחד בתחום תזקיקי הנפט והמזוט הנמכרים במגזר השיווק ישיר ללקוחות מסחריים, מפעלים ועוד.

יתרון נוסף לפז טמון במיקום המרכזי של תחנות התדלוק שלה, הנובע בעיקר מפעילות החברה בראשית דרכה, עוד שהייתה בבעלות SHELL בימי המנדט הבריטי. המיקום המרכזי בא לידי ביטוי בממוצע מכירות הדלקים שלה לתחנה, שהוא הגבוה ביותר מבין חברות הדלק, והסתכם בשנה החולפת ב-4,881 קילוליטר (אלף ליטרים), ירידה של 1.5% לעומת 2008.

בשנה החולפת פתחה פז 5 תחנות תדלוק חדשות, אולם מספר התחנות הכולל שלה עלה בתחנה בודדת, הנתון הנמוך ביותר ביחס לשאר חברות הדלק, וכעת היא מפעילה 270 תחנות תדלוק. יחד עם זאת בפז ערים בצורך בגידול במספר התחנות, ובשלוש השנים הקרובות בכוונתם להקים 36 תחנות תדלוק חדשות.

היקף מכירות הדלקים של פז לא השתנה לעומת 2008, והסתכם ב-1.313 מיליון קילוליטר, דבר הממחיש את הקושי בצמיחה בענף הדלק. אולם היקף מכירות זה הוא עדיין הגבוה מבין חברות הדלק, ונובע בין השאר מזכייה בעבר בשני מכרזים גדולים - של מנהל הרכב הממשלתי הכולל את צה"ל ומשרד הביטחון, וכן מכירת מוצרי נפט לרשות הפלסטינית בגדה המערבית. זו הניבה לפז הכנסות של 1.3 מיליארד שקל ב-2009, המהוות כ-10% מסך הכנסות כלל הקבוצה, ובשיעור רווחיות גבוה יותר ביחס לרווחיות בישראל.

פז המשיכה בשנה זו להתמקד בפיתוח הרשת הקמעונאית, ופתחה בשנה זו 8 מתחמים קמעונאיים חדשים ו-15 חנויות נוחות, כך שכעת היא מפעילה 41 מתחמים ו-222 חנויות נוחות. אלו הכניסו לה ב-2009 סכום של 516 מיליון שקל, עלייה של 14.7% לעומת שנת 2008. בפז לא מתכוונים לעצור כאן, ועד סוף 2012 בכוונתם להקים 19 מתחמים קמעונאיים חדשים ו-52 חנויות נוחות.

פז מנצלת את העובדה שהיא משתייכת לקבוצת בינו אחזקות, בעלת השליטה בבנק הבינלאומי. בפברואר האחרון אישרו בעלי המניות בעסקת בעלי עניין מתן קו אשראי לחברת פז עד סכום כולל של 750 מיליון שקל. על-פי הדיווח האחרון, בחודש ינואר 2010 ניצלה פז כ-338 מיליון שקל מקו אשראי זה. רכבי הליסינג של עובדי הבנק, מיותר לציין, משתמשים בהתקני התדלוק של פז, ותרמו לה הכנסות של 7 מיליון שקל ב-2009.

4 תחנות בלבד נוספו לחברת דלק ב-2009 והיא מחזיקה כיום 237 תחנות. המספר הזה איננו מספר את הסיפור המלא, מכיוון שבסוף השנה עזבו את החברה 8 תחנות, שעברו ברובן לסונול, במסגרת מלחמת התחנות. אל דלק, החברה השנייה בגודלה הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, הצטרף במהלך השנה דוד קמיניץ, שהחליף את המנכ"ל הקודם אייל לפידות. ב-2009 רשמה החברה הכנסות של 4.29 מיליארד שקל, כאשר הרווח הנקי הגיע לכ-88 מיליון שקל.

בתחום חנויות הנוחות והמתחמים הקמעונאיים המשיכה החברה לגדול ופתחה כ-32 חנויות נוחות. הכנסות "מנטה" גדלו ב-2009 ב-37.5% ל-165 מיליון שקל, ואילו ברווח נרשם זינוק של 129% ל-24.3 מיליון שקל. מלבד חנויות הנוחות שבתוך התחנות, דלק מפעילה היום גם עשר חנויות "מנטה" בתחנות רכבת, בבתי חולים ובמכללה אקדמית.

בדו"חות דלק ישראל כתבה החברה כי היא מעריכה שב-2010 היא תגיע לפריסה של למעלה מ-170 חנויות נוחות, גידול לעומת 147 חנויות היום. בנוסף לדלק יש היום כ-60 התקשרויות לייזום, תכנון והקמה של תחנות תדלוק. מבין הבולטות שבהן נציין תחנת תדלוק גדולה שאמורה להיפתח בתחילת 2011, בכביש מספר 1 סמוך לקריית ענבים.

מעבר לפעילות זו דלק היא הבעלים של מסופי הניפוק "פי גלילות", אותם רכשה בקיץ 2007 תמורת 806 מיליון שקל, לאחר שסונול ודור אלון פרשו מהמכרז בשל המחיר הגבוה. רכישה זו מאפשרת לדלק ישראל לאחסן ולייבא דלקים, וכן היא מגדילה את כוח המיקוח שלה מול בז"ן, וההערכות בענף הן שדלק מקבלת מבז"ן מחירים טובים יותר ממתחרותיה.

"פי גלילות" מפעילה שלושה מסופי ניפוק, בבאר-שבע, אשדוד וירושלים. לזה האחרון, שהוקם בשנות השבעים במורדותיה הדרומיים של שכונת הר-נוף בשטח של 55 דונם, קיימת תוכנית לשינוי ייעוד המתחם למגורים. עם רכישת פי גלילות, רשמה החברה את המתקן לפי שווי קרקע של 110 מיליון שקל. ההערכות בשוק היום הן כי שווי הקרקע עומד על כ-200 מיליון שקל, כאשר החל מהקיץ הקרוב תוכל דלק למכור את הקרקע לצדדים שלישיים. בשנה החולפת גדל הרווח התפעולי של מגזר האחסון והניפוק בכ-25% והסתכם בכ-44 מיליון שקל.

77 מיליון שקל היה הרווח התפעולי של חברת סונול, לעומת הפסד של 31 מיליון שקל ב-2008. המעבר לרווח מסמל גם את השינוי שהחברה עברה. עד לפני שנים אחדות סבלה החברה מתחנות מוזנחות במיקומים פחות טובים מאשר פז ודלק, אולם בשנתיים האחרונות עברה החברה תהליך מואץ של פיתוח והתמקדות בפעילות הקמעונאית, שנועד לסגור את הפער הגדול שנפתח מפז ודלק.

בשנה החולפת גדלה סונול ב-10 תחנות, הנתון הגבוה ביותר מבין חברות הדלק, כשבין השאר היא לוקחת תחנות מדלק ומדור-אלון, וכעת מספר התחנות שברשותה עומד על 225 תחנות. מלבד זאת העבירה סונול גם 30 תחנות להפעלה עצמית, וכעת שיעור התחנות בהפעלה עצמית שלה עומד על 87%, קרוב מאוד לשיעור שמציגה פז. יחד עם זאת, נזכיר כי התלות של סונול בבז"ן כספק עיקרי עדיין קיימת, מה שכפי הנראה משפיע גם על המחיר בו היא רוכשת את הדלקים.

בתחום הקמעונאות הצליחה סונול להדביק את הפער ממתחרותיה באופן מרשים: אם לפני שנתיים הפעילה החברה רק 62 חנויות נוחות, הרי שבסוף 2009 פרוסות ברחבי הארץ 140 חנויות So Good, כשבכוונת החברה לפתוח בשנה הקרובה כ-40 חנויות נוספות. את התוצאות של פעילות זו כבר מתחילים לראות בסונול, ובשנת 2009 נרשם זינוק של 59% מהכנסות So Good, ואלו הגיעו לסכום של 165 מיליון שקל.

58 מיליון שקל היה הרווח הנקי של דור אלון אשתקד, עלייה של 67% לעומת 2008. דור אלון, הנמצאת בבעלות קבוצת אלון של דודי ויסמן ושרגא בירן, לא ביצעה בשנה החולפת מהלכים נרחבים, וגדלה במספרים קטנים במספר התחנות וחנויות הנוחות.

דור אלון הינה ספקית הדלקים לרצועת עזה, אותם היא רוכשת מבית הזיקוק באשדוד. המצב הפוליטי השפיע על פעילות זו, ובעקבות מבצע עופרת יצוקה צומצמה אספקת הדלקים לרצועה בשל הגבלות של משרד הביטחון על מכירת הדלקים לרצועת עזה. החל מיולי 2009 הותר לחברה לחדש את אספקת הבנזין והסולר לרצועה, בכפוף להגבלת כמויות.

מכירות דור אלון לרשות הפלסטינית הסתכמו בשנת 2009 ב-295 מיליוני שקלים, כ-8% מסך המכירות נטו, וזאת לעומת מכירות בהיקף של 627 מיליון שקל, שהיוו כ-12% מסך המכירות בשנת 2008.

בשנה זו הפעילות הקמעונאית המשיכה לצמוח, ובהכנסות חנויות "אלונית" ורשת המרכולים AM:PM נרשם גידול של 12.8%, ל-565 מיליון שקל. לדור אלון הסכם עם רשת בתי הקפה "סגה פרדו", ונכון להיום פועלים 16 בתי קפה של הרשת במתחמי התדלוק של החברה, בנוסף למכירת הקפה בתוך חנויות הנוחות "אלונית". נכון להיום בבעלות החברה 44 חנויות AM:PM, וכן 11 "אלוניות" שאינן ממוקמות בתחנות הדלק.

11

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה